Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden Ik kom er hier alleen maar graag even mee pronken.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 2 October 2012, 21:39   #471
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Zelfs aan die pijn kun je idd te veel aan (ge)dacht(en) besteden en benadrukken. Wat is pijnlijk? Iets wat te veel aandacht krijgt en gevoed wordt is zeker pijnlijk. Het gewoon laten zijn lost op zijn minst al de helft op. En dat gaat dan gewoon steeds meer vanzelf, dat doorleven.
Klinkt zeer sympathiek maar stel nou eens je bent een moordenaar, onbewust van de betekenis van je daden en iemand slaagt er in om je bewust te laten worden van wat je hebt aangericht. Denk je dat dat gepaard gaat met opgewektheid, of zelfs maar het vanzelf oplossen van een beetje pijn ? Wat je onbewust aanricht heeft een dergelijke omvang.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 2 October 2012, 23:04   #472
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Dat is maar één aspect van bewustwording we denken dat we er te weinig van hebben en willen steeds maar meer. Die gedachte kan plaatsmaken voor een ander, je kunt ervaren dat je alles krijgt wat je nodig hebt, er is dan geen enkele behoefte aan meer.
Dit is natuurlijk voor meerdere uitleg vatbaar, maar als ik het even letterlijk neem en betrek op bv. materiële zaken, dan kan ik voor mezelf constateren dat beide bewegingen zich nochtans blijven voordoen. Enerzijds een terugtrekken uit een op commercie gerichte maatschappij, hoewel je dat dan ook weer een behoefte zou kunnen noemen. En anderzijds toch ook weer de genietingen van de aanschaf van nieuwe en niet noodzakelijke dingen. Om maar 's iets te noemen. Vriend Osho had aan 1 mercedes ook niet genoeg, of was het een b.m.w.?

Datzelfde kun je ook betrekken op bv de behoefte aan terugtrekking uit de wereld. Soms zelfs noodzakelijk om dat een teveel aan geweld bv, wat zo door de media allemaal tot je komt, niet meer te behappen valt en veel te diep binnenkomt. Ook al lees je geen krant en kijk je geen tv, er is haast niet aan te ontkomen. Soms moet je je wel (leren) afsluiten. En ook daar is er toch ook weer de nieuwsgierigheid, waaraan soms wordt toegegeven. kortom....ik ben er nog niet uit. Maar voor nu wel klaar mee. Ik leg mijn moede hoofd te rusten.

Klaar!
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 3 October 2012, 08:00   #473
Aart
Jubilaris
 
Geregistreerd: 6 August 2011
Berichten: 282
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Dit is natuurlijk voor meerdere uitleg vatbaar, maar als ik het even letterlijk neem en betrek op bv. materiële zaken, dan kan ik voor mezelf constateren dat beide bewegingen zich nochtans blijven voordoen. Enerzijds een terugtrekken uit een op commercie gerichte maatschappij, hoewel je dat dan ook weer een behoefte zou kunnen noemen. En anderzijds toch ook weer de genietingen van de aanschaf van nieuwe en niet noodzakelijke dingen. Om maar 's iets te noemen. Vriend Osho had aan 1 mercedes ook niet genoeg, of was het een b.m.w.?

Datzelfde kun je ook betrekken op bv de behoefte aan terugtrekking uit de wereld. Soms zelfs noodzakelijk om dat een teveel aan geweld bv, wat zo door de media allemaal tot je komt, niet meer te behappen valt en veel te diep binnenkomt. Ook al lees je geen krant en kijk je geen tv, er is haast niet aan te ontkomen. Soms moet je je wel (leren) afsluiten. En ook daar is er toch ook weer de nieuwsgierigheid, waaraan soms wordt toegegeven. kortom....ik ben er nog niet uit. Maar voor nu wel klaar mee. Ik leg mijn moede hoofd te rusten.

Klaar!
Nadje, het is erg simpel, als je wat aanschaft wat je niet praktisch nodig hebt dan sta je op dat moment niet in de realiteit/werkelijkheid, je zit dan in je behoeftige mind.

Je zult merken dat als die mind is doorzien/doorleefd dat die kan wegvallen en dat je nooit meer iets koopt wat er niet praktisch nodig is.

M.a.w. het is dus een kwestie van in de werkelijkheid/NU staan of even in die mind zitten met zijn onwerkelijke behoeftes/vermaak/verveling/zekerheid/etc.

