Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Leermeesters > Alexander Smit
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Alexander Smit Alexander Smit (1948-1998) wordt als dé grote guru beschouwd van de Nederlandse Advaita Vedanta.

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 26 April 2013, 10:20   #41
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moi Bekijk bericht
Het is toch duidelijk dat Alexander er maar kort mee bezig is geweest, hij heeft het onderzocht op waarheden en was tot de conclusie gekomen op dat moment dat het wel eens een versneld inzicht kon geven voor diegene die dit gebeuren sneller dichter bij de werkelijkheid kon brengen.
Dat, lieve Moi, kan ik me heel erg goed voorstellen. Dat gesappel met die toehoorders en leerlingen die, door hun persoonlijke vragen, geen enkele blijk van enige vordering geven, dat je dan gaat denken kan dat niet anders.

Ik heb zo maar aangenomen dat Alexander een nieuwe richting had gekozen en dat is dus niet zo.

Citaat:
Dat mensen zichzelf daarin tegen komen positief of negatief is toch zijn pakkie aan niet?
Die Frans is, zoals hij zegt door Alexander en Avatar, in de VOID terecht gekomen en ingewijden weten dat je mensen daarin niet altijd zomaar ongemoeid kunt laten zijn. Hij zegt bij Alexander te hebben aangeklopt en geen gehoor gekregen, dat lijkt me tamelijk onachtzaam van Alexander. Hoewel ik van mening ben dat je nooit verantwoordelijk bent denk ik wel dat wanneer je in zo'n situatie verkeert waarin iemand afhankelijk is en de ernst van de situatie daar naar is je verantwoording neemt.

Citaat:
HIJ HAD HET NIET NODIG, dus wat zou een reden zijn er dan lang mee bezig te zijn geweest?
Zoals ook ik dat achter me heb gelaten op het moment dat de inzichten en tools duidelijk waren.
We hebben het ook over 21 jaar ( voor mij en ook hij) geleden en wat is het toch, er zijn nog genoeg zoekende in het NU die er wellicht iets mee zouden kunnen.
Idd, als er geen 'Hij' is die wat dan ook nodig heeft is er geen belang. Als het voor jezelf duidelijk is is er geen 'ikke, ikke en de rest kan stikke' dan is er de wereld waar je onderdeel van uitmaakt.

Citaat:
Gaf de andere monnik als antwoord: Ik ben dat allang vergeten, loop jij er NU nog mee?
Degene die dat niet vergeten is draagt de rugzak met voorschriften, die zwaar op zijn schouders hangt. Je kunt ook NU met het verleden bezig zijn omdat het leuk is om NU met het verleden bezig te zijn.
Rennie is offline  
Oud 26 April 2013, 13:57   #42
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moi Bekijk bericht
Het is toch duidelijk dat Alexander er maar kort mee bezig is geweest, hij heeft het onderzocht op waarheden en was tot de conclusie gekomen op dat moment dat het wel eens een versneld inzicht kon geven voor diegene die dit gebeuren sneller dichter bij de werkelijkheid kon brengen.

(...)

Vraag jij maar mensen Rob, die hem van dichtbij gekend hebben, Ben er zelf een van.
Dat hij maar kort mee bezig is geweest stond me vaag bij.
Volgens mij heb ik jou daar niet over gehoord, maar ik kan me vergissen.
Rob is offline  
Oud 26 April 2013, 14:16   #43
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moi Bekijk bericht
HIJ HAD HET NIET NODIG, dus wat zou een reden zijn er dan lang mee bezig te zijn geweest?
Dat hij het niet nodig had, zou ik ook denken. Wat was dan de reden om zich er überhaupt mee bezig te gaan houden? En als het een prima gereedschap was als aanvulling op advaita, wat was dan de reden om er weer mee te stoppen?

Afijn, van die vragen dus ...
Rob is offline  
Oud 26 April 2013, 17:43   #44
moi
Vicaris
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 58
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Dat hij het niet nodig had, zou ik ook denken. Wat was dan de reden om zich er überhaupt mee bezig te gaan houden? En als het een prima gereedschap was als aanvulling op advaita, wat was dan de reden om er weer mee te stoppen?

