Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Advaita
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Advaita Advaita is niet voor doetjes

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 7 May 2021, 00:24   #41
Sam
Actuaris
 
Sam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 August 2020
Berichten: 577
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Dingen zijn niet altijd wat ze lijken. Als ik een bordje met 'overstekend wild' zie is het dan het 'wild' wat oversteekt. Of ben ik zelf degene die oversteekt?

Als ik van een dierbare hou, hou ik dan van hem/haar of hij/zij van mij?
Dingen zijn niet altijd wat ze lijken.

Als alles om je heen 'donker' wordt, ben ik dan het licht? Kan er een schaduw bestaan zonder lichtbron? Dingen zijn niet altijd wat ze lijken.

Als er iets verdwijnt komt er altijd iets voor terug. Wat gebeurd er als het 'willen' verdwijnt?
Ben ik het overstekend wild? Ben ik de automobilist die het wild aanrijdt?
Ik weet dat ik veel graag wil, maar dat ik niet het willen ben, en feitelijk mijn wil er niet toe doet....

Als mijn 'willen verdwijnt, blijft overgave aan 'wat is over....
En dat is alles wat er is, al wordt 'mijn huis door emoties kort en klein geslagen....

Het doet wel pijn.... maar dat is, wat is...
__________________
Maak de spiegel leeg....
Vrij van oordeel...
Sam is offline   Met citaat reageren
Oud 7 May 2021, 06:25   #42
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sam Bekijk bericht
Ben ik het overstekend wild? Ben ik de automobilist die het wild aanrijdt?
Ik weet dat ik veel graag wil, maar dat ik niet het willen ben, en feitelijk mijn wil er niet toe doet....

Als mijn 'willen verdwijnt, blijft overgave aan 'wat is over....
En dat is alles wat er is, al wordt 'mijn huis door emoties kort en klein geslagen....

Het doet wel pijn.... maar dat is, wat is...
Sam, met alle mogelijke respect en ik weet ook niet of je wel zin hebt om hier van gedachten over te wisselen ... maar ik vind het nogal wat als je schrijft 'ik weet dat ik niet het willen ben'.

Volgens mij is er in het begin gewoon 'willen'. "Ik wil niet ziek zijn, ik wil niet dat iemand waar ik van houd ziek is, ik wil niet dat diegene dood gaat, ik wil geen pijn hebben, ik wil niet lijden, etc.'. Allemaal wensen en gedachtes die in dit ondermaanse bestaan gewoon opkomen. Niks geks aan. Ik denk dat we moeten oppassen niet te snel de stap te willen maken naar 'hoe het zou moeten / hoort te zijn'. Misschien dat 'willen' kan oplossen, kan opgaan in 'niet mijn wil geschiede' maar dan zal het toch eerst moeten / mogen bestaan, wil het kunnen oplossen.

Ik vind dat we heel vaak kunnen horen deze tijd dat 'het is wat het is'. Maar 8 van de 10 keer (mijn voorzichtige inschatting ...) wordt dat uitgesproken zonder dat het 'de beleefde werkelijkheid' is. En dan is het gewoon bullshit van een gelovige die zichzelf probeert te overtuigen van een niet beleefde diepere waarheid.

We 'weten' wel hoe het zit. En overgave mag. Het is een uitnodiging. Maar laten we het de tijd en de ruimte geven in dit ondermaanse van tijd en ruimte.

Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 7 May 2021, 08:06   #43
Anna
Vicaris
 
Geregistreerd: 3 November 2020
Berichten: 146
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sam Bekijk bericht
De zieke durft te huilen en aan te geven waar de eigen kwetsbaarheid zit en aan te geven dat het verdriet van dierbaren raakt,

maar dat het verdriet wegnemen van dierbaren ook een eigen overlevingsmechanisme is.... want dan hoeft de eigen angst van alle onzekerheid niet onder ogen te worden gezien.....
...........
Anna is offline   Met citaat reageren
Oud 7 May 2021, 09:51   #44
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sam Bekijk bericht
Ik voel teleurstelling en een gevoel van eenzaamheid in je opmerkingen Marie... maar ik kan het mis hebben.

Hier gaat het net wat anders. De zieke durft te huilen en aan te geven waar de eigen kwetsbaarheid zit en aan te geven dat het verdriet van dierbaren raakt, maar dat het verdriet wegnemen van dierbaren ook een eigen overlevingsmechanisme is.... want dan hoeft de eigen angst van alle onzekerheid niet onder ogen te worden gezien...

Het is wss net hoe er gekeken wordt...
Sam, ook ervaring, kanker was er en ik was er heel gerust in... Welk belang, welk ongeluk, gezien de eeuwigheid is er in wel of niet enkele jaren vroeger sterven...??? Geen enkel... Op een dag moeten we er allemaal door... Waarom niet vandaag??? En vreemd ik voelde heel duidelijk een innerlijke zekerheid dat alles goed was zoals het was...
En je laatste opmerking gaf ik ook al aan en die is niet alleen negatief gezien...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 7 May 2021, 09:56   #45
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Dingen zijn niet altijd wat ze lijken. Als ik een bordje met 'overstekend wild' zie is het dan het 'wild' wat oversteekt. Of ben ik zelf degene die oversteekt?

