Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Bewustwording > We ervaren afgescheidenheid maar zijn 1
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

We ervaren afgescheidenheid maar zijn 1 Zo is dat bedoeld te zijn maar is niet wat we zijn.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 9 August 2011, 00:32   #41
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

IK heb ergens gechat, waar men onder het mom van elkaar op willen wijzen, vloekend, beledigend dat deden. Woorden raken mij, ben heel gevoelig.
Daarnaast wilde ik graag, koste wat het kost inzien, al de onzin in mezelf. Nu ga ik gewoon opzij als ik geweld voel, ook als ik opmerk dat ik de andere met geweld wil veranderen, laat ik gewoon van wat het is.

Ik geloof dat dat ook liefdevol en zacht gedaan kan worden.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 9 August 2011, 00:40   #42
Naadje
Passed by
 
Naadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 March 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
IK heb ergens gechat, waar men onder het mom van elkaar op willen wijzen, vloekend, beledigend dat deden. Woorden raken mij, ben heel gevoelig.
Daarnaast wilde ik graag, koste wat het kost inzien, al de onzin in mezelf. Nu ga ik gewoon opzij als ik geweld voel, ook als ik opmerk dat ik de andere met geweld wil veranderen, laat ik gewoon van wat het is.

Ik geloof dat dat ook liefdevol en zacht gedaan kan worden.
Jazeker. Soms wel en soms niet. Soms is het bieden van de bekende brede schouder een juist gebaar, soms echter ook de spreekwoordelijke schop onder de kont. Het gaat dus om de timing. Niet wat beter is, maar wat gewenst is op een bepaald moment in een bepaalde situatie.

Hoe kunnen woorden (jou) raken? Het zijn maar woorden. Woorden kunnen (je) alleen raken, als je er een bepaalde betekenis/waarde aan toekent. Hoe kun je geraakt worden door wat letters in een bepaalde volgorde gerangschikt?
Naadje is offline   Met citaat reageren
Oud 9 August 2011, 00:46   #43
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Naadje Bekijk bericht
Jazeker.
Hoe kunnen woorden (jou) raken? Het zijn maar woorden. Woorden kunnen (je) alleen raken, als je er een bepaalde betekenis/waarde aan toekent. Hoe kun je geraakt worden door wat letters in een bepaalde volgorde gerangschikt?
Omdat ik van hard zijn, en omringd door weerstand in vorm van (denkbeeldige) muren, naar zeer kwetsbaar en bijna onbeschermd voelend bevind, is de irritatie die de ander in de woorden legt, voor mij voelbaar.
Ik meen de gemoedstoestand van de andere waar te nemen, en voel me er door geraakt.
Niemand hoef mij anders te behandelen, ik geef alleen aan dat ik de keuze maak om de andere bewust te behandelen, en dat ik geweld niet meer toe laat.
Goed opgemerkt, bij het schrijven viel me ook mijn ''eis'' op. Ik deed bewust zo opschrijven. Is de liefdevolle ruimte die ik mezelf bied.

Wijziging aangebracht door Mihaela op 9 August 2011 om 01:08.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 9 August 2011, 01:07   #44
Naadje
Passed by
 
Naadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 March 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ********** Bekijk bericht
Omdat ik van hard zijn, en omringd door weerstand in vorm van (denkbeeldige) muren, naar zeer kwetsbaar en bijna onbeschermd voelend bevind, is de irritatie die de ander in de woorden legt, voor mij voelbaar.
Ik meen de gemoedstoestand van de andere waar te nemen, en voel me er door geraakt.
Niemand hoef mij anders te behandelen, ik geef alleen aan dat ik de keuze maak om de andere bewust te behandelen, en dat ik ook geweld niet meer toe laat.
Goed opgemerkt, bij het schrijven viel me ook mijn ''eis'' op. Ik deed bewust zo opschrijven. Is de liefdevolle ruimte die ik mezelf bied.
Vanzelfsprekend is het prima om je grenzen aan te geven. In de manier waarop je benaderd wenst te worden. Niks mis mee. Maar geraaktheid betreft altijd jezelf. Als je ergens door geraakt wordt, verdient dat enig zelfonderzoek, zou ik zeggen. En datzelfde geldt, wat mij betreft, voor je uitspraak omtrent het niet willen toelaten van geweld.

