Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Stromingen > Boeddhisme
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Boeddhisme Het boeddhisme is een dharmistische non-theïstische wereldreligie.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 22 April 2011, 20:43   #41
Nathan
 
Nathan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard Mindfulness: hype of wondermiddel?

EINDHOVEN - Mindfulness is in de mode. Deze vanuit Amerika overgewaaide vorm van psychotherapie is bezig met een enorme opmars. Er zijn inmiddels honderden therapeuten opgeleid, minstens vijftigduizend mensen hebben een mindfulness-training gevolgd. Zelfs bij de 'Libelle Academy' kun je aan mindfulness doen om beter in je vel te zitten.

Sinds een jaar of tien wordt de therapie ook op steeds grotere schaal toegepast door de gevestigde geestelijke gezondheidszorg.

Mindfulness zou helpen tegen: stress, depressie, burnout, adhd, examenvrees, piekergedrag, verdriet, verslaving, chronische vermoeidheid, angst- en paniekaanvallen en eetstoornissen.

Maar is dat ook zo? Om daarachter te komen sprak het Eindhovens Dagblad met psychiater Dirk de Knijff van het Sint Annaziekenhuis in Geldrop, die mindfulness toepast bij repeterende depressies

Ook Gerard Moorman uit Eindhoven komt aan het woord. Hij vertelt hoe mindfulness hem van een burn-out afhielp en raakte er zo van in de ban dat hij zelf een cursus tot mindfulnesstherapeut volgde. Binnenkort start hij zijn eerste trainingen bij het Holistisch Centrum.


(Bron: http://www.ed.nl/flitsinbox/8550664/...rmiddel%3F.ece)
Nathan is offline   Met citaat reageren
Oud 25 April 2011, 10:55   #42
glans
Vicaris
 
Geregistreerd: 28 April 2010
Berichten: 44
Standaard

welkom trug Nathan
glans is offline   Met citaat reageren
Oud 28 April 2011, 18:02   #43
Nathan
 
Nathan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door glans Bekijk bericht
welkom trug Nathan
'Wie schrijft die blijft.'
Nathan is offline   Met citaat reageren
Oud 28 April 2011, 18:04   #44
Nathan
 
Nathan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard Een man bezocht Buddha...

Een man bezocht Buddha en stelde hem de volgende vraag: ?Welke meditatievorm beoefenen u en uw leerlingen??

Buddha antwoordde: ?We zitten, we lopen en we eten.? De man begon een beetje te lachen en riep uit:?Maar mijnheer, dat doen we toch allemaal. Iedereen zit, loopt en eet!?

Buddha antwoordde: ?Als wij zitten, dan wéten we dat we zitten. Als we lopen, wéten we dat we lopen. Als we eten, wéten we dat we eten?.


(Bron: http://www.leren.nl/cursus/persoonli.../bodyscan.html)
Nathan is offline   Met citaat reageren
Oud 29 April 2011, 21:42   #45
Ananta
Asprirant lid
 
Ananta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Naadje Bekijk bericht
Hey Anananta, leef je nog? Leuk dat je weer 's voorbijkomt. Hoe is het met de verkering?
Het 'verkeert' (met een 't', ander is het 'verkeerd')
Leuk hier weer te zijn!
Ananta is offline   Met citaat reageren
Oud 29 April 2011, 22:10   #46
Ananta
Asprirant lid
 
Ananta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Zou een sterk religieuze ervaring dan een soortgelijk effect kunnen hebben ?
Is dit een strikvraag??
Het ligt misschien aan de definitie van een 'religieuze ervaring'....
Om even een zijstraat te nemen: R.E.M heeft een nieuw album uit met de titel: "collapse into the moment"
Prachtige titel vind ik dat en verwoord voor mij iets van die zgn. 'religieuze ervaring'. Het is me 1x overkomen en is me heel lang bijgebleven en nog steeds, maar niet meer z? heftig, helder en intens als toen. In die zin heeft een religieuze ervaring veel meer dan het beoogde effect van een mindfulnesstraining. Hoewel in de training steeds herhaald wordt dat er géén doel is, dat het je niet van je depressie (bijv.)afhelpt, maar dat je er anders naar kunt kijken. Je leert dus naar de dingen te kijken zoals ze zijn, niet zoals je wilt dat ze zijn.
Ananta
Ananta is offline   Met citaat reageren
Oud 29 April 2011, 22:12   #47
Ananta
Asprirant lid
 
