Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Kennis omtrent mijzelf
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Kennis omtrent mijzelf Bewust worden van mijn eigen aardigheden en de hulp van forumgenoten daarbij.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 15 April 2012, 22:17   #41
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Ook al slaap iemand 3 nachten over, ik meen de geraaktheid in de tekst te voelen, die nog steeds erin gemengd is.
Men kan over na denken, of zelfs bij stil staan, maar vaak is de geraaktheid die toch het doorzet om te verdedigen.
Het is gewoon wat ik waarneem Ulla, je kan me niet op andere gedachten brengen. Is wat ik voel en waarneem.
Als mensen ineens weer open zijn, voel ik dat ook. Ik meen de kleinste geringste geraaktheid waar te nemen in een tekst.
Gevoelig zijn voor stemmingen sferen kan zeer verontrustend zijn.
En al helemaal als het gemengd is met eigen dingen. Rust wil daar wel bij helpen en je eigen boontjes doppen. Het blijft een kwestie wel of niet in evenwicht zijn. Ben ik dat niet houd ik het bij mijn eigen boontjes.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 15 April 2012, 22:23   #42
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Gevoelig zijn voor stemmingen sferen kan zeer verontrustend zijn.
En al helemaal als het gemengd is met eigen dingen. Rust wil daar wel bij helpen en je eigen boontjes doppen. Het blijft een kwestie wel of niet in evenwicht zijn. Ben ik dat niet houd ik het bij mijn eigen boontjes.
Alles is een oefening naar het moment dat er niets meer in de weg staat.
Oefenen, en stap voor stap tot het volledige transparantie plaats vindt. Tot die tijd, gewoon leven met dat wat zich voordoet, en door mijn eigen toe doen, en medewerking van medemens plaats vindt.
Niets verontrustend, alleen maar oefen materiaal.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 15 April 2012, 22:30   #43
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Alles is een oefening naar het moment dat er niets meer in de weg staat.
Oefenen, en stap voor stap tot het volledige transparantie plaats vindt. Tot die tijd, gewoon leven met dat wat zich voordoet, en door mijn eigen toe doen, en medewerking van medemens plaats vindt.
Niets verontrustend, alleen maar oefen materiaal.


Ja, i know. Het is mijn werk op verschillende manieren/locaties en niveaus. Had even geen beter woord die de lading dekt.

Al zijn er wel degelijk mensen die daar niet zo soepel mee omgaan, en hun (hoog) gevoeligheid op zijn minst als lastig ervaren. Je wilt niet weten, welke ellende er uit voort kan komen voor bv. kinderen en daardoor zelfs in de problemen raken. En er dus mee moeten leren omgaan, juist omdat er zoveel eigen onzekerheden en dingen spelen.

Wijziging aangebracht door Ulla op 15 April 2012 om 22:55.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 16 April 2012, 07:43   #44
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Ja, i know. Het is mijn werk op verschillende manieren/locaties en niveaus. Had even geen beter woord die de lading dekt.

Al zijn er wel degelijk mensen die daar niet zo soepel mee omgaan, en hun (hoog) gevoeligheid op zijn minst als lastig ervaren. Je wilt niet weten, welke ellende er uit voort kan komen voor bv. kinderen en daardoor zelfs in de problemen raken. En er dus mee moeten leren omgaan, juist omdat er zoveel eigen onzekerheden en dingen spelen.
Mooi werk Ulla.

Ik heb zelf mezelf op dit gebied de weg wijs gemaakt. Beter gezegd, ik heb me door mijn intuïtie laten lijden.
Mijn begaafdheid die eerst grote kwetsbaarheden vrij maakte, is voor mij nu een deel van het geheel geworden.
Het blijft een gevoeligheid, maar het brengt ook heel veel andere ervaringen naar me toe; geheimen, en mystieke ervaringen, die voor andere mensen versluierd blijven.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 16 April 2012, 08:03   #45
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Mooi werk Ulla.

Ik heb zelf mezelf op dit gebied de weg wijs gemaakt. Beter gezegd, ik heb me door mijn intuïtie laten lijden.
Mijn begaafdheid die eerst grote kwetsbaarheden vrij maakte, is voor mij nu een deel van het geheel geworden.
Het blijft een gevoeligheid, maar het brengt ook heel veel andere ervaringen naar me toe; geheimen, en mystieke ervaringen, die voor andere mensen versluierd blijven.
Iemand helpen/steunen/begeleiden in zijn/haar gevoeligheden/geraaktheden is de ander zijn eigen dingen maar ook mogelijkheden laten zien ( zonder te labelen) en daaruit het zelf het passende te laten kiezen, wat men aan kan en aan durft. Het werkt niet om kant en klare oplossingen voor te kauwen, de eigen ervaring en zelf uitvinden en on_dekken is iets wat ten grondslag ligt aan het leven. Directe confrontatie is daarbij wel erg behulpzaam zijn en is de kortste weg. En gewoon een must, zonder lukt het niet.

