Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden Ik kom er hier alleen maar graag even mee pronken.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 1 May 2013, 09:44   #41
Bigbear
Asprirant lid
 
Bigbear's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Dat is heel leuk dat Virgo zegt dat ego een Godsgeschenk is, echter wil je gedegen zelfonderzoek doen mag je ego daarvan niet uitsluiten.
Als je zegt bewust te zijn van ego lijk je het ego te willen ontzien. Is dat onderzoek gedaan ken je de aard van dat ego en zal het minder doorklinken.
Goh, wat klinkt jouw EGO al veel minder door zeg
Bigbear is offline   Met citaat reageren
Oud 1 May 2013, 11:03   #42
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bigbear Bekijk bericht
Goh, wat klinkt jouw EGO al veel minder door zeg
Voor iemand met zelf veel ego is dat wat anders, want ego ziet ego. Dus dat ego kan niet anders dan ego zien, kan daar dus niet doorheen kijken.

WiNk
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 1 May 2013, 11:29   #43
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Ah! daarom ziet ego niet door Ari?ns teksten heen?
Ego ziet ego.
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 1 May 2013, 11:57   #44
Bigbear
Asprirant lid
 
Bigbear's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Voor iemand met zelf veel ego is dat wat anders, want ego ziet ego. Dus dat ego kan niet anders dan ego zien, kan daar dus niet doorheen kijken.

WiNk
Wat kan je toch jezelf in de maling nemen. Oh nee, je hebt geen zelf meer.
Bigbear is offline   Met citaat reageren
Oud 1 May 2013, 12:22   #45
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Virgo Bekijk bericht
In onze kern (ziel) zijn wij pure liefde, wij hebben een ego als Godsgeschenk gekregen om te ervaren....

Als God/Liefde volkomen licht/wit is kan hij/zij zichzelf pas ervaren door de tegenstelling te ontmoeten van donker/zwart....

Er is niets wat bestaat zonder tegenstelling. Geen dag zonder nacht....
Perfect weergegeven. Jezus kon zijn lijdensweg alleen begaan als mens/ego.
Zou hij God/zoon van God/verlicht/gerealiseerd zijn geweest, dan had er geen lijden kunnen zijn.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 1 May 2013, 12:25   #46
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Dat is heel leuk dat Virgo zegt dat ego een Godsgeschenk is, echter wil je gedegen zelfonderzoek doen mag je ego daarvan niet uitsluiten.
Als je zegt bewust te zijn van ego lijk je het ego te willen ontzien. Is dat onderzoek gedaan ken je de aard van dat ego en zal het minder doorklinken.
Ik denk dat je je onderzoek niet goed gedaan hebt. Het ego zal zich altijd manifesteren. Zelfs op manieren die jij niet kan vermoeden. Je hebt wat laaghangend fruit geplukt zoals woede, haat en zo en bent tevreden achterover gaan leunen.

Maar aangezien je al in Rome denkt te zijn, zal je bovenstaande uitspraak opvatten als komende van mijn ego. Zo zit jij vast in je zelfgeschapen wereld.
De ene illusie voor de andere ingeruild.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 1 May 2013, 12:52   #47
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Ik denk dat je je onderzoek niet goed gedaan hebt. Het ego zal zich altijd manifesteren. Zelfs op manieren die jij niet kan vermoeden. Je hebt wat laaghangend fruit geplukt zoals woede, haat en zo en bent tevreden achterover gaan leunen.

Maar aangezien je al in Rome denkt te zijn, zal je bovenstaande uitspraak opvatten als komende van mijn ego. Zo zit jij vast in je zelfgeschapen wereld.
De ene illusie voor de andere ingeruild.
Dat 'Het ego zal zich altijd manifesteren' zit al vast in onveranderlijke vorm in stevig beton gegoten, geen beweging meer in te krijgen. Dus dat blijft voor het verdere verloop van het onderzoek fijn buiten schot, waarmee het gehele onderzoek op losse schroeven staat.

Laat het eventuele zorgen maken hoe het er hier uitziet maar achterwege, dat ontrekt zich toch maar aan je zicht. Ik heb wat handvaten willen aanreiken voor je eigen zelfonderzoek, als je ze ongemoeid laat, soit, het is nog altijd je eigen keus.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sagnaar Bekijk bericht
....en het scherp stellen van het intellect op dat soort beschouwingen , is feitelijk niks anders dan een manier' voor...Keeping up appearances. (Hoog houden van de schijn.)
Ik hoopte van niet, maar ondertussen worden de woorden van Sagnaar wel bewaarheid.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 1 May 2013, 12:58   #48
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bigbear Bekijk bericht
Wat kan je toch jezelf in de maling nemen. Oh nee, je hebt geen zelf meer.
Ja wat goed van mij hé ? Wat fijn dat jij je niet in de maling laat nemen, gelukkig voor jou lijk je stevig verankert in je centrum.
Er zit geen beweging meer in maar je weet tenminste wat je hebt.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 1 May 2013, 13:41   #49
Bigbear
Asprirant lid
 
Bigbear's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ja wat goed van mij hé ? Wat fijn dat jij je niet in de maling laat nemen, gelukkig voor jou lijk je stevig verankert in je centrum.
Er zit geen beweging meer in maar je weet tenminste wat je hebt.
Heerlijk zo gecentreerd. Gelukkig heb ik de illusie nog dat ik beweeg.
Bigbear is offline   Met citaat reageren
Oud 1 May 2013, 13:56   #50
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Het ego zal zich altijd manifesteren
Zal afhankelijk zijn van je definitie van ego. In een enge definitie waar ego een soort van vernauwingen/angsten vertegenwoordigt, daar kan het veranderen. In een zeer ruime definitie waar ego meer je "persoonlijkheid" vertegenwoordigt zal die zich op een bepaalde manier wel blijven manifesteren. Renoir renoirt nog steeds, Bigbear bigbeart, Aart aart en Niets nietst
Maria is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
'Het verlichte etalage forum' Frog Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden 71 22 August 2012 21:42
Gazelle/Sagnaar/Guido/Ben Rennie Waar gaat het hier verder ook nog over? 43 27 July 2011 23:03


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 23:30.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.