Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Bewustwording > We ervaren afgescheidenheid maar zijn 1
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

We ervaren afgescheidenheid maar zijn 1 Zo is dat bedoeld te zijn maar is niet wat we zijn.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 10 October 2016, 01:03   #41
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kweetniet Bekijk bericht
Puppetji, Looro is de kwaadste niet. Hij meent het goed.
Zonder twijfel.
Moet ook een man met hoge intelligentie zijn, want als je Friedrich Weinreb begrijpt, dewelke ik hem twee jaar geleden op het spoor bracht, ja, dan heb je toch wel iets. Ik snap daar geen bal van.
Zie link > Bijbel als Schepping in pdf te downloaden.

10 regels lezen in die lectuur en ik weet al niet meer wat ik gelezen heb en neig tot in slaap vallen.
Maar dat heb ik ook met Looro's post en niet verwonderlijk met die van Ben en Laurens.
Terwijl Hermes Trismegistus voor mij een feest van herkenning is.
Hoe vreemd toch.
Maar ja, Ben, Laurens en Looro zijn dan ook de 'meesters' van het onvolprezen gedegen zelfonderzoek.
En dat denk ik weer aan die onderbroek. LOL!
Geef mij dan maar gewoon de verloren wijsheid van de Farao's opnieuw ontdekt, dat waren pas meesters. Althans voor een groepje ge?nitieerden dan.
Niks abstracte taal, gewoon helder en voor een 'kind' begrijpbaar.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kweetniet Bekijk bericht
Puppetji: Misschien is het beter om in de mentale wereld te blijven. Zelfonderzoek doen tot je dood, wat is er mis mee? Ik denk dat het leven bedoelt is om een mentaal leven te leiden. We zijn tenslotte uitgerust met intellect.
Ja, doet me denken aan een babbel met mijn 'Hermes' 16 jaar geleden.
ging zo:

Pup: Dat intellect kan een mens tot bij de goden brengen maar ook lager dan de dieren brengen.

Hermes: Precies. Dus we moeten opletten wat ons rationeel denken ons wijs maakt.
Uiteindelijk is ons rationeel denken, als we er niet bewust van worden, onze grootste vijand.
Ons rationeel denken laat ons dingen zien die leugenachtig, onwaar en illusie zijn.
Als een mens dat durft te doorbreken kan hij komen tot een waar zelf en is hij helderziend.
Vanuit dat helder zicht kan hij groeien naar een ?al weten?.
Dat ?al weten? kan hij alleen maar leren vanuit de natuur. In de natuur is alles al opgeslagen.
Dat ?weten? kan een mens niet leren op scholen of aan universiteiten.
Aan scholen en universiteiten kan een mens leren wat hij in de maatschappij als taak kan gaan doen.
Dat is heel anders. Alle dieren zijn op dat vlak spirituele wezens.

Pup: Dieren zijn verbonden gebleven met hun natuur.

Hermes: Inderdaad, een leeuw zal het nooit in zijn hoofd halen om als een antilope over de savanne te gaan lopen. Mensen wel. Als het ons uit komt gedragen we ons als een neushoorn, een slang, een krokodil, een leeuw of wat dan ook. Er zijn er zelfs die denken dat ze Napoleon zijn.
Dat is een groot probleem geworden.
Een mens heeft zich zovele jaren met zijn intellect bezig gehouden, is er zo geperfectioneerd in geworden, in die illusionaire wereld, dat terugkomen naar zijn ware wereld van Zijn, ?schijnbaar? een heel grote stap is. Maar dat is dan ook alweer een illusie, want dat is maar een klein kinderstapje.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kweetniet Bekijk bericht
Puppetji:
Er is een andere wereld , de wereld van het Geheel. Het heeft zijn aangename kanten, maar ook zijn onaangename kanten. En hier spreekt mijn ego, wie anders zou er in dualiteit spreken? Een weg terug is er niet. Alleen de dood kan nog uitkomst bieden. Maar dat is niet aan mij. En er gaat een onweerstaanbare aantrekkingskracht van die wereld uit. Het is waar ik vandaan kom en nooit ben weggeweest. Maar de illusie van de dualiteit brengt vergetelheid.
En de illusionaire wereld van de dualiteit brengt in het zog van de vergetelheid ook verscheurdheid en verdeeldheid (logisch).
Maar dat is blijkbaar de bedoeling, want zo lees ik hier terwijl in mijn uitgetypt gesprek met mijn Hermes nog verder:

Pup: Waarom zijn er zoveel zielen die incarneren als mens, maar eigenlijk liever niet geboren willen worden?

