Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Vraag en Aanbod
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Vraag en Aanbod Vragen die je hebt met betrekking tot dit onderwerp.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 30 May 2017, 08:38   #41
Turrio
Asprirant lid
 
Turrio's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 March 2017
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
ze zegt:"Wat mij betreft kan jij de pot op!"
Zoals ik dus al schreef: je schakelt de mogelijkheid om los te zijn van 'ik-bewustzijn' uit.
Wat mij telkens weer doet opkijken is de verstarring waarmee je ego belijdt en jezelf het 'echte' doorzien ontzegt.

Het afwijzen van iets of iemand wijst vaak op een gebrekkig inzicht en hoe inzicht te delen met elkaar.
Zoals uit bericht #1 kan begrepen worden gaat het bij inzicht niet om een bepaalde positie of verworvenheid (jij hebt iets wat ik niet heb) maar gaat het om het 'doorzien' van de overdracht tussen mij en de ander, tussen mij en de wereld.
Het gaat bij inzicht dus uitsluitend om 'mij' om ik-bewustzijn en hoe de overdracht van dit onderwerp wordt doorzien.

Tot inzicht komen (doorzien van ego) ?n daarop doorpakken is gedegen zelfonderzoek.
__________________
om so hum
Turrio is offline   Met citaat reageren
Oud 30 May 2017, 08:52   #42
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turrio Bekijk bericht
Zoals ik dus al schreef: je schakelt de mogelijkheid om los te zijn van 'ik-bewustzijn' uit.
Wat mij telkens weer doet opkijken is de verstarring waarmee je ego belijdt en jezelf het 'echte' doorzien ontzegt.

Het afwijzen van iets of iemand wijst vaak op een gebrekkig inzicht en hoe inzicht te delen met elkaar.
Zoals uit bericht #1 kan begrepen worden gaat het bij inzicht niet om een bepaalde positie of verworvenheid (jij hebt iets wat ik niet heb) maar gaat het om het 'doorzien' van de overdracht tussen mij en de ander, tussen mij en de wereld.
Het gaat bij inzicht dus uitsluitend om 'mij' om ik-bewustzijn en hoe de overdracht van dit onderwerp wordt doorzien.

Tot inzicht komen (doorzien van ego) ?n daarop doorpakken is gedegen zelfonderzoek.
Je blijft jezelf omschrijven.

Ik heb het met je te doen Turrio, je hebt duidelijk behoeften aan aandacht.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 29 July 2018, 11:02   #43
Iona
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 May 2017
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Als dat niet vanuit superioriteit en vanuit
een houding: ' ik weet het beter' is, dan knelt er niets meer...

Als daar geen oordeel in ligt, en vanuit een vrijheid om verschillen te accepteren is, dan is er niets wat knelt..


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Iona Bekijk bericht
Dat klopt, daar kom ik ook bij uit. Alsnog rationeel.
Daar ligt nu mijn focus en de spanning te laten zijn wat ie is.
Dank je Michaela voor de vragen/ uitwisseling.
Ja en het bleef knellen de weerstanden die ik had tegen het ECIW leraarschap van de vriend.
Van de week een heftige confrontatie gehad met de weerstanden. Was mijn waarneming wel de juiste waarneming?
Ik liep tegen een boekje aan over intimiteit en een liefdevolle relatie die stand houdt.
Ik sta hier vooral stil bij gewoonte-energie en de drie complexen- beter dan, slechter dan en gelijk aan en aan liefhebben in de ware zin van het woord en dat we geen onderscheid voelen zodat we zonder grenzen kunnen liefhebben. Zodat de drie complexen afwezig zijn en niet langer discrimineren.
"De stroom van de geest blijft vrijelijk stromen, waardoor de knoppen van sensuele liefden uitkomen en voor moeilijkheden zorgen. Alleen waarlijk inzicht kan deze realiteit waarlijk onderscheiden en kan ons helpen de wortels daarvan in onze geest door te snijden.


