Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Leermeesters > Alexander Smit
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Alexander Smit Alexander Smit (1948-1998) wordt als dé grote guru beschouwd van de Nederlandse Advaita Vedanta.

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 24 November 2013, 13:41   #41
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Nee het onoverkomelijke fatale 'niet begrijpen' van Sterren kan naar Alexander Smit altijd nog worden 'verstaan' wanneer 'men' voorbij is aan het conceptuele brein.
Dit is dus precies wat van Sterren bedoelt.
Nadje is offline  
Oud 24 November 2013, 13:50   #42
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Dit is dus precies wat van Sterren bedoelt.
Het overeenkomende is slechts het deel van het zeggen en begrijpen op individuele manier. Het verschilt in de fatalistische houding dat dat nou eenmaal zo is.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Sterren
"Ieder poging om om iets te zeggen, iets te beschrijven (laat staan iets uit te leggen) draagt de kiem van falen onherroepelijk in zich, want woorden zijn de manier waarop individuen met elkaar communiceren en worden altijd uitgesproken en begrepen op een individuele manier. En dus niet begrepen. Wat gelukkig geen enkel probleem is, want woorden kunnen alleen maar falen".

Paul van der Sterren.
Hij geeft het op, het is nou eenmaal zo. 'Men' komt niet om de individuele manier heen.

Maar dat alles doet er niet toe, het gaat er om dat je je achter deze tekst verschuilt, het is een door je aanvaarde mening dat we alleen maar kunnen falen. Je bent vervult van een idee (te zullen falen) en zult dus nooit pogingen ondernemen om het anders te zien.

Op mij kom je over als iemand die veel 'maniertjes' heeft in de vorm van ideeën om het voor jezelf simpel en overzichtelijk te houden. Dat is natuurlijk je goed recht en wie ben ik om je daar van af te houden. Maar probeer dan niet de indruk te wekken 'gedegen' zelfonderzoek gedaan te hebben. De manier waarop je tegenpruttelt kan slechts het resultaat zijn van een 'onvolkomen' onderzoek oftewel het gepriegel in de marge.
Rennie is offline  
Oud 24 November 2013, 13:57   #43
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Zo is dat.
en wil je ook iets over je verdedigende houding vertellen, of blijf jij doen zoals Renoir zo treffend, in zijn aanval, had omschreven ?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Niet geschikt voor de snelle oppervlakkige lezer of slechts kortstondige consumptieve opname waarvan je slechts tijdelijk kunt genieten, zoals al dat gezever dat als een uitlaatklep daarop volgde. Maar dat zul je niet begrijpen vrees ik.
Mihaela is offline  
Oud 24 November 2013, 14:05   #44
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Het overeenkomende is slechts het deel van het zeggen en begrijpen op individuele manier.



Hij geeft het op, het is nou eenmaal zo. 'Men' komt niet om de individuele manier heen.

Maar dat alles doet er niet toe, het gaat er om dat je je achter deze tekst verschuilt, het is een door je aanvaarde mening dat we alleen maar kunnen falen. Je bent vervult van een idee en zult dus nooit pogingen ondernemen om het anders te zien.
Het is niet mijn aanvaarde mening dat we alleen maar kunnen falen. Integendeel. En dat is ook niet wat ik in van Sterren lees. Woorden falen, maar niet datgene waarnaar ze verwijzen.
Nadje is offline  
Oud 24 November 2013, 14:07   #45
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
en wil je ook iets over je verdedigende houding vertellen, of blijf jij doen zoals Renoir zo treffend, in zijn aanval, had omschreven ?
Het is en was mijn enige intentie om aan te geven dat er op verschillende manieren naar het ZELFde gekeken kan worden en toch hetZELFde gezien kan worden. De rest is interpretatie. Van wie dan ook.
Nadje is offline  
Oud 24 November 2013, 14:14   #46
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Het is niet mijn aanvaarde mening dat we alleen maar kunnen falen. Integendeel. En dat is ook niet wat ik in van Sterren lees. Woorden falen, maar niet datgene waarnaar ze verwijzen.
Je sloot de discussie af op een wijze alsof je je er bij neerlegde zoals van Sterren aangaf te doen. Je hoefde, naar analogie van zijn advies, geen enkele poging meer te ondernemen en kon opgaan in de status quo van dat onvermogen. Je hoefde je identiteit en conceptuele perceptie niet opzij te zetten zoals Alexander adviseerde te doen.

Alle wegen om te 'verstaan' wat er gezegd is werden abrupt afgesloten.
Rennie is offline  
Oud 24 November 2013, 14:15   #47
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Het is en was mijn enige intentie om aan te geven dat er op verschillende manieren naar het ZELFde gekeken kan worden en toch hetZELFde gezien kan worden. De rest is interpretatie. Van wie dan ook.
je bent onbewust van je reacties Nadje, en je bent niet bereid om jezelf te ontmaskeren.
Ik ga iets anders doen met mijn tijd, want je wilt echt niet naar jezelf kijken. Gewoon lekker steeds om je eigen worden heen huppelen.
Ik had de indruk dat jij iets meer openheid wilde bereiken, omtrent je geraaktheden, maar blijkbaar leg je alles bij de wereld nu..
Lekker comfortabel, nog steeds.

De wereld ben jij mensje, kijk daar met aandacht naar...
Mihaela is offline  
Oud 24 November 2013, 15:56   #48
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Alle wegen om te 'verstaan' wat er gezegd is werden abrupt afgesloten.
Wat abrupt werd afgesloten was verdere discussie. Die leek me zinloos. Of anders gezegd, daar had ik geen zin in. Met verstaan van wat gezged werd heeft dat niks te maken. Maar ik snap dat jij het zo ziet.
Nadje is offline  
Oud 24 November 2013, 15:58   #49
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Ik ga iets anders doen met mijn tijd, want je wilt echt niet naar jezelf kijken.
Wijs.

Wijziging aangebracht door Nadje op 24 November 2013 om 16:23.
Reden: Dit dekt meer de lading.
Nadje is offline  
Oud 24 November 2013, 16:24   #50
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Wat abrupt werd afgesloten was verdere discussie. Die leek me zinloos. Of anders gezegd, daar had ik geen zin in. Met verstaan van wat gezged werd heeft dat niks te maken. Maar ik snap dat jij het zo ziet.
Er is ooit, door mij, gezegd dat het willen weten 'wat' je bent een ijzeren discipline en doorzettingsvermogen vraagt. Je doet dat er niet zomaar even bij.

Ik ben hier niet om mij ten overstaande van een forum te profileren, ik gevoel niet de behoefte te laten zien 'wie' ik ben noch oppervlakkig maar wat keuvelen.

Ik ben hier in dat kader van die ijzeren discipline die iemand zich heeft opgelegd om de onderste steen boven te krijgen. In dat teken moet je de inspanningen die ik aan de dag leg, noem het voor mijn part doordrammen, zien. Ik zal behulpzaam blijven zolang dat je innigste wens is. Als dit 'verstaan' wordt zul je ongetwijfeld gemotiveerd blijven.
Rennie is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Gewaarzijn. Aart Beginnend zelfonderzoek 22 20 January 2012 12:34
Gewaarzijn van gelijkheid. Aart Boeddhisme 2 8 November 2011 18:58


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 18:26.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.