Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 21 February 2018, 12:47   #521
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Enige aanwijzing die ik zou willen geven, je weerstand tegen gzoz te onderzoeken en daar te beginnen. Voor mij was dat het begin en van daaruit heb ik mijn besluit genomen het wel te gaan doen. Het had net zo goed anders kunnen uitpakken. Het betekent wat mij betreft niet dat je ook zo moet beginnen. Ik wens je veel succes.
De weerstand is helder:
1. het "past" niet in het reeds opgebouwde, vergaarde denkkader.
2. de "gesloten" manier waarop het gebracht wordt.

Het begin is genomen:
1. Het denkkader staat zelfonderzoek in de weg. Dus ik ben bereid het los te laten, of te onderzoeken
2. Klaarblijkelijk is dit projectie van mij: ik sluit mij er voor af en ga in gevecht. Ik ben bereid het gevecht los te laten, of te onderzoeken.
__________________
Wat is is.
Dorje is offline   Met citaat reageren
Oud 21 February 2018, 13:22   #522
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
De weerstand is helder:
1. het "past" niet in het reeds opgebouwde, vergaarde denkkader.
2. de "gesloten" manier waarop het gebracht wordt.

Het begin is genomen:
1. Het denkkader staat zelfonderzoek in de weg. Dus ik ben bereid het los te laten, of te onderzoeken
2. Klaarblijkelijk is dit projectie van mij: ik sluit mij er voor af en ga in gevecht. Ik ben bereid het gevecht los te laten, of te onderzoeken.

De inhoud van je weerstand (wat niet past en de gesloten manier) kun je m.i. beter onderzoeken op waarheid gedachten daarin, je belang en je
behoeftes daarin. Anders heb je grote kans dat het blijft opdoemen en
wat erachter zit niet gezien wordt.

Het gevoel van ongemak, hoe miniem ook zie ik zelf als signalen die mij tot onderzoek aan kunnen zetten als het blijft spelen en hinderlijk is. In begin heb ik dat met alles gedaan.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 21 February 2018, 13:40   #523
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
De inhoud van je weerstand (wat niet past en de gesloten manier) kun
je m.i. beter onderzoeken op waarheid gedachte, je belang en je behoefte daarin. Anders heb je kans dat het blijft opdoemen en wat erachter speelt niet gezien wordt.

Het gevoel van ongemak zie ik zelf als signalen die mij tot onderzoek
aan kunnen zetten als het blijft spelen en hinderlijk is. In begin heb ik
dat met alle gedaan
1.a. Een denkkader heeft geen waarheidsgehalte het is een denkkader, geschapen door het denken, denkbeeldig.
1.b. Het belang is houvast voor het ik dat het denkkader nodig heeft om zichzelf in stand te houden.
1.c. De behoefte is om het ik gaande te houden.

2.a. Geslotenheid is noch waar bij mij als bij de ander, het is het verhaal dat er op geprojecteert wordt en is inzichzelf leeg (projectie, denkbeeld).
2.b. Het belang is de strijd, het ik heeft strijd (opdeling, verdeel en heers) nodig om te kunnen bestaan.
2.c. De behoefte is er van het ik om zichzelf in stand te houden en zelfs te voeden.
__________________
Wat is is.
Dorje is offline   Met citaat reageren
Oud 21 February 2018, 13:53   #524
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
1.a. Een denkkader heeft geen waarheidsgehalte het is een denkkader, geschapen door het denken, denkbeeldig.
1.b. Het belang is houvast voor het ik dat het denkkader nodig heeft om zichzelf in stand te houden.
1.c. De behoefte is om het ik gaande te houden.

2.a. Geslotenheid is noch waar bij mij als bij de ander, het is het verhaal dat er op geprojecteert wordt en is inzichzelf leeg (projectie, denkbeeld).
2.b. Het belang is de strijd, het ik heeft strijd (opdeling, verdeel en heers) nodig om te kunnen bestaan.
2.c. De behoefte is er van het ik om zichzelf in stand te houden en zelfs te voeden.

Belangen en behoeften die we hebben en bezigen hebben in het algemeen
te maken met ons (ego)denken in stand te willen houden. Hier mee kom je
nog niet aan onderzoek toe van je persoonlijke belangen (bv. je eigen
boeddhistische visie te willen blijven bezigen) en bv een behoefte om
(je veilig en aangekomen daarin) te voelen.