Geweld maakt deel uit van onze maatschappij. Wat heeft het voor zin om daarin aan struisvogelpolitiek te doen en je kop ervoor in het zand te steken? Daarmee verdwijnt het niet. Kijk of er een manier is, om er voor jezelf op een acceptabele wijze mee om te gaan, zou ik zeggen. Als je jezelf ruimte wilt bieden, dan impliceert dat, althans voor mij, dat daarin ook alles kan en mag bestaan. Ruimte geeft ruimte aan alles. En kent geen voorwaarden of eisen.
Naadje is offline   Met citaat reageren
Oud 9 August 2011, 01:20   #45
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Naadje Bekijk bericht
En datzelfde geldt, wat mij betreft, voor je uitspraak omtrent het niet willen toelaten van geweld.

Geweld maakt deel uit van onze maatschappij. Wat heeft het voor zin om daarin aan struisvogelpolitiek te doen en je kop ervoor in het zand te steken? Daarmee verdwijnt het niet. Kijk of er een manier is, om er voor jezelf op een acceptabele wijze mee om te gaan, zou ik zeggen. Als je jezelf ruimte wilt bieden, dan impliceert dat, althans voor mij, dat daarin ook alles kan en mag bestaan. Ruimte geeft ruimte aan alles. En kent geen voorwaarden of eisen.

Het is wat mijn lichaam doet, mijn geest. Ik heb blijkbaar geleerd/ondervonden dat geweld zinloos is. Daardoor, van binnen laat het niet meer toe.
Ik merk het op; aanschouw het; en ga gewoon verder.
Omdat het nog vers is, mijn ondervinding, noem ik dat nog. Het is mogelijk dat ik morgen of overmorgen niet eens meer bij stil sta, en dat niet meer nodig acht om dat te noemen.
Gewoonweg, natuurlijkerwijze open staan voor het leven zoals het is, niet eens meer als geweld ervaren.
Maar, stap voor stap...ik spreek je morgen nog, ik ga zacht slapen..

het regent hier, wat een mooi geluid is het klinkt als een lief slaapliedje voor mij.

Slaap lekker voor straks

**********
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 9 August 2011, 01:22   #46
Naadje
Passed by
 
Naadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 March 2011
Berichten: 0
Standaard

Ik ga ook lekker slapen, ik had op je reactie gewacht. Morgen verder....slaap zacht.
Naadje is offline   Met citaat reageren
Oud 9 August 2011, 10:18   #47
Agnes
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 1 June 2010
Berichten: 0
Standaard

Naadje...

Citaat:
Tijdens dat proces en/of daarna (dat weet ik niet precies meer), kwamen de ervaringen van licht, te bizar om te beschrijven, overweldigend. Daarin vielen alle puzzelstukjes op hun plaats. Misschien waren dat, wat men wel noemt, de zogenaamde mystieke ervaringen, ik weet het niet. Buitengewoon heftig allemaal. En niet na te vertellen. Wat me is bijgebleven, is het inzicht zelf verantwoordelijk te zijn (geweest) voor alle ellende die zich in mijn leven manifesteerde. En dat is zeer ontluisterend, kan ik je vertellen.
En dat is toch uiteindelijk dat wat er toe doet?...dat wat niet te beschrijven is.

Wat geeft het aan meerwaarde aan het hele gebeuren als je daar je hele levensverhaal aanvastplakt...voor mij deed het alleen maar afbreuk..het voegt niets toe.
Al die dingen zijn gebeurd...boeken zijn gelezen....muren zijn tegenaan geknalt...tranen zijn gehuilt....en dan na de grote grand finale waarin je meestal totaal op je bek gaat zie je opeens het licht...en dan denk je"shit..ik denk nu niks...dit is niet in woorden uit te drukken"

En dan wordt het stil...de kick verdwijnt...maar daar voor in de plaats verschijnt iets anders wat dus weer niet in woorden uit te drukken is....ondanks alle pogingen die er hier..en ergens anders...door iedereen gedaan wordt...zo af en toe ook nog door mij...maar al die woorden verdwijnen op een bepaald moment in een groot niets.

Zit nog wel eens naar van die leuke filmpjes te kijken..het satsang gebeuren....soms mooi om te zien dat er bij veel woorden totaal niets gebeurd..en in het stil naar elkaar kijken zie je opeens zo'n boem moment.....dat zegt denk ik zo'n beetje alles.


Mihaela.....ik hoef jou niet wakker te schudden...dat mag je zelf doen...heel simpel...kijk goed naar binnen en durf te voelen.

