Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Kennis omtrent mijzelf
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Kennis omtrent mijzelf Bewust worden van mijn eigen aardigheden en de hulp van forumgenoten daarbij.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 15 August 2013, 01:58   #41
Sterre
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 5 July 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ietsepietsje Bekijk bericht
Ik vraag me eigenlijk af wie die 'we' zijn? Ik kan mij herinneren dat mn vader een feestje maakte van zijn sterfbed. Ja, hij had kanker en de dood grijnsde hem tegemoet. Nou, dat leek hem wel weer een uitdaging. Alleen de laatste dagen waren kut. Pijn en zo, je kent het wel.

De dood is geen hoogte of dieptepunt. De dood is een overgang.
Herkenbaar. Soms is een overlijden een zucht van verlichting. Het einde van een lijdensweg. In onze familie is ook, op verzoek van de overledenen en in naleving van de persoonlijkheid, het glas geheven op het Leven na afloop van de uitvaart. Waarbij vreugde en verdriet elkaar afwisselden en moeiteloos samenvielen in een warm gevoel van samenzijn.

Citaat:
Misschien staat er aan de andere kant ook wel weer een dokter te wachten die je uit de baarmoeder haalt en gaat de illusie van afgescheidenheid gewoon door.

En je astrale lichaam moet ook nog ergens heen, geen idee eigenlijk.

Das het leuke van niet-weten?het is spannend! Niet dat ik naar mn dood uitkijk, maar het voelt toch wel zoals het gevoel wat je als kind had dat er iets spannends ging gebeuren rond sinterklaas. Sinterklaas bleek ook een illusie, maar dat maakte het juist zo leuk.
Mooi omschreven!

.... bijpassende song...

Let The Mystery Be - Iris DeMent H.Q.
http://www.youtube.com/watch?v=nlaoR5m4L80

Everybody's wonderin' what and where they all came from.
Everybody's worryin' 'bout where they're gonna go when the whole thing's done.
But no one knows for certain and so it's all the same to me.
I think I'll just let the mystery be.

Some say once you're gone you're gone forever, and some say you're gonna come back.
Some say you rest in the arms of the Saviour if in sinful ways you lack.
Some say that they're comin' back in a garden, bunch of carrots and little sweet peas.
I think I'll just let the mystery be.

Everybody's wonderin' what and where they all came from.
Everybody's worryin' 'bout where they're gonna go when the whole thing's done.
But no one knows for certain and so it's all the same to me.
I think I'll just let the mystery be.

Instrumental break.

Some say they're goin' to a place called Glory and I ain't saying it ain't a fact.
But I've heard that I'm on the road to purgatory and I don't like the sound of that.
Well, I believe in love and I live my life accordingly.
But I choose to let the mystery be.

Everybody's wonderin' what and where they all came from.
Everybody's worryin' 'bout where they're gonna go when the whole thing's done.
But no one knows for certain and so it's all the same to me.
I think I'll just let the mystery be.
I think I'll just let the mystery be.

Wijziging aangebracht door Sterre op 15 August 2013 om 02:32.
Reden: ..... eerlijk tot op het bot
Sterre is offline   Met citaat reageren
Oud 15 August 2013, 10:32   #42
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sterre Bekijk bericht
Herkenbaar. Soms is een overlijden een zucht van verlichting. Het einde van een lijdensweg. In onze familie is ook, op verzoek van de overledenen en in naleving van de persoonlijkheid, het glas geheven op het Leven na afloop van de uitvaart. Waarbij vreugde en verdriet elkaar afwisselden en moeiteloos samenvielen in een warm gevoel van samenzijn.


Daarom is het ook niet te omschrijven als hoogte of dieptepunt. De dood is onbeschrijfelijk mooi en intens verdrietig tegelijk. Het is een overgang die gevierd en beweend mag worden. Mijn persoonlijke, fysieke dood is iets waar ik naar uit kijk en wat tegelijkertijd geen haast heeft. Ongeveer zoals een vakantie die je geboekt hebt naar een spannend oord, maar je wilt zo lang mogelijk genieten van de voorpret. Hmmm?stomme vergelijking. Nah ja, ik heb er wel zin an.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 15 August 2013, 12:40   #43
Mars
Sterrestof
 
Mars's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 February 2012
Berichten: 216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sterre Bekijk bericht
Maar misschien kun/wil je uitleggen wat je bedoelt?
Ik ben soms nogal lui:

http://www.milestree.com/notion/foun...murti-calamity

Wel heb ik nog de energie om te tikken dat na zn calamiteit mensen om m heen beweerden dat ie r steeds jonger uit ging zien. Tot op gegeven moment.
Mars is offline   Met citaat reageren
Oud 15 August 2013, 20:53   #44
Sterre
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 5 July 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Met de 'we' bedoel ik natuurlijk de hele wereld, behalve Sterre en Ietsepietsje ...
Yep, Sterre is een beetje (wereld)vreemd, maar dat voelt wel lekker ;)

Citaat:
Nee, ik bedoel natuurlijk 'over het algemeen', 'grosso modo het merendeel der mensheid', dat wat algemeen gangbaar is.
Ach wat is nu eigenlijk algemeen gangbaar? Tegenwoordig kunnen mensen gelukkig een uitvaart net zo invullen als ze zelf willen. Daardoor ervaar ik een begrafenis of crematie (en de dood) niet als een dieptepunt. Het krijgt juist eerder diepgang, doordat het geen standaardriedel meer hoeft te zijn.

