Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden Ik kom er hier alleen maar graag even mee pronken.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 16 May 2013, 14:50   #481
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
Voor jou en of anderen is het niet de manier, voor weer anderen is het wel de manier.

Tussen haakjes waarom bv wel het christendom, of de Islam of wel welk ander willekeurig iets noemen als punt vanwaaruit je kan kan gaan lopen en Advaita als weg afwijzen? Uiteindelijk maakt het toch niet uit vanuit welk punt je vertrokken bent, als je maar bewust wordt en tot slot de budha/guru om zeep helpt bladiebla ect.?

Advaita is jou weg niet, dus waar maak je je druk om?
Ik wijs advaita niet af. Ik benoem het alleen tot dwaalleer. Christendom of islam is net zo goed een dwaalleer. Anders gezegd: je kan het niet bereiken met een (alleen) een leer. Je kan namelijk uit iedere leer halen wat het ego wil?..

En dat kan je bij bv de islam uitstekend zien. Van moslimterroristen tot vreedzame soefi's.

Ik maak me dus niet druk om advaita, ik maak me druk om het benoemen van advaita tot heilsleer. Advaita kan per definitie niet leiden tot daar waar we zijn willen, netzomin als islam of christendom dat kan. Maar dat wil niet zeggen dat genoemde 3 waardeloos zijn.

Ik denk dat we uiteindelijk gewoon hetzelfde bedoelen.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 16 May 2013, 14:56   #482
Pionne
Asprirant lid
 
Pionne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Ik denk dat we uiteindelijk gewoon hetzelfde bedoelen.
Dat is vaak zo, heb ik het idee. Daarom doe ik doorgaans niet mee in dit soort gesprekken. (Al zijn er ook andere redenen.)
Pionne is offline   Met citaat reageren
Oud 16 May 2013, 14:56   #483
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Niets, je denkt dat je op een missie bent en je de enige van ons bent met deze ideeën over Renoir. In het verleden hebben meerdere mensen datzelfde bespreekbaar gemaakt inclusief mijzelf, het is vooral Vagebond die de energie heeft om dat te blijven vertellen. Hoe belangrijk is het om Renoir te horen zeggen, mensen, jullie hebben helemaal gelijk?
Al zou bij Renoir nu op dit moment het grote licht aan gaan en mijn zienswijze helemaal erkennen, dan zou er niets veranderen voor mij. Ik zit niet te wachten op de erkenning van Renoir of wie dan ook. Omdat ik weet.

Tegelijkertijd zie ik waar Renoir de fout is ingegaan, dus op dat punt kan ik anderen attent maken. Renoir is niet meer te redden door zijn alwetendheid, maar ik kan hem wel gebruiken om anderen te laten "zien".

En wie weet gaat over 20 jaar bij Renoir ook een lampje branden.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 16 May 2013, 14:58   #484
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pionne Bekijk bericht
Dat is vaak zo, heb ik het idee. Daarom doe ik doorgaans niet mee in dit soort gesprekken. (Al zijn er ook andere redenen.)
Gewoon je eigen laten zien, Pionne. Misschien hebben Vagebond en ik overeenkomsten, misschien niet. Maar als we geen contact maken zullen we dat nooit weten.

En mocht Vagebond exact hetzelfde zien als ik, dan zijn we nog uitgepraat ook.

Jouw niet-meedoen helpt jou niet en ons ook niet.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 16 May 2013, 15:08   #485
moi
Vicaris
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 58
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Ik wijs advaita niet af. Ik benoem het alleen tot dwaalleer. Christendom of islam is net zo goed een dwaalleer. Anders gezegd: je kan het niet bereiken met een (alleen) een leer. Je kan namelijk uit iedere leer halen wat het ego wil?..

En dat kan je bij bv de islam uitstekend zien. Van moslimterroristen tot vreedzame soefi's.

Ik maak me dus niet druk om advaita, ik maak me druk om het benoemen van advaita tot heilsleer. Advaita kan per definitie niet leiden tot daar waar we zijn willen, netzomin als islam of christendom dat kan. Maar dat wil niet zeggen dat genoemde 3 waardeloos zijn.

Ik denk dat we uiteindelijk gewoon hetzelfde bedoelen.
Whats in a name kijk toch eens verder, wat het achterliggend groot goed IS, zo zou je je zomaar kunnen verbazen op dezelfde weg uit te komen die jezelf bewandelt.
Hou op met oordelen over, welk aangenomen vertegenwoordiging of inzicht van wie dan ook, het treffende IS enkel de kern van ZIEN.

Dwaalwegen, zie je enkel als je ze zelf bewandeld ,anders herken je ze niet meer.
Uiteindelijk, herken je geen enkel verschil meer.
Zowel jou als ook Renoirs weg, komt daar waar waarheid zich laat ZIEN.

De rest is babylonie ten top. Incl. dat van mezelf, zeid stil en luister ,neem tot je wat inzichtelijk maakt laat wezen wat wrijving geeft, laat die gegevens aan de aangevers over, ter verheldering, in andere spiegels gegeven.

