Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Advaita
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Advaita Advaita is niet voor doetjes

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 7 June 2013, 16:03   #41
Lia
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 4 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Natuurlijk zie ik wel waar irritatie door ontstaat dat zeg ik juist. In ieder geval niet per definitie vanwege een bedreiging, die weer niet per definitie veroorzaakt wordt door een kindmechanisme. Ik sluit het niet uit en het onderzoek er naar kan voor sommigen zeker zin hebben. Maar het is en blijft geen Zelfonderzoek, het is gewoon een onderzoekje naar iets.

Nogmaals Aad ik weet 'wat' ik ben en als er irritatie ontstaat weet ik dat ik dat niet ben. Dat het niet uit ego afkomstig is. Het is dan simpelweg ten gevolge van iets anders. Nadje haalt Jan Koehoorn aan en die zegt feitelijk hetzelfde namelijk dat er verder niets verandert voor de persoon. 'Alles gaat gewoon door, ups, downs...'.

Maar zoals je ziet kun je hier weer heerlijk shoppen, kijken welke mening leuker en mooier bij je past, zichzelf gaan onderzoeken, ervaren. Weer niks geen Zelfonderzoek.
Renoir, als je zeker weet wat je Bent, en zeker weet dat irritatie niet uit ego voortkomt, dan neem ik dit ogenblikkelijk van je aan. Vraag is waar het dan wel vandaan komt, en ik heb een vermoeden. Kan het te maken hebben met geraaktheid in je ziel? Je hebt duidelijk een missie, een goede intentie, maar je kunt mensen op een of andere manier niet bereiken.
Je kunt dit voelen als zielenpijn. Er is een groot verschil in geraakt worden in je ziel, of gekwetst/beledigd zijn door ego.
Lia is offline   Met citaat reageren
Oud 7 June 2013, 16:05   #42
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aart Bekijk bericht
Niets mis met ergernis maar het is ontstaan door eventjes onbewust te zijn van wat er gaande is.
Zo zie ik dat ook. Dat is dus ook waar ik steeds tegenaan loop. Er is toch al sprake van weerstand/wrijving, omdat je niet wilt wat er (wel) is. Namelijk een lange rij wachtenden voor de kassa. Als je toch bewust (met je aandacht) bent van/bij dat wat er is, dan kan er toch niet zoiets als ergernis ontstaan? Je kunt wel zeggen, ik weet dat ik dat ik dat niet ben en dus komt de irritatie niet uit ego, maar uit iets anders, maar de identificatie heeft dan toch al plaats gevonden? Ik heb het gevoel dat Rennie me steeds op het verkeerde been zet met zijn uitspraken en dat brengt me in verwarring. Dit is dan dus precies dat stukje waar ik dan steeds tegenaan loop.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 7 June 2013, 16:06   #43
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aart Bekijk bericht
Sterkte Vagebond, ik heb u Lief.
Thks Aart het gaat al weer een stuk beter nu Rob aandacht aan me heeft besteed. En dan nu jij nog, mijn dag kan niet meer stuk, ik ben zo blij

Hoe dan ook dit gehad hebbende, ik ben het eens met zowel jou als Nada.

Want iemand kan dan wel weten wat ie is en niet is maar dat ontslaat die iemand m.i. niet van het doen van zelfonderzoek wanneer er ergens een trillertje ontstaat in het systeem.

Nu wordt dat 'weten wat ik ben' als excuus gebruikt om maar niet naar zichzelf te hoeven kijken m.i. En wordt zoiets als:" jij bent de schuldige aan mijn irritatie dus moet jij of oprotten of iets aan bewustwording gaan doen. Ik hoef niks te doen want ik weet wat ik ben en jij weet dat niet...... " Heuh? Hoezo? Wat? Waarom? Projectie misschien?

Ik weet ook wat ik ben en toch zie ik mezelf verantwoordelijk zijn voor wat zich in mij voordoet, kan dat moeilijk bij de ander leggen.

Ikke jaloers op Renoir, wou dat het voor ook zo gemakkelijk was, heerlijk de verantwoording buiten mezelf leggen en maar roepen, jullie, jullie en nog eens jullie.

Ik ga straks denk ik iets van een gevaarlijk schiettuig kopen denk ik en dan zal ik eens lekker te keer gaan op die jullie, heerlijk.....

O nee dat gaat niet, schietschakelingetje in het brein staat bij mij op uit, he wat jammer nu

Nou dan ga ik maar eens vrouwelijke dingen doen zoals mijn baard epileren. Jullie mannen hebben het maar gemakkelijk, effe tien minuten scheren en klaar. Ikke ruim een half uur zitten pieteputteren.