Ja Michaele de weerstand was een projectie van ik weet het beter en dat knelde. In vrijheid de verschillen accepteren ligt nu mijn focus.
Iona is offline   Met citaat reageren
Oud 30 July 2018, 10:09   #44
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Iona Bekijk bericht
Ja en het bleef knellen de weerstanden die ik had tegen het ECIW leraarschap van de vriend.
Is dat leraarschap gelegen in (een intrinsieke) wijsheid of betweterigheid? Betweterigheid is ego en daartegen ageert het eigen ego.
  Met citaat reageren
Oud 30 July 2018, 10:31   #45
Iona
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 May 2017
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Is dat leraarschap gelegen in (een intrinsieke) wijsheid of betweterigheid? Betweterigheid is ego en daartegen ageert het eigen ego.
Misschien ik weet het niet is al het aangeleerde van ECIW intrinsieke wijsheid geworden. Naar mij toe manifesteert hij dit ook in betweterigheid.
Ik ben het met je eens dat betweterigheid ego is en mijn ego daartegen ageert.
De confrontaties voor beiden werpen nu het licht hierop.
Iona is offline   Met citaat reageren
Oud 30 July 2018, 11:52   #46
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Iona Bekijk bericht
Misschien ik weet het niet is al het aangeleerde van ECIW intrinsieke wijsheid geworden. Naar mij toe manifesteert hij dit ook in betweterigheid.
Ik ben het met je eens dat betweterigheid ego is en mijn ego daartegen ageert.
De confrontaties voor beiden werpen nu het licht hierop.
Gedegen zelfonderzoek geeft inzicht in de werking van het eigen ego maar ook zoals zich dat manifesteert doormiddel van anderen die daarmee behept zijn. Een waarlijk spiritueel leraar mag misschien z'n kenmerkende eigenschappen hebben maar zijn ego is hij kwijt. Bij zo'n 'schone' leraar zijn is een exellente gelegenheid om puur en alleen het eigen ego in werking te zien. Wanneer het een wisselwerking van egoeigenschappen is kan er nauwelijks sprake zijn een 'schone' leraar.
  Met citaat reageren
Oud 30 July 2018, 13:01   #47
Iona
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 May 2017
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Gedegen zelfonderzoek geeft inzicht in de werking van het eigen ego maar ook zoals zich dat manifesteert doormiddel van anderen die daarmee behept zijn. Een waarlijk spiritueel leraar mag misschien z'n kenmerkende eigenschappen hebben maar zijn ego is hij kwijt. Bij zo'n 'schone' leraar zijn is een exellente gelegenheid om puur en alleen het eigen ego in werking te zien. Wanneer het een wisselwerking van egoeigenschappen is kan er nauwelijks sprake zijn een 'schone' leraar.
Hij is leraar en ook een vriend. Mijn autoriteitsconflict komt bloot te liggen, daar heb ik naar te kijken.
Inmiddels kijkt hij ook naar zichzelf.
Wat je zegt "schone" leraar neem ik zeker mee.
Iona is offline   Met citaat reageren
Oud 31 July 2018, 09:37   #48
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Iona Bekijk bericht

Ja Michaele de weerstand was een projectie van ik weet het beter en dat knelde. In vrijheid de verschillen accepteren ligt nu mijn focus.
In wezen houdt iedere oefening in dat men aandacht geeft aan het ego.
Ik praat nu over mezelf uiteraard, want ik oefen ook nog steeds.
Zolang het knelt, knelt het.

Mijn oefening is nu om het uit te spreken als de toon (houding)van de ander mij raakt, en tegelijkertijd bewust te voelen wat het met mij doet.
Wel direct stoppen na 1 keer genoemd te hebben.
Normaal gesproken raak ik verstrikt in het geven van uitleg, en ben ik teleurgesteld als een ander het niet toegeeft, en dan reageer ik of fel, of voel ik me zielig.
Ik sluit me af als de 'ander' het bij mij legt, terwijl het in mijn beleving andersom is.
Ik ga nog niet oefenen met openheid naar de ander.
Gewoon stap voor stap,want anders dwing ik mezelf om compassie/ openheid te ervaren, terwijl ik nog in de zielige/ felle modus ben.

Alles is perceptie, en een verhaaltje dat Ik mezelf steeds vertel, maar ik ben in mijn onbewuste het vertellen niet uitgeraakt..
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 31 July 2018, 13:15   #49
Iona
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 May 2017
Berichten: 0
Standaard

Dank je wel Michaela dat je over jezelf praat.
Herken veel van wat je zegt in mezelf.

Recentelijk ging er bij mij door een voorval een deur open die niet meer dichtging. Een weeklang heb ik duizend angsten uitgestaan door wat ik in mezelf te zien kreeg.
Nu is er weer rust, er is helderheid gekomen in mij en in het contact.
Ik weet nu waar ik zelf naar te kijken heb, zoals ook de ander dat nu weet waar hij naar te kijken heeft.
Iona is offline   Met citaat reageren
Oud 2 August 2018, 17:16   #50
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Iona Bekijk bericht
In de 50ste InZicht tijdschrift sept 2011 valt mijn oog op een artikel waarin een aantal valkuilen belicht worden die de verhouding tussen leraar en leerling ongelijkwaardig kan maken en op scherp kan zetten.

Zo leesik dat er allereerst het idee is dat er zoiets bestaat als leraar en leerling. De leerling is op de een of andere manier niet compleet' het ontbreekt hem/haar aan de kennis en het inzicht waarover de leraar wel beschikt. Die ongelijkwaardige dynamiek staat ten aanzien van de meeste gebieden van het leven niet ter discussie. Maar is de leraar op het vlak van spirituele realisatie echt meer bevoorrecht dan de leerling?
Elias Amidon
Een leraar is een leraar en een leerling een leerling. Een soort van concept om je een vaardigheid eigen te maken. Soms ontstaat zoiets spontaan zonder dat je het een naam geeft. En als het een bekwame leraar is zou je zelfs de leerling als bevoorrecht kunnen zien...voor wat het waard is want zonder waardeoordeel maakt het allemaal niets uit. En dat laatste komt toch voort uit wat je ervan kunt maken. (denken). Zelf ben ik bv blij met mijn (gitaar) leraar, het is handig als je iemand hebt die je kunt vragen als iets niet duidelijk is. En/of in het geval van zelfkennis je "eigen ding" terug/bloot kan geven.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Een leraar die geen guru was Nathan Jiddu Krishnamurti 9 1 March 2015 19:29
Tussen Guru's en Gekken Ogenblik-sem Overige religie 3 15 November 2012 15:23


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 10:38.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.