Citaat:
Bij een geboorte feliciteren we en bij een begrafenis condoleren we nu eenmaal, doorgaans. Je kunt het doen, de verse vader en moeder condoleren met de geboorte van een gezonde zuigeling en de nabestaande feliciteren met de plotse dood van een geliefde, maar doorgaans zul je wat vreemd worden aangekeken als je dat doet.
Toch gebeurt het wel, dat mensen van de pure stress feliciteren tijdens een condoleance.
Gecondoleerd vind ik trouwens sowieso een nietszeggend woord. Persoonlijk probeer ik bij een condoleance van mensen die dichterbij staan, er meer een persoonlijke toon aan te geven. dat doet imo meer recht aan persoonlijk verdriet van de achterblijvers, dan een 'gecondoleerd' voor de vorm. Maar das ook een kwestie van het zelf ervaren hebben bij het verlies van dierbaren.
Een gefeliciteerd voor de vorm heb ik dan weer minder moeite mee.
Sterre is offline   Met citaat reageren
Oud 15 August 2013, 21:08   #45
Sterre
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 5 July 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ietsepietsje Bekijk bericht
Daarom is het ook niet te omschrijven als hoogte of dieptepunt. De dood is onbeschrijfelijk mooi en intens verdrietig tegelijk. Het is een overgang die gevierd en beweend mag worden.
Zo zie ik het dus ook. Vaak is het besef dat wat je ervaart als je grootste verdriet, juist voortkomt uit dat wat je het meest intens liefde en vreugde heeft geschonken.
Liever liefgehad en verloren, dan nimmer liefgehad te hebben.

Citaat:
Mijn persoonlijke, fysieke dood is iets waar ik naar uit kijk en wat tegelijkertijd geen haast heeft. Ongeveer zoals een vakantie die je geboekt hebt naar een spannend oord, maar je wilt zo lang mogelijk genieten van de voorpret. Hmmm?stomme vergelijking. Nah ja, ik heb er wel zin an.
Ach, stomme vergelijking? Waarom? Als het voor jou zo voelt dan is dat toch zo?
Zelf zie ik niet uit naar de dood, maar ik ben er evenmin bang voor. Je vergelijking met Sinterklaas vond ik wel leuk: het is een mysterie wat wacht en best wel een beetje spannend.
Sterre is offline   Met citaat reageren
Oud 15 August 2013, 21:14   #46
Sterre
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 5 July 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mars Bekijk bericht
Ik ben soms nogal lui:

http://www.milestree.com/notion/foun...murti-calamity

Wel heb ik nog de energie om te tikken dat na zn calamiteit mensen om m heen beweerden dat ie r steeds jonger uit ging zien. Tot op gegeven moment.
Nix mis met lui zijn, ik was te lui om het uit te zoeken ;)

En tnx, je energie is goed besteed! Nu is mij duidelijk wat het verband is met "achterstevoren leven".

Rationeel is er wel een verklaring te geven dat UG er na zijn 'calamiteit' jonger uit ging zien. Als mensen zorgen hebben zien ze er vaak getekend (en dus ouder) uit. Als dat weer voorbij is, zullen ze ook weer meer gaan ontspannen en er daardoor ook weer ontspannener ogen en er dus weer jonger uit gaan zien.
Sterre is offline   Met citaat reageren
Oud 15 August 2013, 21:28   #47
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sterre
Zelf zie ik niet uit naar de dood, maar ik ben er evenmin bang voor.
Als je geen ego zou hebben, heb je het helemaal gemakkelijk. Dan is er niets meer om dood te gaan. Dan kan je zelfs niet niet-bang meer zijn.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 15 August 2013, 21:31   #48
Sterre
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 5 July 2013
Berichten: 0
Standaard

Nee, d'r hoeven dan alleen nog maar 6 plankjes omheen als het ademen is gestopt en het hart niet meer klopt....
Sterre is offline   Met citaat reageren
Oud 16 August 2013, 07:40   #49
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sterre Bekijk bericht
Yep, Sterre is een beetje (wereld)vreemd, maar dat voelt wel lekker ;)

Ach wat is nu eigenlijk algemeen gangbaar? Tegenwoordig kunnen mensen gelukkig een uitvaart net zo invullen als ze zelf willen. Daardoor ervaar ik een begrafenis of crematie (en de dood) niet als een dieptepunt. Het krijgt juist eerder diepgang, doordat het geen standaardriedel meer hoeft te zijn.

Toch gebeurt het wel, dat mensen van de pure stress feliciteren tijdens een condoleance.
Gecondoleerd vind ik trouwens sowieso een nietszeggend woord. Persoonlijk probeer ik bij een condoleance van mensen die dichterbij staan, er meer een persoonlijke toon aan te geven. dat doet imo meer recht aan persoonlijk verdriet van de achterblijvers, dan een 'gecondoleerd' voor de vorm. Maar das ook een kwestie van het zelf ervaren hebben bij het verlies van dierbaren.
Een gefeliciteerd voor de vorm heb ik dan weer minder moeite mee.
Hoe kijk je aan tegen je eigen dood? Wie weet ben jij vandaag aan de beurt ....
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 16 August 2013, 23:28   #50
Sterre
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 5 July 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Hoe kijk je aan tegen je eigen dood? Wie weet ben jij vandaag aan de beurt ....

Mijn eigen dood komt ook vroeg of laat. Ik ben niet bang zoals ik al eerder zei: de dood en ik zijn al heel lang vriendjes. Ik heb vele mensen zien (en laten) gaan, zowel jong als oud, zowel plotseling als langzaam.

En vwb vandaag: de dag is bijna ten einde en ik ben er nog: weer een kadootje van het universum :)

Morgen weer een nieuwe dag met nieuwe kansen...
Sterre is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 10:37.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.