Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 21 August 2015, 17:44   #41
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Prijs de ochtend niet alvorens de avond is gevallen.
De morgenstond heeft goud in de mond.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 21 August 2015, 23:33   #42
InX
Jubilaris
 
Geregistreerd: 11 December 2014
Berichten: 288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
De morgenstond heeft goud in de mond.
Het is niet alles goud wat blinkt;)

Lieve Miha, ik wens je toe, dat wat je nu ervaart beklijft. En ook al lijkt het soms naar de achtergrond te verschuiven in het tumult van de waan van de dag, eenmaal ont-dekt blijft de schat van onvoorwaardelijk vertrouwen branden als een waakvlammetje!

Xx
__________________
In Lak'ech
InX is offline   Met citaat reageren
Oud 22 August 2015, 08:55   #43
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door InX Bekijk bericht
Het is niet alles goud wat blinkt;)

Lieve Miha, ik wens je toe, dat wat je nu ervaart beklijft. En ook al lijkt het soms naar de achtergrond te verschuiven in het tumult van de waan van de dag, eenmaal ont-dekt blijft de schat van onvoorwaardelijk vertrouwen branden als een waakvlammetje!

Xx
Al heeft dat niets met zelfrealisatie te maken.
  Met citaat reageren
Oud 22 August 2015, 15:17   #44
habbuthabnot
Vicaris
 
habbuthabnot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 October 2011
Berichten: 25
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NN Bekijk bericht
Ja, ouders maken hun kinderen graag heel wat sprookjeswijs.
Als kind zou ik ook direct onder de wol gegaan als 'onze' moeder zo'n mooi antwoord had bedacht.

Nu begrijp ik niet wat je met deze reactie wilt vertellen op # bericht 23 wat ik schreef.
Kan/wil je het toelichten Hab (met de ingewikkelde naam)?
Ik bedoelde te laten zien dat wat niet letterlijk waar is, wellicht wel overdrachtelijk waar kan zijn.
En als het zelfs niet overdrachtelijk waar is dan kan het nog steeds waarachtig zijn.
habbuthabnot is offline   Met citaat reageren
Oud 22 August 2015, 16:35   #45
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:

Mijn suggestie zou zijn om met geinteresseerden opnieuw naar dit filmpje te luisteren en dan bij elke zin die deze brave man uitkraamt even op de stopknop te drukken om te begrijpen wat hij daar voor onzin de wereld inslingert.


Wel een idee om hier te bespreken.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 22 August 2015, 17:02   #46
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door InX Bekijk bericht
Het is niet alles goud wat blinkt;)

Lieve Miha, ik wens je toe, dat wat je nu ervaart beklijft. En ook al lijkt het soms naar de achtergrond te verschuiven in het tumult van de waan van de dag, eenmaal ont-dekt blijft de schat van onvoorwaardelijk vertrouwen branden als een waakvlammetje!

Xx
Hoi InX, ik weet dat jij dit lief bedoelt.
Alsnog, zelfonderzoek is soms juist het tegenovergestelde van elkaar troosten, of elkaar zachtheid wensen.
Er zijn situaties waarin troost en elkaar steunen werkelijk wenselijk is, maar ook situaties waarin dat hinderlijk kan zijn.

Ik merk de laatste tijd in het dagelijke leven vaak op, hoe ik in gesprekken het ego van de ander bevestig, of hoe de ander dat bij mij doet.

Ik vond inspirerend dat Looro een gebaar maakte, de hardwerkende Mihaela toejuichen.
Wat vervolgens Laurens schreef is ook gedeeltelijk waar, m.i. zowel bij zichzelf, als ook bij mij.
Wat jij mij vervolgens wenst is zeker liefdevol bedoeld, al vraag ik me af of mij aanmoedigen ook niet iets over jezelf zegt...
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 22 August 2015, 18:41   #47
NN
Vicaris
 
