Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Kennis omtrent mijzelf
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Kennis omtrent mijzelf Bewust worden van mijn eigen aardigheden en de hulp van forumgenoten daarbij.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 12 February 2015, 14:28   #461
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Sssssssss
WiNk
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 12 February 2015, 14:54   #462
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Alles is natuurlijk verhaal; maar ik vind dit wel een positief verhaal omdat het een verhaal is dat is afgesloten en dat in de verleden tijd als 'verhaal', ook door mijzelf, kan geclasseerd worden.
Een verhaal als positief beoordelen blijft een oordeel.
Dwz dat het verhaal nog altijd energie genereert.

Citaat:

Dat ik er nu nog wat over doorbabbel is omdat ik, volgens mij, een belangrijk inzicht heb opgedaan, waar anderen, en er zijn misschien veel meer mensen dan wij weten die in gelijklopende problemen vastzitten, er een positieve ontknoping in kunnen vinden.
Dat zou best kunnen. De verhalenverzinner blijft actief. Kwestie is of er iets mee gedaan moet. Het enige inzicht wat er uit zou kunnen ontstaan is dat je er niets meer mee hoeft. Zolang er nog behoefte is om anderen je verhalen voor te leggen is er nog 'doen'. Dat geeft niet, want als de doener dat wil, waarom zou je de doener dan hinderen? Ook de doener mag 'zijn'.

Citaat:
Een ander veel groter probleem in de optiek van je verhalen vertellen, vind ik; wat stelt je tegenover je verhalen vertellingen? Hoe moet ik mijn tijd verdoen als ik geen verhalen meer mag en kan vertellen? Ik ken momenten en zij komen meer en meer voor dat gewoon bestaan zonder meer voor mij voldoende is, maar er blijft nog enorm veel tijd over dat zonder verhalen ik mij dood zou vervelen?
Gewoon blijven doorgaan met je verhalen. Zolang er in jou behoefte is om verhalen te verzinnen en te vertellen dan is dat goed. In je bewustwordingsproces zal je uiteindelijk de doener herkennen en laat je haar zijn gang gaan. Alleen door te 'doen' kan je de doener herkennen. Wat anderen je ook wijs moge maken. Hier op het forum wordt gedaan alsof ego 'slecht' is, maar dat is natuurlijk niet zo. Jij hebt zelf het in-zicht.

Citaat:
Indien je wil kunnen we de laatste paragraaf verschuiven naar jouw site over verhalen vertellen.

Het is niet belangrijk meer. Daar zitten een paar pseudo-wijsneuzen hun kennis te etaleren. Ego laat zich nergens een buitenkansje ontglippen om te pronken met wijsheid.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 12 February 2015, 15:03   #463
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Een verhaal als positief beoordelen blijft een oordeel.
Dwz dat het verhaal nog altijd energie genereert.



Dat zou best kunnen. De verhalenverzinner blijft actief. Kwestie is of er iets mee gedaan moet. Het enige inzicht wat er uit zou kunnen ontstaan is dat je er niets meer mee hoeft. Zolang er nog behoefte is om anderen je verhalen voor te leggen is er nog 'doen'. Dat geeft niet, want als de doener dat wil, waarom zou je de doener dan hinderen? Ook de doener mag 'zijn'.



Gewoon blijven doorgaan met je verhalen. Zolang er in jou behoefte is om verhalen te verzinnen en te vertellen dan is dat goed. In je bewustwordingsproces zal je uiteindelijk de doener herkennen en laat je haar zijn gang gaan. Alleen door te 'doen' kan je de doener herkennen. Wat anderen je ook wijs moge maken. Hier op het forum wordt gedaan alsof ego 'slecht' is, maar dat is natuurlijk niet zo. Jij hebt zelf het in-zicht.




Het is niet belangrijk meer. Daar zitten een paar pseudo-wijsneuzen hun kennis te etaleren. Ego laat zich nergens een buitenkansje ontglippen om te pronken met wijsheid.

Ok?, zoals je wil. Wat wel moeilijk is, is het woordje 'doener'. Voor jou is 'de doener' het 'ego', het 'ik' dat handelt, maar elders wordt met 'de doener' juist de 'niet-ego' aangeduid die onveranderlijk in zichzelf observeert en gadeslaat.
Of ik leg het verkeerd uit?
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 12 February 2015, 16:31   #464
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Ok?, zoals je wil. Wat wel moeilijk is, is het woordje 'doener'. Voor jou is 'de doener' het 'ego', het 'ik' dat handelt, maar elders wordt met 'de doener' juist de 'niet-ego' aangeduid die onveranderlijk in zichzelf observeert en gadeslaat.
Of ik leg het verkeerd uit?
Er zitten hier wat dwaallichten die graag verwarring zaaien.
Maar de 'doener' spreekt voor zich. Dat is idd het 'ik' wat handelt.
Verhalen verzint in dit geval. Het 'doen' genereert energie, wat vervolgens de 'doener' weer aan zet om nog meer te 'doen'. Enz enz.

Wie er observeert en gadeslaat weet ik niet, ik ken Hem niet.
Althans niet in het gekende van de geziene wereld.
Ik kan Hem alleen kennen door te 'zijn'.
Dan klinkt Hij in mij door.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 12 February 2015, 16:45   #465
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Er zitten hier wat dwaallichten die graag verwarring zaaien.
Maar de 'doener' spreekt voor zich. Dat is idd het 'ik' wat handelt.
Verhalen verzint in dit geval. Het 'doen' genereert energie, wat vervolgens de 'doener' weer aan zet om nog meer te 'doen'. Enz enz.

