Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 10 August 2022, 13:44   #511
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
Nu niet, op andere momenten wel..
Geeft niet, er is maar één Waarheid. Al dan niet met grote of kleine letter geschreven of voor mijn part in het Grieks. En dat is de Waarheid waarbij het éne niet op het andere gericht is. Bewustzijn is dan weer wel gericht , waarmee Waarheid en Bewustzijn verschillende zaken zijn.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 10 August 2022, 13:47   #512
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Iedereen hier vind jou een idioot.
Zo nu maar wachten op een tegenreactie.
Maar ik ben ook een idioot, Laurens. Dus 'iedereen' heeft gelijk! Weet je wat het is, beste vriend? Jij meende altijd je spelletjes met 'ons' te spelen. Maar vice versa was dat ook het geval. Voorspellen wanneer jij 'ego zag' was best wel een aardig spel. Het was geen grote kunst om jou 'ego te laten zien'.

Hilariteit ten top natuurlijk, want daarmee werd tevens jouw 'gave' onderuit gehaald.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 10 August 2022, 13:58   #513
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Geeft niet, er is maar één Waarheid. Al dan niet met grote of kleine letter geschreven of voor mijn part in het Grieks. En dat is de Waarheid waarbij het éne niet op het andere gericht is. Bewustzijn is dan weer wel gericht , waarmee Waarheid en Bewustzijn verschillende zaken zijn.
Het bijzondere van Waarheid is dat het geen Bewustzijn nodig heeft om Waarheid te Zijn.
Daarentegen heeft bewustzijn Bewustzijn nodig om vast te kunnen stellen dat het Bewustzijn is..
Guido is offline  
Oud 10 August 2022, 14:08   #514
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht

Het bijzondere van Waarheid is dat het geen Bewustzijn nodig heeft om Waarheid te Zijn.
Daarentegen heeft bewustzijn Bewustzijn nodig om vast te kunnen stellen dat het Bewustzijn is..
Dit betreft geen constatering.. maar vaststelling.
Guido is offline  
Oud 10 August 2022, 15:11   #515
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
Vasthouden, tegenhouden, grijpen.. ego van het gemoed. De vitalisering van het gemoed door de natuurlijke overlevingsdrang te betrekken op de zelf-beeld beleving.
Zie hier.. 'de wereld'.
Dóórzien van die 'aangeleerde' neigingen laat de 'hoofd-claim' een 'ik te zijn.. geruisloos verdwijnen als sneeuw voor de zon.
Dat is geen hoofd-claim een 'ik' te zijn; dat is zuiver en alleen het enigste dat wij mensen hebben hier op aarde...
Iets anders zeggen dat is braaf geloven wat derden je proberen wijs te maken...
Hoe gemakkelijk om maar te kakelen en dat jij zou zien dat ik dat doe omdat ik mijn 'ik' niet wil verliezen... Hoe gemakkelijk en hoe dwaas, want jullie zitten niet in mijn kop en bovendien het zijn jullie die dwaas anderen napraten zonder te weten waar de klepel hangt...
Hier komen zeggen dat wij naar de toestand van voor alle indoctrinaties moeten teruggaan om dan via ons 'ik' dat weet, terug de waarheid te vinden en, misschien de enige persoon hier die dat gedaan heeft daarna komen en blijvend komen uitmaken dat hij zijn 'ik' niet kan loslaten...

Je moet maar durven en dan nog durven eisen dat men jou voor volwaardig houdt...
marie is offline  
Oud 10 August 2022, 15:14   #516
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
..

Het gemoed is geledigd du moment het 'ik er niet langer beslag op legt.
Hewel van het ogenblik dat het 'ik' geen inspraak meer heeft, ben jij ook je innerlijke richtingswijzer kwijt en ben jij als een vogel zonder kop in de handen van diegene die via verhaaltjes en vertelseltjes jou mooie liedjes wijsmaakt terwijl hij je, gewild of niet, achter je rug pluimt... en herleid tot een stomme robot die braaf anderen na-aapt...
marie is offline  
Oud 10 August 2022, 15:22   #517
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ik lees wel wat er gezegd wordt, behalve alle onzin die je uitkraamt of er telkens aan toevoegt. Meer nog dan dat lees ik tussen de regels door.

