Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Vraag en Aanbod
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Vraag en Aanbod Vragen die je hebt met betrekking tot dit onderwerp.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 18 November 2012, 11:27   #41
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Zelfonderzoek betekent dat je niet weet wat de uitkomst zal zijn ...
Dat is juist zolang ik dat 'niet weten' ook niet invul. Als je aanvult met 'wat de uitkomst zal zijn', is het geen 'niet weten' meer.
Zelfonderzoek is dan met jouw woorden het 'niet weten' volhouden tot zich iets anders aandient dan 'ik' of 'jij'.
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 18 November 2012, 11:33   #42
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht

Zelfonderzoek betekent dat je niet weet wat de uitkomst zal zijn, zelfs niet of er überhaupt een uitkomst zal zijn. En waar en hoe dat onderzoek plaatsvindt en eruit ziet, kun je dus ook niet weten.
dat hoeft niet per definitie het geval te zijn je kunt al vast de uitkomst van een onderzoek weten voor je het onderzoek überhaupt gedaan hebt, puur en alleen omdat iemand je dat antwoord gegeven heeft. Je kunt ook al van te voren ongeveer weten langs welke weg dat onderzoek zal verlopen, puur en alleen omdat iemand je dat verteld heeft.

Het enige wat een ander niet voor je kan doen is de weg van punt A naar B lopen. Maw je kunt niet profiteren van wat iemand je verteld heeft behalve in de zin van richtingaanwijzers cq herkenningspunt(en)
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Oud 18 November 2012, 11:35   #43
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Wanneer je het onderzoek hebt afgerond ...
Is het zelfonderzoek ooit afgerond? Als het zelf geen ontstaan heeft, hoe kan het dan een einde hebben?
We hebben het vaak over doorzien en illusie. Wat denk jij daarover, Hoe doorzien jij de illusie?
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 18 November 2012, 11:35   #44
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
dat hoeft niet per definitie het geval te zijn je kunt al vast de uitkomst van een onderzoek weten voor je het onderzoek überhaupt gedaan hebt, puur en alleen omdat iemand je dat antwoord gegeven heeft.
Dan noem ik het geen zelfonderzoek.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 18 November 2012, 11:37   #45
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Dat is juist zolang ik dat 'niet weten' ook niet invul. Als je aanvult met 'wat de uitkomst zal zijn', is het geen 'niet weten' meer.
Zelfonderzoek is dan met jouw woorden het 'niet weten' volhouden tot zich iets anders aandient dan 'ik' of 'jij'.
Die laatste zin begrijp ik niet Looro. Wat bedoel je met tot zich iets anders aandient dan jij of ik?
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 18 November 2012, 11:42   #46
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
Het enige wat een ander niet voor je kan doen is de weg van punt A naar B lopen. Maw je kunt niet profiteren van wat iemand je verteld heeft behalve in de zin van richtingaanwijzers cq herkenningspunt(en)
dit stond nog onder de quote die je gequoteerd hebt mw. Nadje.
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Oud 18 November 2012, 11:46   #47
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
dit stond nog onder de quote die je gequoteerd hebt mw. Nadje.
Je hebt gelijk Vago. Excuus.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 18 November 2012, 11:49   #48
Esradha
Vicaris
 
Esradha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 63
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Hoe kan ik dat weten ?

Ik ga af op de signalen, zoals zojuist bij Nadje en concludeer heel simpel aan de hand van de verkeerde opvattingen dat deze niet gedaan is.

Sommigen hebben een dominant ego, hetgeen onmogelijk gepaard kan gaan met het afgerond hebben van zelfonderzoek, weer anderen hebben gewoon minder ego en dan is het moeilijker te zien, maar ineens is er dan weer zo'n kreet dat duidelijk maakt dat 'weten' onmogelijk zijn intrede kan hebben gedaan. Ik reageer gewoon op wat ik zie wat niet onderzocht kan zijn.
Je lijkt vooral het onderzoek van alles en iedereen af te wijzen, waardoor ik me ging afvragen of iemand in jouw ogen wel op het juiste pad bezig is.
Esradha is offline   Met citaat reageren
Oud 18 November 2012, 11:51   #49
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Dat snap ik wel, de vraag is of alleen jouw conclusie waarheid bevat. Een tegengestelde conclusie kan voor mij evenveel waarheid bevatten.
Ja de moeilijkheid is dat ik mezelf als graadmeter opwerp, vervolgens een autoriteiten conflict met jou of iemand krijg over bijvoorbeeld wie degene is die het meest zuiver ziet.

Daarover ging mijn laatste discussie met Vagebond, die dat uiteraard weer grotesk in het belachelijke weet te trekken als zou ik heer en meester willen zijn, maar feitelijk gaat het er over dat er iemand moet zijn die de toon zet waar het langs gaat.

Je komt hier niet bij een meester, zoals je naar een Guru gaat om je licht tijdelijk even onder de korenmaat te stellen om in de ander de meerdere te erkennen. Het is namelijk bepaald wenselijk dat iemand de leiding heeft anders krijg je dit gekrioel dat iedereen meent de wijsheid in pacht te hebben.

Dit even vooropgesteld op je reactie want een subjectieve waarheid is uiteindelijk maar een persoonlijke mening en geen waarheid. Tot Waarheid is het waartoe het uiteindelijk moet leiden en iedere subjectieve waarheid is daar dan ten lange leste ook uit verdwenen.

'Evenveel waarheid' kent dat, door mij voorgestane, zelfonderzoek niet.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 18 November 2012, 11:56   #50
Esradha
Vicaris
 
Esradha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 63
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Je lijkt vooral het onderzoek van alles en iedereen af te wijzen, waardoor ik me ging afvragen of iemand in jouw ogen wel op het juiste pad bezig is.
Voor de volledigheid, ik bedoel afwijzen in de zin van dat het niet het onderzoek is wat jij aanbeveelt te doen en 'juist' ook verwijzend naar het onderzoek wat jij aanbeveelt te doen.
Esradha is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Ramana - Zelfonderzoek jan Advaita 4 31 August 2011 16:53


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 16:30.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.