Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Niet verlicht
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Niet verlicht Mooi nu kan er wat gedaan worden.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 17 April 2012, 11:13   #41
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frederiki Bekijk bericht
Ik denk dat ik tegenwoordig aan de rancuneuze gevoelens, die mij tot agressiviteit gedreven hebben in verband met dit onderwerp, voorbij ben.
Het gevoel namelijk dat ik mijn leven verprutst heb door mij met Indische spiritualiteit bezig te houden.
Dat denk ik dus niet.
Ik denk dat je onnoemelijk veel geïnvesteerd hebt in het doorgronden/bereiken wat verlichting wordt genoemd en al die snotapen beweren het te zijn.

Je boosheid scepticisme is alleszins begrijpelijk.

Niettemin zie ik als buitenstaander waar het aan schort en wil jij dat niet zien.

Even goed vrienden.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 17 April 2012, 12:10   #42
sagnaar
Jubilaris
 
sagnaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 September 2010
Berichten: 191
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht
Heeft 't niet allemaal te maken met het toontje dat op een bepaalde manier door jou/mij gehoord wordt als een bepaald toontje?

Ik er ervaar jouw toontje b.v. ook als een bijzonder gebiedend en als er geen gehoor volgt dan wordt 't bijzonder denegrerend.

Nu is maar de vraag hoe dat komt dat ik dat zo ervaar.
Want jij kunt zeggen wat je wil op alle toontjes die er maar bestaan.
Het punt is waarom ik een bepaald toontje hoor en niet een ander?

De vraag waarom jij dat bepaalde toontje aanslaat is jouw punt en zaak.
Zowel de vraag als een antwoord zijn beide één Werkzaamheid.....als Antwoord ! en niet als vraag. Wat Werkzaam is (Wezenlijk) kan alleen maar Antwoorden ,en is niet in staat tot vragen.

De zogenaamde vraag is een NA-vraag....subtiel onuitgesproken, nog niet vast aan handeling, emotie/gevoel, conclusie of zienswijze.
Die NA-vraag is de 'schijn' van ik' en mijn'. Daar verschijnt elke fractie van een seconde het IK' fantoom.

Ik' is hoe je het ook went of keert de onrust/begoocheling/illusie van de NA-vraag.
Wat' je bent is het constante onvermijdbare Antwoord!,.....en niet de NA-vraag.
Dat Antwoord lost als sneeuw voor de zon alle 'schijnbare' vragen op.

Alle irritatie van de zogenaamde 'Ik' zit in de beleving/ervaring de NA-vraag te zijn i.p.v het....Antwoord, wat ieder en alles is'.

Take it or leave it.

Wijziging aangebracht door sagnaar op 17 April 2012 om 20:06.
sagnaar is offline   Met citaat reageren
Oud 17 April 2012, 12:20   #43
Frederiki
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 11 February 2012
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Dat denk ik dus niet.
Ik denk dat je onnoemelijk veel geïnvesteerd hebt in het doorgronden/bereiken wat verlichting wordt genoemd en al die snotapen beweren het te zijn.

Je boosheid scepticisme is alleszins begrijpelijk.

Niettemin zie ik als buitenstaander waar het aan schort en wil jij dat niet zien.

Even goed vrienden.
Oke...
Toch is het zo dat wat mij nu doet schrijven eerder eenzaamheid is.
Ik vind hier wel verwante zielen en een verwant onderwerp.

Maar het is en blijft digitale ersatz.
Ik ga dikwijls in de contramine, gewoon om iets te schrijven te hebben.

Mijn probleem is in wezen eenzaamheid... Zeker niet dat ik jaloers zou zijn dat iemand anders 'verlicht' zou zijn.
Ik amuseer mij wel met dat in vraag te stellen omdat sommige formuleringen mijn sarcasme en cynisme prikkelen....

Maar eigenlijk is het behoorlijk zielig...
Frederiki is offline   Met citaat reageren
Oud 17 April 2012, 12:26   #44
Frederiki
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 11 February 2012
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht
Hoe bedoel je die 'deterministische kant van het leven waar niet aan te tornen valt?'
Kun je jouw idee daarover nader verklaren?

En mijn vraag is wat jij onder 'de realiteit van het zelfbewustzijn' verstaat?
Ik heb de indruk dat jij daaronder verstaat dat het lichaam er dan nog wel is en ook levend zijnde funktioneert maar dat er helem??l geen enkele vorm van bewustzijn meer (aan verbonden) is.
Dus zoals jij dat dan vaker benoemt als een 'zombie.'