Ananta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bigbear Bekijk bericht
Ik zie een nieuw boek aankomen
over....mindfulness? want dat is 'in'
Ananta is offline   Met citaat reageren
Oud 29 April 2011, 22:30   #48
Ananta
Asprirant lid
 
Ananta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Freek Bekijk bericht
Alles kan zich voltrekkken en overal kunnen we ons aan hechten en herinneren. Wat ik begrepen heb van Mindfulness, is dat de beginners-mind enorm van belang is.
Ja, alles voltrekt zich en we hechten ons aan allerhande zaken, we herinneren ons verhalen over onszelf en de ander. En vaak doen we dat onbewust, als een automatische respons/reactie op gebeurtenissen. Mindfulness tracht d.m.v. eenvoudige meditatie-oefeningen, mensen bewust te maken van die onbewuste reacties en door bewustzijn kán er iets veranderen, maar verandering is niet het doel.
De beginnersmind...tja..die komt misschien vanzelf boven drijven naarmate een deelnemer zijn oude denkpatronen gaat herkennen..
2 Nathan, Ananta
Ananta is offline   Met citaat reageren
Oud 29 April 2011, 22:33   #49
Ananta
Asprirant lid
 
Ananta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nathan Bekijk bericht
Een man bezocht Buddha en stelde hem de volgende vraag: ?Welke meditatievorm beoefenen u en uw leerlingen??

Buddha antwoordde: ?We zitten, we lopen en we eten.? De man begon een beetje te lachen en riep uit:?Maar mijnheer, dat doen we toch allemaal. Iedereen zit, loopt en eet!?

Buddha antwoordde: ?Als wij zitten, dan wéten we dat we zitten. Als we lopen, wéten we dat we lopen. Als we eten, wéten we dat we eten?.


(Bron: http://www.leren.nl/cursus/persoonli.../bodyscan.html)
Weet je zeker dat dat 'wéten' er zo geschreven staat. Ik ken een soortgelijke versie die iets anders gaat: als ik loop, dan loop ik; als ik eet, dan eet ik..etc
Ananta is offline   Met citaat reageren
Oud 30 April 2011, 09:45   #50
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ananta Bekijk bericht
Is dit een strikvraag??
Het ligt misschien aan de definitie van een 'religieuze ervaring'....
Om even een zijstraat te nemen: R.E.M heeft een nieuw album uit met de titel: "collapse into the moment"
Prachtige titel vind ik dat en verwoord voor mij iets van die zgn. 'religieuze ervaring'. Het is me 1x overkomen en is me heel lang bijgebleven en nog steeds, maar niet meer z? heftig, helder en intens als toen. In die zin heeft een religieuze ervaring veel meer dan het beoogde effect van een mindfulnesstraining. Hoewel in de training steeds herhaald wordt dat er géén doel is, dat het je niet van je depressie (bijv.)afhelpt, maar dat je er anders naar kunt kijken. Je leert dus naar de dingen te kijken zoals ze zijn, niet zoals je wilt dat ze zijn.
Ananta
Het was naar aanleiding van je antwoord aan Freek dat er bij de beoefening ook mystieke ervaringen kunnen zijn, dat het is als vipassana zonder religie en dat het voor jou (Freek) een religieuze ervaring kan betekenen.
Nu blijkt dat het religieuze raakvlakken heeft kwam de vraag van de omkering. Er ontbreekt het voorstellingsvermogen hoe aandacht tot een religieuze ervaring kan leiden, terwijl ik omgekeerd wel zie hoe religieusheid tot een puntvormige aandacht kan leiden.

Met je voorbeeld is m'n geheugen opgefrist. Nu herken ik het weer, waarvoor mijn dank.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 15:32.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.