Hermes: Omdat dat de opdracht is van God. Als een mens zijn inspraak rond dat gebeuren had, dan was hier na duizenden jaren geen leven op aarde meer.
God verplicht de mens door de hel te gaan. Na de hel kan hij terugkeren.
En na verschillende keren daardoor gegaan te zijn als mens kan hij het misschien transformeren.
Dan hoeft hij niet meer als ziel in de materie vorm aan te nemen.
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 10 October 2016, 05:21   #42
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kweetniet Bekijk bericht
Het is een natuurlijke gebeurtenis die plaatsvind wanneer God het wil.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kweetniet Bekijk bericht
Er is een andere wereld , de wereld van het Geheel.
Dergelijke beweringen zijn aanname, zijn niet onderzocht op waarheid. De uitspraken ondersteunen een denkbeeldigheid, een niets. Elke vaststelling of constatering eigent iets toe wat niets is.

Waarheidsvinding is gedegen zelfonderzoek en pakt door op de bevindingen van iets (onderwerp, subject) om af te ronden in ander begin. Het is doorpakken tot aan onmiddellijkheid als van ander begin, een beschikbaarheid zonder voorwaarden van plaatsvinden, van zijn. Ander begin is noch leeg noch niets noch niet-iets.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Vanuit dat helder zicht kan hij groeien naar een ?al weten?. Dat ?al weten? kan hij alleen maar leren vanuit de natuur. In de natuur is alles al opgeslagen.
Het belang van ego is denkbeeldig en is deelnemen aan zichzelf. Het al-weten is de hoeksteen van ego-belang. Het is verbeelding dat wordt aangedaan als weten, als al-weten.
Ander begin is noch weten noch niet-weten.
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 10 October 2016, 05:45   #43
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Eens te meer dank voor deze bijdrage. Het is een aanwijzing om vele aannamen, inzichten en weten (zowel van gnosis als van religie als van weten in het algemeen) kwijt te raken.

Wat op dit forum te vinden is als gedegen zelfonderzoek is de kroon op het werk. Het gedegen zelfonderzoek zet in één keer alle verbeelding aan de kant. Ik kan het gedegen zelfonderzoek aanwijzen om onder alle omstandigheden aan waarheidsvinding te doen.

In dit draadje ligt een schat aanwijzingen voor een beginnend zelfonderzoeker die afronding verwerkt en niet langer verbeelding zoekt.
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 10 October 2016, 08:45   #44
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Eens te meer dank voor deze bijdrage. Het is een aanwijzing om vele aannamen, inzichten en weten (zowel van gnosis als van religie als van weten in het algemeen) kwijt te raken.

Wat op dit forum te vinden is als gedegen zelfonderzoek is de kroon op het werk. Het gedegen zelfonderzoek zet in één keer alle verbeelding aan de kant. Ik kan het gedegen zelfonderzoek aanwijzen om onder alle omstandigheden aan waarheidsvinding te doen.

In dit draadje ligt een schat aanwijzingen voor een beginnend zelfonderzoeker die afronding verwerkt en niet langer verbeelding zoekt.
Het enige dat je doet is 'ego' doorzien, maar daarna pakt je niet door want alles wat daarna nog gezegd wordt brengt je terug naar 'ego'...
Voor jou is elke constatering een 'ego'-constatering.

Dat is wat ik noem, het kind met het badwater weggooien...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 10 October 2016, 09:49   #45
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Het enige dat je doet is 'ego' doorzien, maar daarna pakt je niet door want alles wat daarna nog gezegd wordt brengt je terug naar 'ego'...
Ja; oké goed wetende dat het belang hier de 'je' is in de quote. Wie is het die doorziet?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Voor jou is elke constatering een 'ego'-constatering.
Dat is wat ik noem, het kind met het badwater weggooien...
Dat is terugkoppeling die erop wijst dat het belang van de 'ik' niet is doorzien.
Doorzien is denkbeeldigheid vaststellen. D.w.z. de 'je' en de 'ik' in de quote is een gedachte, een netwerk van gedachten die op waarheid, op werkelijkheid getoest worden.
De terugkoppeling stopzetten is de omkeerbaarheid van de gedachte (het onderwerp ego-belang) aantonen. Elke constatering is inderdaad ego-belang maar de omkeerbaarheid ervan toont aan dat er van 'ik' alleen sprake is als gedachte, als denkbeeldigheid. Vandaar de vaststelling dat ego van denkbeeldigheid is.