Wijziging aangebracht door moi op 16 May 2013 om 15:43.
moi is offline   Met citaat reageren
Oud 16 May 2013, 15:18   #486
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Ik wijs advaita niet af. Ik benoem het alleen tot dwaalleer. Christendom of islam is net zo goed een dwaalleer. Anders gezegd: je kan het niet bereiken met een (alleen) een leer. Je kan namelijk uit iedere leer halen wat het ego wil?..

En dat kan je bij bv de islam uitstekend zien. Van moslimterroristen tot vreedzame soefi's.

Ik maak me dus niet druk om advaita, ik maak me druk om het benoemen van advaita tot heilsleer. Advaita kan per definitie niet leiden tot daar waar we zijn willen, netzomin als islam of christendom dat kan. Maar dat wil niet zeggen dat genoemde 3 waardeloos zijn.

Ik denk dat we uiteindelijk gewoon hetzelfde bedoelen.
Oh ja zo. ik heb nog even terug gelezen en zag dat ik het laatste stukje na de comma in de derde zin van de onderstaande quote gemist had.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Uiteindelijk valt er maar een punt te bereiken. Daar ben ik geweest. En die kan je op allerlei manieren bereiken, maar uitgerekend niet op de manier die Renoir voorschrijft.
Zo is ook weer klaar
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Oud 16 May 2013, 15:53   #487
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Maar als dat wat je bent overschaduwd wordt door dat wat je meent te zijn (ego) ben je niet daar 'wat je werkelijk bent'. Anders gezegd als je op aarde bent maar naar de hemel moet hoe kun je dan werken vanuit de hemel ?
Is de werkelijkheid niet een geheel van gestalte en schaduw samen? En zoals wij geen aandacht kunnen opbrengen voor de eigen schaduw, is er ook geen aandacht mogelijk voor wat wij werkelijk zijn. Er is alleen maar zijn, aanwezig zijn en dat geldt voor zowel de aarde als de hemel.
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 16 May 2013, 16:27   #488
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Is de werkelijkheid niet een geheel van gestalte en schaduw samen? En zoals wij geen aandacht kunnen opbrengen voor de eigen schaduw, is er ook geen aandacht mogelijk voor wat wij werkelijk zijn.
Ja dat is leuk bedacht Looro en dat speelt (gedeeltelijk) ook mijn vraag in de kaart, maar ik ben nogal oplossing gericht. Er over lullen doen we al genoeg.

Ik zou zeggen laten we dan maar stevig pogen om aandacht op te brengen voor de eigen schaduw opdat we aandacht krijgen voor wat we werkelijk zijn.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 16 May 2013, 16:34   #489
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Dat is nou net de moeilijkheidsgraad van het hele gebeuren. Het 'doel" bevindt zich al in jezelf. Zolang je dat door je ego laat overschaduwen kan je het niet vinden. En met alleen de ratio kom je er ook niet. Ego zal zich altijd verzetten, dus ga er maar aan staan.

En dat is dan ook de reden dat het velen niet lukt. Ook op een forum als dit waar de intentie er heus wel is zie ik velen maar dwalen.
Dat is de moeilijkheid nou juist niet, daar komt advaita om de hoek kijken.

Je bent bezig het kind met het badwater weg te gooien. Ik weet uit eigen ervaring hoe moeilijk het is maar heb dit forum opgericht omdat ik mogelijkheden zag en anderen daarmee hulp te bieden.

Ik hoef mijn haan echt geen victorie te laten kraaien, het is me nog steeds te doen om behulpzaamheid. Ook bij jou probeerde ik behulpzaam te zijn door je er op te wijzen dat je ego niet van het onderzoek kunt ontheffen, maar je hebt er een ordinaire egostrijd van gemaakt. Ik was me in het draadje 'Radje neemt een verkwikkend badje' al aan het indekken voor verdere aantijgingen van (met name) jouw kant. Zo wil ik niet bezig zijn.

Het enige dat ik nu volmondig kan toegeven is dat Sagnaar gelijk heeft gehad en dat een forum als dit alleen de wapens smeed om elkaar te slim af te zijn. Ik denk dat ik er beter aan doe deze wapenfabriek te ontmantelen. Ik doe hem zelfs niet meer over aan anderen, dit forum heeft de verkeerde uitwerking.

Tenzij er iemand is die me het tegendeel kan bewijzen overweeg ik tot sluiting.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 16 May 2013, 16:35   #490
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moi
Dwaalwegen, zie je enkel als je ze zelf bewandeld ,anders herken je ze niet meer.
Dat dacht ik niet. Ik zie waar Renoir wandelt omdat ik er zelf heb gewandeld.


Tenzij er het woordje "hebt" is weggevallen bij je. Dan wordt de zin zo :

Citaat:
Dwaalwegen, zie je enkel als je ze zelf HEBT bewandeld ,anders herken je ze niet .
Freerider is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
'Het verlichte etalage forum' Frog Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden 71 22 August 2012 21:42
Gazelle/Sagnaar/Guido/Ben Rennie Waar gaat het hier verder ook nog over? 43 27 July 2011 23:03


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 01:36.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.