Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 28 November 2017, 22:37   #41
Nowee
Vicaris
 
Nowee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 September 2017
Berichten: 31
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Iona Bekijk bericht
Toch ook uitwisseling zoals ik het zie in het samen denken (zie citaat K) is hier niet van toepassing.
Het betreft geen samen denken.
Het betreft min of meer gesloten mantras.
Ik zie hier ook een ieder op stuk lopen.
Krishnamurti is er voor de mensheid en elkeen kan er in terugvinden wat aansluit bij hem of haar zonder echt de vinger daarop te kunnen leggen. Het onbepaalde waarop hij een beroep doet blijkt telkens weer te ontglippen als het in woorden moet worden uitgedrukt.
Hij vraagt in de quote om niet te denken zoals je aan iets denkt maar om wat hij noemt 'samen denken' uit te drukken door tot weten te komen of je kan samen handelen zonder ergens iets aan te doen.
Om tot dat weten te komen, zegt Krishnamurti is er enorm diepgaand onderzoek nodig.

Een enorm diepgaand onderzoek is het gedegen zelfonderzoek. Het 'samen denken' vindt in gedegen zelfonderzoek uitdrukking als: het weten van onmiddellijkheid als beschikbaarheid zonder voorwaarden.
De woorden die onmiddellijkheid (of samen denken) willen uitdrukken lijken mantra's maar zijn in wezen een opwekken van waakzaamheid.
Wat hierop stukloopt is het ego omdat het referentiepunt naar zichzelf niet langer standhoudt in het weten van gedegen zelfonderzoek.
Nowee is offline   Met citaat reageren
Oud 28 November 2017, 22:46   #42
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Iona Bekijk bericht
Het wordt steeds stiller in mij.
Is dat echt zo? Is het stiller, of heb jij jezelf weer achter slot en grendel opgesloten?
Verdwijnen is iets anders dan verstillen...Kijk onder je hadji, daar is I. verstopt..
Ik geloof echt niet dat een verstild mens, vooral een vrouw, nog zo Ja kan knikken tegen twee
mantras-prevelaars op een forum.
Je intuïtie is verdwenen I.
Je bent weer aan het papagaaien..
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 28 November 2017, 23:05   #43
Iona
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 May 2017
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht
Wat hierop stukloopt is het ego omdat het referentiepunt naar zichzelf niet langer standhoudt in het weten van gedegen zelfonderzoek.
Precies!
Iona is offline   Met citaat reageren
Oud 28 November 2017, 23:07   #44
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Iona Bekijk bericht
Precies!
Echt wel, wat kan Nowee goed uitleggen!!
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 28 November 2017, 23:31   #45
Nowee
Vicaris
 
Nowee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 September 2017
Berichten: 31
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Jij zegt : "De uitwisseling die jij op het oog hebt is nieuw leven voor jouw beschouwingen, standpunten en aannames."

Bewijs dit of moet ik hier spreken over hoe bevooroordeeld jouw bril nog is en hoe je door jouw overtuiging van je eigen groot gelijk elke uitwisseling waar Iona het hier ook over heeft onmogelijk maakt...

Denk je echt dat wat je hier vertelt iets anders is dan een goed uitgekiend hersenspinsel, nieuw kan ik het zelfs niet noemen, want men slaat er iedereen die wat van de eigen voorgelegde ideeën, de eigen waarheid, wil afwijken mee om de oren en dat heeft niets maar dan ook niets vandoen met ten eerste gedegen zelfonderzoek en ten tweede waarheidsvinding...

Lees de tekst van Iona opnieuw, misschien dat je ogen dan eindelijk wel open zullen gaan...
Aan het gedegen zelfonderzoek zijn geen voorwaarden verbonden. Elkeen dat het ego ten gronde doorziet ontdekt het weten van de waarheid. Of iemand dom of slim, bekrompen of ruimdenkend, wraakzuchtig of vredelievend is, wie het ego doorziet ontdekt de werkelijkheid van het ik als beschikbaarheid zonder voorwaarden.

Het gedegen zelfonderzoek is niet een eigen waarheid maar de kortste aanwijzing tot het weten omtrent de waarheid. 'Doorzie het ego' behandelt het ego niet als een afwijking maar als het gereedschap dat weten van de waarheid realiseert, verwerkt tot beschikbaarheid zonder voorwaarden.

Het gedegen zelfonderzoek is geen hersenspinsel maar is van onmiddellijkheid. De woorden die ervoor gebruikt worden hebben in zekere mate iets dat lijkt op iets dat uitgekiend is maar schijn bedriegt. Deze woorden scherpen juist de waakzaamheid aan om het weten geen voorwaarden op te leggen.
Nowee is offline   Met citaat reageren
Oud 29 November 2017, 09:19   #46
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
Met veel kabaal worden kerken en kerkers gebouwd.
En in de diepe stiltens worden de grootste misdrijven uitgekiend en uitgevoerd...

Zo wel de ene als de andere uitspraak is gewoon geleerddoenerij en verklaart niets...

Maar in een samenleving (doen we dat nog wel?) deelt men de schatten die men vindt en verstopt men die niet...
Iedereen mag genieten van wat goed is...
Het probleem is niet de schat die men vindt... het probleem zijn de mensen die zichzelf volkomen verloren hebben en die zich niet meer weten te gedragen..., die niet meer weten te leven volgens hun natuurlijke bron..., die hun natuurlijke bron volkomen kwijt zijn geraakt...

