Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden Ik kom er hier alleen maar graag even mee pronken.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 2 October 2012, 11:58   #461
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Keen Bekijk bericht
Dat lijkt mij eerder van toepassing op jouw quotes .
Voor mij is er tenslotte geen mens die iets Moet' doen noch kan doen anders dan hoe die doet.

Op-merken, Onder-vinden, 'Herkennen', "Merken" en er is niemand die dat doet !, dat is constant het enigste waar ik op wijs.
Dat is niet de doelstelling van dit forum, hier stimuleren we zelfonderzoek en geen betweters die even komen vertellen dat ze niks hoeven doen.

Dit is niet bedoeld als een herhaling van het Kersschot forum.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 2 October 2012, 12:00   #462
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diane
En nee, ik mis niets momenteel. O wacht even, koffie!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Keen Bekijk bericht
Welnee......!
Wat een briljante verlichtende uitwisseling. Laat het mens zelf uitvinden wat het mist.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 2 October 2012, 12:26   #463
Aart
Jubilaris
 
Geregistreerd: 6 August 2011
Berichten: 282
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht
Juist.
En wat is het dat dit niet herkent?


Wat is het dat dit wel zo ervaart?


Wat is het dat strijdt?

Slechts ÉÉN(tje)..

?
Aart is offline   Met citaat reageren
Oud 2 October 2012, 12:42   #464
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Dat is niet de doelstelling van dit forum, hier stimuleren we zelfonderzoek en geen betweters die even komen vertellen dat ze niks hoeven doen.

Dit is niet bedoeld als een herhaling van het Kersschot forum.
Je vergeet er nog een..
..waar niemand iets mag zeggen dan enkel dat wat er toegestaan is te zeggen.
Om die reden dan ook 'n 'er is niemand forum'


Je zou je kunnen afvragen hoe dat zit als jij (je verstand) iemand een betweter noemt.
Wie is dan de betweter?
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 2 October 2012, 12:51   #465
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht
Je vergeet er nog een..
..waar niemand iets mag zeggen dan enkel dat wat er toegestaan is te zeggen.
Om die reden dan ook 'n 'er is niemand forum'


Je zou je kunnen afvragen hoe dat zit als jij (je verstand) iemand een betweter noemt.
Wie is dan de betweter?
Je moet ergens zijn om vanuit dat perspectief ook zo te kunnen zien. Ik ben een betweter en weet dus maar al te goed hoe dat betweteren werkt.

Waar staat hier wat er toegestaan is te zeggen ?
Er staat dat wat je in afwijking van de forumdoelstelling aan de man probeert te brengen je maar elders moet doen, daarvoor wil dit forum geen platform bieden.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 2 October 2012, 13:14   #466
Aart
Jubilaris
 
Geregistreerd: 6 August 2011
Berichten: 282
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Aad het kan heel goed zijn dat het bestaan voor degenen hier aanwezig een paradijs is, dat ze hun eigen paradijs aan anderen aanprijzen om dat ze het fijn vinden dat iedereen daarin deelt. Je gunt een ander jouw mooie wereld en geeft soms ook richtlijnen hoe daar is te komen.

Ik begrijp die insteek wel maar bij mij werkt dat zo niet, ik vind het geen mooie wereld als ieder individu daarin alleen maar zijn eigen geluk najaagt. Op mij komt het over als lang leve de lol en wat maakt het mij uit of anderen en de wereld naar de kloten gaan. Mijn bewustzijn verteld me dagelijks hoe weinig mensen bewust zijn en druk doende met het beleven van de eigen geneugten. De wensen van de aarde en van anderen negerende, die ik dan ook zie lijden onder onbewustheid.

Bij mij werkt 'alles wat ik te veel heb komt iemand anders elders tekort' en ik ervaar me als een pleitbezorger voor bewustwording. Kennelijk krijg je niks voor niks en betekend bewust worden eerst pijn en strijd. Dan is het daar waar het langs gaat niks aan te doen.
Renoir, wie zie jij hier zijn of haar eigen geluk najagen?

Ik gun een ieder zijn of haar pijn en strijd, mogelijkheid ter bewustwording.

De mensenwereld is pure waanzin en de enige die dat wijzigen kan is de mens zelf, een ieder zal toch door haar of zijn proces heen moeten.

Ik zou morgen voor een ieder een paradijs kunnen scheppen.

Ik vermoed dat er nog geen 1000 mensen hardgillend uit weg zullen rennen.

