Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Leermeesters > Alexander Smit
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Alexander Smit Alexander Smit (1948-1998) wordt als dé grote guru beschouwd van de Nederlandse Advaita Vedanta.

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 20 January 2014, 11:13   #41
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Freerider Bekijk bericht
Ik verwacht van iemand die diepere inzichten heeft toch een bepaalde levensstijl.
Daar zit 'm nou net de crux. Zo lang je nog (teveel) vast zit (houdt) aan verwachtingen en oordelen, ben je niet in staat om de wijsheid van de woorden tot je te nemen.
Nadje is offline  
Oud 20 January 2014, 11:14   #42
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Daar zit 'm nou net de crux. Zo lang je nog (teveel) vast zit (houdt) aan verwachtingen en oordelen, ben je niet in staat om de wijsheid van de woorden tot je te nemen.
Zo wilde ik ook reageren toen ik hier las.
Rennie is offline  
Oud 20 January 2014, 11:24   #43
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Zo wilde ik ook reageren toen ik hier las.
Ik mag dan geen Anne Vogy zijn, ik ben nog niet helemaal op mijn achterhoofdje gevallen. WiNk
Nadje is offline  
Oud 20 January 2014, 12:31   #44
moi
Vicaris
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 58
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Daar zit 'm nou net de crux. Zo lang je nog (teveel) vast zit (houdt) aan verwachtingen en oordelen, ben je niet in staat om de wijsheid van de woorden tot je te nemen.
IK had het niet beter kunnen vermelden......
moi is offline  
Oud 20 January 2014, 12:37   #45
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Daar zit 'm nou net de crux. Zo lang je nog (teveel) vast zit (houdt) aan verwachtingen en oordelen, ben je niet in staat om de wijsheid van de woorden tot je te nemen.
Nou, dat klopt dan prima. Ik ben niet in staat om de wijsheid van de woorden van Osho tot mij te nemen. Dat kan 2 zaken betekenen:

-die wijsheid is er helemaal niet, althans niet voor het niveau waar ik verkeer
-het is niet voor mij weggelegd.

Beiden zijn geen reden tot ongerustheid.
Freerider is offline  
Oud 20 January 2014, 13:01   #46
moi
Vicaris
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 58
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Freerider Bekijk bericht
Nou, dat klopt dan prima. Ik ben niet in staat om de wijsheid van de woorden van Osho tot mij te nemen. Dat kan 2 zaken betekenen:

-die wijsheid is er helemaal niet, althans niet voor het niveau waar ik verkeer
-het is niet voor mij weggelegd.

Beiden zijn geen reden tot ongerustheid.
Freerider, het is niet de verpakking die wijsheid IS, het is wat eruit rolt, voorbij de verpakking, IS zou hij vermomt zijn als vieze "zwerver" die het aankijken nog niet waard is, herken je de waarheid in de vertolking. Dan is hij de schoonheid zelver.
De persoon in zijn hoedanigheid doet er niets toe.
De grootste eikel (uiterlijk vertoon) kan schoonheid vertolken,
terwijl een schoonheid (uiterlijk vertoon) het meest afschuwlijke uit kan kramen.
vice versa.
Beiden zijn te herkennen in DAT wat zich in jezelf laat ZIEN uiteindelijk en het zal zich openbaren als één geheel.

Voorbij het persoonlijke ligt DAT waarin ALLES zich laat ZIEN.
moi is offline  
Oud 20 January 2014, 13:07   #47
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moi Bekijk bericht
Freerider, het is niet de verpakking die wijsheid IS, het is wat eruit rolt, voorbij de verpakking, IS zou hij vermomt zijn als vieze "zwerver" die het aankijken nog niet waard is, herken je de waarheid in de vertolking. Dan is hij de schoonheid zelver.
De persoon in zijn hoedanigheid doet er niets toe.
De grootste eikel (uiterlijk vertoon) kan schoonheid vertolken,
terwijl een schoonheid (uiterlijk vertoon) het meest afschuwlijke uit kan kramen.
vice versa.
Beiden zijn te herkennen in DAT wat zich in jezelf laat ZIEN uiteindelijk en het zal zich openbaren als één geheel.

Voorbij het persoonlijke ligt DAT waarin ALLES zich laat ZIEN.


Ben ik helemaal met je eens, Moi.
Freerider is offline  
Oud 20 January 2014, 14:37   #48
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Freerider Bekijk bericht
Nou, dat klopt dan prima. Ik ben niet in staat om de wijsheid van de woorden van Osho tot mij te nemen. Dat kan 2 zaken betekenen:

-die wijsheid is er helemaal niet, althans niet voor het niveau waar ik verkeer
-het is niet voor mij weggelegd.
In dit specifieke geval betekent het dat je door verwachtingen en oordelen niet in staat blijkt te zijn om de wijsheid van de woorden tot je te nemen. Daarmee vervallen automatisch bovenstaande 2 betekenissen.
Nadje is offline  
Oud 20 January 2014, 14:47   #49
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
In dit specifieke geval betekent het dat je door verwachtingen en oordelen niet in staat blijkt te zijn om de wijsheid van de woorden tot je te nemen. Daarmee vervallen automatisch bovenstaande 2 betekenissen.
Ik heb uiteraard niet alles van Osho gelezen. Ik vond gisteren een stukje tekst wat ik heb geplaatst omdat ik er wat in meende te herkennen. Maar het was mijn eigen denken die me voor het lapje hield. Later zag ik de discrepantie van zijn woorden. De fout die ik maakte was om mijn denken te volgen. Maar ik doe de laatste tijd zomaar veel dingen zonder goed na te denken.

