Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 11 May 2018, 14:10   #491
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
(...)
En nu sluit jij jezelf op in de taal dat inderdaad, indien niet wordt opgelet, is wat je beschrijft...
Het is aan de onderzoeker om de hangijzers te mijden en de taal te gebruiken zoals nodig is; niet te misbruiken...
Vergeet dat de eerste die bedot wordt ikzelf ben en ik hou er totaal niet van om bedot te worden, en zeker en vast niet door mijzelf...

Niets is inderdaad klaar en duidelijk zegbaar, uitspreekbaar, aanduidbaar... Maar wij roeien wel met de riemen die we hebben en anders kun je nu vragen om gewoon dit forum te sluiten...
Uitwisseling heeft dan geen enkele zin meer...
marie is offline  
Oud 11 May 2018, 16:39   #492
Iona
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 May 2017
Berichten: 0
Standaard

"Wat-is laat zich niet ontmaskeren maar vindt in het bewustzijn van de taligheid de ontdekking om tot onmiddellijke realisatie te komen en de waan van het ego te ontmaskeren.
Gedegen zelfonderzoek is de zelfrealisatie van onmiddellijkheid."
Iona is offline  
Oud 11 May 2018, 21:23   #493
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Iona Bekijk bericht
"Wat-is laat zich niet ontmaskeren maar vindt in het bewustzijn van de taligheid de ontdekking om tot onmiddellijke realisatie te komen en de waan van het ego te ontmaskeren.
Gedegen zelfonderzoek is de zelfrealisatie van onmiddellijkheid."
Niets tegen onmiddellijkheid; waarmee gezegd wordt dat we het zijn niet via het verstand moeten verbasteren; want het verstand weet niets en leidt ons enkel af van het directe zijn...

Maar wat is, is en wij maken daar deel van uit en ik zie mijzelf niet als een masker om wat-is te maskeren of te mystificeren...

Als men afkomt dat er geen zin is en dat er geen zin moet gegeven worden aan het bestaan; dan moet men ook niet afkomen dat dat bestaan zichzelf weigert bloot te geven...

Het verstand kan het niet; volledig mee akkoord; maar ik ben niet mijn verstand, wat dus wil zeggen dat wat voor het verstand geldt ook voor mij zou gelden...

Ik heb jullie ten andere de weg getoond...
marie is offline  
Oud 12 May 2018, 07:55   #494
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht
Het ego is geen begrenzing maar een instap in een wereld waar het ik gastheer is.
Als de gastheer wordt benaderd verdwijnt de gast,(Doorzien van ego.) zonder gasten verdwijnt de gastheer,(Gedegen zelfonderzoek.)(Klaar zijn met taal, communicatie is uit den boze.) zonder gastheer verschijnt onmiddellijkheid.(Realisatie.)
Guido is offline  
Oud 12 May 2018, 08:11   #495
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Niets is inderdaad klaar en duidelijk zegbaar, uitspreekbaar, aanduidbaar... Maar wij roeien wel met de riemen die we hebben en anders kun je nu vragen om gewoon dit forum te sluiten...
Uitwisseling heeft dan geen enkele zin meer...
Het forum tracht aan te sturen op de onmiddellijke kláárheid waar uitwisseling alle zin ontbeert.
Guido is offline  
Oud 12 May 2018, 08:18   #496
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
Als de gastheer wordt benaderd verdwijnt de gast,(Doorzien van ego.) zonder gasten verdwijnt de gastheer,(Gedegen zelfonderzoek.)(Klaar zijn met taal, communicatie is uit den boze.) zonder gastheer verschijnt onmiddellijkheid.(Realisatie.)
Ik herhaal dat jullie in de ego-val getrapt zijn en daarom tot jullie conclusies gekomen zijn...
Van het begin van mijn onderzoek heb ik gesteld dat ego niet betrouwbaar is en heb ik dus niet op ego gesteund om mijn onderzoek te schragen...
Van het begin van mijn onderzoek heb ik gesteld dat mijn verstand alleen er niet komt... en heb ik zelfs wijsheid van anderen nooit aanvaard als mijn eigen wijsheid dan nadat het grondig onderzocht was geworden...
Liever liet ik vragen open dan standpunten in te nemen als ik niet overtuigd was...
Noch anderen, noch ikzelf volstond om te geloven... Ik heb altijd gezegd dat ik moest weten en weten doe je niet één, twee, drie en zelfs nu zal ik laten varen als vandaag het tegendeel bewezen, ingezien wordt...
Mijn kritische ingesteldheid was er vanaf het allereerste begin... Dus ik zal nooit in een gat vallen na een zogenaamde ontdekking dat ik mij mijn heel leven belazerd heb... Niet door ego en niet door het geloof van derden...
Maar ik heb nooit geweigerd om naar de argumenten van derden te luisteren en hen kritisch te onderzoeken...
Ik ben niet vol van mijzelf, en hoe meer ik mijzelf kan veralgemenen, opzij zetten, nihileren, objectiveren, verdampen... Hoe meer ik mijzelf verlies hoe groter de innerlijke kern, het niets wordt...
En die kern zal ik nooit verloochenen omdat die kern het leven zelf is, steeds meer en meer de zuivere geest die zich in mij, zoals in iedereen, klaarder en duidelijker manifesteert...
En dat afdoen als gewoon ego-getrippel, terwijl dat nu juist het directe leven is waarover jullie het hebben...
marie is offline  
Oud 12 May 2018, 08:42   #497
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Ik ben niet vol van mijzelf, en hoe meer ik mijzelf kan veralgemenen, opzij zetten, nihileren, objectiveren, verdampen... Hoe meer ik mijzelf verlies hoe groter de innerlijke kern, het niets wordt...
En die kern zal ik nooit verloochenen omdat die kern het leven zelf is, steeds meer en meer de zuivere geest die zich in mij, zoals in iedereen, klaarder en duidelijker manifesteert...
En dat afdoen als gewoon ego-getrippel, terwijl dat nu juist het directe leven is waarover jullie het hebben...
(Ik heb niks tegen jou Marie, of wie dan ook, ik reageer slechts op de voorstelling van aannemelijkheid.)

