Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Bewustwording > Alles is bewustzijn
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Alles is bewustzijn De rest is persoonlijke invulling.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 14 January 2012, 18:16   #41
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
en uiteraard, als er mensen zijn die door onrecht niet geraakt worden, zegt niet altijd dat ze zelf daar vrij van zijn. Het kan ook dat men zich er voor afsluit, juist uit gebrek aan mededogen.

Maar hoe dan ook, dat wat je raakt zegt toch OOK iets over jou?
Ja, het zegt dat je je niet recht ( niet goed) behandeld voelt. Het heeft altijd met jezelf te maken, als iets je raakt. Dat neemt niet weg dat de ander daar een keuze in kan maken, in hoever hij daar iets mee wil of kan doen.

De verantwoording, hoe met zijn medemensen om te gaan, ze wel of geen pijn te doen neemt het dus niet weg. Maar het neemt ook niet weg, dat je onrecht ook iets kan zijn, wat jezelf onrechter, krommer kunt maken dan wat het is. Met het gevolg dat de ander zich daarin weer niet goed behandeld kan voelen. On te recht behandeld. Uiteindelijk zegt het niets meer, dat je wat je doet of laat kunt toetsen aan je eigen geweten.

Zo kun je duidelijk verschil maken tussen een ander fysieke pijnen toe te voegen of uit een huwelijk stappen, een vriendschap te be?indigen o.d. Ook dit soort dingen zien mensen ook vaak als onrecht. In het tweede geval heeft de "verlatene" nog alle mogelijkheden om zijn leven te vervolgen
i.p.v. zich verlaten en verraden te voelen.

In het eerste geval wordt dat al moeilijker om dat dan iemand op zijn minst tijdelijk fysiek overheerst, waardoor het onrecht kan geschieden en het moeilijker is daaruit te ontvluchten. En daarna de angst en de gevolgen te verwerken.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 14 January 2012, 18:19   #42
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Ja, het zegt dat je je niet recht ( niet goed) behandeld voelt. Het heeft altijd met jezelf te maken, als iets je raakt. Dat neemt niet weg dat de ander daar een keuze in kan maken, in hoever de ander die het niet goed behandelen veroorzaakt, daarin wel of niet een keuze kan maken.

De verantwoording, hoe met zijn medemensen om te gaan, ze wel of geen pijn te doen neemt het dus niet weg. Maar het neemt ook niet weg, dat je onrecht ook iets kan zijn, wat jezelf onrechter, krommer kunt maken dan wat het is. Met het gevolg dat de ander zich daarin weer niet goed behandeld kan voelen. On te recht behandeld. Uiteindelijk zegt het niets meer, dat je wat je doet of laat kunt toetsen aan je eigen geweten.

Zo kun je duidelijk verschil maken tussen een ander fysieke pijnen toe te voegen of uit een huwelijk stappen, waarin je je niet prettig in voelt. In het tweede geval heeft de "verlatene" nog alle mogelijkheden om zijn leven zelf in de hand te nemen i.p.v. zich verlaten en verraden te voelen.

In het eerste geval wordt dat al moeilijker om dat dan iemand op zijn minst tijdelijk fysiek overheerst, waardoor het onrecht kan geschieden en het moeilijker is daaruit te ontvluchten.
bedoel je, als mij onrecht gedaan wordt, en ik niet in het slachtofferrol schiet, dat de situatie eerder te overzien is?
Al moet dat nog blijken uiteraard, maar dat er geen extra dimensie aan gebracht wordt, zoals schuldgevoel, of wat dan ook.. De ander zou alleen maar balen dat hij zoiets prachtigs kwijt is geraakt.. Zoiets?
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 14 January 2012, 18:25   #43
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
bedoel je, als mij onrecht gedaan wordt, en ik niet in het slachtofferrol schiet, dat de situatie eerder te overzien is?
(Al moet dat nog blijken uiteraard)
Nee, ik bedoel gewoon, dat beiden daarin een keuze hebben, voor zover het een gelijkwaardige situatie betreft. Iemand die een ander fysiek overheerst kan weten, hoe gruwelijk dit kan zijn en veroorzaakt dus dat lijden. Daarnaast hoef je je geen slachtoffer te voelen, om toch pijn te hebben. Het ontslaat de dader nog niet van zijn eigen verantwoordelijkheid, te weten wat die doet. Of als iemand zijn lijden als niet lijden ervaart neemt dat gewoon niet weg.

