Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Advaita
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Advaita Advaita is niet voor doetjes

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 12 May 2013, 10:44   #41
Pionne
Asprirant lid
 
Pionne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Ego bestaat, maar als illusie. Met illusie wordt hier de tijdelijkheid van dat bestaan aangegeven. Het is onderdeel van wat men binnen advaita de verschijnselen noemt. En het kenmerk van verschijnselen is dat ze verschijnen en weer verdwijnen. Het is dus tijdelijk, veranderlijk. Het bestaat dus, maar als veranderlijk, tijdelijk fenomeen.
Dank Rob, weer een stukje helderheid. En ik wist dit al uiteraard, diep van binnen. Het klinkt erg natuurlijk voor mij, vind dit niet heel moeilijk te bevatten.
Pionne is offline   Met citaat reageren
Oud 12 May 2013, 10:54   #42
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pionne Bekijk bericht

Jij hebt niets met advaita, zeg je. Ik ook niet, zoals ik me aan geen enkele stroming verbind. Niet omdat bepaalde stromingen geen prachtige waarheden presenteren, maar omdat er op zoveel verschillende plekken waarheden te vinden zijn. Ik wil overal kunnen rondneuzen, en van alles mogen en kunnen onderzoeken. Op mijn eigen manier, op mijn eigen (bescheiden WiNk) niveau. Ik sta waar ik nu sta. Anderen staan waar zij nu staan. De conclusie is --wederom!--: het is zoals het is.
Als je goed kijkt dan kun je zien dat feitelijk iedere religie/godsdienst/stroming naar hetzelfde verwijst. Het gaat dan niet om verschillende en dus subjectieve waarheden maar om die ene Waarheid (ja die met die hoofdletter) die voor iedereen en overal hetzelfde is.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 12 May 2013, 11:45   #43
Mars
Sterrestof
 
Mars's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 February 2012
Berichten: 216
Standaard

De wil om te vrijen is er gewoon.
Mars is offline   Met citaat reageren
Oud 12 May 2013, 12:37   #44
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pionne Bekijk bericht
Niets, dát kan ik inmiddels ook steeds beter. Het begon met het besef dat we allemaal maar poppetjes zijn, of pionnetjes, die op elkaar reageren. Ook vergelijkbaar met biljartballen. De wrijvingen en botsingen zijn 'noodzakelijk', om richting te geven. Zo kan ik karma nu dan ook zien: ik ga een bepaalde kant uit omdat ik nou net di? duwtjes kreeg, in di? betreffende richting (van andere biljartballen, of omdat ik tegen de rand aan kets). Het idee dat ik zelf kan sturen, veel invloed heb, is in zekere zin ??k een illusie. En zo geldt dat dan voor iedereen en alles. Je staat erbij en je kijkt ernaar. Althans, dat is het beste dat je kunt doen?

Mijn ontwikkeling (van mijn ego) voltrekt zich wel, omdat de tijd een bepaalde richting heeft. Maar tijd is ook een illusie?! Kijk. Soms is het moeilijk hoor! Om zo abstract te denken. Om z?veel stapjes achteruit te zetten. Ik probeer maar wat, haha! Wat kun je anders.




Jij hebt niets met advaita, zeg je. Ik ook niet, zoals ik me aan geen enkele stroming verbind. Niet omdat bepaalde stromingen geen prachtige waarheden presenteren, maar omdat er op zoveel verschillende plekken waarheden te vinden zijn. Ik wil overal kunnen rondneuzen, en van alles mogen en kunnen onderzoeken. Op mijn eigen manier, op mijn eigen (bescheiden WiNk) niveau. Ik sta waar ik nu sta. Anderen staan waar zij nu staan. De conclusie is --wederom!--: het is zoals het is.
Dat waar het om gaat is voor een gemiddelde intelligentie best te begrijpen.
Dus je kan het zelf ook bedenken. Zelf bedenken duurt misschien langer dan naar een ander luisteren, maar het dringt wel beter tot je door.

Als je op anderen gaat leunen, neem je misschien ook onzin over wat ooit ergens verkeerd is begrepen.

En ik weet dat je helemaal op het einde maar op 1 punt kan uitkomen.
Ik weet dus al wie of wat jij bent. Alleen heb jij niets aan mijn "weten".
Je moet je eigen "weten" zien te vinden.