Geregistreerd: 29 April 2015
Berichten: 139
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot Bekijk bericht
Ik bedoelde te laten zien dat wat niet letterlijk waar is, wellicht wel overdrachtelijk waar kan zijn.
En als het zelfs niet overdrachtelijk waar is dan kan het nog steeds waarachtig zijn.
Dat laten zien is gelukt :)
Iets dergelijks voelde ik wel verschuiven, maar ratio wilde ook begrijpen.
Dank je wel voor de toelichting.
NN is offline   Met citaat reageren
Oud 22 August 2015, 19:01   #48
InX
Jubilaris
 
Geregistreerd: 11 December 2014
Berichten: 288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Hoi InX, ik weet dat jij dit lief bedoelt.
Alsnog, zelfonderzoek is soms juist het tegenovergestelde van elkaar troosten, of elkaar zachtheid wensen.
Er zijn situaties waarin troost en elkaar steunen werkelijk wenselijk is, maar ook situaties waarin dat hinderlijk kan zijn.

Ik merk de laatste tijd in het dagelijke leven vaak op, hoe ik in gesprekken het ego van de ander bevestig, of hoe de ander dat bij mij doet.

Ik vond inspirerend dat Looro een gebaar maakte, de hardwerkende Mihaela toejuichen.
Wat vervolgens Laurens schreef is ook gedeeltelijk waar, m.i. zowel bij zichzelf, als ook bij mij.
Wat jij mij vervolgens wenst is zeker liefdevol bedoeld, al vraag ik me af of mij aanmoedigen ook niet iets over jezelf zegt...
Er zat geen enkele bedoeling, liefheid of compliment achter. Het was gewoon een niet doordachte spontane kinderlijk enthousiaste reactie.

En bij alles wat we lezen en/of schrijven valt te onderzoeken waarom we dat doen en wat het met ons doet. Of we nu boos zijn, complimenten maken, of blij zijn met een compliment, lief zijn of niet etc.

En soms gebeurt iets gewoon spontaan. Als dat bij mij gebeurt verwacht ik verder eigenlijk ook niets. Dus je mag mijn reacties die je als hinderlijk of lief bedoelt ervaart negeren, voor je eigen onderzoek gebruiken of wat je maar wilt.
Het is een cadeautje wat je ook gewoon achteloos naast je neer mag leggen ;)
__________________
In Lak'ech
InX is offline   Met citaat reageren
Oud 22 August 2015, 23:23   #49
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door InX Bekijk bericht
Er zat geen enkele bedoeling, liefheid of compliment achter. Het was gewoon een niet doordachte spontane kinderlijk enthousiaste reactie.

En bij alles wat we lezen en/of schrijven valt te onderzoeken waarom we dat doen en wat het met ons doet. Of we nu boos zijn, complimenten maken, of blij zijn met een compliment, lief zijn of niet etc.

En soms gebeurt iets gewoon spontaan. Als dat bij mij gebeurt verwacht ik verder eigenlijk ook niets. Dus je mag mijn reacties die je als hinderlijk of lief bedoelt ervaart negeren, voor je eigen onderzoek gebruiken of wat je maar wilt.
Het is een cadeautje wat je ook gewoon achteloos naast je neer mag leggen ;)
InX, mijn indruk was namelijk dat jij gedeeltelijk Laurens wilde tegenspreken, dus zo spontan was het niet...
Geef jezelf een cadeautje, en overweeg of dit kan kloppen..
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 22 August 2015, 23:41   #50
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
InX, mijn indruk was namelijk dat jij gedeeltelijk Laurens wilde tegenspreken, dus zo spontan was het niet...
Geef jezelf een cadeautje, en overweeg of dit kan kloppen..
Het sprak jouw 'ochtenstond heeft goud in de mond' tegen. Maar dat is het niet, Inx heeft een romantische, zo niet tamelijk sentimentele inslag en is nogal snel aangedaan.
  Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Gesprek over non dualiteit ... Rob Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden 156 9 June 2016 00:44
Advaita en non-dualiteit in de praktijk Rob Hans Laurentius 40 21 August 2014 20:50


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 01:24.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.