De mens zal zijn geneugten zelf als zat moeten gaan ervaren dat hoort nu eenmaal bij het proces, er valt niets af te dwingen.

Je kunt hooguit reageren op een HELP en dan nog zal 99,99% van de HELP om het ego/mentale gaan.

Zie hier 'ons' gekloot/woordenbrij, ook pure waanzin toch?

Het punt is dat de wereld al een paradijs is enkel wordt dat door het tekortheidssyndroom/bewustzijnsproces niet zo ervaren.

Dat er mensen zijn die sterven door bv voedselgebrek is gewoon een logisch gevolg van en hoort bij hun proces.

Ieder mens zit precies daar waar zijn/haar bewustzijnsproces kan plaatsvinden.

Loopt dat proces op zijn einde dan verandert je wereld/je beleving op de wereld.

Mijn wereld is een paradijs, niet dat ik wat heb of dat daar voorwaarden voor zijn maar omdat ik de mazzel heb 'in het moment te blijven'.

Zou er op dit moment geen eten zijn dan sterf ik met een glimlach.
Aart is offline   Met citaat reageren
Oud 2 October 2012, 13:34   #467
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aart Bekijk bericht
Renoir, wie zie jij hier zijn of haar eigen geluk najagen?
Daar leen ik mijn ogen niet voor, dat moet je juist zelf ont-dekken.

Citaat:
Ik gun een ieder zijn of haar pijn en strijd, mogelijkheid ter bewustwording.
Dat is geen lolletje. Bewustwording is een pijnlijk proces, dus wat heet hier gunnen. Gun je iemand de pijn van een pijnlijk proces ?
We kunnen elkaar steunen en helpen om daarin verder door te dringen.

Citaat:
De mensenwereld is pure waanzin en de enige die dat wijzigen kan is de mens zelf, een ieder zal toch door haar of zijn proces heen moeten.
Precies en dat kost veel energie, moeite en pijn.

Citaat:
Ik zou morgen voor een ieder een paradijs kunnen scheppen.
Doe dat dan.

Citaat:
Ik vermoed dat er nog geen 1000 mensen hardgillend uit weg zullen rennen.
Dat is om dat je het verkeerde beeld van paradijs voor ogen hebt, ik heb het over een leefbare bewust geworden wereld niet over een subjectief beleefd geluk dat je al snel de neus uitkomt.

Citaat:
De mens zal zijn geneugten zelf als zat moeten gaan ervaren dat hoort nu eenmaal bij het proces, er valt niets af te dwingen.
Er zijn toch processen gaande van bewustwording, we kunnen elkaar daarin stimuleren om dat op gang te helpen.

Citaat:
Je kunt hooguit reageren op een HELP en dan nog zal 99,99% van de HELP om het ego/mentale gaan.
Een leefbare wereld gaat over een subjectief help heen, weten wat je bent is geen subjectief beleefd help. Dus als het aan onmiddellijk inzicht ontbreekt is de een na beste methode er een van bewustwording.

Citaat:
Zie hier 'ons' gekloot/woordenbrij, ook pure waanzin toch?
Dat is omdat je kopje al gevuld is met ideeën, je bent gevuld en vervult en dan kan er niks meer bij. Als het nergens iets doet rammelen, wanneer je het als vrijblijvend gebabbel ziet ja dan is het pure waanzin idd.

Citaat:
Het punt is dat de wereld al een paradijs is enkel wordt dat door het tekortheidssyndroom/bewustzijnsproces niet zo ervaren.
Dat is maar één aspect van bewustwording we denken dat we er te weinig van hebben en willen steeds maar meer. Die gedachte kan plaatsmaken voor een ander, je kunt ervaren dat je alles krijgt wat je nodig hebt, er is dan geen enkele behoefte aan meer.

Citaat:
Dat er mensen zijn die sterven door bv voedselgebrek is gewoon een logisch gevolg van en hoort bij hun proces.
Ja daar hoef je ook niet rouwig om te worden, wat geen bestaansrecht heeft gaat dood. Het is een verhaal in je hoofd dat het als 'erg' typeert.

Citaat:
Ieder mens zit precies daar waar zijn/haar bewustzijnsproces kan plaatsvinden.
Daar lijkt het op. Het lijkt er op dat er niets gedaan kan worden, maar de inspanningen die verricht worden zijn een energiestroom die het tij keren. Het is niet 'ik' die wat doet, energieën werken op elkaar in om een evenwicht te bereiken.