Niet dat dat een ramp is maar naarmate je ziet hoe het zit en niet trapt in de mind met zijn; ja maar dit heb ik echt nodig, ja maar dat is menselijk, etc dan zal er vanzelf een verschuiving plaatsvinden en zie je jezelf geen onnodige dingen meer kopen.

Het is gewoon een natuurlijkheid om geen shit, onnodige dingen te kopen, het natuurlijke leven is simpel en puur praktisch.

Vriend Osho is een ander verhaal.
Aart is offline   Met citaat reageren
Oud 3 October 2012, 11:04   #474
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aart Bekijk bericht
Nadje, het is erg simpel, als je wat aanschaft wat je niet praktisch nodig hebt dan sta je op dat moment niet in de realiteit/werkelijkheid, je zit dan in je behoeftige mind.

Je zult merken dat als die mind is doorzien/doorleefd dat die kan wegvallen en dat je nooit meer iets koopt wat er niet praktisch nodig is.

M.a.w. het is dus een kwestie van in de werkelijkheid/NU staan of even in die mind zitten met zijn onwerkelijke behoeftes/vermaak/verveling/zekerheid/etc.

Niet dat dat een ramp is maar naarmate je ziet hoe het zit en niet trapt in de mind met zijn; ja maar dit heb ik echt nodig, ja maar dat is menselijk, etc dan zal er vanzelf een verschuiving plaatsvinden en zie je jezelf geen onnodige dingen meer kopen.

Het is gewoon een natuurlijkheid om geen shit, onnodige dingen te kopen, het natuurlijke leven is simpel en puur praktisch.

Vriend Osho is een ander verhaal.
Aart, ik geloof je onmiddellijk op je mooie blauwe ogen, maar ik waag toch ernstig te betwijfelen, dat er ooit een moment in mijn leven zal komen waarop ik niet meer zal bezwijken voor de aankoop van een paar schitterende hooggehakte schoentjes of laarsjes, die mijn toch al zo welgevormde benen, nog beter tot hun recht doen komen. Een dergelijke aanblik zouden wij de wereld toch niet willen ontnemen? Bezie mijn avatar. Need I say more? WiNk
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 3 October 2012, 16:13   #475
Aart
Jubilaris
 
Geregistreerd: 6 August 2011
Berichten: 282
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Aart, ik geloof je onmiddellijk op je mooie blauwe ogen, maar ik waag toch ernstig te betwijfelen, dat er ooit een moment in mijn leven zal komen waarop ik niet meer zal bezwijken voor de aankoop van een paar schitterende hooggehakte schoentjes of laarsjes, die mijn toch al zo welgevormde benen, nog beter tot hun recht doen komen. Een dergelijke aanblik zouden wij de wereld toch niet willen ontnemen? Bezie mijn avatar. Need I say more? WiNk
Nadje, je hebt helemaal gelijk.

Ik voelde zelfs letterlijk iets groeien tussen ons.
Aart is offline   Met citaat reageren
Oud 4 October 2012, 09:30   #476
Mars
Sterrestof
 
Mars's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 February 2012
Berichten: 216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Bezie mijn avatar.
Bwu?h.
Smaken verschillen.
Mars is offline   Met citaat reageren
Oud 6 November 2012, 20:44   #477
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mars Bekijk bericht
Bwu?h.
Smaken verschillen.
Tja....wat kun je verwachten van een teva aanhanger?
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 6 November 2012, 20:46   #478
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aart Bekijk bericht
Nadje, je hebt helemaal gelijk.

Ik voelde zelfs letterlijk iets groeien tussen ons.
Ik voelde het ook. Mooi he?
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 7 November 2012, 08:56   #479
Mars
Sterrestof
 
Mars's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 February 2012
Berichten: 216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Tja....wat kun je verwachten van een teva aanhanger?
Teva... ik hoorde op deze site voor t eerst over Teva....
(Teefa ? mmmm.....)
Ik draag nu iets van Karrimor, uit een Lonsdale winkel.
22 Euri.
Mars is offline   Met citaat reageren
Oud 7 November 2012, 11:57   #480
diane
Asprirant lid
 
diane's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 September 2011
Berichten: 11
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Ik voelde het ook. Mooi he?
__________________
Alles gaat voorbij
diane is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 14:19.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.