Als ik van een dierbare hou, hou ik dan van hem/haar of hij/zij van mij?
Dingen zijn niet altijd wat ze lijken.

Als alles om je heen 'donker' wordt, ben ik dan het licht? Kan er een schaduw bestaan zonder lichtbron? Dingen zijn niet altijd wat ze lijken.

Als er iets verdwijnt komt er altijd iets voor terug. Wat gebeurd er als het 'willen' verdwijnt?
Als het willen verdwijnt omdat je inziet, voelt dat er een diepere werkelijkheid is die beter weet dan jij, dan is dat een enorme bevrijding en een enorm goedvinden dat je doorstraalt...
Als het willen verdwijnt omdat je het niet meer aankunt en je je overgeeft aan je onmacht... zou ik het niet zo positief vinden...

En ten andere... Wat is leven???
Volgens mij wordt je geboren omdat jij dat wou en gebeurt alles om je heen omdat jij daar eens voor hebt willen gaan... Dat het daarna verkeerd draait en dat jou willen op den duur het omgekeerde is geworden van wat jij wou...
Zoek de oorzaak bij jezelf en geef je over aan het echte willen dat Leven is...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 7 May 2021, 10:19   #46
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sam Bekijk bericht
Ben ik het overstekend wild? Ben ik de automobilist die het wild aanrijdt?
Nou nee, ik doel daarmee er op dat twee mensen elkaars pad kruisen.
Maar wie kruist er nu wiens pad? In gerelateerde liefde gaan twee mensen in elkaar op. Zij zijn elkander tot een licht.

Citaat:
Als mijn 'willen verdwijnt, blijft overgave aan 'wat is over....
Met 'wat is' wordt het waarnemend zijnde bedoelt neem ik aan. Doch het 'willen' bevindt zich in het vormende deel van de geest (het denken). Als het willen verdwijnt veranderd het 'vormende' deel van de geest. Dat wat we 'willen' noemen is zelf. Niet-zelf doet zich anders voor en niet louter in 'wat is'.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline   Met citaat reageren
Oud 7 May 2021, 11:10   #47
Darsho
Jubilaris
 
Darsho's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2021
Berichten: 301
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fer Bekijk bericht
Kan je dan ook als 'wat' 'Sam' begeleiden?
Iemand als Sam die het het 'directe zien' heeft volgens Bassie in zijn bericht #34 heeft toch geen begeleiding nodig.
Want iemand die het 'directe zien' heeft hoort bij diegenen die het deugdelijk gedegen zelfonderzoek afgerond hebben en weten 'wat' ze zijn.
De dood kan voor zo iemand geen probleem zijn.
__________________
Crazy Wisdom.
Darsho is offline   Met citaat reageren
Oud 7 May 2021, 11:49   #48
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darsho Bekijk bericht
Iemand als Sam die het het 'directe zien' heeft volgens Bassie in zijn bericht #34 heeft toch geen begeleiding nodig.
Want iemand die het 'directe zien' heeft hoort bij diegenen die het deugdelijk gedegen zelfonderzoek afgerond hebben en weten 'wat' ze zijn.
De dood kan voor zo iemand geen probleem zijn.
Nee. Het direct zien is een afzonderlijk fenomeen dat los staat van het doen van gedegen zelfonderzoek. Het kan op zichzelf staan of er het gevolg van zijn, dus het is niet persé een duiding van een afgerond gedegen zelfonderzoek. Je bent verder ook niet vrijgesteld van sterfelijkheid of het ondervonden leed, het is slechts zo dat er niet een iemand is die het nog ondergaat.
  Met citaat reageren
Oud 7 May 2021, 11:50   #49
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darsho Bekijk bericht
Iemand als Sam die het het 'directe zien' heeft volgens Bassie in zijn bericht #34 heeft toch geen begeleiding nodig.
Want iemand die het 'directe zien' heeft hoort bij diegenen die het deugdelijk gedegen zelfonderzoek afgerond hebben en weten 'wat' ze zijn.
De dood kan voor zo iemand geen probleem zijn.
Sam moet eerst uit 'de denkbeeldige lege spiegel' stappen. Zo een rol is 'leuk' om te spelen op een forum, maar als het menens is, zoals nu, valt zo een masker vanzelf af, al tracht de trots/ het ego/de gehechtheid zich aan zo'n rol, koste wat het kost, vast te houden.
Al met al geeft het leven ons allen steeds gelegenheden om 'van dit onzin' af te komen. Met onzin bedoel Ik al de titels waarmee wij onszelf bekladen.. als oorlogstrepen op onze ziel, schermen wij ons af met woorden..
..Verlicht
..Zien
Ontwaakt
..IK
..Afgerond
En ga zo maar door.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 7 May 2021, 11:56   #50
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Met onzin bedoel Ik al de titels waarmee wij onszelf bekladen.. als oorlogstrepen op ons ziel, schermen wij ons af met woorden..
..Verlicht
..Zien
Ontwaakt
..IK
..Afgerond
En ga zo maar door.
Ja zo gaat dat met het beperkte zien als je niet leert verder te kijken.
  Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Als je wilt lachen, lach dan mee.....!! habbuthabnot Osho 11 5 October 2013 18:00


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 23:00.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.