Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 20 February 2018, 10:48   #491
Iona
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 May 2017
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Mooi gezegd, Iona. En als je in het algemeen het tij zou willen keren,
moet je hoe dan ook bij je eigen tij beginnen.
Ik heb niks met in het algemeen, denk ook niet dat het iets met willen te maken heeft.

Maar het blijft altijd alleen maar beginnen bij je eigen tij. Hoe kan het ook anders?
Iona is offline   Met citaat reageren
Oud 20 February 2018, 11:01   #492
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Iona Bekijk bericht
Ik heb niks met in het algemeen, denk ook niet dat het iets met willen te maken heeft.

Maar het blijft altijd alleen maar beginnen bij je eigen tij. Hoe kan het ook anders?
Ben ik het mee eens, daarom had ik mijn tekst al aangepast. Doelstellingen op zich kunnen gezien woorden maar horen niet thuis in waarheidsvinding hier. En ik vind het fijn dat je het aan hebt gegeven.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 20 February 2018, 11:03   #493
Iona
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 May 2017
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Ben ik het mee eens, daarom had ik mijn tekst al aangepast. En ik vind fijn dat je het aan hebt gegeven.
Iona is offline   Met citaat reageren
Oud 20 February 2018, 11:09   #494
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Dat vat ik op als een compliment. Want woorden zijn er niet om te begrijpen, begrijpen gebeurt in het denken, woorden zijn er om te verwijzen naar waar geen woorden bij kunnen. Om dat te kunnen volgen moet je juist los komen van betekenissen, begrijpen en van het persoonlijke. Begrijp je?
Hier is het blijkbaar nodig, om dat wat tegen je gezegd wordt, om te buigen tot iets wat beter te handelen is.

Wijziging aangebracht door Ulla op 20 February 2018 om 13:38.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 20 February 2018, 14:52   #495
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Iona Bekijk bericht
Dit forum is uitermate geschikt voor diegenen die het eigen tij willen keren zonder verdere doelstelling. Ik bedoel het tij keren voor jezelf, te beginnen bij jezelf zonder al met uitkomsten bezig te zijn. Wat het verder doet doet het uit zichzelf.
Dus geen geschikt forum voor diegenen die dat niet willen.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 20 February 2018, 15:11   #496
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Hier is het blijkbaar nodig, om dat wat tegen je gezegd wordt, om te buigen tot iets wat beter te handelen is.
Ja, klopt, hier gebeurt net hetzelfde als wat overal gebeurt, ook daar bij jou, Ulla.

Ieder geeft terug wat niet bij hem/haar hoort, hier is iedereen meester in, jij ook Ulla. Maar ieder voor zich neemt er al dan niet ook uit waar ie iets mee kan (als dat niet is, wat dan nog, het is jouw probleem dan eigenlijk niet, toch?). Dit laatste is de eigen zwarte doos, het is privé, en maar goed ook, ik wil het niet eens weten wat er zich in jouw zwarte doos afspeelt, het is niet van mij. Ik moet jouw tij niet keren, dat moet je zelf doen. WiNk

Wil je mijn zwarte doos zien (bij wijze van spreken hee Guido!):

Ik neem op waar ik iets mee kan, nl. met het feit dat Mihaela een probleem heeft met mijn manier van uitdrukken en welk gevoel mij dit geeft. Ik onderzoek het, bezie het van alle kanten en kom tot de conclusie dat mijn gevoel gevoed wordt door het geloof iemand te zijn die graag begrepen wordt. Ik zie het, ik zie het geloof, en het lost op, het gevoel valt weg in het weten dat die iemand een construct is, een geloof.

En zie dat aan, er is eigenlijk niet zoiets als een zwarte doos, het leek alleen maar zo, vandaar het is een manier van beschrijven, een manier van zelfonderzoek aan te wijzen. Het zelfonderzoek is nodig, het er van in begin van uitgaan dat de zwarte doos, het gevoel en de iemand er niet zijn, is geen zelfonderzoek. Als je het gevoel hebt dat het dat is wat er hier gebeurd, dan is dat wat jij projecteert op het zwarte gat dat hier voor je staat: Dorje. Maar dat is niet mijn ding.

Wat ik teruggeef is het enige dat zichtbaar is en dat is hetgeen dat niet bij mij hoort: de frustratie van Mihaela, de frustratie om jou, de frustratie om mij, om woorden die "zogezegd" niet begrepen worden. De rest van het verhaal ken je. Ik geef het terug, buig het om, haal de reden tot frustratie er uit, misschien geeft dit juist nog meer frustratie, misschien juist niet, dat is Mihaela's zwarte doos, daar heb ik niets mee te maken, ik wil het niet eens weten.

