Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Vraag en Aanbod
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Vraag en Aanbod Vragen die je hebt met betrekking tot dit onderwerp.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 14 January 2015, 23:09   #41
Ben
Vicaris
 
Geregistreerd: 19 September 2014
Berichten: 123
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Wezenlijk zou de vraag wat is leven, wat is dood wel moeten spelen en zou alles misschien zelfs daarrond moeten draaien...
Wezenlijk' ontbreekt de 'afstand' om subjectief begaan te kunnen zijn met vraag/antwoord omtrent dood en leven.
Ben is offline   Met citaat reageren
Oud 14 January 2015, 23:22   #42
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Leven na de dood? Is dat eigenlijk een zinnige vraag in de eeuwigheid?
Er is een diep verlangen in mij naar de dood.
En tegelijkertijd ben ik uitermate tevreden met mijn leven.


Soms is er ook een heimwee naar de tijd toen ik nog dood was.
Het had ook iets kinderlijk onschuldigs.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 15 January 2015, 08:25   #43
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben Bekijk bericht
Wezenlijk' ontbreekt de 'afstand' om subjectief begaan te kunnen zijn met vraag/antwoord omtrent dood en leven.
Dat is een antwoord waarmee men vele kanten, zelfs tegengestelde kanten uit kan gaan.
Zeg je nu:
'Ik ben subjectief te zeer gelinkt aan de ideeën 'leven' en 'dood' zodat ik daar geen objectief antwoord op kan geven?
Dus alles wat ik daarover zeg kunnen enkel aannamens zijn en ik laat mij niet meer misleiden en/of afleiden door aannamens?
Maar waar is dan het idee van advaita waarheidsvinding dat eens alle aannamens aan de kant geschoven men in direct verband staat met het zijn en dat men dan is en weet?
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 15 January 2015, 08:28   #44
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Leven na de dood? Is dat eigenlijk een zinnige vraag in de eeuwigheid?
Er is een diep verlangen in mij naar de dood.
En tegelijkertijd ben ik uitermate tevreden met mijn leven.


Soms is er ook een heimwee naar de tijd toen ik nog dood was.
Het had ook iets kinderlijk onschuldigs.

Ik veronderstel dat je het woordje dood hier telkenmale met een andere betekenis gebruikt? Jouw diep verlangen en je heimwee spreken mekaar anders tegen... vooral omdat ik dacht dat het leven eerder de aantrekkingspool zou zijn en niet de dood of het moest hier de dood gezien zijn als einde van alle 'ego'-gebondenheid?
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 15 January 2015, 09:31   #45
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Ik veronderstel dat je het woordje dood hier telkenmale met een andere betekenis gebruikt? Jouw diep verlangen en je heimwee spreken mekaar anders tegen... vooral omdat ik dacht dat het leven eerder de aantrekkingspool zou zijn en niet de dood of het moest hier de dood gezien zijn als einde van alle 'ego'-gebondenheid?
Mijn gebruik is idd verwarrend. Het besef daalt langzaam bij me in dat ik het proces ben. En dan niet op verstandelijk niveau, daar wist ik dat al lang, maar in mijn 'zijn'. Voor mijn transfiguratie was ik eigenlijk dood, maar had ik daar geen weet van.

Soms verlang ik er nog wel eens naar terug. Ik kon helemaal opgaan in de seksuele liefde, in een carriere, in mijn gezin. Kortom alles wat op de uiterlijke wereld gericht is. En dan voel ik me wel eens als iemand die een spannende film heeft gezien, maar nu de clou doorziet. Het had toch ook wel weer wat om helemaal in het verhaal op te gaan.

Ik heb iets gekregen, maar ik ben ook iets kwijtgeraakt. Dat doet indalen dat je ten aller tijde het proces bent...
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 15 January 2015, 13:38   #46
Ben
Vicaris
 
Geregistreerd: 19 September 2014
Berichten: 123
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Dat is een antwoord waarmee men vele kanten, zelfs tegengestelde kanten uit kan gaan.
Dat zal gerust, maar dan mis je the point.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Zeg je nu:
'Ik ben subjectief te zeer gelinkt aan de ideeën 'leven' en 'dood' zodat ik daar geen objectief antwoord op kan geven?
Alleen binnen de afspraak van communicatie kan er de aanname zijn dat er zo iets mogelijk is als een objectief antwoord, subjectief feitelijk is dat gewoon onmogelijk.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Dus alles wat ik daarover zeg kunnen enkel aannamens zijn en ik laat mij niet meer misleiden en/of afleiden door aannamens?
Als je een steen op je teen laat vallen, neem je dan aan dat dat zeer doet, of is het zo direct duidelijk dat je niet eens hoeft te weten dat het zeer doet?


