Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 23 September 2022, 17:27   #41
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht

Wat een vreselijke misvatting hanteer je daar. Dat de wereld naar de kloten gaat ligt aan de mensheid, ik denk niet dat het tij nog is te keren, zo'n idealist ben ik dan weer niet. Wat ik denk is dat de wereld er zonder ego een stuk aangenamer uit zal gaan zien, dus als gedegen zelfonderzoek er aanleiding toe is het aantal ego's te decimeren is dat mooi meegenomen.

De doener is nog steeds aanwezig zie ik. De doener in Laurens is het mannetje wat GZO propageert voor een 'betere' wereld. Desnoods gedraag je je als een dictator (Gelukkig alleen op een onnozel forum).
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 23 September 2022, 17:28   #42
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Wat een boute uitspraak. Je moet allereerst maar eens zelfkennis definiëren dan zul je zien dat iedereen tot zelfkennis kan komen. Willen hoeft ook geen ego kenmerk te zijn, er kan sprake zijn van een wens om een betere wereld omdat er te zien is hoe bezopen deze wereld er bij staat.

Willen en wensen is hetzelfde, willen en wensen is dan ook de natuur van het ego.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 23 September 2022, 17:31   #43
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht

Ik zou dat Jezus niet in de mond durven leggen waar hij toch verondersteld mag worden in Waarheid te zijn en als zodanig ook veelvuldig kenbaar is (niet alles is aan Jezus toe te schrijven).
Hij gedroeg zich ook als een wereldverbeteraar, farizeeërs de tempel uit jagen bijvoorbeeld.
Alweer mis. Hij joeg de geldwisselaars uit de tempel. De tempel is hier een metafoor is voor het gemoed. Het gemoed wat verzot is op geld, macht (let je op forumbaas?) seks enz.

Overigens staat de quote over het vasten aan de wereld gewoon in het Thomas Evangelie.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 23 September 2022, 17:32   #44
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Ik heb 'de denker' nooit gevonden......
Ga je nu beginnen als Laurens, nl. dat die niet zou bestaan...?
marie is offline  
Oud 23 September 2022, 19:38   #45
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Ga je nu beginnen als Laurens, nl. dat die niet zou bestaan...?
Ik heb werkelijk geen idee, Marie...wat dit met Laurens van doen heeft.
De vaststelling die ik gedaan heb is dat er gedachten zijn, maar dat ik 'de denker' niet kan vinden.

In kennende leegte (zijn) is het conceptuele denken niet. Het is een kwestie van niet reageren op impulsen uit 'de wereld'. Kennende leegte is dan wat er rest als een innerlijk 'zijn' waarbij men de wereld 'kent'.

Reageer ik weer op impulsen uit 'de wereld' (zoals ik nu doe, jouw comment is een impuls om te reageren) dan kan ik op conceptuele wijze gedachten formuleren. Het comment wat ik nu schrijf is een concept wat uit het denken voortkomt.

Meer kan ik er ook niet van maken. Of die gedachten waar zijn interesseert me geen fluit, met dat soort futiliteiten hou ik me niet bezig.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 24 September 2022, 01:28   #46
Sam
Actuaris
 
Sam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 August 2020
Berichten: 577
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Zoals de laatste tien quotes telkens maar verduidelijkt is het enige verschil ons geloof in de wereld. Jij geloofd in zijn werkelijkheid en ik doe hetzelfde, alleen weet ik dat de wereld niet bestaat en jij weet dat niet. Dus ik doe net als jij gewoon mee in het geloof in de wereld alleen denk jij daar anders over.
En ja ik vind dat er heel wat te verbeteren valt aan deze wereld en waarom niet, hij is, vermeend of niet, toch maar mooi maakbaar gebleken.

Wat een vreselijke misvatting hanteer je daar. Dat de wereld naar de kloten gaat ligt aan de mensheid, ik denk niet dat het tij nog is te keren, zo'n idealist ben ik dan weer niet. Wat ik denk is dat de wereld er zonder ego een stuk aangenamer uit zal gaan zien, dus als gedegen zelfonderzoek er aanleiding toe is het aantal ego's te decimeren is dat mooi meegenomen.

