Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Kennis omtrent mijzelf
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Kennis omtrent mijzelf Bewust worden van mijn eigen aardigheden en de hulp van forumgenoten daarbij.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 8 May 2013, 20:41   #41
Virgo
Asprirant lid
 
Virgo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Ik stel de vraag: wat nu? Lijkt me een hele open vraag. Daarop is ieder willekeurig antwoord denkbaar, en wat doe jij? Jij kiest ervoor om het te defini?ren in termen van probleem(en). Het is jouw definitie, niet de mijne.
Flauw he, dat ik net zo flauw ben als jij ;)

Maar ik heb ook de ideale balans nog niet gevonden, dus waarschijnlijk zowel jouw als mijn probleem. (en dr zullen dr nog wel veeeeeeeeeeel meer zijn)
Virgo is offline   Met citaat reageren
Oud 8 May 2013, 20:47   #42
Virgo
Asprirant lid
 
Virgo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Zeker. Maar mensen die 'zuiver denken' hoog in het vaandel hebben, hebben meestal weinig moeite om dat te relativeren. Dat in tegenstelling tot de 'aanhangers' van intuïtie.
Ook dat durf ik te betwijfelen. Er bestaan wetenschappers die zich helemaal vast kunnen bijten in een visie. Dawkins bv.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Het ging niet om 'vieze' praatjes te doen, maar was wat plastisch al metafoor gebruikt.

Het gaat mij er om, om zowel bij denken als intuïtie, het te zien voor wat het is.
Ik ging er ook wel van uit dat je het als metafoor bedoelde, maar ik trok hem ff door ;)
Eerlijk gezegd vond ik je bewering nogal zwart wit gesteld. Ik ben het met je eens dat teveel denken tot besluiteloosheid kan leiden en te impuls-gestuurd sneller tot puinhoop. Maar ik denk dat intuïtie verfijnder werkt dan impuls.
Virgo is offline   Met citaat reageren
Oud 8 May 2013, 20:48   #43
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Virgo Bekijk bericht
Flauw he, dat ik net zo flauw ben als jij ;)

Maar ik heb ook de ideale balans nog niet gevonden, dus waarschijnlijk zowel jouw als mijn probleem. (en dr zullen dr nog wel veeeeeeeeeeel meer zijn)
Ik zou er niet teveel op rekenen. Ik heb ervoor gekozen om te denken in termen van mogelijkheden en kansen i.p.v. in termen van problemen. Ik ben ook niet (meer) op zoek naar een ideaal. Het is zo ideaal als ik wil dat het is, zelfs als dat verre van ideaal lijkt te zijn. Dat lijkt maar zo.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 8 May 2013, 20:51   #44
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Virgo Bekijk bericht
Ook dat durf ik te betwijfelen. Er bestaan wetenschappers die zich helemaal vast kunnen bijten in een visie. Dawkins bv.



Ik ging er ook wel van uit dat je het als metafoor bedoelde, maar ik trok hem ff door ;)
Eerlijk gezegd vond ik je bewering nogal zwart wit gesteld. Ik ben het met je eens dat teveel denken tot besluiteloosheid kan leiden en te impuls-gestuurd sneller tot puinhoop. Maar ik denk dat intuïtie verfijnder werkt dan impuls.
Wat maakt het uit hoe het werkt. Als het (voor jou/mij) maar werkt. Toch?
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 8 May 2013, 20:55   #45
Virgo
Asprirant lid
 
Virgo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Ik heb ervoor gekozen om te denken in termen van mogelijkheden en kansen i.p.v. in termen van problemen. Ik ben ook niet (meer) op zoek naar een ideaal. Het is zo ideaal als ik wil dat het is, zelfs als dat verre van ideaal lijkt te zijn. Dat lijkt maar zo.
Waar zie jij dat ik in problemen denk? Ik denk altijd in oplossingen, maar heb ook weleens een kutdag. Maar meestal is mijn glas halfvol ipv halfleeg.

Wat doen we hier nog? ;)
Virgo is offline   Met citaat reageren
Oud 8 May 2013, 21:02   #46
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Dit lijkt me, nu per definitie, een uitspraak met een hoog kletskoekgehalte. Jij draait de zaken om. Dat wat per definitie altijd op zijn gelijk uit is, is allesbehalve intuïtie. Dat is ego/ denken in optima forma. Niks mis mee, maar noem dat in godsnaam geen intuïtie.



