Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 25 April 2018, 10:54   #461
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
Cnohidkbfzqpmsjglwyxatru
__________________
Wat is is.
Dorje is offline  
Oud 25 April 2018, 11:00   #462
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht

(...)
Guido is offline  
Oud 25 April 2018, 12:15   #463
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Dat doet me aan sessies met Byron Katie denken als:
- mijn ouders zouden mij beter moeten begrijpen
- mijn dochter zou beter moeten luisteren
- ik heb jullie liefde nodig
Spijtig maar als ik hier over waarheidsvinding wil spreken dan mag ik toch vooropstellen dat er naar waarheidsvinding gezocht wordt op dit forum en niet dat ze alle voorstellen die in die richting gaan zomaar afketsen, afdoen als ego-gebabbel en nog meer...
Ik denk dat ik inderdaad al ver op weg ben naar meer weten, maar hier komen vertellen dat evalueren niet bestaat want alles is wat is...
Boedha is ook niet als een Boedha geboren en heeft ook een weg afgelegd...
marie is offline  
Oud 25 April 2018, 12:19   #464
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
(...)
Ik zie iemand die compleet vastzit in zijn eigen gelijk en veel angst heeft om uit die ivoren toren te voorschijn te komen om verder naar waarheid te zoeken...
marie is offline  
Oud 25 April 2018, 14:52   #465
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Boedha is ook niet als een Boedha geboren en heeft ook een weg afgelegd...
Het is Boeddha met dubbel 'd'. Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Gautama_Boeddha
__________________
God is alles & goed.
katerie is offline  
Oud 25 April 2018, 18:30   #466
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
Cnohidkbfzqpmsjglwyxatru
Gibberisch!
Osho beschrijft deze kreet zo: "Het is een geluid zonder betekenis. Het is gewoon een geluid om de geluidloze stilte te bereiken."
__________________
God is alles & goed.
katerie is offline  
Oud 4 May 2018, 09:16   #467
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Gibberisch!
Osho beschrijft deze kreet zo: "Het is een geluid zonder betekenis. Het is gewoon een geluid om de geluidloze stilte te bereiken."
"niets" 'is', maar "niets" heeft emanatie, beeld nodig om te zijn...

Zonder beeld is "niets" maar niets...

De honger naar beeld = "iets" van het "niets" is de bron van alle zijn...

Maar men creëert niet vrijblijvend en het "niets" heeft zichzelf verloren in zijn creatie en zoek de weg terug... de evolutie... De zucht om van het rad van leven en dood af te geraken...

Zoals je hierboven schrijft heeft het "niets" geluid nodig om te weten dat geluidloze stilte bestaat.

Het niets is 'alles', maar zonder reflectie om zichzelf te ontdekken is dat 'alles' maar niets...

Gooi het beeld, de droom, de film niet weg voor je hem volledig doorgrond hebt en alzo de weg naar het 'niets', de bron terug te vinden.

Marie is gewoon de emanatie van een entiteit die 'niets' is; maar de zucht van die entiteit naar Marie of naar andere emanaties is even groot en misschien zelfs groter dan de zucht van de emanatie om terug naar het 'niets' te keren...

Hoeveel muziekliefhebbers verkiezen niet de muziek boven de geluidloze stilte???
Hoeveel gewone mensen verkiezen niet lawaai boven de geluidloze stilte???

Zou het kunnen dat de vrees voor het 'niets' noch groter is dan de vrees voor de 'dood'???
marie is offline  
Oud 4 May 2018, 15:14   #468
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Maar men creëert niet vrijblijvend en het "niets" heeft zichzelf verloren in zijn creatie en zoek de weg terug... de evolutie... De zucht om van het rad van leven en dood af te geraken...
Dat is mooi omschreven. Maar misschien is het ook maar een verhaal dat een iemand er van maakt, als deel van het verhalen maken van die iemand, die misschien zelf ook maar een verhaal is.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Gooi het beeld, de droom, de film niet weg voor je hem volledig doorgrond hebt en alzo de weg naar het 'niets', de bron terug te vinden.
Ook mooi. Maar misschien moet er niets helemaal doorgrond worden, misschien moet droom gewoon gezien worden voor wat het is: droom. Het hoeft misschien inderdaad niet weggegooid te worden: het verschijnt misschien vanzelf en verdwijnt misschien vanzelf.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Zou het kunnen dat de vrees voor het 'niets' nog groter is dan de vrees voor de 'dood'???
Goeie vraag. Maar misschien vooral voor de denkbeeldige, droom-emanatie, die luistert naar de naam Marie, zelf. Een emanatie van de enititeit "niets". De vrees voor het entiteitsloze, onpersoonlijke niets is misschien nog zo groot dat er voor de gemoedsrust toch maar een entiteit in wordt geprojecteerd.

