Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gedegen zelfonderzoek > Beginnend zelfonderzoek
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Beginnend zelfonderzoek Wil ik weten 'wat' ik ben, of verblijven in 'wie' ik ben.

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 25 July 2021, 12:33   #41
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens
Ik zeg alleen dat ik er begrip voor heb dat je een weg zoekt uit een impasse hoe onbeholpen ook, net zo als dat jij een weg zoekt met de deugd. Alleen is er heden ten dage een beter begrip over hoe 'ik' een spaak in het wiel steekt. Nisargadatta las ik net van Dorsho had te maken met een 'wij' cultuur en daar wordt dat super-ik natuurlijk anders ontvangen.
Ik heb me nooit zo verdiept in Nisargadatta, maar daaruit blijkt al dat als je iemand wilt citeren beter iemand uit het westen kunt nemen. Verder is er natuurlijk in iedere cultuur sprake van een zelf. Wat men wij-cultuur noemt , is in Azië in feite een collectief-zelf. Vergelijkbaar met aanhangers van een religie of ideologie: verenigd in zelf.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 25 July 2021, 12:39   #42
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie
Ha, inderdaad een vrouw dus...
Dat is maar een aanname, ze wordt ook wel Marijke genoemd.
Maar ga je nu je heil zoeken bij Marijke omdat ze een vrouw is?
Met mss een kansje dat bij Marijke ook het wordende en het zijnde verwisseld wordt?

Dan heb je een goede dag! Steeds meer aanhang voor jouw zienswijze.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 25 July 2021, 12:46   #43
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond
Verder zie ik mezelf niet als verlicht. Persoonlijk denk ik dat die term meer slecht dan goed doet waar het om zelfonderzoek gaat.
Dat klopt, verlichting bestaat zelfs niet. Door wie of wat zou je verlicht moeten worden? Het licht ontsteekt zich vanzelf als er geen zelf meer is.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 25 July 2021, 12:54   #44
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna
Waarheidsvinding en waarheidvinding zoals jij het bedoelt is me in de loop der tijd duidelijk geworden.
Zoals jij het verschil in betekenis ziet van ":gedegen en deugdelijk' waar kan ik dat verschil terugvinden?
Het verschil is overal in quotes van mijn hand uitgelegd. Ik heb het zojuist nog een keer gedaan, wellicht lees je hier niet alles. Ik weet niet of het al bij begrippen staat anders zal ik het daar een keer plaatsen. Over gedegen zelfonderzoek is een omschrijving. Er is hier van alles te vinden, over de deugd vond ik het begrip 'het goede doen'. Gewoon even zoeken.
 
Oud 25 July 2021, 13:08   #45
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna
Voor de duidelijkheid: van jouw hand bedoel je dat het jouw persoonlijke invullingen van begrippen zijn?
Verkregen vanuit uit jouw persoonlijke gedegen zelfonderzoek?
Quotes van mijn hand, dus in quotes van mijn hand is herhaaldelijk geschreven over het verschil in gedegen en deugdelijk. Het kunnen eigen invullingen zijn, in ieder geval zijn ze in het maatschappelijk verkeer niet maatgevend. Het heeft voor zover ik me daarvan bewust ben niet iets uitstaande met resultaten verkregen uit gedegen zelfonderzoek. Slechts bedoeld iets kernachtig uit te drukken.
 
Oud 25 July 2021, 13:14   #46
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie
Tot mijn verbazing zie ik dat Rob ook het wordende onder het zijnde schaart (je bent alles!)
Nee, dan heb je me niet goed gelezen of begrepen.

Een stap in het onderzoek is te gaan zien (her-kennen) wat het onveranderlijke is en wat het veranderlijke is. Die zijn niet onder een noemer te scharen en ze zijn ook niet identiek. De kern van het hele onderzoek is identificatie. Of 'het oplossen van de identificatie met een deel van dat wat je denkt te zijn'. Dat is om te beginnen de identificatie met (alleen) het wordende of het veranderlijke. De uitnodiging is om dat te doorzien en op te geven. Dit en de weg daarna heb ik eerder beschreven. Maar dat eerste is eigenlijk het voornaamste doel van dit forum, om daar een handreiking in te doen. En die eerste stap is al lastig genoeg, zie de praktijk (hier).
Rob is offline  
Oud 25 July 2021, 13:18   #47
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darsho
Jij hebt ook nog een hoop verkeerde aannames Laurens, maar daar wil je niet op gewezen worden...
Kom maar op.
 