Het lijkt er meer op dat jij zomaar wat doet, namelijk zeer vreemde beweringen. Als je weet (zonder te weten) dan weet je....hoef je niets meer te leren noch interpreteren. Je vaart op je eigen innerlijke kompas.
Ik zie het al. Ook over wat intuitie is verschillen we al weer van mening. Dat schiet niet op Nadje. Waar ik het wel over eens ben is dat ego altijd uit is op zn eigen gelijk. Maar ego heeft dan weer niets, maar dan ook niets met intuitie te maken.

Btw, vreemde beweringen zijn beweringen die jij niet kent?.niks mis mee!
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 8 May 2013, 21:03   #47
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Virgo Bekijk bericht
Ik denk dat intuïtie ook andersom kan werken: dat je eerst met je denken alle voors en tegen afweegt (b.v. onder het tandenpoetsen zoals jij ook al omschreef), een nachtje gaat slapen (je gedachten in de week legt) en dan een beslissing op 'gevoel' kunt nemen.

Maar ik realiseer mij dat het soms lastig is om gevoel (emotiegestuurd), intuïtie (een onverklaarbaar innerlijk weten), en opgeslagen ervaringen (zoals door Maria omschreven) te scheiden.

Daarnaast bestaat er volgens mij ook nog zoiets als impuls, al dan niet door dierlijk instinct ingegeven.
Het is ook lastig te scheiden. Vandaar al die spraakverwarringen en vreemde beweringen hier.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 8 May 2013, 21:07   #48
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Virgo Bekijk bericht
Waar zie jij dat ik in problemen denk? Ik denk altijd in oplossingen, maar heb ook weleens een kutdag. Maar meestal is mijn glas halfvol ipv halfleeg.

Wat doen we hier nog? ;)
Vind je het niet gezellig? En bedankt hoor. Jij hebt het woord probleem ingebracht. Ik niet.

En waarom zouden we nooit meer een kutdag mogen hebben? Alle dagen mooi weer gaat ook vervelen tenslotte. En mijn glas is bij voorkeur vol. Ik ben een enorme innemer. De meesten hier weten dat wel, maar voor jou en de nieuwkomers hier....ik heb gelukkig zelden een kwade dronk over me, dat pleit in mijn voordeel....
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 8 May 2013, 21:16   #49
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Ik zie het al. Ook over wat intuitie is verschillen we al weer van mening. Dat schiet niet op Nadje. Waar ik het wel over eens ben is dat ego altijd uit is op zn eigen gelijk. Maar ego heeft dan weer niets, maar dan ook niets met intuitie te maken.

Btw, vreemde beweringen zijn beweringen die jij niet kent?.niks mis mee!
Hoe kun je dan zeggen dat het de aard van intuïtie is dat het gelijk heeft? Ego heeft iets met gelijk. intuïtie weet. Dat zijn 2 verschillende dingen. In mijn optiek. Jij hebt het steeds over verschillen van mening maar daar gaat het helemaal niet over. Daar kan het m.i. helemaal niet over gaan als je het over intuïtie hebt. Allereerst dienen we helderheid te verkrijgen en tot overeenstemming te komen aangaande wat de betekenis van intuïtie is, alvorens daar überhaupt ook nog onze mening op los te laten. Betekenis (geven aan) en een mening (hebben over) zijn voor mij ook totaal verschillende zaken.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 8 May 2013, 21:17   #50
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Virgo Bekijk bericht
Ook dat durf ik te betwijfelen. Er bestaan wetenschappers die zich helemaal vast kunnen bijten in een visie. Dawkins bv.

Ik ging er ook wel van uit dat je het als metafoor bedoelde, maar ik trok hem ff door ;)
Eerlijk gezegd vond ik je bewering nogal zwart wit gesteld. Ik ben het met je eens dat teveel denken tot besluiteloosheid kan leiden en te impuls-gestuurd sneller tot puinhoop. Maar ik denk dat intuïtie verfijnder werkt dan impuls.
Wat bedoel je met dat zwart wit?

Waar wil je naar toe? Een lans breken voor intuïtie?
Rob is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Hoe stop je het denken? Nathan Jiddu Krishnamurti 1 5 September 2011 12:23
Problemen en denken ... Nathan Eckhart Tolle 0 3 June 2010 11:51


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 12:17.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.