Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Advaita
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Advaita Advaita is niet voor doetjes

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 18 November 2011, 14:03   #41
Naadje
Passed by
 
Naadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 March 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blikje Bekijk bericht
Ben IK dan degene die wantrouwt? (werkwoord)
Of is er wantrouwen gekomen/verschenen?
Als er sprake is van wantrouwen, dan is er sprake van een IK dat ergens tussen zit. Zonder IK blijft er vertrouwen (in/op het leven) over.
Naadje is offline   Met citaat reageren
Oud 18 November 2011, 15:23   #42
Aart
Jubilaris
 
Geregistreerd: 6 August 2011
Berichten: 282
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Het denken doet feitelijk niks wat schade kan aanrichten, het is de doener die er achter zit.
Eventjes voor in de groep, roedel, eenheid.

Sterker nog, het is de doener waar de gedachtes uit verschijnen. Gedachtes zijn er niet voor niets, dat waar ze uit verschijnen, door ontstaan, heeft enkel de functie een bepaald praktisch nut. Gedachtes zijn dus altijd te herleiden, ze ontstaan niet zomaar uit het niets. Gedachtes zeggen altijd iets over de persoon. Ik heb b.v. nog nooit de gedachte gehad; 'oh wat heb ik trek in boerenkool' of 'wat een mooie rode jurk, die wil ik hebben', ik hou namelijk niet van boerenkool en van rood en jurken.
Natuurlijk kunnen er boeken geschreven worden over wat onder het denken en gedachtes en de doener verstaan wordt, ik geloof dat een ieder hier, niet dezelfde betekenis, beleving aan die woorden geeft. Ik kan wel eens aanvoelen of binnen krijgen wat een ander zeggen wilt of voelt maar dat noem ik geen gedachten, denk ik.
Aart is offline   Met citaat reageren
Oud 18 November 2011, 18:22   #43
Tine
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 29 September 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blikje Bekijk bericht
Ha! ha! we gaan blijkbaar elk uit van eigen ervaringen (van waaruit zou je anders kunnen gaan?)
Maar MIJN ervaring heeft geregeld tot iets anders geleid dan jij het hier insinueert.
In mijn geval lijkt het vaak andersom te werken.
In het tweede geval nl. heb ik maar wát vaak moeten concluderen dat "het grappige wezen" toch veel meer 'niets goeds in de zin had" dan ik had GEDACHT.
Mijn ervaring is dan ook dat er tot mijn stomme verbazing wel degelijk negatieve intenties waren die ik mij gewoon niet had kunnen voorstellen/denken.
Tot op de dag van vandaag kun je op mij, wat dat betreft, gerust het etiket: na?f opplakken.
Dat soort na?viteit leidt tot wantrouwen.
Ben IK dan degene die wantrouwt? (werkwoord)
Of is er wantrouwen gekomen/verschenen?
Het voorbeeld dat ik aanhaalde, is niet meer dan een voorbeeld. Wel heb ik mijn jongste dochter ooit soortgelijke "testen" laten uitvoeren met haar gedachten. Zij was namelijk heel wantrouwig ingesteld. Deze (levens)houding "dankte" zij aan het feit dat ze een zogenaamd heel na?eve, goedgelovige moeder (= ik dus) had! Zij heeft maar al te duidelijk gezien tot wat voor "rampen" dit heeft geleid in mijn leven (en dus mede daardoor ook in het hare). Vanuit dat "zien" (waarnemen) heeft zij dan een bepaalde conclusie getrokken, namelijk "goedgelovigheid leidt tot rampen". Die conclusie (= overtuiging/geloof) werd keer op keer bevestigd, waardoor deze alleen maar werd versterkt.

Wat zij noch ik op dat moment "wisten", was dat er ONDER mijn na?viteit een diepgeworteld wantrouwen t.o.v. het leven (en andere mensen) leefde, waarvan ik mij niet bewust was (het was niet actief in mijn denken). Dat wantrouwen was immers ontstaan (is er "gekomen") door heel vroege "nare" ervaringen, die ik niet eens meer wilde/durfde "kennen" (= toelaten in mijn bewustzijn). Met alle gevolgen van dien...

Wij hebben dus BEIDEN geleerd dat wantrouwen, hetzij bewust, hetzij onbewust, angst veroorzaakt en dat die angst allerlei rampen (van klein tot groot) in het (of tot) leven "roept".