Om over slecht lezen door te gaan het ontgaat je dat ik telkens bestrijd dat ik zou oordelen (oftewel vooroordelen zou hebben). Dat je het als 'oordelen' oppakt afkomstig is van ego en dat je dát ego of 'ik' dus juist moet onderzoeken. Het beperkt je in het goed lezen omdat het een perceptie heeft.

Je bent verknocht aan je 'ik' en werkt daar ook mee. Je ageert de hele tijd als zou je iets moeten ontkennen, onder andere je 'ik', en dat staat er niet (nooit), er staat dat je 'ik' moet onderzoeken.

Je hebt allemaal kletspraat, tussen de regels door is heel wat anders waar te nemen.

Over slecht lezen gesproken er stond juist dat je dat 'ik' niet nodig hebt. Er is geen 'ik' in de zin 'ik ben de weg, de waarheid en het leven'. Met het weg, waarheid en leven ZIJN valt het 'ik' juist weg. Als je waarheid bent is 'ik' dan niet meer van enige betekenis, het kan weg.

Daar houd ik niet over op, omdat je het niet doet dat onderzoeken maar me wél blijft lastig vallen met al je 'ik' verhaaltjes. Acht jaar lang gezwam op dit forum, hoe lang denk je nog door te gaan.
Laurens, weet jij waarom Boudha in het lachen schoot toen hij inzag waarom alles draaide???
Jij komt met het fabeltje af dat hij inzag dat 'ik' zijn 'ik' niet bestond...
Oké, als prinsje opgevoed in weelde waarvan alle grilletjes werden ingewilligd zou je kunnen zeggen dat dat een schok moest zijn om in te zien dat zijn 'ikje' niet van tel was...
Maar ik geloof dat Boudha al veel verder geëvolueerd was dan dat dwaze en zelfs verkeerd inzicht... Wat Boudha heeft ingezien was dat het enige dat hij op aarde kon hebben en kon bezitten juist zijn 'ik' was... Ben je 'ik', bezit je 'ik' en je bent de koning van het AL...
Als prins opgevoed om zogezegd te regeren heeft hij ingezien dat alles wat hij kon bezitten, hij dat alleen maar bij zichzelf moest zoeken; dat het volstond om zuiver te zijn; 'ik ben'
Poetin, en al die grote helden... Weet dat ze naakter dan Job verdwijnen en dat in plaats van ook maar iets verkregen te hebben dat ze zichzelf hebben weggegooid...
En dan jij hier maar afkomen dat het 'ik' niet zou bestaan, terwijl het juist het 'ik', gezuiverd van alle vuil dat door de eeuwen heen erop geankerd is, het enige is dat wij mensen hier op aarde hebben...
Je moet het maar doen en nu AUB, ga je eigen verhaaltjes eens na in plaats van anderen te willen controleren...
De eerste en voornaamste eigenschap die je moet hebben is integer, eerlijk en onbevooroordeeld met jezelf om te gaan...
marie is offline  
Oud 10 August 2022, 15:29   #518
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Het gemoed zal geledigd moeten worden, doorzien helpt niet. Het gemoed zorgt voor controle dwang. Het gemoed wil dit, wil dat, wil zus, wil zo.
Het onveranderlijke 'zijn' is niet behept met dat soort zaken, ook niet behept met een persoonlijk gemoed c.q. 'willen'.
Dat willen zul je pas afleggen wanneer je inziet dat het geen enkele zin heeft... en dat er machten in jou spelen die wijzer zijn dan jijzelf ...
Dus luister naar je innerlijke stem; weet dat hij zelfs beter kan koken dan jijzelf ... want hij heeft eeuwen en eeuwen ervaring achter zich waar jij niet meer bij kunt...
marie is offline  
Oud 10 August 2022, 15:30   #519
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Natuurlijk zie je dat, je doet niet aan waarheidvinding van je eigen aannames.
Wanneer ga jij daar eens aan beginnen???
marie is offline  
Oud 10 August 2022, 15:32   #520
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Maar dat is ook het moment van Waarheid.
Niet zo vlug; er is 'ik' en 'ik'...
Jij denkt dat je je 'ik' heb opzij gezet maar je handelt en denkt nog voor de volle honderd procent zoals het jou wordt voorgeschreven...
Al die vooroordelen moeten eerst opzij gezet worden...
marie is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Afbeelding heeft het verkeerde formaat Lyme Forum; regels, vragen, idee 13 15 November 2011 06:41


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 17:34.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.