Citaat:
Loopt dat proces op zijn einde dan verandert je wereld/je beleving op de wereld.
Dat zie ik ook zo maar ik zie inspanningen, door wie dan ook daar deel van uitmaken. Er wordt per saldo door niemand iets gedaan maar het gebeurt wel.

Citaat:
Mijn wereld is een paradijs, niet dat ik wat heb of dat daar voorwaarden voor zijn maar omdat ik de mazzel heb 'in het moment te blijven'.
Je hebt het over ‘mijn’ wereld. Hoezo mijn ? Er is niks dat je toebehoort.
Maar goed, je hebt dan als persoon geen verlangens meer en dat maakt dat je je in tevredenheid kunt overgeven aan het zijn, dat heb ‘jij’ mooi voor elkaar Hoe zit het met de rest?.

Citaat:
Zou er op dit moment geen eten zijn dan sterf ik met een glimlach.
Ik sterf gewoon omdat dat hetgeen is wat er wil plaatsvinden.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 2 October 2012, 14:42   #468
Aart
Jubilaris
 
Geregistreerd: 6 August 2011
Berichten: 282
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Dat is geen lolletje. Bewustwording is een pijnlijk proces, dus wat heet hier gunnen. Gun je iemand de pijn van een pijnlijk proces ?
We kunnen elkaar steunen en helpen om daarin verder door te dringen.
Renoir, ja ik gun iemand de pijn van een pijnlijk proces.

Als dat proces namelijk niet doorleefd wordt is de kans zeer groot dat het een mentaalproces wordt/blijft.

Het enige wat pijn lijdt is het ego, toch?

Het kan natuurlijk aan mij liggen maar ik heb het koelkastvriendinnetje om me heen en ik heb ondervonden des te meer ik haar volledig op haar bek laat gaan des te meer ze bewust wordt.

Tuurlijk wens ik haar een goede nachtrust voor het slapen gaan en knap haar zover op dat ze de volgende dag weer volledig op haar bek kan gaan.
Aart is offline   Met citaat reageren
Oud 2 October 2012, 16:46   #469
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aart Bekijk bericht
Renoir, ja ik gun iemand de pijn van een pijnlijk proces.

Als dat proces namelijk niet doorleefd wordt is de kans zeer groot dat het een mentaalproces wordt/blijft.
Zelfs aan die pijn kun je idd te veel aan (ge)dacht(en) besteden en benadrukken. Wat is pijnlijk? Iets wat te veel aandacht krijgt en gevoed wordt is zeker pijnlijk. Het gewoon laten zijn lost op zijn minst al de helft op. En dat gaat dan gewoon steeds meer vanzelf, dat doorleven.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 2 October 2012, 21:37   #470
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aart Bekijk bericht
Renoir, ja ik gun iemand de pijn van een pijnlijk proces.

Als dat proces namelijk niet doorleefd wordt is de kans zeer groot dat het een mentaalproces wordt/blijft.

Het enige wat pijn lijdt is het ego, toch?

Het kan natuurlijk aan mij liggen maar ik heb het koelkastvriendinnetje om me heen en ik heb ondervonden des te meer ik haar volledig op haar bek laat gaan des te meer ze bewust wordt.

Tuurlijk wens ik haar een goede nachtrust voor het slapen gaan en knap haar zover op dat ze de volgende dag weer volledig op haar bek kan gaan.
Lieve Aard wanneer je ondanks de pijn zegt dat je iemand dat proces gunt heb je het voor mij begrepen. De pijn zit hem in de bewustwording wanneer je doorziet wat je in je onbewustheid hebt aangericht, doorzien wat wij elkaar in onze onbewustheid aandoen is pijnlijk.
Die onbewustheid bestaat daaruit dat het ego zijn geluk najaagt ten koste van anderen. Wanneer dat ego wordt doorzien komt de pijn maar ook het proces van het ego doorzien zelf is pijnlijk, je moet afstand doen van hetgeen je denkt te zijn, dat IS dus een mentaal proces.

Op een forum kun je bezwaarlijk iemand op z'n bek laten gaan om hem/haar bewust te laten worden. Wanneer je je met iemand inlaat op een forum moet je hem/haar voorbereiden waar je mee bezig bent, je kunt hier niet iemand zomaar op z'n bek laten gaan.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 14:33.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.