"Denk voordat ge doende zijt en denk dan nog!" was altijd mijn credo.
Om mij onbekende redenen heeft dit credo mij verlaten.
Hoewel ik wel een vermoeden heb.

Osho als persoonlijkheid lijkt mij verder slechts een maffe sekteleider.
Niet echt de moeite waard om in te verdiepen.
Hetgeen natuurlijk niet wil zeggen, dat hij nooit wat zinnigs heeft gezegd.
Zoals Moi terecht opmerkt.

Ook een stilstaande klok geeft twee maal per dag de goede tijd aan.
Ergo..ik heb een klokje wat altijd stil staat en toch altijd de goede tijd aangeeft...
Freerider is offline  
Oud 20 January 2014, 20:32   #50
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Freerider Bekijk bericht
Ik heb uiteraard niet alles van Osho gelezen. Ik vond gisteren een stukje tekst wat ik heb geplaatst omdat ik er wat in meende te herkennen. Maar het was mijn eigen denken die me voor het lapje hield. Later zag ik de discrepantie van zijn woorden. De fout die ik maakte was om mijn denken te volgen. Maar ik doe de laatste tijd zomaar veel dingen zonder goed na te denken.

"Denk voordat ge doende zijt en denk dan nog!" was altijd mijn credo.
Om mij onbekende redenen heeft dit credo mij verlaten.
Hoewel ik wel een vermoeden heb.
En hoe bevalt dat? Als je d'r iets over wilt vertellen natuurlijk. Het behoeft geen betoog dat ik het hart op de tong draag en er doorgaans van alles uitflap vóór dat ik nadenk. Ken uzelve. Nou op dat punt ken ik mezelf wel hoor. Hoewel het met de jaren wel iets verbeterd is, geloof ik. Kun je nagaan hoe ik vroeger was.....

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Freerider Bekijk bericht
Osho als persoonlijkheid lijkt mij verder slechts een maffe sekteleider.
Niet echt de moeite waard om in te verdiepen.
Ik vond en vind nog steeds, Osho zeer de moeite waard om je in te verdiepen. Ondanks dat zijn boeken voor mij een gepasseerd station zijn inmiddels (in het kader van mijn zelfonderzoek, om het maar even zo te zeggen), mag ik hem nog steeds graag lezen. Hebben zijn woorden voor mij althans, nog steeds niks aan kracht en waarheid ingeboet, ook al bevind ik me zelf nu in een andere fase. Ik kan me echter heel goed voorstellen dat iemand er op een bepaald moment in zijn leven niks mee kan. Dat het niet over komt. Of beter gezegd, dat het niet binnen komt. Maar dat heeft niks met Osho (of willekeurig welke andere "verlichte" schrijver) te maken.

Dat was mijn punt. Als je iemand een bepaald boek, of een bepaalde methode wilt aanreiken, dan is het zaak om te kunnen bepalen waar die ander staat. Dat is wellicht waarom Rennie vaak op zoveel weerstand stuit, omdat het hem daaraan ontbreekt om dat te kunnen inschatten. Dat is ook buitengewoon lastig op een forum. Ik kan ook moeilijk inschatten in hoeverre jij open zou kunnen staan, nu, voor Osho bijvoorbeeld.

Misschien zou je meer gebaat zijn bij Krishnamurti of Rumi. Of Tolle, you name it. Als jij aangeeft nu niks met Osho te kunnen, dan is dat vanzelfsprekend helemaal prima. Wie ben ik om dat te betwijfelen? Ik geloof je op je woord. Dan kun je je inderdaad de moeite besparen. Maar als je zegt dat Osho niet de moeite waard is om je in te verdiepen, dan moet ik je tegenspreken. Correct zou zijn: Osho is nu voor mij op dit moment niet de moeite waard om me in te verdiepen. En dan heb je mijn zegen. Voor wat ie waard is.

En sektes, daar heb ik al helemaal niks mee. Sterker nog, daar ben ik allergisch voor. En leiders????? Ik leid/lijd mijn eigen leven wel. Daar heb ik mijn handen aan vol.
Nadje is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Ramana quotes Rob Ramana 38 4 November 2013 11:14
Nisargadatta quotes Rob Sri Nisargadatta 3 26 October 2013 17:22
Alexander Smit Renoir Alexander Smit 54 29 April 2013 18:40
Totaaliteit Alexander Smit moi Waar gaat het hier verder ook nog over? 60 28 April 2012 12:04


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 17:32.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.