Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Stromingen > Overige religie
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Overige religie Gnosis, geschriften

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 19 June 2013, 11:38   #41
Lia
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 4 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
Allerliefste, allerbeste Lamaar, hoe boeiend ook, je vraag is off-topic. Daarom het vriendelijke verzoek van bovenstaande te verplaatsen cq elders te bespreken in een evt. nog aan te maken draadje.

Bij voorbaat dank.

....
Ik wil Lamaar graag antwoord geven, maar wacht even op draadje.
Lia is offline   Met citaat reageren
Oud 19 June 2013, 11:48   #42
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynthia Bekijk bericht
Er staat toch dat God zei, " laten wij de mens maken". Wie waren wij? God geeft aan dat de schepping Adam, niet goed is. Hij schept dan iets, dat het beter zal maken, Eva! Hieruit maak ik op dat Eva de verbeterde versie van Adam is. God zegt, dat zij hem tot helper zal zijn. De man is afhankelijk van Eva. Zonder haar, is zijn leven niet goed! Vandaar die onderdrukking. Eva at van de kennis! Kennis is iets, dat je doet zien, maar ook doet verwijderen, van eenheid. Zo tot hier even mijn hersenspinsels
1.God sprak in majesteitelijk meervoud, vandaar dat ons/wij.

2. God zag dat het het niet goed was dat Adam alleen was daarom bracht hij Adam in slaap nam een rib uit zijn borst en schiep daaruit Eva.

Adam was een zoon Gods en daarom zijn evenbeeld. Uit het niets/al (God) was met de schepping dualiteit ontstaan. Wat kon anders gebeuren dat uit Adam, die naar Gods gelijkenis was geschapen, de zelfde dualiteit geboren zou worden als die eerste beginsels uit God geboren was.

In feite zouden we met de geboorte van Eva kunnen waarnemen dat het in God's bedoeling lag uit 1 2 te maken. Met de schepping had hij een rib uit zijn eigen niets/al genomen wat nog eens zichtbaar werd gemaakt in de manier waarop Eva, als vrouwelijk component tegenover het mannelijke, geboren werd.

Ik zie dus niet in Eva een verbeterde versie van Adam.
Dat de mens het heeft over beter dan..., is m.i. een totaal ander verhaal.....
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Oud 19 June 2013, 11:52   #43
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lia Bekijk bericht
Ik wil Lamaar graag antwoord geven, maar wacht even op draadje.
Je kunt ook zelf een draadje aanmaken.

Bericht van Lamaar kopiëren en antwoorden maar
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Oud 19 June 2013, 12:06   #44
Lia
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 4 May 2013
Berichten: 0
Standaard

[QUOTE=Cynthia;62481]Wat als God zichzelf wilde ervaren . Hij schiep een tuin een mens . Hij trok die mens aan. Hmmm het was niet goed!!!! Het was niet toerijkend voor wie hij is. Hij creerde Eva! Zij zou de moeder der moeders zijn. Uit die schepping kon God zijn diverse gezichten ervaren. "Ons". Het Ons staat voor mij , voor de diverse gezichten van God ,die hij toen, in zichzelf aansprak en die God door de schepping , Adam en Eva kon leven/ZIJN op aarde als mens. De druppels van de oceaan is Ons.[QUOTE]

Onderstreepte tekst kan ook een interpretatie zijn.
Ervan uitgaande dat God samen met andere goden (bijv. planeten) mensen schiep, heeft God natuurlijk wél die goden (zon, maan, planeten) eerst zelf geschapen. Die goden waren Hem tot hulp. Je kunt ze dan opvatten als eigenschappen/uitingen van God. We vinden dit terug in de naam Elohim (God die in Zijn Persoon de totaliteit van alle goden verenigt).
Alle goden zitten dus onder de paraplu van God, en hierdoor is God de machtigste van alle inferieure goden. Zo ontkwam men ook aan het polythe?sme. Die term elohim is trouwens uitgevonden door de traditie der elohisten.

Wijziging aangebracht door Renoir op 20 June 2013 om 10:33.
Reden: S.v.p. simpelweg gewoon de quote knop gebruiken, niet er in knoeien anders gaat het fout.
Lia is offline   Met citaat reageren
Oud 19 June 2013, 12:13   #45
Lia
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 4 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
Je kunt ook zelf een draadje aanmaken.