Mensen zijn allemaal gevoelig, de een meer dan de ander en iedereen heeft daar zo zijn ervaringen mee. Of je daar nu wel of geen tijdelijke feedback ( zo noem ik het dan maar) vraagt, heeft niet zo veel ermee te maken. Je doet het in elk geval zelf en verkrijgt je eigen wijs heid.

Met rust gelaten te worden is ook een essentieel onderdeel van het menselijke en dierlijke over (leven) en bijbehorende instinct en reacties die daaruit voortvlooien. En de een is zich daar meer bewust van de ander. Ben je dat niet, heb je mee kans dat je fysieke maar ook mentale klachten kunt hebben/krijgen zonder door te hebben dat het daarmee te maken heeft.

Dieren maar daarom dus ook mensen reageren op de behoefte aan rust met bij voorkeur met vluchten en als het niet anders kan vechten op op zijn minst verweren. Hoe en op welke manier is afhankelijk van aanleg en temperament, en al dan niet van (restjes) onverwerkte gebeurtenissen, die daar ook een rol in kunnen spelen. Ondanks dat veel van onze gedragingen (en vaak ook nog noodzakelijk) onbewust zijn kun je je hier heel erg bewust van worden en er ook het nodige aan doen om in je leven de harmonie en balans te bewaren en zo fysiek en mentaal gezond mogelijk te blijven.

En daar kun je je heel erg bewust van zijn en worden. En als je dat een keer weet, is het niet altijd meer nodig om bij elke geraaktheid je continue bewust te zijn van de reacties die daaruit voortvlooien. Acceptatie en vertrouwen in je (gods) kracht oftewel dat wat je bent, doet de rest, al dan niet op bewust niveau. En daar kun je al dan niet hulpmiddelen/technieken bij gebruiken, die je ont_spanning en rust geven. Maar ook de broodnodige confrontatie.

Wrikt dat wordt je dat vanzelf en vrijwel direct gegeven in de vorm van de situatie. En op die manier krijg je steeds meer je reacties door en wat ze met je, maar ook anderen doen. En wat je kunt doen, om eraan toe te geven, zonder telkens willens en weten mee te werken aan conflicten.
Al is de angst voor conflicten ook weer een gevoeligheid op zich.

Je rust kun je ook op andere manieren creeren, zonder het gevoel te hebben, dat je het op hoeft te kroppen. Dat is iets wat juist funest is voor onze gezondheid en welzijn. En een reden voor veel bewust gevoelige mensen, om hun rust te verkrijgen door zo veel mogelijk maatschappelijke ballast te laten voor wat die is en te kiezen voor een zo eenvoudig mogelijk leven.

Ik had het al eerder willen schrijven, maar wat me opvalt is dat je het als ik het goed lees, vooral hebt over geraaktheden zoals bv. irritaties. Hoe zit het met geraaktheden zoals ontroering n.a.v. een schilderij, mooie muziek of ook alleen maar de glimlach van je kind, of andere gebeurtenissen die je kunnen ont_roeren?

Wijziging aangebracht door Ulla op 16 April 2012 om 08:24.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 16 April 2012, 08:58   #46
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Ook al slaap iemand 3 nachten over, ik meen de geraaktheid in de tekst te voelen, die nog steeds erin gemengd is.
Men kan over na denken, of zelfs bij stil staan, maar vaak is de geraaktheid die toch het doorzet om te verdedigen.
Het is gewoon wat ik waarneem Ulla, je kan me niet op andere gedachten brengen. Is wat ik voel en waarneem.
Als mensen ineens weer open zijn, voel ik dat ook. Ik meen de kleinste geringste geraaktheid waar te nemen in een tekst.
Wat je zegt. Je meent iets waar te nemen, waarmee niet gezegd is dat dat ook klopt. Maar zoals je zelf zegt ben je in het geheel niet op andere gedachten te brengen. Je houdt liever star vast aan je eigen ideeën en overtuigingen en dan verwijt je anderen niet open te zijn. En dan ga je je vervolgens beklagen dat er zo weinig mensen zijn met wie je in gesprek kunt gaan. Ik heb je de afgelopen dagen niet(s) anders zien doen. Je zei het zelf al behoefte om af te reageren. Nou prima. Ik hoop dat het je heeft opgelucht, en wat ik nu schrijf is allemaal mijn irritatie of geraaktheid of hoe je 't maar wilt noemen. Ik zal je gelijk de wind uit de zeilen nemen, ja dat klopt. Dat gezegd hebbende, kun je dan nu dus rustig eens de hand in eigen boezem steken, dunkt me zo.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 16 April 2012, 12:24   #47
Frederiki
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 11 February 2012
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje
kun je dan nu dus rustig eens de hand in eigen boezem steken, dunkt me zo.
En wat voor boezem! Jezus Christus! Whaaaaaw!!!!
Frederiki is offline   Met citaat reageren
Oud 16 April 2012, 17:53   #48
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht

Ik had het al eerder willen schrijven, maar wat me opvalt is dat je het als ik het goed lees, vooral hebt over geraaktheden zoals bv. irritaties. Hoe zit het met geraaktheden zoals ontroering n.a.v. een schilderij, mooie muziek of ook alleen maar de glimlach van je kind, of andere gebeurtenissen die je kunnen ont_roeren?
Op dit forum schrijf ik voornamelijk over mijn geraaktheid die in de vorm van trigger zich voor doet, omdat het een forum is die ik gezocht heb om iets mee te doen met zelfkennis en bewustwording.