God is trouwens niet alleen van de zachte heelmeesters..het geeft regelmatig een liefdevolle maar keiharde beuk...maar levert daar dan wel weer een doekje voor het bloeden bij...dus alles hoort in het pakketje wat ze leven noemen....de kunst is om het harde en het zachte tot één geheel te maken...
Agnes is offline   Met citaat reageren
Oud 9 August 2011, 11:23   #48
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Agnes Bekijk bericht
Zit nog wel eens naar van die leuke filmpjes te kijken..het satsang gebeuren....soms mooi om te zien dat er bij veel woorden totaal niets gebeurd..en in het stil naar elkaar kijken zie je opeens zo'n boem moment.....dat zegt denk ik zo'n beetje alles.
Prachtige momenten idd maar op een forum zie je die niet maar zullen die er ongetwijjfeld ook zijn. Op een forum valt op hoe veel meer zeggend een keur aan weinig woorden kunnen zijn. Overdaad schaadt hier kennelijk.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 9 August 2011, 12:05   #49
Naadje
Passed by
 
Naadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 March 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Agnes Bekijk bericht
Naadje...
En dat is toch uiteindelijk dat wat er toe doet?...dat wat niet te beschrijven is.

Wat geeft het aan meerwaarde aan het hele gebeuren als je daar je hele levensverhaal aanvastplakt...voor mij deed het alleen maar afbreuk..het voegt niets toe.
Al die dingen zijn gebeurd...boeken zijn gelezen....muren zijn tegenaan geknalt...tranen zijn gehuilt....en dan na de grote grand finale waarin je meestal totaal op je bek gaat zie je opeens het licht...en dan denk je"shit..ik denk nu niks...dit is niet in woorden uit te drukken"

En dan wordt het stil...de kick verdwijnt...maar daar voor in de plaats verschijnt iets anders wat dus weer niet in woorden uit te drukken is....ondanks alle pogingen die er hier..en ergens anders...door iedereen gedaan wordt...zo af en toe ook nog door mij...maar al die woorden verdwijnen op een bepaald moment in een groot niets.
Hoi Agnes, ik zie dat anders, of mogelijk begrijp ik je niet goed, dat kan ook. Dat wat er toe doet, is voor mij niet dat wat niet te beschrijven valt. Dat wat niet te beschrijven valt, noem ik dan maar even een inzicht wat je hebt gehad, waardoor alles in een ander licht komt te staan. Dat wat er,voor mij althans, toe doet is hoe dat je leven dan daarna beïnvloedt en hoe je dat verder vorm geeft.

Jij zegt, grappig genoeg, wat geeft dat voor meerwaarde aan het hele gebeuren als je daar je levensverhaal aan vastplakt? Voor mij werkt het precies andersom. Voor mij is het leven(s)(verhaal) juist het hele gebeuren, wat door dat wat niet te beschrijven valt, een meerwaarde krijgt. Ik zie de kick ook niet verdwijnen, maar de passie eerder toenemen. Alles gebeurt met nog meer overgave.

Voor mij verdwijnen de woorden ook niet in het niets maar leer ik ze steeds meer zien in hun oorspronkelijke betekenis. Ik vind taal een schitterend fenomeen. En daarna wordt het inderdaad stil.
Naadje is offline   Met citaat reageren
Oud 9 August 2011, 12:13   #50
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Vaak/altijd is de neiging oogklepjes te willen afslaan gebaseerd op het eigen proces, (Aad)

Mooi opgemerkt hoor!

Altijd wel, is mijn eigen ervaring. Waarom zou je er anders baat bij moeten hebben de oogkleppen er eerder af te slaan, dan te wachten totdat ze er vanzelf afvallen. Waarom zou je er überhaupt bezig mee moeten houden?

Al kan ik me voorstellen, dat je soms wel iets moet/wilt als je fysiek en/of psychisch welzijn ernstig in het geding komt. Maar dan nog heeft het met jezelf te maken.


Je kunt beter vragen waarin ik geen steun en inspiratie heb gevonden enz.
(Nada)
Jou hele verhaal geeft mij herkenning tot het rustige vaarwater......moet wel bekennen, dat dat wel even wennen was. En na het wennen kwam: wat nu?
Mooi beschreven inclusief het stukje van het inzicht van de de eigen verantwoording.

Wijziging aangebracht door Ulla op 9 August 2011 om 12:25.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Het technische verhaal Renoir Advaita 44 27 July 2013 08:46


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 15:36.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.