Bevredigd?
Laat maar, ik wil het eigenlijk helemaal niet weten.
__________________
Wat is is.
Dorje is offline   Met citaat reageren
Oud 20 February 2018, 15:32   #497
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
@Katerie: Dat vind ik jammer.
Hoezo dat vind je jammer?
Mijn schrijven hier betekend niets want ik besta niet echt.
Het leven, dit forum, doet zich als echt aan je voor, maar feitelijk zijn het maar gedachten en het geloof er in.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Waarom wil je dat weten dan? Als ik hier het een of ander over zeg, vrees ik dat dat weer een eigen leven gaat leiden.
Nou, ik vind het wel interessant hoe je tegelijk waarheid kunt zien in forumlid ziener en Nowee, dewelke hun zienswijzen als water en vuur zijn.
Als ik moet kiezen, kies ik ziener / kweetniet's zienswijze want in het verleden heeft Theo / kweetniet al te kennen gegeven mijn goeroe Ramesh Balsekar te verstaan, dit in tegenstelling tot de forumbaas en zijn drie trawanten.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Je geeft zelf aan dat je hier alleen maar voor de lol bent.
Ik ben hier in de eerste plaats omdat ik geïnteresseerd ben in advaita. Zonder die interesse valt er in socksang's geen lol te beleven. Dat heb ik genoeg in India gezien. Bij Ramesh Balsekar in Bombay thuis, maar ook in Tiruvannamalai / India, het bedevaartsoord van advaita.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Ik begrijp zelf niet wat daaraan lollig is mensen te willen weerhouden aan waarheidsvinding te doen. In feite verstoor je de boel gewoon en laat je mensen niet hun eigen ding doen. Waarom doe je dat, wat vindt je zo belangrijk daarin dat je dat niet kunt laten?
Hoe zou ik jou of wie dan ook op dit forum of in de hele wereld nou kunnen weerhouden om aan waarheidvinding te doen Ulla....
Wil je waarheid vinden? Stop dan met deelnemen aan dit forum en ga luisteren naar Diederik Wolsak of Mooji.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Dat tij keren lijkt nogal een issue.
Dat is een issue van Laurens, niet van mij. Hij heeft volgens eigen zeggen dit forum opgericht in een poging om alsnog een tij te keren.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
En nogmaals, wil je het zelf weten moet je het zelf doen. Het is niet voor te doen.
ja, zeker het gedegen zelfonderzoek zoals hier op het forum aangereikt doen dan, dan zijn Laurens en Nowee alvast blij dat er toch iemand hun aanwijzingen opvolgt en wie weet misschien wel realiseert!
__________________
God is alles & goed.
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 20 February 2018, 16:13   #498
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Ja, klopt, hier gebeurt net hetzelfde als wat overal gebeurt, ook daar bij jou, Ulla.

Ieder geeft terug wat niet bij hem/haar hoort, hier is iedereen meester in, jij ook Ulla. Maar ieder voor zich neemt er al dan niet ook uit waar ie iets mee kan (als dat niet is, wat dan nog, het is jouw probleem dan eigenlijk niet, toch?). Dit laatste is de eigen zwarte doos, het is privé, en maar goed ook, ik wil het niet eens weten wat er zich in jouw zwarte doos afspeelt, het is niet van mij. Ik moet jouw tij niet keren, dat moet je zelf doen. WiNk

Wil je mijn zwarte doos zien (bij wijze van spreken hee Guido!):

Ik neem op waar ik iets mee kan, nl. met het feit dat Mihaela een probleem heeft met mijn manier van uitdrukken en welk gevoel mij dit geeft. Ik onderzoek het, bezie het van alle kanten en kom tot de conclusie dat mijn gevoel gevoed wordt door het geloof iemand te zijn die graag begrepen wordt. Ik zie het, ik zie het geloof, en het lost op, het gevoel valt weg in het weten dat die iemand een construct is, een geloof.

En zie dat aan, er is eigenlijk niet zoiets als een zwarte doos, het leek alleen maar zo, vandaar het is een manier van beschrijven, een manier van zelfonderzoek aan te wijzen. Het zelfonderzoek is nodig, het er van in begin van uitgaan dat de zwarte doos, het gevoel en de iemand er niet zijn, is geen zelfonderzoek. Als je het gevoel hebt dat het dat is wat er hier gebeurd, dan is dat wat jij projecteert op het zwarte gat dat hier voor je staat: Dorje. Maar dat is niet mijn ding.