Binnen die opvatting van jouw idee over de realiteit van het zelfbewustzijn die er dan niet meer zou zijn is dat dan ook gemakkelijk te verklaren dat je tot die 'zombieconclusie' komt.
Als ik bvb Tony Parsons lees, lees ik, door mijn achtergrond, niets nieuw.
Het is de bekende taal van de mysticus.
Of hij is authentiek of hij praat na.
Dat weet ik niet.
Wat ik wel weet is dat "eenheidsbewustzijn" een contradictio in terminis is.
Zogenaamde 'eenheid' kan niet ervaren worden en bewustzijn gaat over ervaren.
Frederiki is offline   Met citaat reageren
Oud 17 April 2012, 12:31   #45
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frederiki Bekijk bericht
Oke...
Toch is het zo dat wat mij nu doet schrijven eerder eenzaamheid is.
Ik vind hier wel verwante zielen en een verwant onderwerp.

Maar het is en blijft digitale ersatz.
Ik ga dikwijls in de contramine, gewoon om iets te schrijven te hebben.

Mijn probleem is in wezen eenzaamheid... Zeker niet dat ik jaloers zou zijn dat iemand anders 'verlicht' zou zijn.
Ik amuseer mij wel met dat in vraag te stellen omdat sommige formuleringen mijn sarcasme en cynisme prikkelen....

Maar eigenlijk is het behoorlijk zielig...
Ik vind het niet zielig wanneer iemand zijn ongeluk exploreert door er over te schrijven. Het is niet voor niks dat er dagboeken worden bijgehouden, op de een of ander manier is het mogelijk 'het' van je af te schrijven.

Eenzaamheid ik ken het niet, ik ben graag alleen. Ik heb een vriendin en die heb ik na een paar uur ook wel weer gehad (dat zie ik je graag zien in een seksuele betekenis maar zo is dat niet). Ik vind het even heel erg leuk bij haar maar verlang doorgaans al weer rap op het op mezelf zijn.

Dit zal iets zijn wat je je niet kunt voorstellen want je hebt een ander verlangen. Nou moet ik erbij zeggen dat ik nauwelijks of geen behoefte heb aan gezien en erkend worden en dat verklaard volgens mij veel.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 17 April 2012, 12:58   #46
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frederiki Bekijk bericht
Zogenaamde 'eenheid' kan niet ervaren worden en bewustzijn gaat over ervaren.
Ik beoog niet te slijmen, want ik hou niet van egostreling, maar ik proef graag dat wat ik zelf ervaar en zo kernachtig kan ik het niet verwoorden.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 17 April 2012, 13:04   #47
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Keen Bekijk bericht
Zowel de vraag als een antwoord zijn beide een Werkzaamheid.....als Antwoord ! en niet als vraag. Wat Werkzaam is (Wezenlijk) kan alleen maar antwoorden ,en is niet in staat tot vragen.
Ik vindt het van jou knap hoe jij ervaren weet te theoretiseren zodat ik daar vervolgens niets meer van begrijp. En ik slijm niet want hier zit niks wat dat als zodanig kan opvatten.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 17 April 2012, 15:36   #48
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frederiki Bekijk bericht
Ik ervaar het niet als een bizarre situatie.
Er gebeuren bizarre dingen! Feitelijk...

Dat is een groot verschil....
Als je per ongeluk in een gekkenhuis zou terecht komen... zou je er misschien ook zo vlug mogelijk vandaan willen...
Zelfs als het niet per ongeluk gebeurt. Tot het mij zou lukken te vluchten, zou ik mij aanpassen. Mijn thuisgevoel zit in mezelf en is niet afhankelijk in welke omgeving ik verkeer. Althans zolang mijn en andermans fysieke en mentale veiligheid/welzijn niet serieus in gevaar komt.

En het maakt niet uit of er wel of niet bizarre feiten gebeuren. Het gaat er vooral ook om dat je het als dusdanig ervaart en wat het met je doet en bij je triggert. Tenminste als je werkelijk aan zelfonderzoek wilt doen. In je omgeving kunnen altijd dingen gebeuren die je als onwenselijk ervaart.