Doorpakken is omkeerbaarheid van denkbeeldigheid aantonen. Wanneer terugkoppelen is doorzien is er geen vaststellen (dat is juist de terugkoppeling) maar verwerken van wat-is.
Verwerken is onmiddellijk omdat het niet als onderwerp begint in denkbeeldigheid, maar als 'van' ander begin is, als 'van' zelf is.

Onmiddellijkheid is geen onderwerp, geen zijn in de denkbeeldige betekenis. Onmiddellijkheid is verwerken zonder iets (subject) er tussen, beschikbaarheid zonder voorwaarden.
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 10 October 2016, 10:24   #46
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Ja; oké goed wetende dat het belang hier de 'je' is in de quote. Wie is het die doorziet?



Dat is terugkoppeling die erop wijst dat het belang van de 'ik' niet is doorzien.
Doorzien is denkbeeldigheid vaststellen. D.w.z. de 'je' en de 'ik' in de quote is een gedachte, een netwerk van gedachten die op waarheid, op werkelijkheid getoest worden.
De terugkoppeling stopzetten is de omkeerbaarheid van de gedachte (het onderwerp ego-belang) aantonen. Elke constatering is inderdaad ego-belang maar de omkeerbaarheid ervan toont aan dat er van 'ik' alleen sprake is als gedachte, als denkbeeldigheid. Vandaar de vaststelling dat ego van denkbeeldigheid is.

Doorpakken is omkeerbaarheid van denkbeeldigheid aantonen. Wanneer terugkoppelen is doorzien is er geen vaststellen (dat is juist de terugkoppeling) maar verwerken van wat-is.
Verwerken is onmiddellijk omdat het niet als onderwerp begint in denkbeeldigheid, maar als 'van' ander begin is, als 'van' zelf is.

Onmiddellijkheid is geen onderwerp, geen zijn in de denkbeeldige betekenis. Onmiddellijkheid is verwerken zonder iets (subject) er tussen, beschikbaarheid zonder voorwaarden.
Hewel dan is die 'ik' de baby die jij weggooit...
En waarom??? O.w.v. een zuiver theoretisch verhaal, of erger een zuiver theoretische aanname en nog erger, een zuiver theoretische wet die jij uitgeroepen hebt...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 10 October 2016, 10:54   #47
Kweetniet
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 1 July 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Zonder twijfel.
Moet ook een man met hoge intelligentie zijn, want als je Friedrich Weinreb begrijpt, dewelke ik hem twee jaar geleden op het spoor bracht, ja, dan heb je toch wel iets. Ik snap daar geen bal van.
Zie link > Bijbel als Schepping in pdf te downloaden.

Intelligentie kan ook tegen je werken. Wie de bijbel met intelligentie leest die wordt een gelovige. Wie de bijbel zonder zelfzucht leest die vind aanwijzingen.
Citaat:
10 regels lezen in die lectuur en ik weet al niet meer wat ik gelezen heb en neig tot in slaap vallen.
Maar dat heb ik ook met Looro's post en niet verwonderlijk met die van Ben en Laurens.
Terwijl Hermes Trismegistus voor mij een feest van herkenning is.
Hoe vreemd toch.
Maar ja, Ben, Laurens en Looro zijn dan ook de 'meesters? van het onvolprezen gedegen zelfonderzoek.
Het is best leerzaam, de gedegen zelfonderzoekers. Wat zij doen is ego bestrijden, ontkennen enz. Wat Hermes doet is het ego achteruit zetten. In een van zijn dialogen noemt hij de zintuigen goden, uiterlijke goden. Zo bouwt hij in metaforen het ego op en maakt de lezer er op attent dat er innerlijke goden zijn. Wat zijn boodschap is, is dat het ego er wel is maar dat die geen aandacht behoeft. Alles wat je aandacht geeft groeit. Laat het ego maar een beetje aandacht te kort komen. En het ego bestaat uit het intellect, de uiterlijke zintuigen en de opgesloten emoties. Steekt ego de kop op: dan laat je hem gewoon maar wat begaan.

