Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Kennis omtrent mijzelf
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Kennis omtrent mijzelf Bewust worden van mijn eigen aardigheden en de hulp van forumgenoten daarbij.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 22 December 2021, 23:57   #41
Sam
Actuaris
 
Sam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 August 2020
Berichten: 577
Standaard Is Waarheid Bewustzijn?

Is een dier een koe?
__________________
Maak de spiegel leeg....
Vrij van oordeel...
Sam is offline   Met citaat reageren
Oud 23 December 2021, 10:32   #42
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sam Bekijk bericht
Is een dier een koe?
Hier is nog antwoord op te geven. Maar het ging over Waarheid en Bewustzijn. En daar is ook een antwoord op te geven. Mits we in staat en bereid zijn om een definitie te geven of te omschrijven waar we het over hebben. Dat heb ik gedaan.

Ik kan verder niks met de opmerkingen over Waarheid en Bewustzijn zonder dat er een duiding aan wordt gegeven. Als je dat doet, dan ben je bezig de meest zompige manier van esoterie neer zetten. Dan doe je het voorkomen alsof het een kennis is die niet te specificeren is en alleen toegankelijk voor ingewijden.

Dat is niet waar zelfkennis of zelfrealisatie over gaat. Er wordt soms ook wat smalend gedaan over denken en beredeneren. Maar in zijn meest elementaire vorm gaat het hier om kennis waarbij je je verstand niet hoeft uit te schakelen. Als we de moeite nemen, dan is het simpelweg begrijpelijk te maken en kan iedereen (elke zoeker) op het niveau van het brein volgen hoe de weg van zelfkennis loopt.

Ik zou willen vragen als je van mening bent dat het denken er niet toe doet, overbodig is of uitgeschakeld moet worden, hoe je daar dan bij komt. Alleen om daar op uit te komen is denken al noodzakelijk.

Het denkniveau is niet het laatste of de beslissende fase in het onderzoek. Het duid de weg aan die bij open en eerlijk onderzoek leidt tot het definitieve Inzicht (niet een gedachte) wat we in werkelijkheid zijn.

Soms wordt meditatie gepositioneerd als manier om het denken stop te zetten. Het kan helpen om een overweldigende stroom van gedachten in te dammen en te verminderen, maar daarmee wordt het denken niet stilgezet. Er komt alleen maar rust in het gemoed, waarmee het veld van Bewustzijn helder kan worden en dus gezien kan worden wat (o.a.) denken is en welke plek het heeft. Zo kan helder worden hoe alle verschijnselen opkomen en weer verdwijnen en hoe het dat mogelijk is. En zo kun je ontdekken wat je in essentie bent. Ik weet dat er wat aversie tegen meditatie is. Gelukkig is meditatie geen voorwaarde tot inzicht te komen; het is een van de vele hulpmiddelen die beschikbaar is.

Afijn, waar wil ik naar toe? In ieder geval daar naar toe dat ik niet de behoefte gevoel om in de toekomst nog veel te reageren op wat ik hierboven zompige esoterie noem. Als die zogenaamde dingen die gesteld worden waarvoor verzonnen taal gebruikt wordt die dan vervolgens niet uitgelegd of toegelicht kunnen worden zodat er een vaagheid ontstaat die nergens toe leidt dan tot tijdverdrijf. Dat heeft niet te maken met zelfonderzoek, maar zijn kenmerken van geloof (in de zin van aannames die je alleen maar kunt geloven en waar verder geen zinnig woord over te zeggen is).

Ik heb eerder mijn definitie van Waarheid en Bewustzijn gegeven en dan is het makkelijk te zien dat die synoniem zijn, samenvallen, er geen onderscheid is. Als je dan denkt dat dat niet zo is, probeer dan op zijn minst een heldere uiteenzetting te geven en niet alleen maar aan te geven dat het (niet) zo is. Anders komen we in dezelfde onzinnige gesprekken als met de neo aanhangers die vooral graag met kreten en uitspraken smijten maar niet de moeite nemen om te ontdekken waarom men dat doet en wat het Waarheidsgehalte er van is.