Heb zelf jarenlang op een forum gezeten waar gedeeltelijk echt bizarre dingen gebeurden in een sfeer van manipulatieve en intrigante tactiek. Ook achter de schermen, door omstandigheden kenden velen of sommigen elkaar ook. Dat ging zo ver dat sommige mensen serieus bang en afhankelijk opstelden en er openlijk niet tegen in durfden te gaan. Maar wel onderling. Door toedoen van betrokkene werd ik zelf beticht van een fraude zaak, waarbij ik gelukkig de echte veroorzaker heb aan kunnen wijzen. Als het nodig was deed ik er wat aan, ook voor anderen.

Toch werd mij toen ook steeds bewuster, dat de echte trigger van manipulatie en het probleem met autoriteit gewoon in me zelf zat. Sindsdien ben ik steeds minder allergisch geworden voor situaties, waarin wel duidelijk gemanipuleerd werd. Grappig is dat ik het nu prima vind, ik laat mij toch niet manipuleren of machts misbruiken, daar zijn twee voor nodig. Of het nu alleen maar in mijn hoofd gebeurt of in het echt. En hier gebeurt het zeker niet. Ik denk ook dat alles zich in jou hoofd afspeelt.

Om een lang verhaal kort te maken, in die tijd heb ik bewust beseft, dat mijn allergie tegen manipulatie en machtsmisbruik geworteld zit in mijn eigen leven. Juist door zelfonderzoek en het steeds dus meer bij mezelf te zoeken. Sinds die tijd voel ik steeds minder allergische reacties maar af en toe kan het mij nog wel storen, vooral als ik zie dat anderen daar niet tegen bestand zijn. En daarmee ben ik aangeland bij een ander hot item.
Maar ook daar heb ik niet werkelijk last meer van en heb het in goede banen kunnen leiden.

En dat kun je overdragen op alle ongewenste situaties. Mijn energie bewaar ik voor die situaties waar serieus actie of vluchten aan de orde is. Met af en toe een paar uitzonderingen lukt mij dat prima. En het leeft zich veel rustiger.

Wijziging aangebracht door Ulla op 17 April 2012 om 18:57.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 17 April 2012, 18:49   #49
Frederiki
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 11 February 2012
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir
Niettemin zie ik als buitenstaander waar het aan schort en wil jij dat niet zien.
Renoir... voor de dag er mee!
Waar schort het aan en wat wil ik niet zien!
Frederiki is offline   Met citaat reageren
Oud 17 April 2012, 21:55   #50
diane
Asprirant lid
 
diane's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 September 2011
Berichten: 11
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ik manipuleer en quote alleen maar dit stukje.
Wat in de echte quote niet tot uitdrukking komt is dat Waarheid van een oneindige schoonheid is.

Realisatie is om die reden wel degelijk de moeite waard. Echter de intentie kan niet zijn die te willen hebben, daar kom je gaandeweg achter. Waarheid houdt in dat je niks kunt bezitten en de zoekindicator, om er aan te beginnen, is doorgaans om er beter van te worden.

Gerealiseerden die er beter van zijn geworden zijn wederom dus bedriegers. En ze worden er beter van omdat jij, met vele anderen in hen geloofd.
(Waarlijk) gerealiseerden handelen omwille van de liefde in Waarheid en dragen zonder enige ondervonden last het verzengende vuur om alles wat onwaarheid is te verschroeien.
Citaat:
Spirituele verlichting is het volledig realiseren (beseffen) van de waarheid..


Helemaal mee eens dat aan de zoektocht meestal wordt begonnen vanuit een gevoel van onvrede of erger. M.a.w. om er op een of andere manier "beter" van te worden, gelukkiger, bevrijd van de lasten des levens.
Al degenen die realisatie dus als een succesverhaal beschrijven gaan bij mij de prullenmand in...
Ik geloof ze allang niet meer.
Want wat er blijft er tenslotte at the end of the day over?
Niets, noppes, niente qua persoonlijk gewin in elk mogelijk denkbaar opzicht.
Ik ken de woestijnperiode Renoir.
Maar ben nog niet diep genoeg gesprongen.
De prijs is idd alles.
__________________
Alles gaat voorbij
diane is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Spirituele carierre. Rennie Overige religie 96 6 January 2011 12:02
Ego en Het Spirituele Pad (10/7/09) Renoir Overige religie 10 25 June 2010 02:31


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 16:15.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.