Citaat:

Pup: Dat intellect kan een mens tot bij de goden brengen maar ook lager dan de dieren brengen.

Hermes: Precies. Dus we moeten opletten wat ons rationeel denken ons wijs maakt.
Uiteindelijk is ons rationeel denken, als we er niet bewust van worden, onze grootste vijand.
Ons rationeel denken laat ons dingen zien die leugenachtig, onwaar en illusie zijn.
Als een mens dat durft te doorbreken kan hij komen tot een waar zelf en is hij helderziend.
Vanuit dat helder zicht kan hij groeien naar een ?al weten?.
Dat ?al weten? kan hij alleen maar leren vanuit de natuur. In de natuur is alles al opgeslagen.
Dat ?weten? kan een mens niet leren op scholen of aan universiteiten.
Aan scholen en universiteiten kan een mens leren wat hij in de maatschappij als taak kan gaan doen.
Dat is heel anders. Alle dieren zijn op dat vlak spirituele wezens.

Pup: Dieren zijn verbonden gebleven met hun natuur.

Hermes: Inderdaad, een leeuw zal het nooit in zijn hoofd halen om als een antilope over de savanne te gaan lopen. Mensen wel. Als het ons uit komt gedragen we ons als een neushoorn, een slang, een krokodil, een leeuw of wat dan ook. Er zijn er zelfs die denken dat ze Napoleon zijn.
Dat is een groot probleem geworden.
Een mens heeft zich zovele jaren met zijn intellect bezig gehouden, is er zo geperfectioneerd in geworden, in die illusionaire wereld, dat terugkomen naar zijn ware wereld van Zijn, ?schijnbaar? een heel grote stap is. Maar dat is dan ook alweer een illusie, want dat is maar een klein kinderstapje.
Het is maar een klein stapje naar die andere wereld. Maar dan hebben we het over de uiteindelijke stap. In dit kader: we zien altijd wat we zelf zijn. Om tot Zijn te komen dienen we te beseffen dat enige weg kan verlopen via niet-zijn. Dit is een paradox. Voor mentaal begrip verwijs ik naar de relativiteitstheorie. Een object kan alleen snelheid (tijd) beleven als er ook andere objecten zijn. Voor ieder functioneren, be-leven van het Geheel is verdeeldheid nodig. Einstein was een groot Ziener?. Met Geheel dienen we ook verleden en toekomst mee te nemen. Het Zijn zelf is roerloos, tijdloos en onzichtbaar. Hoewel dat laatste (onzichtbaar) ook tegengesproken wordt door niet de minste. Maar dan ben ik zelf zo ver nog niet.
Kweetniet is offline   Met citaat reageren
Oud 10 October 2016, 12:18   #48
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kweetniet Bekijk bericht
Het is maar een klein stapje naar die andere wereld.
  Met citaat reageren
Oud 10 October 2016, 12:48   #49
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

@Laurens: Ha! je bent er ook nog.
Zeg, dat is een speciale reactie van je op kweetniet hoor.
Hij schrijft Het "is maar een klein stapje naar die andere wereld" en jij toont een beeld van een vrouw die de lamp naar zich toetrekt die eerst alleen boven de man scheen.
Nu wil het toeval dat ik gisteren dit nog las vooraleer naar bed te gaan:

'An apocryphal story about the Garden of Eden:

One day in the Garden of Eden, Eve calls out to God, ?Lord, I have a problem. I know you created me and this beautiful garden and all these wonderful animals and that hilarious snake, but I?m just not happy. I am lonely, and I?m sick to death of apples.?

Said the Lord, ?Well, Eve, in that case I shall create a man for you.?

?What?s a man, Lord,? asked a puzzled Eve.

?Man is to be a flawed creature with many bad traits. He?ll lie, cheat and be vain; all in all he?ll give you a hard time. But he?ll be bigger, faster, and will like to hunt and kill things. He?ll look silly when he?s aroused, but since you have been complaining, I?ll create him in such a way that he will satisfy your physical needs. He?ll be witless and will revel in childish things like fighting and kicking a ball about. He won?t be too smart so he?ll also need your advise to think properly.