Mooie dag! Vergeet niet er van te genieten.

Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 23 December 2021, 11:55   #43
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Ik heb eerder mijn definitie van Waarheid en Bewustzijn gegeven en dan is het makkelijk te zien dat die synoniem zijn, samenvallen, er geen onderscheid is. Als je dan denkt dat dat niet zo is, probeer dan op zijn minst een heldere uiteenzetting te geven en niet alleen maar aan te geven dat het (niet) zo is. Anders komen we in dezelfde onzinnige gesprekken als met de neo aanhangers die vooral graag met kreten en uitspraken smijten maar niet de moeite nemen om te ontdekken waarom men dat doet en wat het Waarheidsgehalte er van is.
Ik wil even laten weten dat ik heb gelezen wat je, het over het hoofd van Sam , wil zeggen.
Ik ben het daar volledig mee eens.

Ha gelukkig, dat kan ik nu weer ongestraft doen nu Darsho niet meer deelneemt.
  Met citaat reageren
Oud 23 December 2021, 12:31   #44
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ik wil even laten weten dat ik heb gelezen wat je, het over het hoofd van Sam , wil zeggen.
Ik ben het daar volledig mee eens.

Ha gelukkig, dat kan ik nu weer ongestraft doen nu Darsho niet meer deelneemt.


Ja, voor de helderheid, mijn verhaal is niet op Sam gericht.
Ik maakte even gebruik van zijn post.
Heb alles hier in dit draadje vanmorgen teruggelezen en toen kwam ik op deze reactie.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 23 December 2021, 12:32   #45
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Dan doen we het met zompige esoterie. Ik hou voor mijzelf wel de advaita filosofie aan.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline   Met citaat reageren
Oud 23 December 2021, 14:06   #46
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Het niet kunnen volgen zit in de onnavolgbare reden je zo uit te drukken.
Zo, komt het, ik zoek het niet.



Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Dus er blijkt nu een vereiste namelijk dat het 'in zicht' is.
Vervolgens zegt jouw invoelingsvermogen dat dat aangaande mij aanwezig is en dat je je zo rustig kunt uitdrukken om mij te bereiken.
Waar je een paar keer over gestruikeld bent daar stap je in het vervolg over heen..
Ga er niet aan trekken om het uit de weg te hebben.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Met de vinger begint het verhaaltje, waarom zou je de maan alleen als verhaaltje benoemen?
Op de vinger leg je de vinger.. voordat het een verhaaltje kan worden.
Dat is het aanvangen van 'diep zelfonderzoek.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Een ego interpretatie inderdaad, je begint het te zien.
Maar als je zegt te willen duiden waarom doe je dan niet je best waar jou er op is gewezen dat je niet navolgbaar bent? Je bekwaamt je niet in het duiden.
Je kunt nou eenmaal niet voor jan en alleman navolgbaar zijn.. aangaande waartoe duiding is in deze materie.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ik vind dat nogal een overstatement bij een kreet het mij niet boeien wat het intellect doet en waar dat op uitdraait. Ik trek het statement weer terug want het geeft aanleiding tot misvattingen. Het is ook niet waar want ik ben me aan het verdiepen waarom je je bedient van mistig taalgebruik. Teruglezend was het jouw beschrijving van wat het intellect doet wat me niet boeide.
Dus had jij alerter moeten zijn met hoe jij daarop reageerde. Nu is het verleden tijd, en kan ik er niks mee.

Ik reageer op hoe en wat jij letterlijk quote, dat jij later op jouw quote terugkomt en daarin je 'verstaan' veranderd, daar kan ik niks meer mee, want dan zou mijn reageren ook anders geweest zijn.
Jij moet gewoon veel alerter zijn voordat je een quote van jouw kant post.
Juist omdat jij nogal makkelijk veranderd 'hoe je iets bedoeld te zeggen.




Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ik zie bij nalezing welke afslag het ineens heeft genomen. Even opnieuw. Ik poog met mijn geschriften lezers te bereiken en bekwaam mij in de uitdrukkingsvaardigheid om dat mogelijk te maken. Dat beoogt niet te resulteren in mijn eigen kijk op zaken want die ventileer ik juist ten behoeve van de ontvangst elders, dus buiten mij. Ik hoop dat er wordt meegekeken en misschien dat er een vonk van herkenning van waarheid ontstaat.
Zolang je schrijft m.b.t 'iets buiten jou.. blijft het dweilen met de kraan open, om werkelijk tot een diepere verstandhouding te komen. Ik schrijf nooit tot 'iets buiten mij.



Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Uit mijn gequote tekst blijkt allesbehalve dat het mij niet boeit wat ik zeg.
Er staat:
Lees mijn quote nog een keer, dat was het origineel. Daar reageerde ik op.




Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Oké dan hebben we het dus van jou overgenomen.
Dat lijkt me sterk, jij bent toch veel langer bekent met dat soort begrippen dan de duur van dit forum.
Ik gebruik deze begrippen al jaren, en niet sinds kort.




Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Dit is een forum met zo'n intentie for god's sake, hier schrijven we over zelfkennis, waarheidvinding, gedachten onderzoek, bewustwording, het navolgen van de werking van ego.
Subjectief gewaarzijn.. is het begin en eind van dat alles.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Waar je schrijft 'never ending story' stopt het alleen maar door NIET meer te schrijven, niet meer te denken niet meer te voelen. Op een forum? Laat zo'n forum dan achterwege. Alsof trouwens eenieder dan niet een andere uitlaatklep zoekt om gedachten en gevoelens tot uitdrukking te brengen.
Ik vraag niemand ergens mee te stoppen noch aan te beginnen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Het Boeddhisme is een instituut dat werkt naar jouw idee met zichtbare resultaten. Wat opvalt is dat het geen blijvende veranderingen bewerkstelligd. Je moet actief en onderhoud plegend bezig blijven.
Dat zal best.. so what?


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Intellectueel gezocht taalgebruik? Het lijkt voor mij wel of je tegen je spiegelbeeld spreekt.
Ik reageer op jouw duiding van zaken.
Guido is offline   Met citaat reageren
Oud 23 December 2021, 14:28   #47
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
Zo is dat.
Bewustzijn en bewustzijn zijn neveneffect van Waarheid. Als dat niet 'helder de bevinding is, dan staat Bewustzijn gelijk aan Waarheid, en Waarheid gelijk aan Bewustzijn.. wat dus niet zo is. Realiseren Bewustzijn te zijn en daarmee Waarheid, is oorzakelijk aan alle mis-interpretatie van duidende bewustwording. De realisatie van Waarheid , laat zeer ongecompliseerde perspectieven dagen.
Zo onmiddellijk en direct, dat bewustzijn er geen reflectie aan ondervind, en Bewustzijn gewoon van het toneel verdwenen is..
Wat nadrukkelijk blijft, is eenvoudig the drive van being alive.

Even terug naar het begin nu Laurens en Rob zijn afgevallen door Waarheid en bewustzijn synoniem te verklaren.

Bewustzijn is een neveneffect van Waarheid. In die stelling kan ik me vinden, Zonder Waarheid geen 'weet' van bewustzijn. In de discussie met Rob is me duidelijk geworden dat Rob geen 'weet' heeft van bewustzijn en zijn synoniem verklaren van bewustzijn en Waarheid voortkomt uit een gedachte.

Zijn we het zover eens?

Maar wat bedoel je met bewustzijn wat van het toneel verdwenen is, is me niet duidelijk. Alleen als je daarmee het toneel van de voorstellingen bedoeld kan ik er in mee gaan.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline   Met citaat reageren
Oud 23 December 2021, 15:13   #48
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Even terug naar het begin nu Laurens en Rob zijn afgevallen door Waarheid en bewustzijn synoniem te verklaren.

Bewustzijn is een neveneffect van Waarheid. In die stelling kan ik me vinden, Zonder Waarheid geen 'weet' van bewustzijn. In de discussie met Rob is me duidelijk geworden dat Rob geen 'weet' heeft van bewustzijn en zijn synoniem verklaren van bewustzijn en Waarheid voortkomt uit een gedachte.