Wie er observeert en gadeslaat weet ik niet, ik ken Hem niet.
Althans niet in het gekende van de geziene wereld.
Ik kan Hem alleen kennen door te 'zijn'.
Dan klinkt Hij in mij door.
Nu snap ik waarom ik bijna nooit je hele tekst lees.
Er is zo veel af gescheidenheid in wat jij presenteert, en wat ik in jouw teksten waarneem.
Als ik je lees, voelt alsof Hij en jij , en mij, en de observerende, en degene die het gadeslaat te veel van het goeie zijn.


Eenheid...
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 12 February 2015, 17:05   #466
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Nu snap ik waarom ik bijna nooit je hele tekst lees.
Er is zo veel af gescheidenheid in wat jij presenteert, en wat ik in jouw teksten waarneem.
Als ik je lees, voelt alsof Hij en jij , en mij, en de observerende, en degene die het gadeslaat te veel van het goeie zijn.


Eenheid...
Wij hebben elkaar dan ook weinig te vertellen, Miha.
Dat is van het begin af aan zo geweest en ik zie nergens ruimte voor verandering. Mijn tekst(en) is dan ook niet bedoeld voor jou.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 19 February 2015, 10:08   #467
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Wat is het stil hier op het forum... Kan dat betekenen dat de meeste leden hun problemen zijn opgelost en dat ze het licht hebben gezien?
Zo ja, dan valt er ook niet veel meer te vertellen...?

Aankomen, na een stuk weg gegaan te zijn; een nieuwe mijlpaal bereikt te hebben en uit te rusten alvorens opnieuw zich onder te dompelen in de zoekwereld met nieuwe waanproblemen die opgelost moeten worden?

Wat indien we die waan-wereld eindelijk doorzien hebben en achter ons kunnen laten... In het 'nu' leven waarbij elk ogenblik sterft en tegelijker tijd een nieuwe geboorte is...

Volgens het boek der engelen gebeurt de schepping niet tussen alfa en omega, maar tussen omega en alfa. Eens alfa gecreëerd volgt omega automatisch; maar de alfa-impuls geven, dat is scheppen...
Maar dan zitten we weer in de doeners-wereld; het verstand dat commandeert; maar weet dat het verstand altijd te laat komt, erna komt, en dus geen scheppende kracht kan zijn...

Meegaan met de natuur, meestromen met het water, zich laten leiden door het eeuwige leven, doende zijn door niets te doen en elke verstandelijke inmenging wordt gezien als een obstakel, een obstructie...

Oei, ik voel dat er weer een waanidee opkomt; hoe kunnen we dat verstand in het gareel doen lopen zodat het medeschepper in plaats van obstuctor wordt?
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 19 February 2015, 11:23   #468
Esradha
Vicaris
 
Esradha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 63
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Oei, ik voel dat er weer een waanidee opkomt; hoe kunnen we dat verstand in het gareel doen lopen zodat het medeschepper in plaats van obstuctor wordt?
Ik heb zomaar het vermoeden dat het antwoord iets te maken zal hebben met niet-doen. Je vraag klinkt als die van een doener. Al heb ik persoonlijk niet zoveel met die woorden en ben ik minder welbespraakt in het te uiten, een verschil is wel voelbaar.
Esradha is offline   Met citaat reageren
Oud 19 February 2015, 12:17   #469
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Ik heb zomaar het vermoeden dat het antwoord iets te maken zal hebben met niet-doen. Je vraag klinkt als die van een doener. Al heb ik persoonlijk niet zoveel met die woorden en ben ik minder welbespraakt in het te uiten, een verschil is wel voelbaar.
Ik raaskalk maar wat...
Volgens Osho zijn wij mensen in tegenstelling met de onderliggende wereld (fauna, flora, materie) bewust dat we bestaan, dat we ons goed voelen, dat we... De onderliggende wereld bestaat wel, voelt zich wel goed... maar is zich er niet bewust van...

He, is dat dan niet dank zij ons verstand?
En is dat dan evolutionair gezien geen vooruitgang?
We kunnen in tegenstelling met de onderliggende niveaus, 'bewust zijn' dank zij ons verstand;

we moeten er, als keerzijde van de medaille wel honderden, duizenden, miljoenen waanwerelden bij nemen, die maken dat we zelfs niet meer echt bestaan, maar enkel nog (in de) schijn-leven en met als gevolg misschien de totale uitroeiing van het mensenras...

Dus 'bewust-zijn' is een verstandelijke activiteit; maar is een activiteit die achteraf komt en die zich niet moet inlaten met de stroom van het leven; want daar komt ze altijd te laat, achteraf... en om te creëren moet men handelen nog voor alfa is ingezet...

Hoe kunnen we ons met de stroom laten meestromen en toch creatief bezig zijn zonder te doen?
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 19 February 2015, 12:42   #470
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Wat is het stil hier op het forum... Kan dat betekenen dat de meeste leden hun problemen zijn opgelost en dat ze het licht hebben gezien?
Zo ja, dan valt er ook niet veel meer te vertellen...?
De meesten hier zitten al vast in een bepaalde modus.
Dan valt er niet veel te zeggen. Of we moeten wat tijd willen verdrijven.
Theo is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 16:15.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.