Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden Ik kom er hier alleen maar graag even mee pronken.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 16 May 2013, 12:41   #471
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
Nee hoor niet cryptisch. Hoewel ik het persoonlijk anders zou benoemen is me nu duidelijk vanuit welk niveau je spreekt over dwaalleer.

Uiteindelijk valt elke leer idd weg, kill the budha is een dingetje waar iedereen die een leerweg of guru heeft gevolgd voor komt te staan m.i.
Uiteindelijk valt er maar een punt te bereiken. Daar ben ik geweest. En die kan je op allerlei manieren bereiken, maar uitgerekend niet op de manier die Renoir voorschrijft. Jantje bereikt het punt vanuit het christendom, mo vanuit de islam. Ik heb hem gevonden uit mijzelf en als atheist. Het maakt geen ene zak uit.

En ik schrijf al weer dat ik hem zelf gevonden heb merk ik, maar het heeft mij gevonden! Het is "je zijn" wat gevonden wordt. Je moet er rijp voor zijn. En met dat rationele geleuter van Renoir raak je juist verder af van waar je zijn wilt.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 16 May 2013, 12:43   #472
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Het is zelfs zo dat het ontdekken "wat je werkelijk bent" niet eens mogelijk is zonder ego.
Exact, het ego moet het doen iets anders is er niet, maar ego is tevens de grote dwarsligger om dat te doen. Hoe los je dat op dan ?
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 16 May 2013, 12:44   #473
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Is dat niet wat met elkaar in tegenstelling dan ?
Ik gebruik jou als breekijzer om wat op gang te krijgen Renoir. Jij bent mijn symbool, mijn metafoor. En ego moet toch worden gebroken zeg je zelf, dus ik breek tegelijkertijd je advaita-ego.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 16 May 2013, 12:48   #474
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Exact, het ego moet het doen iets anders is er niet, maar ego is tevens de grote dwarsligger om dat te doen. Hoe los je dat op dan ?
Je moet je ego overwinnen. Dat overwinnen kan alleen dat doen "wat je werkelijk bent". Zou er geen ego zijn, dan zou er niets te overwinnen zijn.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 16 May 2013, 12:49   #475
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Ik gebruik jou als breekijzer om wat op gang te krijgen Renoir. Jij bent mijn symbool, mijn metafoor. En ego moet toch worden gebroken zeg je zelf, dus ik breek tegelijkertijd je advaita-ego.
Nou even serieus, hoe kom je bij waar je moet zijn als ego het benodigde voertuig is wat het moet doen gelijktijdig de weerstand om dat te doen mee inbrengt ?
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 16 May 2013, 12:52   #476
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Je moet je ego overwinnen. Dat overwinnen kan alleen dat doen "wat je werkelijk bent". Zou er geen ego zijn, dan zou er niets te overwinnen zijn.
Maar als dat wat je bent overschaduwd wordt door dat wat je meent te zijn (ego) ben je niet daar 'wat je werkelijk bent'. Anders gezegd als je op aarde bent maar naar de hemel moet hoe kun je dan werken vanuit de hemel ?
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 16 May 2013, 12:57   #477
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Dat is een schijn-leven. Aart zegt dat hij zonder ego leeft. En ik zie het regelmatig terugkomen bij hem. Hij heeft ook als mening dat ie geen mening heeft.

Ik noem dat kop in het zand steken. Het is zelfs zo dat het ontdekken "wat je werkelijk bent" niet eens mogelijk is zonder ego.
Ja helaas hebben we ego vanuit vernauwing in leven geroepen en dus zitten we met de gebakken peren

Of Aart nu wel of niet Egoloos is en/of een mening heeft doet in principe niet ter zake wanneer het gaat om de vraag of een egoloos leven mogelijk is. Mijn ervaring is dat dat mogelijk is en mijn ervaring zegt ook dat het alles behalve schijn is. Het is ego dat zegt dat een leven zonder ego niet tot de mogelijkheden behoort. Wat het ego zegt behoort tot de schijn-wereld of de maya-wereld.

De rijdende rechter heeft gesproken en daar zult u het mee moeten doen.WiNk

Doeg.
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Oud 16 May 2013, 13:15   #478
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Uiteindelijk valt er maar een punt te bereiken. Daar ben ik geweest. En die kan je op allerlei manieren bereiken, maar uitgerekend niet op de manier die Renoir voorschrijft. Jantje bereikt het punt vanuit het christendom, mo vanuit de islam. Ik heb hem gevonden uit mijzelf en als atheist. Het maakt geen ene zak uit.

En ik schrijf al weer dat ik hem zelf gevonden heb merk ik, maar het heeft mij gevonden! Het is "je zijn" wat gevonden wordt. Je moet er rijp voor zijn. En met dat rationele geleuter van Renoir raak je juist verder af van waar je zijn wilt.
Voor jou en of anderen is het niet de manier, voor weer anderen is het wel de manier.

Tussen haakjes waarom bv wel het christendom, of de Islam of wel welk ander willekeurig iets noemen als punt vanwaaruit je kan kan gaan lopen en Advaita als weg afwijzen? Uiteindelijk maakt het toch niet uit vanuit welk punt je vertrokken bent, als je maar bewust wordt en tot slot de budha/guru om zeep helpt bladiebla ect.?

Advaita is jou weg niet, dus waar maak je je druk om?
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Oud 16 May 2013, 13:36   #479
Esradha
Vicaris
 
Esradha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 63
Standaard

Niets, je denkt dat je op een missie bent en je de enige van ons bent met deze ideeën over Renoir. In het verleden hebben meerdere mensen datzelfde bespreekbaar gemaakt inclusief mijzelf, het is vooral Vagebond die de energie heeft om dat te blijven vertellen. Hoe belangrijk is het om Renoir te horen zeggen, mensen, jullie hebben helemaal gelijk?
Esradha is offline   Met citaat reageren
Oud 16 May 2013, 14:44   #480
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Nou even serieus, hoe kom je bij waar je moet zijn als ego het benodigde voertuig is wat het moet doen gelijktijdig de weerstand om dat te doen mee inbrengt ?
Dat is nou net de moeilijkheidsgraad van het hele gebeuren. Het 'doel" bevindt zich al in jezelf. Zolang je dat door je ego laat overschaduwen kan je het niet vinden. En met alleen de ratio kom je er ook niet. Ego zal zich altijd verzetten, dus ga er maar aan staan.

En dat is dan ook de reden dat het velen niet lukt. Ook op een forum als dit waar de intentie er heus wel is zie ik velen maar dwalen.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
'Het verlichte etalage forum' Frog Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden 71 22 August 2012 21:42
Gazelle/Sagnaar/Guido/Ben Rennie Waar gaat het hier verder ook nog over? 43 27 July 2011 23:03


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 18:26.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.