Afijn, van die vragen dus ...
Heb je post #40 gelezen Rob, volgens mij staat het daar duidelijk beschreven.

In de eerste alinea begint het antwoord nml. al.

En waar je heb jij zien staan dat het een aanvulling op Advaita zou zijn? Waar je dat vandaan haalt, is mij een raadsel.
moi is offline  
Oud 26 April 2013, 18:08   #45
Virgo
Asprirant lid
 
Virgo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Dat hij het niet nodig had, zou ik ook denken. Wat was dan de reden om zich er überhaupt mee bezig te gaan houden? En als het een prima gereedschap was als aanvulling op advaita, wat was dan de reden om er weer mee te stoppen?

Afijn, van die vragen dus ...
Zou een mens dan ooit "klaar" kunnen zijn met ontdekken?
Virgo is offline  
Oud 26 April 2013, 18:19   #46
moi
Vicaris
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 58
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Dat hij maar kort me bezig is geweest stond me vaag bij.
Volgens mij heb ik jou daar niet over gehoord, maar ik kan me vergissen.
Bij mijn weten is mij dat nog nooit gevraagd.
moi is offline  
Oud 26 April 2013, 19:21   #47
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moi Bekijk bericht
Heb je post #40 gelezen Rob, volgens mij staat het daar duidelijk beschreven.

In de eerste alinea begint het antwoord nml. al.

En waar je heb jij zien staan dat het een aanvulling op Advaita zou zijn? Waar je dat vandaan haalt, is mij een raadsel.
Even post #40 er bij:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moi Bekijk bericht
Het is toch duidelijk dat Alexander er maar kort mee bezig is geweest, hij heeft het onderzocht op waarheden en was tot de conclusie gekomen op dat moment dat het wel eens een versneld inzicht kon geven voor diegene die dit gebeuren sneller dichter bij de werkelijkheid kon brengen.

Dat mensen zichzelf daarin tegen komen positief of negatief is toch zijn pakkie aan niet?
Waarheidsvinding vond hij genoeg.
En mensen met psychische problemen stuurde hij weg naar een psychiater,
om eerst hun problemen maar te gaan zitten oplossen voordat ze hier ( Advaita/Avatar of whatever) mee bezig gingen.

HIJ HAD HET NIET NODIG, dus wat zou een reden zijn er dan lang mee bezig te zijn geweest?
Zoals ook ik dat achter me heb gelaten op het moment dat de inzichten en tools duidelijk waren.
We hebben het ook over 21 jaar ( voor mij en ook hij) geleden en wat is het toch, er zijn nog genoeg zoekende in het NU die er wellicht iets mee zouden kunnen.
En dan mijn reactie er bij:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Dat hij het niet nodig had, zou ik ook denken. Wat was dan de reden om zich er überhaupt mee bezig te gaan houden? En als het een prima gereedschap was als aanvulling op advaita, wat was dan de reden om er weer mee te stoppen?
Uit jouw eerst alinea haal ik dus dat het, naar A's inschatting, een aanvulling op advaita zou kunnen zijn. Mijn invulling van jouw eerste alinea.

En verder vroeg ik me af waarom hij er überhaupt aan begonnen was. Jouw antwoord is dat hij dat niet voor zichzelf deed (wat ook mijn inschatting was) en dat hij het deed uit waarheidsvinding. Dat laatste vind ik merkwaardig als je je weg al gevonden hebt met adviata. Als je al 'in waarheid' bent, dan heb je het zelf niet meer nodig en 'de waarheid' is al gevonden. Dan zou het nog kunnen dat het een goede methode is voor anderen. En als dat zo is, dan blijft nog steeds mijn vraag over waarom hij er dan mee gestopt is. Waarom gooi je gereedschap weg wat prima zijn werk doet?