Subjectieve eigenheid reduceren tot abstracties is ego-getrippel in een ander jasje.
Guido is offline  
Oud 12 May 2018, 09:07   #498
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Oké; we gaan mijn verhaal onderzoeken en kijken waar ik ego-gebonden vooroordelen gebruik...

Ik stel dat het verstand niet werkt en dat we via het verstand er niet komen...
Ik leg uit waarom het verstand niet werkt; een nieuw evolutieelement dat uit zichzelf niets weet maar enkel achteraf kan analyseren...
Het klinkt misschien tegendraads in deze tijd waar iedereen alleen maar zweert bij zijn verstand en waar de mensheid zich dwaas genoeg grotendeels vereenzelvigd heeft met zijn verstand; zodat zelf jullie komen zeggen dat gezien het verstand niet werkt de mens niet tot waarheidsvinding kan komen zonder in te zien dat al wat hij zogenaamd zou vertellen nonsens zou zijn...
Je moet het verhaal niet onderzoeken, dat levert alleen maar meer verhalen op. Daarnaast werkt het verstand evenals het ego averechts, dus beiden moeten gecorrumpeerd worden door de inhoud (strikt en ondubbelzinnig en dus rigoureus) op waarheid te onderzoeken. Je mag voorafgaande aan dat (gedegen) zelfonderzoek van geen enkele aanname uitgaan en doorgaans staan verhalen boordevol aannames. Door een te grote hoeveelheid aan aannames te onderzoeken ben je veel te lang bezig. Je moet in eerste instantie dus rigoureus te werk gaan en vrijwel alles als zijnde niet waar verwerpen.
 
Oud 12 May 2018, 10:28   #499
Nowee
Vicaris
 
Nowee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 September 2017
Berichten: 31
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Mijn kritische ingesteldheid was er vanaf het allereerste begin... Dus ik zal nooit in een gat vallen na een zogenaamde ontdekking dat ik mij mijn heel leven belazerd heb... Niet door ego en niet door het geloof van derden...
Maar ik heb nooit geweigerd om naar de argumenten van derden te luisteren en hen kritisch te onderzoeken...
Je bent helemaal niet kritisch ingesteld maar vol en vurig in de verdediging van een aangewaaid idee over het instinct. Je weet zelfs niet waarover je praat als je het over het ik hebt. En het meest ergerlijke is dat je niet in staat bent te luisteren naar argumenten waarbij het ik-dat-weet in vraag gesteld wordt.
Niet het verhaal wordt geproblematiseerd maar het ego.
Het gedegen zelfonderzoek is een onderzoek naar het ego en het doorzien van ego.
Nowee is offline  
Oud 12 May 2018, 12:23   #500
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
(Ik heb niks tegen jou Marie, of wie dan ook, ik reageer slechts op de voorstelling van aannemelijkheid.)

Subjectieve eigenheid reduceren tot abstracties is ego-getrippel in een ander jasje.
Guido ben jij werkelijk niet in staat om objectief te zijn en ben jij werkelijk niet in staat om subjectieve eigenheid te zien en te herkennen en dan ook als niet algemeen geldend te beschouwen en buiten je zoektocht te houden???
Zit je werkelijk zo diep gevangen in het verstandelijk denken dat je denkt dat je buiten je verstand tot niets in staat bent dan zwijgend, en vooral zwijgend, te aanvaarden wat komt???
Heb jij werkelijk zo weinig zelfvertrouwen in jezelf en in je objectieve mogelijkheden om de wereld te beschouwen en te doorgronden???

Dat dat niet zo gemakkelijk is laat de geschiedenis ons overvloedig zien; maar dat het onmogelijk zou zijn...???
marie is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 20:59.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.