Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Leermeesters > Jiddu Krishnamurti
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Jiddu Krishnamurti Krishnamurti bekend als onafhankelijk denker die zijn eigen weg ging en geen volgelingen wilde.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 2 February 2020, 10:52   #41
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Jullie winnen.
Gedegen zelfonderzoek verliest (zijn onschuld).

Ego afweer is niet afwezig, dat zal ik ook niet ontkennen, ik niet. Ik onderzoek het en blijf het onderzoeken.
__________________
Wat is is.
Dorje is offline   Met citaat reageren
Oud 2 February 2020, 11:01   #42
Iona
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 May 2017
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Jullie winnen.
Gedegen zelfonderzoek verliest (zijn onschuld).

Ego afweer is niet afwezig, dat zal ik ook niet ontkennen, ik niet. Ik onderzoek het en blijf het onderzoeken.
Dat is toch waar het werkelijk omgaat: het zien en doorzien van het ego.
Bewustzijn doet wat het doet.
Iona is offline   Met citaat reageren
Oud 2 February 2020, 11:10   #43
Iona
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 May 2017
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Fijn dat je de tekst gedeeld hebt Iona.
Het onderzoek is ( voor mij dan) iets wat uiteindelijk in stilte uitmondt. In die stilte zijn er geen woorden die nog waarde hebben
Precies!

Citaat:
Daarnaast, of in het onophoudelijke onderzoek besloten, is het fijn als terloops zo een vraag gesteld wordt door een ander, al is dat niet anders dan ieder ander vraag die ik mezelf ook stel.
Citaat:
Wanneer de vraag onverwacht gesteld wordt, wordt de focus aangescherpt.
Het is wat bij mij gebeurt.
Voor mij is het simpelweg 'delen', en als je elkaar voor heel even bereikt, weet je dat een ander ook zo stoutmoedig is om aan zichzelf 'de vraag' te blijven stellen..
Mooi dit!
Iona is offline   Met citaat reageren
Oud 2 February 2020, 11:13   #44
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Jullie winnen.
Gedegen zelfonderzoek verliest (zijn onschuld).

Ego afweer is niet afwezig, dat zal ik ook niet ontkennen, ik niet. Ik onderzoek het en blijf het onderzoeken.
Het is ego dat denkt in termen van winnen.
Als (onderdeel van) het geheel ben ik (let wel dit is niet zozeer subjectief beleeft) verheugd over je voornemen tot verder onderzoek.
  Met citaat reageren
Oud 2 February 2020, 11:23   #45
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Het is ego dat denkt in termen van winnen .
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Mechanisme... Laat u gaan, of ga... Een subtiel verschil. In het eerste is er een winnaar, het mechanisme wint altijd, in het tweede is er geen winnaar, noch verliezer, maar ik, jij, wij, jullie, zij doen aan gedegen zelfonderzoek. Onschuld en gedegenheid ten top!

Gedegen groeten.

........
__________________
Wat is is.
Dorje is offline   Met citaat reageren
Oud 3 February 2020, 16:50   #46
Fer
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2017
Berichten: 19
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Zodra je weet wat je bent speelt dat geen enkele rol meer.
Daar ben ik het zeker mee eens maar toch is het zo dat het integreren van dit 'weten' in het dagelijks leven behoorlijk lastig kan zijn. Oude patronen blijven zo nu en dan de kop opsteken en het kan jaren duren eer dit is uitgespeeld.
Fer is offline   Met citaat reageren
Oud 4 February 2020, 11:03   #47
Iona
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 May 2017
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fer Bekijk bericht
Daar ben ik het zeker mee eens maar toch is het zo dat het integreren van dit 'weten' in het dagelijks leven behoorlijk lastig kan zijn. Oude patronen blijven zo nu en dan de kop opsteken en het kan jaren duren eer dit is uitgespeeld.
Mee eens.
Het mooie van dit forum is dat het een plaats is waar ego blootgelegd wordt. Zowel van de een als van ander als van jezelf als van de afgeronden.
Van jezelf is wat overblijft. Meer is niet nodig.
Iona is offline   Met citaat reageren
Oud 5 February 2020, 08:51   #48
Nowee
Vicaris
 
Nowee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 September 2017
Berichten: 31
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fer Bekijk bericht
Daar ben ik het zeker mee eens maar toch is het zo dat het integreren van dit 'weten' in het dagelijks leven behoorlijk lastig kan zijn. Oude patronen blijven zo nu en dan de kop opsteken en het kan jaren duren eer dit is uitgespeeld.
Bij "weten" denk ik aan een quote van Stephen King die, naar ik mij herinner, als volgt gaat: "de geest redeneert, de ziel hunkert en het hart weet."
Zolang "weten" belang heeft, treedt er geen vervulling op, is er geen beëindigen van kennis.
In het afronden van gedegen zelfonderzoek is er beschikbaarheid zonder voorwaarden. Het is een ander begin dat veraf staat van het weten waarop je zinspeelt in de quote. Het onderzoek is niet te verklaren omdat beschikbaarheid zonder voorwaarden geen tegendeel oproept, volkomen niet-twee is. 'Advaita Vedanta' is niet wat overblijft; het is onmiddellijkheid.
De toestand van degene die weet is als iemand die onder hypnose staat en alles onderneemt om zijn eigen belang te vermeerderen door meer of beter aan de weet te komen.
De vervulling van onmiddellijkheid, het beëindigen van kennis is onderzoek naar eigen belang, naar ego. Het is geen toestand waarin zich bepaalde patronen voordoen; het is zonder voorwaarden beschikbaar.
Nowee is offline   Met citaat reageren
Oud 5 February 2020, 10:13   #49
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht
Bij "weten" denk ik aan een quote van Stephen King die, naar ik mij herinner, als volgt gaat: "de geest redeneert, de ziel hunkert en het hart weet."
Stephen King zou ook eens aan zelfonderzoek moeten gaan doen ...
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 5 February 2020, 18:48   #50
Fer
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2017
Berichten: 19
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht
Het is een ander begin dat veraf staat van het weten waarop je zinspeelt in de quote.
Hoe denk jij te weten waarop ik zinspeel?
Fer is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 15:28.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.