Sluit iemand onschuldig op in de gevangenis en men weet dat, ook al houdt diegene zich dapper en maakt er het beste van. En behoudt zijn levensmoed.
Dat neemt niet weg dat men hem onterecht van zijn vrijheid heeft beroofd.
De vraag stelt zich wanneer kun je werkelijk met een goed geweten voor jezelf kiezen en wanneer niet. Die keuze hebben wij wel.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 14 January 2012, 18:27   #44
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Nee, ik bedoel gewoon, dat beiden daarin een keuze hebben, voor zover het een gelijkwaardige situatie betreft. Iemand die een ander fysiek overheerst kan weten, hoe gruwelijk dit kan zijn en veroorzaakt dus dat lijden. Daarnaast hoef je je geen slachtoffer te voelen, om toch pijn te hebben. Dat ontslaat de dader nog niet van zijn eigen verantwoordelijkheid, te weten wat die doet. Of als iemand zijn lijden als niet lijden ervaart neemt dat gewoon niet weg.

Sluit iemand onschuldig op in de gevangenis en men weet dat, ook al houdt diegene zich dapper en maakt er het beste van en behoudt zijn levensmoed,
dat neemt niet weg dat men hem onterecht van zijn vrijheid heeft beroofd.
De vraag stelt zich wanneer kun je het werkelijk met een goed geweten puur voor jezelf kiezen.
even nog een keer lezen, als ik denk dat ik je goed volg, ga je een stap verder weer..
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 14 January 2012, 18:28   #45
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Heb het even aangepast, waren wat kromme zinnen bij.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 14 January 2012, 18:29   #46
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

wat ik vandaag besefte is dat ik continue een soort verantwoordelijkheid heb om bewust te zijn. En daarvan uit zal ik altijd 'goed' handelen.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 14 January 2012, 18:29   #47
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Heb het even aangepast, waren wat kromme zinnen bij.

Altijd leuk om jou te lezen Ulla, speels en snel ben je ..
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 14 January 2012, 18:34   #48
Naadje
Passed by
 
Naadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 March 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
De vraag stelt zich wanneer kun je werkelijk met een goed geweten voor jezelf kiezen en wanneer niet. Die keuze hebben wij wel.
Als je voor jezelf kiest, zit je altijd goed. Omdat je dan handelt naar je eigen eer en geweten. En een ander is er niet.
Naadje is offline   Met citaat reageren
Oud 14 January 2012, 18:35   #49
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Nee, ik bedoel gewoon, dat beiden daarin een keuze hebben, voor zover het een gelijkwaardige situatie betreft. Iemand die een ander fysiek overheerst kan weten, hoe gruwelijk dit kan zijn en veroorzaakt dus dat lijden. Daarnaast hoef je je geen slachtoffer te voelen, om toch pijn te hebben. Het ontslaat de dader nog niet van zijn eigen verantwoordelijkheid, te weten wat die doet. Of als iemand zijn lijden als niet lijden ervaart neemt dat gewoon niet weg.

Sluit iemand onschuldig op in de gevangenis en men weet dat, ook al houdt diegene zich dapper en maakt er het beste van. En behoudt zijn levensmoed.
Dat neemt niet weg dat men hem onterecht van zijn vrijheid heeft beroofd.
De vraag stelt zich wanneer kun je werkelijk met een goed geweten voor jezelf kiezen en wanneer niet. Die keuze hebben wij wel.
en stel dat er mensen zijn die de pijn voelen. Vooral mensen die begiftigd zijn met fyzieke pijn, zoals ik dat heb.
Dan voel je de pijn van de medemens. De pijn van degene die onrecht gedaan wordt..
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 14 January 2012, 18:37   #50
Naadje
Passed by
 
Naadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 March 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
en stel dat er mensen zijn die de pijn voelen. Vooral mensen die begiftigd zijn met fyzieke pijn, zoals ik dat heb.
Dan voel je de pijn van de medemens. De pijn van degene die onrecht gedaan wordt..
Is pijn synoniem aan onrecht?
En ik borduur er nog even op voort......als pijn synoniem is aan onrecht, dan zou het dus ons (geboorte)recht zijn om vreugdevol te zijn? Wat hebben we nodig om ervoor te kiezen dat hier en nu te zijn? Niets, toch?
Naadje is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 17:24.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.