Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Bewustwording > Alles is bewustzijn
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Alles is bewustzijn De rest is persoonlijke invulling.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 31 May 2013, 13:17   #41
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lia Bekijk bericht
Nadje, voorzover je een doel hebt, bepaalt jouw doel de richting. Het doel hier op dit forum is zelfkennis. Zelfkennis houdt nauw verband met bewustwording te Zijn, en Zijn is Stilte en Rust.
Niemand is zich ooit bewust geworden te Zijn in lawaai en veel bombarie.
Punt is dat lawaai, bombarie, kortom oplaaiende emoties als hoge golven het stille Zijn versluieren.
Vandaar dus die beteugeling.
Ik hou erg van stilte en rust (op zijn tijd) en menselijkerwijs is dat dan afhankelijk van omstandigheden. Als je het hebt over Stilte als kenmerk van Zijn dan is dat nergens van afhankelijk. Er wordt wel eens de vergelijking gemaakt met het filmdoek waarop een film verschijnt. Of de film nu stil is of rumoerig, voor het filmdoek waarop het verschijnt is dat niet van belang, het wordt er niet door aangetast, niet anders van. De herrie van de film kan de stille aanwezigheid van het doek niet aantasten of doen verdwijnen.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 31 May 2013, 13:58   #42
Hans
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lia Bekijk bericht
Zie in mahabaratha verhaal over Arjuna, die als ruiter/wagenmenner wagen en paard beteugelt.
Wagen + wielen symboliseren vormleven en levensrad.
Paard staat voor emoties/gedachten.
Arjuna heeft als ruiter/wagenmenner de leiding op weg naar het doel: zelfrealisatie.

Arjuna is waarnemer van zijn emoties en gedachten, en geeft er sturing/leiding aan.
De pointe is, dat wij ons niet moeten laten besturen/leiden door onze emoties en gedachten, en daar willoos slachtoffer van worden.

Het word net een beetje link als je de wagen en het paard niet goed kan onderscheiden,....voor je het weet beteugel je juist iets wat "los" zou moeten zijn,...

Ik vermoed dat het eerder waarnemen zonder de sturing moet zijn, weet net nog niet goed door wie of wat of hoe,...of,...
Hans is offline   Met citaat reageren
Oud 31 May 2013, 15:02   #43
Lia
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 4 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Ik hou erg van stilte en rust (op zijn tijd) en menselijkerwijs is dat dan afhankelijk van omstandigheden. Als je het hebt over Stilte als kenmerk van Zijn dan is dat nergens van afhankelijk. Er wordt wel eens de vergelijking gemaakt met het filmdoek waarop een film verschijnt. Of de film nu stil is of rumoerig, voor het filmdoek waarop het verschijnt is dat niet van belang, het wordt er niet door aangetast, niet anders van. De herrie van de film kan de stille aanwezigheid van het doek niet aantasten of doen verdwijnen.
Stil-Zijn is op zichzelf nergens van afhankelijk. Het is en blijft aanwezig zoals het is: stil. Dit bewust-Zijn kan wel versluierd worden door afleiding lawaai, etc. Men wordt zich dan al snel onbewust te Zijn.
Ik zit graag thuis in mijn eigen wereldje. Thuis ervaar ik als mijn basis, omdat het hier rustig, stil en vredig is. Neemt niet weg, dat ik af en toe rumoer, drukte op zoek. Ik zit hier niet op geïsoleerd eiland.
Lia is offline   Met citaat reageren
Oud 31 May 2013, 15:21   #44
Lia
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 4 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk bericht
Het word net een beetje link als je de wagen en het paard niet goed kan onderscheiden,....voor je het weet beteugel je juist iets wat "los" zou moeten zijn,...

Ik vermoed dat het eerder waarnemen zonder de sturing moet zijn, weet net nog niet goed door wie of wat of hoe,...of,...
Zie mijn reactie hierboven: beteugelen betekent niet forceren, onderdrukken.

Beteugelen houdt in, dat iemand als bewustzijnde/waarnemer/leider zijn eigen emoties, gedachten, egogerichtheid opmerkt. Hij kan daar dan sturing aan geven, maar ze ook loslaten.
Gedachten, emoties worden door de bewust-Zijnde ervaren als "bezoekers" die het bewustzijnsveld (aura) binnenkomen. Je kunt een bezoeker binnenlaten als hij bevalt, of wegsturen (loslaten) als hij niet bevalt.
Lia is offline   Met citaat reageren
Oud 31 May 2013, 15:34   #45
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lia Bekijk bericht
Zie in mahabaratha verhaal over Arjuna, die als ruiter/wagenmenner wagen en paard beteugelt.
Wagen + wielen symboliseren vormleven en levensrad.
Paard staat voor emoties/gedachten.
Arjuna heeft als ruiter/wagenmenner de leiding op weg naar het doel: zelfrealisatie.

Arjuna is waarnemer van zijn emoties en gedachten, en geeft er sturing/leiding aan.
De pointe is, dat wij ons niet moeten laten besturen/leiden door onze emoties en gedachten, en daar willoos slachtoffer van worden.
Thks voor deze prachtige en heldere beschrijving/uitleg....
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Oud 31 May 2013, 16:27   #46
Lia
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 4 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
Thks voor deze prachtige en heldere beschrijving/uitleg....
Be your service.
Lia is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 15:31.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.