Oh ik begin te ver af te dwalen... Nou dan hou ik het maar voor gezien verder...

Later, love you to....
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Oud 7 June 2013, 16:18   #44
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Schattebout, ik kom net binnen lopen, zag bijna als eerste jouw hartekreet en dacht ik zal je meteen tegemoet komen. Het lezen wat er nu precies allemaal aan inhoudelijks geschreven staat moet nog komen en daarbij zal ik jouw bijdrage uiteraard niet overslaan.
Excuus kwam er net achter dat ik je bijdrage niet goed gelezen had. Effe niet zo goed opgelet in deze zware tijden....

Niettemin was mijn moeder nog altijd zeer content met je bijdrage dus van haar krijg je een
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Oud 7 June 2013, 16:20   #45
Lia
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 4 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Ik zie de persoonlijkheid dus niet verdwijnen, ik zie hem veranderen. Logisch natuurlijk, want dat is nu eenmaal een kenmerk van de persoonlijkheid dat het veranderlijk is. Dat bedoel ik dan dus ook niet. Wat ik bedoel is dat de persoonlijkheid zich als vanzelf anders lijkt te gaan uitdrukken. Juist omdat het niet anders meer hoeft te zijn. Nou ja....lastig hoor.....
Naar mijn ervaring gaat de persoonlijkheid zich inderdaad anders uitdrukken. Met persoonlijkheid bedoel ik dan de hele psyche van denken, voelen en willen. Wanneer ego stukje voor stukje verdwijnt, openbaren zich de meer zuivere eigenschappen, die beter bij jou energieveld passen.
Je bent in wezen wel Zijn (bewustzijn), maar dit Zijn is op zichzelf leeg en niets. Je hebt die Persoonlijkheid nodig om je eigen Zijn in de buitenwereld uit te kunnen drukken.
Lia is offline   Met citaat reageren
Oud 7 June 2013, 16:24   #46
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lia Bekijk bericht
Naar mijn ervaring gaat de persoonlijkheid zich inderdaad anders uitdrukken. Met persoonlijkheid bedoel ik dan de hele psyche van denken, voelen en willen. Wanneer ego stukje voor stukje verdwijnt, openbaren zich de meer zuivere eigenschappen, die beter bij jou energieveld passen.
Je bent in wezen wel Zijn (bewustzijn), maar dit Zijn is op zichzelf leeg en niets. Je hebt die Persoonlijkheid nodig om je eigen Zijn in de buitenwereld uit te kunnen drukken.
Inderdaad. Zo zou je het kunnen stellen. Dankjewel Lia.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 7 June 2013, 16:26   #47
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht

Ik weet ook wat ik ben en toch zie ik mezelf verantwoordelijk zijn voor wat zich in mij voordoet, kan dat moeilijk bij de ander leggen.
Dat lijkt mij toch ook. Dankjewel Vago.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 7 June 2013, 16:28   #48
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Inderdaad. Zo zou je het kunnen stellen. Dankjewel Lia.
Ik zou het nog anders willen stellen. De functie van de persoonlijk veranderd.
Alles wat er eerst was is er nog steeds en kan nog steeds gebruikt worden, alleen de energie is anders, er zit geen positieve danwel negatieve lading meer achter alleen zuiver bewustzijn en dat is een wezenlijk verschilletje...

Groetjes van V.
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Oud 7 June 2013, 16:36   #49
Lia
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 4 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
Ik zou het nog anders willen stellen. De functie van de persoonlijk veranderd.
Alles wat er eerst was is er nog steeds en kan nog steeds gebruikt worden, alleen de energie is anders, er zit geen positieve danwel negatieve lading meer achter alleen zuiver bewustzijn....

Groetjes van V.
En zo is het, Vagebond!
Kun je ermee instemmen, dat dit komt omdat de Persoonlijkheid dan ten dienste staat van het Zijn dat non-dualistisch is?
Lia is offline   Met citaat reageren
Oud 7 June 2013, 16:51   #50
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mars Bekijk bericht
Als ik het tussen al het geneuzl door goed heb begrepen is de methode van Advaita net zolang te onderscheiden wat je -niet- bent, totdat je dat "vindt" wat je "grondslag" is. Klopt ?
Ach je vindt dat ik het je speciaal voor jou nog wel eens dunnetjes over kan doen ?
Rennie is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Advaita en non-dualiteit in de praktijk Rob Hans Laurentius 40 21 August 2014 20:50
Advaita in de praktijk, deel 1 Aart Advaita 1 11 June 2013 12:00
Advaita in de praktijk. Aart Advaita 55 22 May 2013 23:57
Advaita, het ko(s)misch plan deel 2.. Nadje Advaita 10 9 June 2012 11:50


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 16:16.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.