Al met al kom ik tot het vermoeden dat er andere redenen waren. Die worden me ook langzaam aan helder (uit andere bronnen). Er was flink wat geld mee te verdienen namelijk. Dat is dan ook geen enkel punt, zo lang het onschuldig is. En het tweede vermoeden dat langzaam bewaarheid wordt is dat het dus niet zo onschuldig is/was als het lijkt/leek. En dat hij er mee gestopt is omdat het op een aantal mensen toch een behoorlijk negatieve invloed had. Mijn vermoeden: hij heeft de schade die het kan toebrengen onderschat en dat eenmaal gezien hebbende is hij er mee gestopt. Dat was het geld nu weer niet waard.

Wat niet weg neemt Moi, dat als het voor jou van belangrijke betekenis is geweest, dat ik dat alleen maar mooi vind. Ik ben nu aan het onderzoeken hoe Alexander er in stond. Daarin neem ik mee wat jij er van kan zeggen. En ondertussen vraag ik nog even door bij anderen, die misschien weer andere informatie hebben. En zo wordt langzaam maar zeker het beeld completer.
Rob is offline  
Oud 26 April 2013, 19:24   #48
Hans
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moi Bekijk bericht
Waarheidsvinding vond hij genoeg.
En mensen met psychische problemen stuurde hij weg naar een psychiater,
om eerst hun problemen maar te gaan zitten oplossen voordat ze hier ( Advaita/Avatar of whatever) mee bezig gingen.

.
Zo lezend over meneer Smit, kom ik zijn nogal ongezonde leefstijl en recalcitrant gedrag tegen, waaronder rijden zonder rijbewijs.
Dit word door nogal veel "fans" zeer gewaardeerd,.....wat een levensgenieter!

20 kilo overgewicht heeft weinig meer met levensgenieten te maken, maar eerder met zelfmishandeling.
Maar door het als "genieten" en vooral "lekker eigenwijs" te zien, en ook door zijn "fans" sla je je eigen psychische problemen over die dit gedrag veroorzaakt hebben.
Maar,.....we kunnen lekker ons verleden achter ons laten en ons concentreren(afleiden) op advatia en consorten,....heerlijk,...af van dat baby gemekker, en op naar het serieuze werk!!!

Extreem roken, eten, drugs, beeldschermen, werken, haasten, enz, kan niet goed zijn voor lichamelijk welbehagen, zogenaamd "geestelijk welbehagen" door genoemde dingen kan voor mij niet anders zijn dan onbehagen, en geen levensgenieten.

Het kan niet anders dan dat werkelijke zelfkennis/groei(doorvoeld en niet alleen rationeel) misschien wel automatisch beter voor jezelf zorgen betekent,.....op alle vlakken.
Of,....je hebt gewoon een zichzelf slecht verzorgende droom.

Meneer Smit zei ooit dat er geen beter ontwikkelde eigenschap van de mens was dan zich zelf voor de gek houden.

Ik ben gewaarschuwd!
Hans is offline  
Oud 26 April 2013, 19:45   #49
moi
Vicaris
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 58
Standaard

Wat is het dat daar een beeld van wil vormen?

Enkel eigen ervaring kan hierin een juist beeld geven, lijkt me toch?

Zegt het je weinig, wat houd je er dan zo mee bezig?

Eventuele aannames brengen je toch enkel verder weg?

?k wil je nergens van overtuigen, deelde enkel een antwoord op een vraag,aan mij gericht, waar of niet, is niet aan mij iemand daarvan te overtuigen.
Voor mij was het idd. een openbaring. Tools die directheid weergaven.

Het betreft gewoon een cursus (met tools), niet vergelijkbaar met,

Advaita de belichaming van : niet tweeheid duidend op non-dualisme

Mijn, hun, zijn, waarheid, wat is daar zo belang-rijk aan?

Wat is het dat je dat bezig houd?
moi is offline  
Oud 26 April 2013, 19:55   #50
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Moi, geef me 1 goede reden waarom ik het niet zou moeten / willen uitzoeken.
Rob is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
download pdf boeken van Alexander Smit harrie Alexander Smit 2 16 April 2017 09:58
Alexander quotes Rob Alexander Smit 99 5 February 2016 12:10
Totaaliteit Alexander Smit moi Waar gaat het hier verder ook nog over? 60 28 April 2012 12:04


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 18:25.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.