Maar met jouw instelling kom je er wel.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 13 May 2013, 17:32   #45
Pionne
Asprirant lid
 
Pionne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Dat waar het om gaat is voor een gemiddelde intelligentie best te begrijpen.
Dus je kan het zelf ook bedenken. Zelf bedenken duurt misschien langer dan naar een ander luisteren, maar het dringt wel beter tot je door.
Niets, deze bleef een beetje bij mij hangen. Ik denk juist dat heel veel mensen niet slim genoeg zijn om dit te begrijpen. Ik denk dat advaita voor een bepaalde (intelligente) elite is. Hoeveel mensen in jouw nabije omgeving lijken zich ervan bewust te zijn dat er een ego werkzaam is, en hoe? Hoeveel mensen zie jij niet permanent in de ego-stand staan, zich onbewust van hoe betrekkelijk e.e.a. eigenlijk is? Trouwens, zelfs intelligente mensen zijn lang niet allemaal geïnteresseerd in die 'blanco waarnemer', maar des te meer in hun zelfbeeld. Nou ja, misschien is het vooral (het ontbreken van) de interesse?

Ik voel mij niet verheven boven deze 'onwetende mensen' (althans, zo wil ik dat het is, haha!). Ik ben waarschijnlijk nog nauwelijks verder gevorderd dan zij, maar ben mij wel bewust.

Wat betreft het naar anderen luisteren: heel regelmatig vind ik op die manier een puzzelstukje dat ik goed kan plaatsen. Dat is voor mij waardevol! Al ik iets niet kan plaatsen laat ik het liggen. Misschien lukt het me later wél.

(Ik was geneigd het sneu te vinden voor De Onwetenden, maar dat is natuurlijk helemaal niet nodig, want vanuit de aard van de zaak komt het bij hen ook vanzelf goed natuurlijk! )
Pionne is offline   Met citaat reageren
Oud 13 May 2013, 17:43   #46
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pionne
Niets, deze bleef een beetje bij mij hangen. Ik denk juist dat heel veel mensen niet slim genoeg zijn om dit te begrijpen.
Ik heb een IQ net iets boven gemiddeld en ik begrijp het ook. En mijn inschatting is dat mensen met een gemiddeld IQ deze materie best kunnen begrijpen. Einstein zei eens: "het is niet zo dat ik zo slim ben, ik denk er gewoon wat langer over na". En dat is de hele clou. Een slim mens is gewoon wat sneller klaar. Een wat minder slim mens moet wat meer zn best doen, er meer tijd in steken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pionne
Hoeveel mensen in jouw nabije omgeving lijken zich ervan bewust te zijn dat er een ego werkzaam is, en hoe?
Weinig. Maar ik zie wel mensen in mijn omgeving die het "van nature" lijken aan te voelen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pionne
Trouwens, zelfs intelligente mensen zijn lang niet allemaal geïnteresseerd in die 'blanco waarnemer', maar des te meer in hun zelfbeeld.
Klopt. Een bovengemiddeld intelligent mens heeft er soms helemaal geen belangstelling voor. En is een wandelende belediging voor zn eigen intelligentie. Adel verplicht.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 13 May 2013, 17:49   #47
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pionne Bekijk bericht
Ik denk juist dat heel veel mensen niet slim genoeg zijn om dit te begrijpen. Ik denk dat advaita voor een bepaalde (intelligente) elite is.
Nee hoor, Pionne, dat is niet zo. Het heeft met slimmigheid niets te maken, eerder met een natuurlijke intelligentie, bestaande uit nieuwsgierigheid, openheid en bereidheid. En echt niet met je IQ of je vermogen een 9 sterren sudoku op te lossen.
Maria is offline   Met citaat reageren
Oud 13 May 2013, 18:20   #48
Pionne
Asprirant lid
 
Pionne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Nee hoor, Pionne, dat is niet zo. Het heeft met slimmigheid niets te maken, eerder met een natuurlijke intelligentie, bestaande uit nieuwsgierigheid, openheid en bereidheid. En echt niet met je IQ of je vermogen een 9 sterren sudoku op te lossen.
Maria, ik dacht ook niet zozeer aan de intelligentie die door IQ-tests wordt aangetoond, maar inderdaad aan die vorm van intelligentie waar jij het over hebt. Nieuwsgierigheid, openheid en bereidheid, mooi gezegd! Dat is wat ik interesse noemde.
Pionne is offline   Met citaat reageren
Oud 13 May 2013, 18:34   #49
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pionne Bekijk bericht
Maria, ik dacht ook niet zozeer aan de intelligentie die door IQ-tests wordt aangetoond, maar inderdaad aan die vorm van intelligentie waar jij het over hebt. Nieuwsgierigheid, openheid en bereidheid, mooi gezegd! Dat is wat ik interesse noemde.
Okay, maar wat bedoelde je dan met:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pionne Bekijk bericht
Ik denk juist dat heel veel mensen niet slim genoeg zijn om dit te begrijpen. Ik denk dat advaita voor een bepaalde (intelligente) elite is.
Maria is offline   Met citaat reageren
Oud 13 May 2013, 18:40   #50
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pionne Bekijk bericht
Ik denk dat advaita voor een bepaalde (intelligente) elite is.
Dank je!
Rob is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 16:13.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.