Ik ben een spontaan persoon, ik leg heel snel contact met mensen. Ik heb empathische vermogens, en ik ben heel steunend naar mensen in mijn omgeving. Vaak via Tarot leggingen, of door midden van aanraken kan ik mensen pijn verlichten.
Ik heb zelf geen kinderen, maar ik vind kinderen prachtig, en heel vaak heb ik in mijn omgeving kinderen van vrienden of familie die zich heel goed bij me voelen, met mij graag tekenen, graag bij mij zijn.
Er zijn vaak situaties in mijn omgeving dat kinderen die het moeilijk hebben, graag in mijn omgeving zijn, en verlichting in hun zwarte ervaren.
Ik ken mijn pijn, en daardoor voel ik de pijn van de ander ook,en ben daar empathisch en begripvol in.
Er zijn vrienden en kennissen die bij mij voor een steunend of verhelderend gesprek komen.

Daarnaast, blijven mijn blinde vlekken en onbewustheid het belangrijkste waar over ik me buig.
Ik vind het brood nodig om er bewust er naar te blijven kijken naar mijn menselijke beperkingen, blinde vlekken, menselijke gewelddadigheid, en al mijn gevoelens en belevingen niet te onderdrukken of te onderkennen.

Mijn geraaktheid over schoonheid en pracht is er ook, en mijn triggers zijn er ook.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 16 April 2012, 18:25   #49
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Op dit forum schrijf ik voornamelijk over mijn geraaktheid die in de vorm van trigger zich voor doet, omdat het een forum is die ik gezocht heb om iets mee te doen met zelfkennis en bewustwording.

Ik ben een spontaan persoon, ik leg heel snel contact met mensen. Ik heb empathische vermogens, en ik ben heel steunend naar mensen in mijn omgeving. Vaak via Tarot leggingen, of door midden van aanraken kan ik mensen pijn verlichten.
Ik heb zelf geen kinderen, maar ik vind kinderen prachtig, en heel vaak heb ik in mijn omgeving kinderen van vrienden of familie die zich heel goed bij me voelen, met mij graag tekenen, graag bij mij zijn.
Er zijn vaak situaties in mijn omgeving dat kinderen die het moeilijk hebben, graag in mijn omgeving zijn, en verlichting in hun zwarte ervaren.
Ik ken mijn pijn, en daardoor voel ik de pijn van de ander ook,en ben daar empathisch en begripvol in.
Er zijn vrienden en kennissen die bij mij voor een steunend of verhelderend gesprek komen.

Daarnaast, blijven mijn blinde vlekken en onbewustheid het belangrijkste waar over ik me buig.
Ik vind het brood nodig om er bewust er naar te blijven kijken naar mijn menselijke beperkingen, blinde vlekken, menselijke gewelddadigheid, en al mijn gevoelens en belevingen niet te onderdrukken of te onderkennen.

Mijn geraaktheid over schoonheid en pracht is er ook, en mijn triggers zijn er ook.
Duidelijk, hoe jij jezelf beschrijft en wat je hier doet. Herken er veel dingen in, niet alles. (uiteraard ook weer anders in de details, maar die doen er niet toe) En ook hoe deze juist de tegenstellingen laten zien, die er ook leven. In die zin van in beginsel is er alles wat er niet lijkt te zijn. En andersom. Zonder dat ik mij eraan vastgebakken voel en dat is wel eens anders geweest in betrekking tot een aantal zaken.

Wijziging aangebracht door Ulla op 17 April 2012 om 00:19.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 17 April 2012, 21:35   #50
diane
Asprirant lid
 
diane's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 September 2011
Berichten: 11
Standaard

Nou boeiend allemaal.
Voor mijn gevoel is het leven een en al kwetsbaarheid.
De triggers kunnen "gezien" worden als zijnde een kwetsbaarheid die via het brein met z'n programmering geproduceerd wordt.
Zodra er identificatie optreedt in de zin van mijn onbewustheid die de ik vooral te boven moet zien te komen is er sprake van subject versus object.
Kwetsbaarheid, triggers, het mag en zal allemaal opkomen tenzij er iemand is die daar "meester" over wil worden/zijn..
Vermijding van het leven is niet mogelijk.
Spirituele ont-menselijking door boven alle lijden c.q. triggers te willen uitstijgen is altijd het verlangen van een ego-zelf.
De oergrond, het mysterie maakt het geen ene moer uit.
Het verwelkomt alles, het zgn. positieve, het zgn. negatieve.
En het houdt zich al helemaal niet met "bewustwording" bezig aangezien het DIT altijd al is.
__________________
Alles gaat voorbij
diane is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 16:23.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.