Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 9 March 2013, 14:04   #41
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Ja, ik ben het er helemaal mee eens met de eerste stuk uit je tekst.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Maar het punt is dat er geen 'wereld buiten' is als op zichzelf staande grootheid, net zo min als er een ik ('een wereld binnen') is als zelfstandige grootheid. De wereld bestaat net zo min als dat ik besta. In ieder geval niet als zelfstandige entiteit.
Met de stuk hier boven, ook al ben ik het er mee eens, bij jou merk ik ook op dat jij niet helemaal er door doordrongen bent van je overeenkomsten met de wereld daar buiten, ook al is dat een illusie. Je verzuimt net een beetje om je verantwoordlijkheid volledig te nemen, zo kom je keer op keer op me over.
Het is volgens mij een Advaita afwijking, niet in de vorm zelf, maar zoals mensen het over nemen. Het is zoals met de Bijbel ook is.
In de Bijbel schuilt er rust en de waarheid, wat mensen daar vervolgens van gemaakt hebben is het een leugen. Ook zo met Advaita, dat de ''ik'' niet bestaat, of dat de ''werelds- slechtheid'' niet bestaat is helemaal waar, maar hoe mensen met die waarheid om gaan, word het weer een klucht.
Volgens mij wilt iedereen heel graag en snel van zijn ''ik'' afgelost zijn, met het gevolg van hele vreemde vormen ''ikken''. Zo voornaam egoloze mensen die anderen mensen weer willen onderdrukken en naar hun verwrongen beeld willen vormen. Is niet anders dan de zendingsdrang van de Kerk.
Veel mensen stappen op Advaita en laten het geloof van de Kerk achter zich,denken ze dan, maar eigenlijk is het weer een nieuw geloof die niets anders is dan de 'leugens' die de pastoor in de kerk predikt, alleen de worden zijn ietwat veranderd. ..
Maar nog steeds een waarheid dat tot leugen is gemaakt!

Zijn jullie echt zo blind?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Het goede van K vind ik, als het dat effect heeft, dat de blik van buiten naar de blik naar binnen wordt gericht. Als er al iets zou moeten veranderen, dan is dat heel dicht bij huis en niet ver weg. Maar dat betekent niet dat het geloof in een ik verder bevestiging of versterking nodig heeft; het is juist dat geloof waar we van verlost moeten worden.
Alles wat je zegt Rob klopt, maar keer op keer mis ik daar de oprechtheid in.. Er is iets wat niet voltooid is bij je.. zo komen je woorden op me af..
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 9 March 2013, 14:30   #42
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Volgens mij wilt iedereen heel graag en snel van zijn ''ik'' afgelost zijn, met het gevolg van hele vreemde vormen ''ikken''.
Volgens mij wil niemand heel graag en snel van zijn 'ik' verlost zijn. Dat is juist het punt. We willen een egoloos ik, een verantwoordelijk ik, een fraai voltooid ik, een hard aan zichzelf werkend ik, een steeds maar weer beter voor de dag komend ik, een ik waar we trots op kunnen zijn.

Ik sloeg net een boek open. Het voorwoord ....

De lezer die er van overtuigd is dat hij zichzelf en daarmee de ander kan leren begrijpen via de entiteiten(en) waar hij zichzelf voor aanziet, verspilt zijn tijd met het lezen van dit boek en maakt onnodige kosten.

Voor enig inzicht in de teksten zal de lezer bereid moet zijn - in ieder geval tijdens het lezen - zijn standpunten enigszins te verlaten of op zijn minst te onderzoeken of hij een identiteit heeft of is.

Zonder die minimale bereidheid heeft dit boek geen enkele waarde en vermoeit men zich slechts met onnodige gedachten en concepten.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 9 March 2013, 14:32   #43
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Volgens mij wil niemand heel graag en snel van zijn 'ik' verlost zijn. Dat is juist het punt. We willen een egoloos ik, een verantwoordelijk ik, een fraai voltooid ik, een hard aan zichzelf werkend ik, een steeds maar weer beter voor de dag komend ik, een ik waar we trots op kunnen zijn.

Ik sloeg net een boek open. Het voorwoord ....

De lezer die er van overtuigd is dat hij zichzelf en daarmee de ander kan leren begrijpen via de entiteiten(en) waar hij zichzelf voor aanziet, verspilt zijn tijd met het lezen van dit boek en maakt onnodige kosten.

Voor enig inzicht in de teksten zal de lezer bereid moet zijn - in ieder geval tijdens het lezen - zijn standpunten enigszins te verlaten of op zijn minst te onderzoeken of hij een identiteit heeft of is.

