Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Advaita
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Advaita Advaita is niet voor doetjes

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 2 March 2013, 21:13   #41
Hans
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynthia Bekijk bericht
Hihi even iets verder gekeken dan mjin neus lang is tekst genoeg om er achter te komen wat advaita is.
Sterkte!WiNk
Hans is offline   Met citaat reageren
Oud 2 March 2013, 21:18   #42
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynthia Bekijk bericht
Ik lees hier over gerealiserden en advaita.
Eerlijkgezegt heb ik geen idee waarover jullie het dan hebben.
Heb het zelf nooit over advaita en gerealiseerden, qua (theoretische) studie kan k daar niet over meepraten. Nooit actief mee bezig gehouden en voor het eerst hier op het forum kennis mee gemaakt. Zoals ik het begrijp in een zo kort mogelijk lijn krachtige zien/kijken/onder zoeken om het wezen te ontmantelen van alles wat veranderlijk is. Intussen daar wel mijn "voordeel" mee gedaan, het sluit wel aan.

De vragen en twijfels ilusie enz. omtrent je aardse zelf en ideeën, gedachten vormen. enz. zijn in eerste instantie voor mij op een andere manier tot mij gekomen. Wel met omwegen en niet direct to the point. Maar uiteindelijk niet minder krachtig.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 2 March 2013, 21:30   #43
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Als je dat een keer door hebt ( ook al is het heel in begin misschien nog maar met je brein) heb je een vertrekpunt en kom je daar steeds verder mee. En dan klinkt het ook niet meer nors in je eigen perceptie. Wat ik alleen niet snap al weet je het dat je dan toch zomaar nog ergens in kunt blijven hangen terwijl je al hangende weet dat het dat ook niet is. En achteraf sla je voor je kop.
Degenen die ik ken die bleven 'hangen' waren gefascineerd door de verschijnselen, daarom moet je verschijnselen ook niet de kans geven. Sommige 'gerealiseerden' proberen te imponeren met de geweldige verschijnselen die ze hebben gehad. Onzin, verschijnselen zijn maar tijdelijk en hebben geen permanente waarheid, dat wat je bent is onveranderlijk waar.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 2 March 2013, 21:33   #44
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk bericht
Voor mij persoonlijk voelt het deelnemen aan een forum als dit en het proberen van een tip hezelfde, geen verlenging of verkorting van een weg in ieder geval.
Dat is het ook niet, volgens mij. Het is allemaal hetzelfde.
Maria is offline   Met citaat reageren
Oud 2 March 2013, 21:37   #45
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk bericht
Als iemand al in jouw advaita denkwereld zit, dan zal het wel klikken, maar op deze manier uitdragen van je wijsheid, zie ik niet zo snel een dolende wankelen, eerder rechtlijnig worden/blijven.
Je bent, of heilig, of het nodeloze van jezelf mag niet genoemd worden omdat het misschien als "voorbeeld" voor een ander zou kunnen staan?

Dat je ego het achteraf nodeloos noemt kan ik wel snappen, (een)het gerealiseerde zie ik dat niet zeggen.

Maar wie weet lach ik hier om,...... over dertig jaar.(na al mijn omwegenWiNk)
Dat is niet van mij, er is niks van mij dat met iets van een ander klikt, Bewustzijn herkend Bewustzijn, Waarheid herkend Waarheid, ego herkend ego, het is zo simpel als wat. Wanneer je Waarheid spreekt herken ik dat, wanneer je ego spreekt herken ik dat.

Wat ik ben is voor jou van geen belang, het gaat niet om mij maar om jouw onderzoek naar jouw onwankelbare waarheid. Zolang we het over mij en mijn ervaringen hebben ben je met niet ter zake doende verschijnselen bezig.

Hoe je me ziet zal me worst wezen want jij met je ego ziet alleen maar ego, ziet mij de dingen doen zoals je perceptie je voorschrijft dat ze gedaan worden. Feitelijk ben je blind.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 2 March 2013, 21:40   #46
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynthia Bekijk bericht
Ik lees hier over gerealiserden en advaita.
Eerlijkgezegt heb ik geen idee waarover jullie het dan hebben.
Je kunt het zijn zonder er ook maar iets van te weten.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 2 March 2013, 21:43   #47
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Dat is het ook niet, volgens mij. Het is allemaal hetzelfde.
Het is heel anders, wanneer je er over leest raak je door de wol geverfd en 'denk' je er te zijn oftewel de beruchte verstandelijke realisatie. Het er over lezen, horen of Youtube filmpjes aanschouwen is niet hetzelfde als zelfonderzoek doen. Jan Kersschot had een forum waar dit soort Schriftgeleerden van eigendunk over elkaar heen tuimelden.

Zoals hiervoor al gezegd Waarheid herkend Waarheid, Bewustzijn herkend Bewustzijn en ego herkend ego. Veelal zie ik in Youtube filmpjes het laatste voorbijkomen, maar ook herken je als zijnde zelf overwegend ego ook geen Bewustzijn of Waarheid, dus wat heb je er dan aan naar die filmpjes te kijken met je ego mind ?

Dus er is eerst werk aan de winkel om dat ego te doorzien.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 2 March 2013, 21:43   #48
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Degenen die ik ken die bleven 'hangen' waren gefascineerd door de verschijnselen, daarom moet je verschijnselen ook niet de kans geven. Sommige 'gerealiseerden' proberen te imponeren met de geweldige verschijnselen die ze hebben gehad. Onzin, verschijnselen zijn maar tijdelijk en hebben geen permanente waarheid, dat wat je bent is onveranderlijk waar.
Ja. Verschijnselen "verstoppen" zich wel erg slim. je "denkt" iets te zien whatever ben je toch nog bezig met een of andere verstopte/vervangbare "overtuiging"/bijverschijnsel.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 2 March 2013, 21:46   #49
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Het is heel anders, wanneer je er over leest raak je door de wol geverfd en 'denk' je er te zijn oftewel de beruchte verstandelijke realisatie. Het er over lezen, horen of Youtube filmpjes aanschouwen is niet hetzelfde als zelfonderzoek doen.
Dan ga je voorbij aan het feit dat je niet weet hoeveel zelfonderzoek er al gedaan wordt, buiten jouw gezichtsveld.
Maria is offline   Met citaat reageren
Oud 2 March 2013, 21:51   #50
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Dan ga je voorbij aan het feit dat je niet weet hoeveel zelfonderzoek er al gedaan wordt, buiten jouw gezichtsveld.
Ook hier geld dat Waarheid Waarheid herkend en die herken je dan niet.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 18:32.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.