Bericht van Lamaar kopiëren en antwoorden maar
Ok, ik wist niet zeker of ik daar citaat van iemand anders voor mocht gebruiken. Thanks voor tip.
Lia is offline   Met citaat reageren
Oud 19 June 2013, 12:17   #46
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard Off-topic berichten.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lia Bekijk bericht
Voor mij betekent het kind zijn (als je tenminste een gelukkige jeugd heb gehad) een heel belangrijke herinnering waar je weer naar terug moet, maar dan als volwassene.

Gnosis betekent zoveel als innerlijk kennen,weten. verwijst dus naar innerlijke observatie en zelfonderzoek. Gnosis werd ingevoerd door Grieken, maar de meeste gnosis werd uit de bijbel (NT) verwijderd, zodat Kerk van gnosis (zeker weten) onzekerheid (het geloof) maakte.
Lia en Pionne zouden jullie zo lief willen zijn dit off-topic onderwerp elders voort te zetten. Ik heb het eerst laten begaan om te zien of het ergens weer on-topic zou komen maar daar ziet het vooralsnog niet naar uit

Bij voorbaat dank WiNk

Lia ik heb jou quote gebruikt omdat het het laatste bericht was in jullie (Pionne en jij) gesprek was.
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Oud 19 June 2013, 12:37   #47
Pionne
Asprirant lid
 
Pionne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
Lia en Pionne zouden jullie zo lief willen zijn dit off-topic onderwerp elders voort te zetten. Ik heb het eerst laten begaan om te zien of het ergens weer on-topic zou komen maar daar ziet het vooralsnog niet naar uit

Bij voorbaat dank WiNk

Lia ik heb jou quote gebruikt omdat het het laatste bericht was in jullie (Pionne en jij) gesprek was.
Vagebond, ik heb mij wel degelijk afgevraagd of mijn posts on topic waren, en ik meende zelf van wel. De 'overgang' van het paradijs (metafoor: kindertijd) naar 'weten' (schuld, schaamte) zag ik als een verliezen van de non-dualiteit, het natuurlijke 'zijn'. Eva at van de boom der kennis en dat verdreef 'de mens' uit dit paradijs (van de eenheid).

Als jij evengoed van mening bent dat ik off topic ben, dan bij deze mijn excuses. Ik zondigde 'onwetend' en onbedoeld! WiNk
Pionne is offline   Met citaat reageren
Oud 19 June 2013, 12:44   #48
Lia
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 4 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
Lia en Pionne zouden jullie zo lief willen zijn dit off-topic onderwerp elders voort te zetten. Ik heb het eerst laten begaan om te zien of het ergens weer on-topic zou komen maar daar ziet het vooralsnog niet naar uit

Bij voorbaat dank WiNk

Lia ik heb jou quote gebruikt omdat het het laatste bericht was in jullie (Pionne en jij) gesprek was.
Hi Vagebond, het lijkt mij goed idee dat iedereen hier wat strikter op let en het ook gaat aangeven. Ik zie soms door de bomen bos niet meer. Zal draadje gnosis aanmaken.
Lia is offline   Met citaat reageren
Oud 19 June 2013, 13:28   #49
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynthia Bekijk bericht
Eva at van de kennis! Kennis is iets, dat je doet zien, maar ook doet verwijderen, van eenheid. Zo tot hier even mijn hersenspinsels
Op welke manier doet kennis/zien van tegenstelling je verwijderen van eenheid wanneer de eenheid al verbroken is door het scheppen van twee?
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Oud 19 June 2013, 13:37   #50
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pionne Bekijk bericht
Vagebond, ik heb mij wel degelijk afgevraagd of mijn posts on topic waren, en ik meende zelf van wel. De 'overgang' van het paradijs (metafoor: kindertijd) naar 'weten' (schuld, schaamte) zag ik als een verliezen van de non-dualiteit, het natuurlijke 'zijn'. Eva at van de boom der kennis en dat verdreef 'de mens' uit dit paradijs (van de eenheid).

Als jij evengoed van mening bent dat ik off topic ben, dan bij deze mijn excuses. Ik zondigde 'onwetend' en onbedoeld! WiNk
Ah zo, duidelijk.

Even een vraagje...waar komt toch dat idee vandaan dat weten gelijk staat aan schaamte/schuld.

Is, in het verlengde daarvan, schaamte en schuld hier niet de boosdoener, ipv het weten, mbt de zondeval?

En wat is het dan wat Adam en Eva tot schaamte bracht mbt hun naaktheid na het eten van de boom van kennis van goed en kwaad?
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 22:46.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.