Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Niet verlicht
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Niet verlicht Mooi nu kan er wat gedaan worden.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 27 March 2013, 22:25   #1
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard Over verlichting

Verlichting is het gerijpte besef dat er niemand is om tot verlichting te komen, dat er niemand is om naar verlichting te kunnen streven, omdat elk ik-beeld juist verschijnt in dat wat je werkelijk bent. (Let wel, élke beschrijving ervan schiet ergens tekort).

Hoe al het streven te bezien dat ondanks dat plaatsvindt? (Mediteren om tot wat dan ook te komen, hard werken om tot wat dan ook te komen, wat dan ook doen om tot wat dan ook te komen.
Moet je af van het idee iemand te zijn Wie is dan de 'je' die daar vanaf zou moeten?

Het is wat het is (=er is geen onveranderlijke betekenis aan te geven), de ik die meent iets te moeten doen is niets anders dan de regen die valt, of de wind die waait. Het is gewoon iets wat gebeurt in de totale samenhang van alles wat zich voordoet en zegt niets over wat je bent. (Omdat dat wat je bent geen enkele begrenzing heeft)
Alles wat we leren zien als oorzaak of gevolg is niet echt van belang, omdat het zien van een oorzaak of een gevolg zelf ook altijd een oorzaak had en een gevolg heeft.

Een samenvatting zou kunnen zijn: Het maakt niet uit wat er gebeurt, het is altijd 'god' die zich laat zien en niets dán 'god'.
Het besef dat je de dromer bent van de droom, niet de ik-figuur in de droom, laat alles in een ander licht vallen. Dan wordt alles wat je meemaakt nooit geacht in staat te zijn om ook maar iets aan te tasten.
Nog steeds is er wat er is, ook angst, ook verdriet, naast al het andere, maar niet meer als iets dat vermeden moet worden en dus niet meer als 'lijden'.

Over Verlichting 2002

Bron

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marchien Toutenhoofd

Hey Renoir!

Jou ken ik toch nog van het onkruid forum?

Ja hoor, je mag het gebruiken. Ik zou het fijn vinden als je de bron vermeldt.

Groetjes,
Marchien

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir

Klopt ik was op het onkruid forum en ik heb ontzettend veel aan je gehad indertijd.

Ik had al je stukjes, helemaal vanaf het begin, opgezocht want alles wat je schreef gingen er in als Gods woord in een ouderling oftewel herkende ik als Waarheid.

Eigenlijk ben je de reden van de start van dit forum, kennelijk is het mogelijk via internet aan waarheidvinding te doen.

Liefs Renoir.
Rennie is offline   Met citaat reageren
 


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Verlichting voorbij Rozenhart Advaita 14 19 February 2013 20:58
nep verlichting, jan Advaita 1 12 February 2011 13:53
Incarnatie en verlichting. Hein Wolter Keers 8 11 September 2010 10:54


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 01:23.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.