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Maar waar is dan het idee van advaita waarheidsvinding dat eens alle aannamens aan de kant geschoven men in direct verband staat met het zijn en dat men dan is en weet?
In mijn bevinding hoef je geen enkele aanname aan de kant te schuiven, je hoeft namelijk geen ruimte te maken voor Wat' je bent.
Ben is offline   Met citaat reageren
Oud 15 January 2015, 14:41   #47
Puppetji
Voormalig lid
 
Puppetji's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 June 2014
Berichten: 238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Elke dag weer word ik wakker in dit subject dat mijn ik is in de wereld.
Zeer herkenbaar!
Ik quote mezelf nog is, omdat ik net dit las:

"Die paar seconden nadat je wakker wordt ?s morgens: het is stil, het voelt ok?, er is nog geen gedachte, nog geen enkel ik-idee, en toch ben je er, toch is er iets. Er is onmiskenbaar aanwezigheid, gewaarzijn. Het wordt op een gegeven moment duidelijk dat alles wat denken of voelen is, slechts één groot spel is, het zijn bewegingen in bewustzijn, in die ruimte, in dat niets. Het is inhoud van bewustzijn. Maar bewustzijn was er al voordat er een gedachte in opkwam en het is er ook nog als de gedachte weer is verdwenen. Bewustzijn gaat vooraf aan het denken, en eraan voorbij. Het is de enige constante factor."

Uittreksel van: Erik van Zuydam. 'De ontdekking van het Nu, uit hoofdstuk 'De tragiek van het zoeken' iBooks.
Puppetji is offline   Met citaat reageren
Oud 15 January 2015, 14:48   #48
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
Ik quote mezelf nog is, omdat ik net dit las:

"Die paar seconden nadat je wakker wordt ?s morgens: het is stil, het voelt ok?, er is nog geen gedachte, nog geen enkel ik-idee, en toch ben je er, toch is er iets. Er is onmiskenbaar aanwezigheid, gewaarzijn. Het wordt op een gegeven moment duidelijk dat alles wat denken of voelen is, slechts één groot spel is, het zijn bewegingen in bewustzijn, in die ruimte, in dat niets. Het is inhoud van bewustzijn. Maar bewustzijn was er al voordat er een gedachte in opkwam en het is er ook nog als de gedachte weer is verdwenen. Bewustzijn gaat vooraf aan het denken, en eraan voorbij. Het is de enige constante factor."

Uittreksel van: Erik van Zuydam. 'De ontdekking van het Nu, uit hoofdstuk 'De tragiek van het zoeken' iBooks.

Het komt mij voor als zinloos geleuter. Je hersens staan op een lagere frequentie als je wakker wordt, dus dan is het logisch dat je je 'zijn' een beetje waarneemt. Maar voordat je je aandacht er op gericht hebt is het al weer weg?.

En ja, bewust 'zijn' is de enige constante factor. Ja, dank je de koekkoek. Waar is dat bewust 'zijn' zich bewust van? Thats the question.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 15 January 2015, 15:03   #49
Puppetji
Voormalig lid
 
Puppetji's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 June 2014
Berichten: 238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Het komt mij voor als zinloos geleuter.
Da's geen nieuwtje hé Theo. Al wat ik (en Nadje en Allisweel o.a.) schrijf / aanbreng is dat in jouw ogen. Al wat jij schrijft vinden Nadje, Alliswell en ik grotendeels zinloos geleuter.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
En ja, bewust 'zijn' is de enige constante factor. Ja, dank je de koekkoek. Waar is dat bewust 'zijn' zich bewust van? Thats the question.
Wel, achter het antwoord op die vraag, zal jij mogelijk tot de rest van je leven achteraan hollen.
En maar onderzoeken, en maar ronddraaien in dat denken, wat is waarheid? Wie heeft het gedegen onderzoek afgerond, wie niet? Wie is gerealiseerd, volgt de juiste weg, wie niet?
"ik weet het" zegt Theo.

Het denken is werkelijk geniaal: het verzint eerst een denkbeeldig probleem en gaat dan vervolgens proberen er een oplossing voor te vinden. Op die manier houdt het zichzelf mooi aan de praat.
Puppetji is offline   Met citaat reageren
Oud 15 January 2015, 15:06   #50
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben Bekijk bericht
Dat zal gerust, maar dan mis je the point.



Alleen binnen de afspraak van communicatie kan er de aanname zijn dat er zo iets mogelijk is als een objectief antwoord, subjectief feitelijk is dat gewoon onmogelijk.



Als je een steen op je teen laat vallen, neem je dan aan dat dat zeer doet, of is het zo direct duidelijk dat je niet eens hoeft te weten dat het zeer doet?




In mijn bevinding hoef je geen enkele aanname aan de kant te schuiven, je hoeft namelijk geen ruimte te maken voor Wat' je bent.
Inderdaad als ik een steen op mijn teen laat vallen dan hoeft niemand mij te gaan vertellen dat dat pijn zal gaan doen; dat is direct weten...
Hewel, er zijn wel andere dingen die ik graag zou horen van diegene die zich roemen op hun direct weten, maar buiten anderen erop te wijzen dat ze niet aangekomen zijn hoor ik niet veel...

Een vraag, waarom, als het dan toch zou draaien om het direct weten, wat de dieren via hun instinct wel hebben, waarom moesten wij dan mens worden en waarom zijn we dan geen dieren gebleven?
marie is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
De dood Mihaela Overige religie 8 16 April 2012 06:42


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 05:25.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.