En dat lost men inderdaad niet op met nieuwe godsdiensten, nieuwe wetten, nieuwe kerken en/of nieuwe kerkers...
Maar evenmin met de alles verlammende vrees om een terugkeer daar naar toe...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 29 November 2017, 09:33   #47
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht
Wat hierop stukloopt is het ego omdat het referentiepunt naar zichzelf niet langer standhoudt in het weten van gedegen zelfonderzoek.
Inderdaad is het juist daar dat het misloopt met de gedegen zelfonderzoekers... ze durven niet uit hun beschermd scherm van 'gedegen ego-vrije zelfonderzoekers' vandaan komen want dat ego-vrije is nog veel te flinterdun en nog te breekbaar in hun hele houding...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 29 November 2017, 09:43   #48
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht
Het gedegen zelfonderzoek is niet een eigen waarheid maar de kortste aanwijzing tot het weten omtrent de waarheid. 'Doorzie het ego' behandelt het ego niet als een afwijking maar als het gereedschap dat weten van de waarheid realiseert, verwerkt tot beschikbaarheid zonder voorwaarden.

Het gedegen zelfonderzoek is geen hersenspinsel maar is van onmiddellijkheid. De woorden die ervoor gebruikt worden hebben in zekere mate iets dat lijkt op iets dat uitgekiend is maar schijn bedriegt. Deze woorden scherpen juist de waakzaamheid aan om het weten geen voorwaarden op te leggen.
Waar vraag ik jou om over 'gedegen zelfonderzoek' verder uit te wijken?

Zoals je zegt : Het gedegen zelfonderzoek is niet een eigen waarheid maar de kortste aanwijzing tot het weten omtrent de waarheid. 'Doorzie het ego' behandelt het ego niet als een afwijking maar als het gereedschap dat weten van de waarheid realiseert, verwerkt tot beschikbaarheid zonder voorwaarden.
Waar spreek ik dat tegen???

Citaat:
Deze woorden scherpen juist de waakzaamheid aan om het weten geen voorwaarden op te leggen
Opnieuw, waar spreek ik dat tegen... meer zelfs heb ik er altijd op gedrukt dat die waakzaamheid in heel je houding, denken en zijn hoogst noodzakelijk is...

Wat ik vraag is, eens dat allemaal ingezien, eens te leven volgens die principes om verder te communiceren... of is het stilzwijgen erna de 'geen voorwaarden' waarover jij het hebt???
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 29 November 2017, 11:23   #49
Nowee
Vicaris
 
Nowee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 September 2017
Berichten: 31
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
... waar spreek ik dat tegen... meer zelfs, ik heb er altijd op gedrukt dat waakzaamheid in heel je houding, denken en zijn hoogst noodzakelijk is...
Wat ik vraag is, eens dat allemaal ingezien, te leven volgens die principes en om verder te communiceren... of is het stilzwijgen erna de 'geen voorwaarden' waarover jij het hebt???
Over welke principes heb je het marie?
Het stilzwijgen is er juist bij gebrek aan principes.
Over welke onderwerpen wil je communiceren waar aanwezigheid van iets anonimiteit is?

In de quote van bericht #1 vraagt Krishnamurti om een nadenken uit te proberen dat geen denken is over iets en geen handelen op het oog heeft dat iets doet. Dit nadenken is enorm diepgaand, zo zegt de auteur, en hij noemt het 'samen denken' in onderscheid met het 'ik denken'.
Het samen denken is een soort aandacht, een waakzaam besef van volledigheid, totaliteit die door niets en niemand wordt gescheiden.
Deze sfeer (woord van de vertaler) behoeft geen uitleg maar een andere ingesteldheid van het ik-denken.
Nowee is offline   Met citaat reageren
Oud 29 November 2017, 12:58   #50
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht
Over welke principes heb je het marie?
Het stilzwijgen is er juist bij gebrek aan principes.
Over welke onderwerpen wil je communiceren waar aanwezigheid van iets anonimiteit is?

In de quote van bericht #1 vraagt Krishnamurti om een nadenken uit te proberen dat geen denken is over iets en geen handelen op het oog heeft dat iets doet. Dit nadenken is enorm diepgaand, zo zegt de auteur, en hij noemt het 'samen denken' in onderscheid met het 'ik denken'.
Het samen denken is een soort aandacht, een waakzaam besef van volledigheid, totaliteit die door niets en niemand wordt gescheiden.
Deze sfeer (woord van de vertaler) behoeft geen uitleg maar een andere ingesteldheid van het ik-denken.
Deze sfeer (woord van de vertaler) behoeft geen uitleg maar een andere ingesteldheid van het ik-denken

Inderdaad; het draait hier om een andere ingesteldheid van het ik-denken... niet meer, maar ook niet minder...

En tussen mensen die die andere ingesteldheid van het ik-denken bereikt hebben en waarbij de afgescheidenheid door het ego opgeheven is, is er geen uitwisseling meer mogelijk???
Die volledigheid, die totaliteit, die door niets en niemand wordt gescheiden; de bron van Leven, waardoor alles en iedereen bestaat en Leeft, en waar iedereen uit put, maar die wel ervaren en uitgestraald wordt door iedereen op zijn eigen manier, (geen twee bloemen op het veld zijn hetzelfde) daar is geen uitwisseling meer over mogelijk???

Ik blijf de indruk hebben dat u de bekomen inzichten niet als een nieuwe manier van zijn ervaart; maar eerder als een afgesloten ruimte waar de gezalfden hun verdere leven in ledigheid mogen doorbrengen...
marie is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 08:19.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.