Zonder die minimale bereidheid heeft dit boek geen enkele waarde en vermoeit men zich slechts met onnodige gedachten en concepten.
Leuk!
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 9 March 2013, 14:35   #44
Hans
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Ben het er mee eens me wat je schrijft.
Ben benieuwd wat je met de laatste zin bedoelt. Ik begrijp het niet zo goed, want ''voordat je het weet'' al in je afweer zit, is juist met je ego mee gaan volgens mij.. Of bedoel je iets anders Hans?
Dat het ego het zo uitlegt als "voor ik het wist zat ik in mijn afweer"
Alsof het dus onoverkomelijk is,....zoiets als "ik ben nu eenmaal zo"
Hans is offline   Met citaat reageren
Oud 9 March 2013, 14:35   #45
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guy Bekijk bericht
De vraag was welke ik nou ergens zicht op wil krijgen. Welke ik wil zichzelf bestuderen? Waar is die ik?
Voor jou zit die IK in die joggers waar JEZELF liever niet mee geconfronteerd ziet worden wanneer je een wandelingetje door de natuur aan het doen bent.


Iiiiirrrrrrrritaaaaaant die joggers met hun schreeuwende kleding, oordoppen, en zwetende lijven, ik ga daar nooit meer wandelen.

Dat ze er misschien speciaal voor mij lopen om mij iets te vertellen over mezelf heb ik schijt aan.

Tja, kon het even niet laten....
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Oud 9 March 2013, 14:37   #46
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Ik las een keer bij D. Chopra, en bij K. las ik onlangs ook iets in die trend: Ga mensen uit de weg die beweren dat ze de waarheid gevonden hebben, of dat ze voltooid zijn, of dat ze weten wat ze zijn... en op dit forum heb ik dit werkelijk ondervonden, hoe funest werkt als mensen zichzelf voor de gek houden, en je in hun overtuiging mee willen slepen..
Maar ja, ik kan er om blijven zeuren, of gewoon door gaan, en wel open staan voor mensen die zichzelf niet voor de gek houden. Maar ieder mens ondervindt troebelheid op zijn weg, dus wie en wat voegt wat toe?
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 9 March 2013, 14:40   #47
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk bericht
Dat het ego het zo uitlegt als "voor ik het wist zat ik in mijn afweer"
Alsof het dus onoverkomelijk is,....zoiets als "ik ben nu eenmaal zo"
Oh zo. Nu begrijp ik het.
Ondoorgrondelijk de wegens van de ego inderdaad, ik fop mezelf ook nog steeds.
Fijn dat je antwoord gaf, ik dacht dat je me een beetje uit de weg ging. Klopt dat?
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 9 March 2013, 14:42   #48
Hans
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Door de wisselwerking aan te gaan, met mensen zoals ik, die bereid zijn om eerlijk zichzelf onder ogen te zien, neemt de kans op helderheid toe.
Ik denk dat het juist andersom is, dat vooral mensen die je niet "liggen" jou veel duidelijk kunnen maken.
Die tornen aan je zelfbeeld, en aan je waarheden,.....ga je dan met de kont in de krib(ego) of kan/durf je de uitdaging aan om dwars door die dwarsheid heen te kijken of het nog steeds "klopt" wat je denkt en zegt.
In hoeverre kan je geraakt worden, en herken je dat uit eerdere situaties?

Ik geef wel toe dat het af en toe erg comfortabel voelt als je een min of meer "gelijke" treft, misschien wel goed voor een rustpunt in de strijd.
Hans is offline   Met citaat reageren
Oud 9 March 2013, 14:45   #49
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk bericht
Ik denk dat het juist andersom is, dat vooral mensen die je niet "liggen" jou veel duidelijk kunnen maken.
Die tornen aan je zelfbeeld, en aan je waarheden,.....ga je dan met de kont in de krib(ego) of kan/durf je de uitdaging aan om dwars door die dwarsheid heen te kijken of het nog steeds "klopt" wat je denkt en zegt.
In hoeverre kan je geraakt worden, en herken je dat uit eerdere situaties?

Ik geef wel toe dat het af en toe erg comfortabel voelt als je een min of meer "gelijke" treft, misschien wel goed voor een rustpunt in de strijd.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 9 March 2013, 14:46   #50
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk bericht
Ik denk dat het juist andersom is, dat vooral mensen die je niet "liggen" jou veel duidelijk kunnen maken.
Die tornen aan je zelfbeeld, en aan je waarheden,.....ga je dan met de kont in de krib(ego) of kan/durf je de uitdaging aan om dwars door die dwarsheid heen te kijken of het nog steeds "klopt" wat je denkt en zegt.
In hoeverre kan je geraakt worden, en herken je dat uit eerdere situaties?

Ik geef wel toe dat het af en toe erg comfortabel voelt als je een min of meer "gelijke" treft, misschien wel goed voor een rustpunt in de strijd.
Het is ook zo, het gaat om mijn geraaktheid, en niet om dat wat ik bij hun als blindheid zie.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Mogelijk einde forum komt in zicht. Renoir Mededelingen forumbeheer 26 15 January 2021 11:41


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 03:40.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.