Wat een boute uitspraak. Je moet allereerst maar eens zelfkennis definiëren dan zul je zien dat iedereen tot zelfkennis kan komen. Willen hoeft ook geen ego kenmerk te zijn, er kan sprake zijn van een wens om een betere wereld omdat er te zien is hoe bezopen deze wereld er bij staat.


Ik zou dat Jezus niet in de mond durven leggen waar hij toch verondersteld mag worden in Waarheid te zijn en als zodanig ook veelvuldig kenbaar is (niet alles is aan Jezus toe te schrijven).
Hij gedroeg zich ook als een wereldverbeteraar, farizeeërs de tempel uit jagen bijvoorbeeld.
OMG..

Wat een berg aannames, wat een hoop hypocrisie, wat een ellende voor de mensheid als de waarheid van Laurens/Renoir Waarheid zou zijn.

Zalig zijn zij, die niet geloven

Edit: Larens/Renoir dénkt beter te zijn dan de 'gemiddelde mens, want 'afgerond'.. Poetin en Baudet dénken dat ook..

Pffft, goddank is het hier een onbetekenend forum, waar door de forumbaas zelfbenoemde dissidenten iig nog langs de zijlijn mogen confronteren met de 'genoemde onwaarheden.. (lees: zelfbenoemde waarheden van de forumbaas)

En ja, ik zou kunnen vertrekken
Maar als liefhebber/kenner van waarheid blijf ik graag alert en attent op plaatsen waar schijnheiligheid als waarheid wordt gepropageerd.
__________________
Maak de spiegel leeg....
Vrij van oordeel...
Sam is offline  
Oud 24 September 2022, 09:44   #47
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

We zien bij de forumbaas wat geloof met een mens kan doen.
Binnen dat geloof valt ook de bewering dat zijn geloof geen geloof is.

Waarheid (Daadwerkelijke Waarheid) gééft zich dan ook te kennen. Waarmee ik zeg dat het initiatief niet van 'de persoon' uit gaat. Daarmee kun je ook nooit zelf Waarheid/God zijn. Waarheid is het 'zichzelf-schenkende' , waarmee er ook een ontvanger (ontvankelijkheid) is. Die ontvankelijkheid is kennende leegte.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 24 September 2022, 10:26   #48
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
De doener is nog steeds aanwezig zie ik. De doener in Laurens is het mannetje wat GZO propageert voor een 'betere' wereld. Desnoods gedraag je je als een dictator (Gelukkig alleen op een onnozel forum).
Uiteraard is er een doener werkzaam, het gaat dan ook niet om de aanwezigheid maar om het idee de doener te zijn. De volgende correctie is niet dat het mannetje GZO propageert maar de toevoeging 'voor een betere wereld' is volkomen onjuist. Dat staat ook nergens zo te lezen.

Ik kan wel snappen dat je (behept met ego) in de zekerheid van iemand die 'weet wat hij is' een dictator ziet. Voor ego wil iedere haan victorie kraaien.
Zoals Sam elders al opmerkte dat de zintuigen je soms bedriegen zo is dat ook het geval met ego.
 
Oud 24 September 2022, 10:33   #49
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Willen en wensen is hetzelfde, willen en wensen is dan ook de natuur van het ego.
Oké dat kan.
Voor of dat het geval is kijk je dan gewoon naar de intentie of het ego gerelateerd is. Dat kun je natuurlijk niet als je niet bekend bent met de werking van ego. Misschien toch wel handig om daar oog voor te krijgen. Wil je iets voor je zelf of ten algemene nutte is al een indicatie.
 
Oud 24 September 2022, 10:37   #50
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Alweer mis. Hij joeg de geldwisselaars uit de tempel.
Je hebt gelijk.

Citaat:
De tempel is hier een metafoor is voor het gemoed. Het gemoed wat verzot is op geld, macht (let je op forumbaas?) seks enz.
Gemoed? Hebberigheid is een kenmerk van ego.

Citaat:
Overigens staat de quote over het vasten aan de wereld gewoon in het Thomas Evangelie.
Hadden we het daar al niet over gehad?
Ik herinner me iets van mensen in India die zich jarenlang van de wereld hadden afgesloten door in een grot te gaan wonen. Ik zie er het nut niet van in.
 
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Leegte Rozenhart Boeddhisme 2 21 June 2010 18:45


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 17:35.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.