Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Leermeesters > Osho
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Osho Introduceerde de Oosterse wijsheid voor de happy few die het zich konden veroorloven naar India te komen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 14 November 2011, 16:37   #41
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Mijn idee!

'T was dan ook 'n cynische reactie van mij.
Maar...er zijn legio mensen die daar wel van uit gaan en zelfs hevig ge?rriteerd raken door wat jij schrijft.
Maar ik ben het helemaal met je eens.
Er zijn legio mensen zo niet de meeste die nergens meer zijn en nergens meer komen.

Het zijn alleen de succesverhalen die hoog van de toren blazen wat ZIJ wel niet allemaal GEDAAN hebben.
De anderen hoor je niet.
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 14 November 2011, 16:48   #42
Von
Asprirant lid
 
Von's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 June 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blikje Bekijk bericht
Mijn idee!

'T was dan ook 'n cynische reactie van mij.
Maar...er zijn legio mensen die daar wel van uit gaan en zelfs hevig ge?rriteerd raken door wat jij schrijft.
Maar ik ben het helemaal met je eens.
Er zijn legio mensen zo niet de meeste die nergens meer zijn en nergens meer komen.

Het zijn alleen de succesverhalen die hoog van de toren blazen wat ZIJ wel niet allemaal GEDAAN hebben.
De anderen hoor je niet.
Wat zou de ander dan moeten irriteren van wat ik schrijf?
Von is offline   Met citaat reageren
Oud 14 November 2011, 17:01   #43
Von
Asprirant lid
 
Von's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 June 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Von Bekijk bericht
Wat zou de ander dan moeten irriteren van wat ik schrijf?
Oh, je bedoelt de mensen die net zo reageerden als jij?
Mensen die denken dat "alles" maakbaar is dmv vrije wil?
Von is offline   Met citaat reageren
Oud 14 November 2011, 17:21   #44
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Juist.

Die (dat denken)
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 14 November 2011, 17:39   #45
Von
Asprirant lid
 
Von's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 June 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blikje Bekijk bericht
Juist.

Die (dat denken)
ok
Von is offline   Met citaat reageren
Oud 14 November 2011, 18:30   #46
vesselin
Asprirant lid
 
vesselin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 November 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door blikje
..dan denk ik weer dat er iemand is die sorry moet zeggen.
Hahahahaha.... waar is de tijd...

Er is altijd wel iemand nodig om te zeggen dat er niemand is.

De hele controverse rond iemand-niemand waar ik mij eindeloos over opgewonden heb, en eindeloos over gediscussieerd heb, interesseert mij geen fluit meer.
Net zo min als de bewering dat het gevoel een vrije wil te hebben een illusie zou zijn.
Ik ben hier op aarde waarschijnlijk nog maar een poosje.... en ik vind het eindelijk wel leuk om te leven.
Dat is me genoeg.

Mijn zus was op geen enkele manier met de dood bezig.
Als alleenstaande moeder met twee studerende kinderen van 19 en 17, was ze voortdurend aan het beredderen om de zaken zo goed mogelijk draaiend te houden.
Ze werkte hard, nota bene in een ziekenhuis waar ze een verantwoordelijke administratieve functie had.
Ze dacht nooit na over haar gezondheid en toen ze in september wat doffe pijn voelde in haar rechterzij, besloot ze toch maar eens naar de dokter te gaan. 14 december was ze dood.
Ze heeft mij nog verteld hoe totaal verrast en verbijsterd ze was: Ze had het nooit voelen aan komen.
Dit is ze, de laatste zomer voor haar dood, zich van geen kwaad bewust.


vesselin is offline   Met citaat reageren
Oud 14 November 2011, 19:32   #47
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

..WHEN EVERYTHING STOPS..


http://www.youtube.com/watch?v=Mz3ZMAU5Kyo
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 14 November 2011, 21:14   #48
sagnaar
Jubilaris
 
sagnaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 September 2010
Berichten: 191
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vesselin Bekijk bericht
Hahahahaha.... waar is de tijd...

Er is altijd wel iemand nodig om te zeggen dat er niemand is.

