Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Advaita
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Advaita Advaita is niet voor doetjes

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 19 March 2021, 15:39   #41
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht
Dat begrijp ik beter als je zegt dat het ik zijn is. Leeg of vol, het doet er niet toe, het is zijn. Ja toch? Dat is toch wat je zegt ?
Nee het 'ik' is geen zijn. Als het 'ik' uit het 'ik ben' is genomen wat blijft er dan over?
  Met citaat reageren
Oud 19 March 2021, 15:54   #42
Darsho
Jubilaris
 
Darsho's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2021
Berichten: 301
Standaard kosmisch of hogere vorm van bewustzijn

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Het gaat niet naar hoger maar naar dieper, een totaal in jezelf afdalen.
Het gaat wel naar hoger!
Citaat:
De psychiater Richard Maurice Bucke beschreef drie types van bewustzijn, maar dan meer in evolutionaire zin; simpel bewustzijn: wat dieren en mensen hebben, zelfbewustzijn: wat alleen mensen hebben en kosmisch bewustzijn: wat een hogere vorm van bewustzijn is ten opzichte van het gewone bewustzijn van mensen.

bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Bewustzijn
marie heeft een kosmisch bewustzijn bereikt, wat een hogere vorm van bewustzijn is.
__________________
Crazy Wisdom.
Darsho is offline   Met citaat reageren
Oud 19 March 2021, 18:45   #43
Darsho
Jubilaris
 
Darsho's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2021
Berichten: 301
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Vrijwel niemand heeft de wens koste wat kost te willen weten 'wat' hij is..
Wat men ook doet of niet doet, het maakt deel uit van het plan. Als het moet gebeuren, zal het ook gebeuren. Anders is het onmogelijk, ook al wil men het koste wat kost.
__________________
Crazy Wisdom.
Darsho is offline   Met citaat reageren
Oud 19 March 2021, 19:02   #44
Peer
Vicaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 109
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darsho Bekijk bericht
Wat men ook doet of niet doet, het maakt deel uit van het plan. Als het moet gebeuren, zal het ook gebeuren. Anders is het onmogelijk, ook al wil men het koste wat kost.
Ik zou dus heel hard kunnen ploeteren net als Bassie en Laurens maar dan toch niet opgenomen zijn in het plan. Dat is dan wel balen, alle moeite voor niets. Moet ik dat zo zien Darsho?

Peer is offline   Met citaat reageren
Oud 19 March 2021, 19:11   #45
Darsho
Jubilaris
 
Darsho's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2021
Berichten: 301
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peer Bekijk bericht
Moet ik dat zo zien Darsho?
Kijk, het zit zo: 'Tussen metanoia en paranoia loopt slechts een dunne lijn', placht Émile Gillabert te zeggen.
Ze lijken erg op elkaar. Zelfs een gezond ego kan dit niet verdragen. Daarom spreken we ook van Crazy Wisdom: wijsheid is dwaasheid en dwaasheid is wijsheid. Het is de totale richtingloosheid van het leven: geen richting, geen orde, maar totale chaos! Daar maar een klein beetje door geraakt worden, maakt mensen al bang; ze ervaren het als een peilloze afgrond.

Als het moet gebeuren, dan zal het gebeuren. Alleen het Bestaan weet wat er dient te gebeuren. Wat je denkt te zijn, kan hiervoor nooit klaargestoomd worden, maar Dat wat het Zelf is, weet wel beter, en als Genade achter je aan zit, is er geen ontsnappen meer aan. Daarom wordt ook gezegd dat als jij op zoek gaat naar Genade, je die niet kunt vinden, maar dat als Genade jou zoekt, ze overal aanwezig is!
WiNk
__________________
Crazy Wisdom.
Darsho is offline   Met citaat reageren
Oud 19 March 2021, 19:23   #46
Peer
Vicaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 109
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darsho Bekijk bericht
Kijk, het zit zo: 'Tussen metanoia en paranoia loopt slechts een dunne lijn', placht Émile Gillabert te zeggen.
Ze lijken erg op elkaar. Zelfs een gezond ego kan dit niet verdragen. Daarom spreken we ook van Crazy Wisdom: wijsheid is dwaasheid en dwaasheid is wijsheid. Het is de totale richtingloosheid van het leven: geen richting, geen orde, maar totale chaos! Daar maar een klein beetje door geraakt worden, maakt mensen al bang; ze ervaren het als een peilloze afgrond.

Als het moet gebeuren, dan zal het gebeuren. Alleen het Bestaan weet wat er dient te gebeuren. Wat je denkt te zijn, kan hiervoor nooit klaargestoomd worden, maar Dat wat het Zelf is, weet wel beter, en als Genade achter je aan zit, is er geen ontsnappen meer aan. Daarom wordt ook gezegd dat als jij op zoek gaat naar Genade, je die niet kunt vinden, maar dat als Genade jou zoekt, ze overal aanwezig is!
WiNk
Genade zit me constant op de hielen Darsho. Dat was ook zo met Ferrand Rocher, de hoofpersoon uit het boek "op zwart zaad". Hij werd uiteindelijk ingehaald. Voor mij is het maar afwachten geblazen. Ik ben dan ook geen papieren persoon maar een echt mens van vlees en bloed die gezocht wordt door Genade. Tenminste zo voelt dat voor mij.JaKnIk
Peer is offline   Met citaat reageren
Oud 19 March 2021, 20:20   #47
Darsho
Jubilaris
 
Darsho's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2021
Berichten: 301
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peer Bekijk bericht
Genade zit me constant op de hielen Darsho.
Dat is goed, want de mensen zijn al sinds onheuglijke tijden in de greep van pijn, vanaf het moment dat ze in ongenade vielen, het domein van tijd en verstand betraden en het besef van Zijn verloren. Op dat moment begonnen ze zichzelf te beschouwen als zinloze stofjes in een vijandig heelal, afgesneden van de Bron en van elkaar.
__________________
Crazy Wisdom.
Darsho is offline   Met citaat reageren
Oud 19 March 2021, 21:59   #48
Sam
Actuaris
 
Sam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 August 2020
Berichten: 577
Standaard Er valt niets te bereiken...

Zolang Kabu/Darsho/peer hunkert naar iets te bereiken, zullen ze of zichzelf iets 'wijs' maken of gewoon dwaas meedraaien in onwaarheid...
Sam is offline   Met citaat reageren
Oud 19 March 2021, 22:02   #49
Sam
Actuaris
 
Sam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 August 2020
Berichten: 577
Standaard Gedreven door angst...

Gedreven door angst zoeken mensen als Kabu/Darsho/Peer naar houvast....

Een bron buiten zichzelf drijft ze tot waanzin...
Sam is offline   Met citaat reageren
Oud 19 March 2021, 22:04   #50
Sam
Actuaris
 
Sam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 August 2020
Berichten: 577
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peer Bekijk bericht
Genade zit me constant op de hielen Darsho. Dat was ook zo met Ferrand Rocher, de hoofpersoon uit het boek "op zwart zaad". Hij werd uiteindelijk ingehaald. Voor mij is het maar afwachten geblazen. Ik ben dan ook geen papieren persoon maar een echt mens van vlees en bloed die gezocht wordt door Genade. Tenminste zo voelt dat voor mij.JaKnIk
Is er alleen genade voor mensen die aan zelfonderzoek denken te doen?
Sam is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Advaita is niet voor doetjes Rennie Advaita 38 18 February 2011 21:56
Leren zien wat we NIET zijn. Rennie Advaita 33 16 June 2010 09:03


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 14:20.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.