'Sounds great,? says Eve, with an eyebrow raised ironically. ?So what?s the catch, Lord??

?Well? you can have him on one condition. As I said, he?ll be proud, arrogant and wanting admiration. So, you?ll have to just let him believe that I made him first? just remember it?s our little secret? you know, woman to woman.'


Zo, nu ga ik op de andere posters reageren.
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 10 October 2016, 13:29   #50
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
@kweetniet: Dergelijke beweringen zijn aanname, zijn niet onderzocht op waarheid...
Ja, Looro, we weten het wel al stilletjes aan.
Maar je word je eigen 'aanwijzen van waarheid' gebrabbel duidelijk niet beu.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
@kweetniet:
Waarheidsvinding is gedegen zelfonderzoek en pakt door op de bevindingen van iets (onderwerp, subject) om af te ronden in ander begin....
Ja, ja, we weten het allemaal echt al.
Schrijf maar is wat over Weinreb ter verandering van spijs wat je ons steeds voorschotelt.
Niet dat Weinreb boeiend is, gewoonweg slaapverwekkend zelfs, maar beter dat dan steeds opnieuw je zelfde gebrabbel te moeten lezen over wat waarheidsvinding is, wat gedegen zelfonderzoek is volgens jou.
De lezers hier zijn niet dom, we kunnen nog lezen. Dus steeds opnieuw hetzelfde schrijven is zinloos en zelfs respectloos voor waar de ander staat volgens jou dan. Als iemand niet begrijpt wat 1+1 is moet je dat niet steeds herhalen, ook al is het voor jou helder en vanzelfsprekende waarheidskoek.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
@Katerie:
Het belang van ego is denkbeeldig en is deelnemen aan zichzelf....
We weten het, we weten het, we weten het. Alles van ego is verbeelding.
Ik verbeeld me zelf dat ik jou lees en erop reageer.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
@Katerie: Eens te meer dank voor deze bijdrage van Weinreb.
Graag gedaan.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
@Katerie: ..Het is een aanwijzing om vele aannamen, inzichten en weten (zowel van gnosis als van religie als van weten in het algemeen) kwijt te raken.
Voor jou is het aanwijzing om?, laat dat duidelijk zijn: voor jou is Weinreb dat, niet voor iedereen, slechts voor een heel, heel klein groepje zelfs.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Wat op dit forum te vinden is als gedegen zelfonderzoek is de kroon op het werk.
Voor jou is het dat, voor jou. Niet voor iedereen, alvast niet voor mij.
Wat ik op dit forum lees is gedegen onderzoek in de onderbroek.
Of zoals kweetniet het beter, minder provocerend, verwoord:

Citaat:
Het is best leerzaam, de gedegen zelfonderzoekers. Wat zij doen is ego bestrijden, ontkennen enz.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Het gedegen zelfonderzoek zet in één keer alle verbeelding aan de kant. Ik kan het gedegen zelfonderzoek aanwijzen om onder alle omstandigheden aan waarheidsvinding te doen.
.
Dat weet ik dat je dat kan, denkt te kunnen, aanwijzen. Overbodig daar nogmaals op te wijzen.
Tegenwoordig geen gedrevener promotor om het onvolprezen gedegen zelfonderzoek aan te prijzen dan jij.
Lijkt wel of je Laurens? plaats hebt ingenomen.
Heb voorbije jaar is een topic gezien van je dat een soort afscheid leek. Leek, want sindsdien ben je een 'als van ander begin' carrière gestart als waarheids-vinding missionaris.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
In dit draadje ligt een schat aanwijzingen voor een beginnend zelfonderzoeker die afronding verwerkt en niet langer verbeelding zoekt.
Zeer vriendelijke je poging om behulpzaam te zijn en je schat te willen delen.
Ik heb het gros van al die draadjes gelezen de voorbije 2 jaar geleden en aan sommigen deelgenomen. Voor het overgrote deel niets dan saai abstract gebrabbel en soms vermakelijk gekwaak voor mij over afronding verwerken en wat er nog allemaal verzonnen word in de verbeelding van een soort mensen dat zich gedegen zelfonderzoekers noemt.

Wijziging aangebracht door katerie op 10 October 2016 om 15:49.
katerie is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Over een boer, een paard en een zoon ... Rob Boeddhisme 2 25 November 2014 00:17


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 15:36.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.