Enkele jaren geleden heeft mijn dochter het woord "faith" op haar pols laten tatoe?ren, als "reminder" (bij mij staat dat woord ondertussen in mijn hart gegrift)...
Tine is offline   Met citaat reageren
Oud 18 November 2011, 18:28   #44
Danique
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Heb Faith altijd een mooie engelse meisjesnaam gevonden.
Danique is offline   Met citaat reageren
Oud 18 November 2011, 18:33   #45
Tine
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 29 September 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Danique Bekijk bericht
Heb Faith altijd een mooie engelse meisjesnaam gevonden.
Een nieuwe nickname misschien? WiNk
Tine is offline   Met citaat reageren
Oud 18 November 2011, 18:35   #46
Danique
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Neah.. dan blijven 'we' bezig ;)
Danique is offline   Met citaat reageren
Oud 18 November 2011, 21:19   #47
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bewustzijn Bekijk bericht
Ik heb b.v. nog nooit de gedachte gehad; 'oh wat heb ik trek in boerenkool' of 'wat een mooie rode jurk, die wil ik hebben', ik hou namelijk niet van boerenkool en van rood en jurken.
DOE daar dan wat aan!!

Hou dan wél van boerenkool en van rood en jurken!!
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 18 November 2011, 21:36   #48
diane
Asprirant lid
 
diane's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 September 2011
Berichten: 11
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vesselin Bekijk bericht

[CENTER]Diana, Selena, moon of lovely metal,
You reflect to us upon your desert face,
In the eternal boredom of the stars' quietude,
The regret of a sun whose loss we mourn.

O moon, I covet your clarity,
Insult to the vain turmoil of poor souls,
And my heart, ever weary and ever restless,
Aspires toward the peace of your nocturnal flame.
O wat poëtisch Vesselin!
Ik ga vanavond naar de maan kijken!
__________________
Alles gaat voorbij
diane is offline   Met citaat reageren
Oud 18 November 2011, 21:57   #49
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bewustzijn Bekijk bericht
Eventjes voor in de groep, roedel, eenheid.

Sterker nog, het is de doener waar de gedachtes uit verschijnen. Gedachtes zijn er niet voor niets, dat waar ze uit verschijnen, door ontstaan, heeft enkel de functie een bepaald praktisch nut. Gedachtes zijn dus altijd te herleiden, ze ontstaan niet zomaar uit het niets. Gedachtes zeggen altijd iets over de persoon.
De gefilterde waarneming' zorgt ervoor dat wat werkelijk is, niet gezien/ervaren wordt.

Die gefilterde waarneming zorgt ervoor dat er het gevoel is ergens vanaf te willen.

Zo ontstaat er een doener (een ik) die ergens vanaf wil.

De doener heeft zich zelf geschapen en wil wat doen aan de gefilterde waarneming.

Dat terwijl het enkel een gefilterde waarmening is.

Als je dat ziet/daarvan bewust bent dan ontstaat er geen doener en is er niet iets om vanaf te willen.
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 19 November 2011, 07:47   #50
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blikje Bekijk bericht
De gefilterde waarneming' zorgt ervoor dat wat werkelijk is, niet gezien/ervaren wordt.

Die gefilterde waarneming zorgt ervoor dat er het gevoel is ergens vanaf te willen.

Zo ontstaat er een doener (een ik) die ergens vanaf wil.

De doener heeft zich zelf geschapen en wil wat doen aan de gefilterde waarneming.

Dat terwijl het enkel een gefilterde waarmening is.

Als je dat ziet/daarvan bewust bent dan ontstaat er geen doener en is er niet iets om vanaf te willen.
Wat wil je hier nu precies mee zeggen?

Ongeveer drie kwartier geleden werd ik wakker met een drukkend gevoel in het onderlichaam. De eerste gedachte was, het broodje Kebab van gisteravond (of wat daar van over is) zoekt zich een weg naar buiten. Nu zou ik niets kunnen doen en dan doet mijn lichaam wel wat het zelf wenst te doen. Maar de plaats waar ik mij bevond, lekker warm in bed met mijn vrouw en onze poes daar tussen in was niet de meest geschikte plek om mijn lichaam zijn gang te laten gaan. Gelukkig bedacht ik mij op tijd dat we voor zulke situaties een ruimte hebben in huis met wat men noemt een zwevend toilet, waar mijn lijf dat kan doen wat het nu het liefste wil. Daarvoor moest ik wel iets doen, namelijk mijn warme bed verlaten en plaatsnemen op het gebrilde apparaat. Om een lang verhaal kort te maken: het is allemaal goed gekomen.

Hoezo gefilterde waarneming, geen doener en niet iets om van af te willen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tineke Bekijk bericht
Enkele jaren geleden heeft mijn dochter het woord "faith" op haar pols laten tatoe?ren, als "reminder" (bij mij staat dat woord ondertussen in mijn hart gegrift)...
Om vergelijkbare redenen hebben mijn ouders
ooit "Hope" op mijn bil laten tatoe?ren.

Wijziging aangebracht door Rob op 19 November 2011 om 08:29.
Rob is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Advaita, het ko(s)misch plan deel 2.. Nadje Advaita 10 9 June 2012 11:50


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 15:26.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.