Wat ik teruggeef is het enige dat zichtbaar is en dat is hetgeen dat niet bij mij hoort: de frustratie van Mihaela, de frustratie om jou, de frustratie om mij, om woorden die "zogezegd" niet begrepen worden. De rest van het verhaal ken je. Ik geef het terug, buig het om, haal de reden tot frustratie er uit, misschien geeft dit juist nog meer frustratie, misschien juist niet, dat is Mihaela's zwarte doos, daar heb ik niets mee te maken, ik wil het niet eens weten.

Bevredigd?
Laat maar, ik wil het eigenlijk helemaal niet weten.
Als vervulling is wat ik nodig heb, heb ik zelf wel wat te onderzoeken. Mijn belang in deze gesprekken zit hem in het opsporen, gezamenlijk of alleen. Ik hoefde deze uitleg zelf niet (vind ik ook niet interessant)en ik claim ook niet dat het definitief klopt wat ik iemand zie zien doen. Ik koppel het zelf ook steeds minder, al kun je helaas niet voorkomen dat er voorspelbaar gedrag gezien kan worden. Als je niets hebt aan een opmerking dan heb je daar niets aan. Daar waar je wel iets aan hebt, daar kun je dan je voordeel mee doen. Met de nadruk op kun. Je zwarte doos mag je dus helemaal voor je zelf houden.

Ik heb het je in je reactie nu niet echt zien doen.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 20 February 2018, 16:17   #499
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Ja, klopt, hier gebeurt net hetzelfde als wat overal gebeurt, ook daar bij jou, Ulla.

Ieder geeft terug wat niet bij hem/haar hoort, hier is iedereen meester in, jij ook Ulla. Maar ieder voor zich neemt er al dan niet ook uit waar ie iets mee kan (als dat niet is, wat dan nog, het is jouw probleem dan eigenlijk niet, toch?). Dit laatste is de eigen zwarte doos, het is privé, en maar goed ook, ik wil het niet eens weten wat er zich in jouw zwarte doos afspeelt, het is niet van mij. Ik moet jouw tij niet keren, dat moet je zelf doen. WiNk

Wil je mijn zwarte doos zien (bij wijze van spreken hee Guido!):

Ik neem op waar ik iets mee kan, nl. met het feit dat Mihaela een probleem heeft met mijn manier van uitdrukken en welk gevoel mij dit geeft. Ik onderzoek het, bezie het van alle kanten en kom tot de conclusie dat mijn gevoel gevoed wordt door het geloof iemand te zijn die graag begrepen wordt. Ik zie het, ik zie het geloof, en het lost op, het gevoel valt weg in het weten dat die iemand een construct is, een geloof.

En zie dat aan, er is eigenlijk niet zoiets als een zwarte doos, het leek alleen maar zo, vandaar het is een manier van beschrijven, een manier van zelfonderzoek aan te wijzen. Het zelfonderzoek is nodig, het er van in begin van uitgaan dat de zwarte doos, het gevoel en de iemand er niet zijn, is geen zelfonderzoek. Als je het gevoel hebt dat het dat is wat er hier gebeurd, dan is dat wat jij projecteert op het zwarte gat dat hier voor je staat: Dorje. Maar dat is niet mijn ding.

Wat ik teruggeef is het enige dat zichtbaar is en dat is hetgeen dat niet bij mij hoort: de frustratie van Mihaela, de frustratie om jou, de frustratie om mij, om woorden die "zogezegd" niet begrepen worden. De rest van het verhaal ken je. Ik geef het terug, buig het om, haal de reden tot frustratie er uit, misschien geeft dit juist nog meer frustratie, misschien juist niet, dat is Mihaela's zwarte doos, daar heb ik niets mee te maken, ik wil het niet eens weten.

Bevredigd?
Laat maar, ik wil het eigenlijk helemaal niet weten.
Je voelt je je aangevallen, en vervolgens ga jij je
verdedigen..Zo heet dat, alleen jij bouwt hier een eigen verhaal omheen.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 20 February 2018, 16:35   #500
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Je voelt je je aangevallen, en vervolgens ga jij je
verdedigen..Zo heet dat, alleen jij bouwt hier een eigen verhaal omheen.

Geen probleem. Je mag het zo bekijken. Ik heb er toch geen enkele vat op, maar goed ook.
Zolang je er zelf niet onder lijdt dat ik mij verdedig, zie ik geen enkel probleem.
__________________
Wat is is.
Dorje is offline   Met citaat reageren
Reageren

Labels
Ander Begin, Doorpakken, Doorzien, Ego, Keerpunt


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
FAQ rond gedegen zelfonderzoek gevraagd. Puppetji Forum; regels, vragen, idee 22 18 December 2014 23:27


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 00:33.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.