De hele controverse rond iemand-niemand waar ik mij eindeloos over opgewonden heb, en eindeloos over gediscussieerd heb, interesseert mij geen fluit meer.
Net zo min als de bewering dat het gevoel een vrije wil te hebben een illusie zou zijn.
Ik ben hier op aarde waarschijnlijk nog maar een poosje.... en ik vind het eindelijk wel leuk om te leven.
Dat is me genoeg.

Mijn zus was op geen enkele manier met de dood bezig.
Als alleenstaande moeder met twee studerende kinderen van 19 en 17, was ze voortdurend aan het beredderen om de zaken zo goed mogelijk draaiend te houden.
Ze werkte hard, nota bene in een ziekenhuis waar ze een verantwoordelijke administratieve functie had.
Ze dacht nooit na over haar gezondheid en toen ze in september wat doffe pijn voelde in haar rechterzij, besloot ze toch maar eens naar de dokter te gaan. 14 december was ze dood.
Ze heeft mij nog verteld hoe totaal verrast en verbijsterd ze was: Ze had het nooit voelen aan komen.
Dit is ze, de laatste zomer voor haar dood, zich van geen kwaad bewust.


de matterhorn.
sagnaar is offline   Met citaat reageren
Oud 15 November 2011, 01:51   #49
Tine
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 29 September 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Von Bekijk bericht
Misschien denken(!!!) we wel dat we een vrije wil hebben
Tja, dat denken h?. Het kan ons van alles wijs maken...

Voor mij wandelen eigen "wil" en "vrij" ondertussen niet meer hand in hand. We hebben allicht een wil (we "willen" immers van alles) maar juist het ?nders willen, "spreekt" van een niet-goed-genoeg-zijn zoals het is. En dat leidt juist tot een ervaren van ONvrijheid, tot een strijd in het denken. "Het" gaat dan immers niet zoals het ZOU MOETEN gaan.
Door de gedachte "ik wil dit" ontstaat tezelfdertijd de tegengestelde gedachte "ik wil niet dat"; "ik wil het zus" roept dan tegelijk "ik wil het niet zo" op.

Pas toen ik stopte met willen-dat-het-anders-is-dan-hoe-het-is, ontstond de bereid-willigheid om de eigen (starre) wil over te geven aan de wil van het leven. In dat proces van een steeds maar weer overgeven van de eigen wil aan d? levenswil, ontstond er gaandeweg vrijheid (vertrouwen en aanvaarding).
Er blijkt dus wel degelijk zoiets als een vrije wil te bestaan, namelijk in het "willig" zijn om niet meer dwangmatig het éne te willen (bereiken, ervaren, denken, hebben) met uitsluiting van (omwille van angst voor) het andere.

Ik mag nog steeds willen wat ik wil (als mens kan ik immers niet anders dan bepaalde voorkeuren hebben) maar als die eigen wil niet "vervuld" wordt, weet ik dat dit de manier is waarop het leven mij in de voor mij juiste richting "stuurt". Mijn wil "verloor" haar resultaatgerichtheid en werd juist daardoor bevrijd.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Von Bekijk bericht
"uw enige verlangen handelt dan samen met het onze".
Of : ik vertrouw erop dat het leven (God/Bewustzijn) mijn best-wil voor ogen heeft waardoor ik mijn beter-willen-weten kan opgeven (in de trappen der vergelijking staat "best" immers boven "beter" )
Tine is offline   Met citaat reageren
Oud 15 November 2011, 06:23   #50
vesselin
Asprirant lid
 
vesselin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 November 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door caine
de matterhorn.
Inderdaad... hahaha... de Matterhorn!
Die staat er nog altijd, onaangedaan.
Op de plaats waar mijn zus op de foto zit, hebben ontelbare mensen plaats genomen in de loop van de geschiedenis. En ontelbaren van hen zijn overleden.
Maar, de Matterhorn, staat nog steeds majestueus te glanzen in het zonlicht.... onaangedaan, zoals de stilte voor de schepping.


vesselin is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 14:23.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.