Who knows?
__________________
Wat is is.
Dorje is offline  
Oud 4 May 2018, 15:56   #469
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Dat is mooi omschreven. Maar misschien is het ook maar een verhaal dat een iemand er van maakt, als deel van het verhalen maken van die iemand, die misschien zelf ook maar een verhaal is.


Ook mooi. Maar misschien moet er niets helemaal doorgrond worden, misschien moet droom gewoon gezien worden voor wat het is: droom. Het hoeft misschien inderdaad niet weggegooid te worden: het verschijnt misschien vanzelf en verdwijnt misschien vanzelf.


Goeie vraag. Maar misschien vooral voor de denkbeeldige, droom-emanatie, die luistert naar de naam Marie, zelf. Een emanatie van de enititeit "niets". De vrees voor het entiteitsloze, onpersoonlijke niets is misschien nog zo groot dat er voor de gemoedsrust toch maar een entiteit in wordt geprojecteerd.

Who knows?
Tuurlijk is 'alles wat is' maar een verhaal en Marie niet minder...
Marie zal doodgaan en op termein verdwijnen. Marie is niet blijvend, dus slechts een verhaal.; een verhaal dat op zijn beurt een verhaal vertelt...

De vraag is wie is de eerste, de oorspronkelijke verhalenverteller en waarom doet hij dat???

Ik weet niet of dieren, of andere emanaties dan de mens op hun beurt verhalen vertellen of leven ze gewoon het verhaal waarin ze geboren worden tot op het einde???

Is het verhalen vertellen de creatie???

De bron die 'niets' is, niet-iets, want alles wat 'iets' is is gewoon emanatie en verdwijnt op de duur...

Maar door al dat verhalen vertellen, er nog bovenop gelegd door de mensheid zelve verliezen wij het oorspronkelijke verhaal volkomen uit het oog en zijn wij, misschien evenzeer als de entiteit die ons geschapen heeft volkomen de weg kwijt...
marie is offline  
Oud 4 May 2018, 17:29   #470
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
De vraag is wie is de eerste, de oorspronkelijke verhalenverteller en waarom doet hij dat???
De vraag is echter wie heeft er meer bang van het niets dan van de dood? Wie kan niet zonder oorspronkelijke verhalenverteller (entiteit), wie kan niet zonder een waarom (verhaal)?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Ik weet niet of dieren, of andere emanaties dan de mens op hun beurt verhalen vertellen of leven ze gewoon het verhaal waarin ze geboren worden tot op het einde???
Misschien zijn dieren evenveel verhaal dan Marie is en is Marie nog steeds de verhalenverteller in dat verhaal waarin dieren gecreerd worden door ze af te scheiden van het geheel en te benoemen alsof ze zelfstandig, los van het geheel bestaan?


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Maar door al dat verhalen vertellen, er nog bovenop gelegd door de mensheid zelve verliezen wij het oorspronkelijke verhaal volkomen uit het oog en zijn wij, misschien evenzeer als de entiteit die ons geschapen heeft volkomen de weg kwijt...
Misschien geloof je liever in een persoonlijke God, een oorspronkelijke entiteit, een schepper die evenzo de weg kwijt is als de mens, of de ziel, die entiteit waar jij je voor houdt? Misschien is dit een vorm van projectie?
Misschien ben je gewoon meer bang van het niets dan van de dood?

Wie weet?
__________________
Wat is is.

Wijziging aangebracht door Dorje op 4 May 2018 om 17:55.
Dorje is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 02:30.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.