Oud 25 July 2021, 13:21   #48
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond
Waar precies heb jij niet begrepen wat ik wilde zeggen Laurie? Als er één iemand op dit forum is die door schade en schande heeft geleerd dat stront van de koningin net zo stinkt en bruin is als van het 'klootjesvolk' dan ben ik het wel.
Dat alsmaar op gezette tijden insluipende faecaliën gebeuren staat me behoorlijk tegen.

Waar de quote op slaat is dat je de zaakjes voor je zelf goed op orde hebt en er niet in je opkomt dat we er hier zijn om behulpzaam te zijn bij zelfonderzoek van anderen. Dat het om die reden een hoog egogehalt heeft en nogal bedenkelijk voor het zijn in een jezelf toegekende hogere bewuste staat.

Citaat:
Dat wil dus zeggen dat er niet zo iets bestaat als 'klootjesvolk' hebben mijn leraren me heel goed en helder op meer dan verschillende manieren laten weten. Met andere woorden ieders weg is even waardevol als leerzaam waarbij we ook allemaal de zelfde hobbels tegenkomen. Verder zie ik mezelf niet als verlicht. Persoonlijk denk ik dat die term meer slecht dan goed doet waar het om zelfonderzoek gaat. Het gaat m.i. om de reis waarbij ' verlichting' of iets in de geest je overkomt. Wat voor mij overigens niet zo'n feest was als wel eens beweerd wordt dat het zou zijn. Want in mijn geval scheen het licht op de lange weg die ik nog te gaan heb. Want in tegenstelling tot bv Bassie heeft bij de periode van leuteren over het ' wordende en het Zijnde' niet langer dan een paar uur mogen duren, toen was het feestje afgelopen en viel ik met donderende vaart in vol bewustzijn terug in de hel waar ik net uit ontsnapt was om er op eigen kracht weer uit te mogen klimmen, tja, sommigen onder ons hebben nu eenmaal al het geluk van de wereld, daar moet je dan toch een koningin voor zijn vermoed ik..
Waren je leraren soms romantici dat ze zoiets in je gepland hebben dat iedere weg waardevol is. Dat kan opgaan voor een levensweg en levens wijsheid, het gaat zeker niet op voor de weg om tot realisatie te komen. We praten hier over koeien terwijl je het over sprinkhanen hebt.
 
Oud 25 July 2021, 13:29   #49
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darsho
Ik laat jouw behandeling aan Guido over!



Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido
Eigen schuld dikke bult.

Je hebt Bassie veels te veel krediet gegeven de afgelopen maanden.
Nu begint hij stomweg te geloven in wat hij te zeggen heeft.
Een makkelijk te vermijden valkuil.. niet voor hem dus.
Dat is niet een aanname van mij maar een van Guido.
 
Oud 25 July 2021, 13:35   #50
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna
Dat is me dan ontgaan het verschil degelijk en deugdelijk van jouw hand beschreven quotes
Goed te weten dat ze enkel bedoeld zijn voor het forum om iets eenzijdig
kernachtig uit te drukken.. Klinkt goeroe- achtig.
Ik begrijp onderhand niet meer waar je naar toe wil. Ik schreef in een vorige quote aan je wat gedegen zelfonderzoek is. Bassie schrijft wat onder deugdelijk moet worden verstaan. Wat mij betreft moet het op dit forum duidelijk zijn wat ergens onder wordt verstaan. Deugd en deugdelijk hebben een, wat mij betreft, te ruime connotatie. Dat moet iedere keer nader worden verduidelijkt.

Heb je daar problemen mee?
 
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 15:32.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.