Zijn we het zover eens?
Wij zijn het in ieder geval niet eens. En dat komt omdat je mijn woorden verdraait. Ik heb namelijk niet bewustzijn en Waarheid synoniem verklaard. Wel Bewustzijn en Waarheid. En dat is van een absoluut andere orde.

Het is onmogelijk om 'weet te hebben van Bewustzijn'. Bewustzijn is het eerste (Weten) waar niets aan vooraf gaat.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Maar wat bedoel je met bewustzijn wat van het toneel verdwenen is, is me niet duidelijk. Alleen als je daarmee het toneel van de voorstellingen bedoeld kan ik er in mee gaan.
Het bewustzijn verdwijnt niet van het toneel, alleen als je je laatste adem uitblaast.

Bewustzijn (B) verdwijnt niet van het toneel, nooit, zelfs niet wanneer je je laatste adem uitblaast.

Dat allemaal volgens de advaita filosofie ....
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 23 December 2021, 15:45   #49
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht



Het bewustzijn verdwijnt niet van het toneel, alleen als je je laatste adem uitblaast.

Bewustzijn (B) verdwijnt niet van het toneel, nooit, zelfs niet wanneer je je laatste adem uitblaast.

Dat allemaal volgens de advaita filosofie ....
Bewustzijn staat nooit op het toneel, het zijn de voorstellingen welke op het toneel staan.

Een hoofdletterig Bewustzijn en een kleinletterig bewustzijn bestaan niet naast elkaar, dat zou een dualiteit zijn. Er is in de werkelijkheid slechts 1 bewustzijn (niet twee dus)

En derhalve is er ook geen bewustzijn die in Bewustzijn verschijnt.

------------------------------


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Bewustzijn, dat waar alles in verschijnt, verschijnt zelf nergens in.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
We kunnen dus stellen dat bewustzijn in Bewustzijn verschijnt. En dus zijn ze niet hetzelfde.

Als je niet inziet dat deze twee quotes elkaar tegenspreken, dan weet ik het ook niet meer. Je schept in je denken een dualiteit om het probleem op te lossen dat er 8 miljard bewustzijnen zijn en tegelijkertijd 1. Dat komt omdat je nog niet aan Waarheid bent toegekomen, Rob. Ik twijfel niet aan je intenties, maar er valt nog heel wat te doen voor je. Je intelligentie gebruiken om het vraagstuk op te lossen wat ik hier schets raad ik af.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline   Met citaat reageren
Oud 23 December 2021, 15:55   #50
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Bewustzijn staat nooit op het toneel, het zijn de voorstellingen welke op het toneel staan.

Een hoofdletterig Bewustzijn en een kleinletterig bewustzijn bestaan niet naast elkaar, dat zou een dualiteit zijn. Er is in de werkelijkheid slechts 1 bewustzijn (niet twee dus)v
En derhalve is er ook geen bewustzijn die in Bewustzijn verschijnt.
Bas, zulke beweringen kun je alleen maar doen, als je op zijn minst de moeite neemt om toe te lichten wat je onder de verschillende termen verstaat. Dat doe je niet, en dan heeft het ook geen nut om verder beweringen te doen hierover. Ik heb uitgelegd wat de verschillende betekenissen van B/bewustzijn is met de grote en kleine B/b. Voor de helderheid van het gesprek zijn er wel 2. Zoals we een Feyenoord naast ene Ajax, blauw naast groen, een vrouw naast een man en een Volvo naast een Audi kunnen definiëren. Dualiteit bestaat, ten behoeve van het gesprek en het dagelijks verkeer.

Alles (even goed lezen: alles) verschijnt in Bewustzijn.
Rob is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Wat is Waarheid. Rennie Beginnend zelfonderzoek 1 21 September 2024 09:10
Waarheid & Bewustzijn Laurens Waar gaat het hier verder ook nog over? 25 31 August 2024 11:13


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 16:22.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.