Het gaat om het onderzoeken, willen zien ervan, dat je ze hebt.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 21 February 2018, 14:07   #525
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Belangen en behoeften die we hebben en bezigen hebben in het algemeen te maken met ons (ego)denken in stand te willen houden. Hier mee kom je nog niet aan onderzoek toe van je persoonlijke belangen (bv. je eigen
boeddhistische visie te willen blijven bezigen) en bv een behoefte om
(je veilig en aangekomen daarin) te voelen.
Toch niet, ik heb de boeddhist in mij al gedood, werkelijk waar. Boeddhist zijn is een identificatie als een ander, persoon zijn is een identificatie als een ander, ik heb het gehad met persoonlijke issues uit te mergelen, het is als zand tellen op het strand, zoals Guido schreef. Vandaar dat ik mij juist tot gedegen zelfonderzoek richt, om dieper te gaan dan dat persoonlijk gewriemel in de marge.
Het enige persoonlijke dat ik tegenkom is angst, angst voor wat er gebeurt als je dit alles loslaat, je ideeën, je meningen, je hele ik-construct. Wie gaat er voor mijn dochters zorgen als er geen ik meer is?
__________________
Wat is is.
Dorje is offline   Met citaat reageren
Oud 21 February 2018, 14:11   #526
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
@Katerie:..
Je voedt niet de schapen, maar je denken.
En wat denk jij op dit forum te voeden, niet je denken dus?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
@Dorje: Enige aanwijzing die ik zou willen geven, je weerstand tegen gzoz te onderzoeken en daar te beginnen.
Oh, je gaat Dorje al voeden.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
@Dorje: De inhoud van je weerstand (wat niet past en de gesloten manier) kun je m.i. beter onderzoeken op waarheid gedachten daarin, je belang en je behoeftes daarin.
Goed bezig Ulla, alleen stelt het niet veel voor. Wat je nu doet kan iedereen.
Aanwijzingen geven tot gedegen zelfonderzoek doen kun je dus maar beter overlaten aan de forum kerkvaders. Die schrijven dan een niet te volgen epistel en dan komt het nog geleerd over. Bij jou komt het iets te eenvoudig over.
__________________
God is alles & goed.
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 21 February 2018, 14:15   #527
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
@Ulla: Wie gaat er voor mijn dochters zorgen als er geen ik meer is?
Dat is een zeer terechte vraag waar je niet te licht over mag gaan!
"Wie" gaat er voor hen zorgen als jij je 'ego-ik' doorzien hebt?
__________________
God is alles & goed.
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 21 February 2018, 14:33   #528
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Toch niet, ik heb de boeddhist in mij al gedood, werkelijk waar. Boeddhist zijn is een identificatie als een ander, persoon zijn is een identificatie als een ander, ik heb het gehad met persoonlijke issues uit te mergelen, het is als zand tellen op het strand, zoals Guido schreef. Vandaar dat ik mij juist tot gedegen zelfonderzoek richt, om dieper te gaan dan dat persoonlijk gewriemel in de marge.
Waarheidsvinding heeft niets te maken met wel of geen boeddhistische visie en wel of niet de denkbeelden daarin willen beoefenen. Dat wat je denkt
dat je een gedachte hebt iets te moeten doden kun je wel onderzoeken
op waarheid waarom je daar belang aan hecht en welke behoefte je daarin
hebt. Dat moet je zelf onderzoeken totdat je het uiteindelijk kunt gaan zien.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Het enige persoonlijke dat ik tegenkom is angst, angst voor wat er gebeurt als je dit alles loslaat, je ideeën, je meningen, je hele ik-construct. Wie gaat er voor mijn dochters zorgen als er geen ik meer is?
Jij hebt angst dat je niet meer kunt functioneren?
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 21 February 2018, 15:03   #529
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Waarheidsvinding heeft niets te maken met wel of geen boeddhistische visie en de denkbeelden willen beoefenen.
Wacht eens even... wat ben je hier bezig?
Wat wil je nu van mij? Dat ik je vertel dat ik een belang heb in een boeddhistische visie te blijven bezigen terwijl dat helemaal niet zo is?
Het doden van de boeddhist in mij is het stoppen met een boeddhistische visie te blijven bezigen en daar belang in hebben. Niet meer of niet minder. Ik noem het doden, naar het gezegde van: "Kom je boeddha tegen, dood hem". Welnu ik heb mijn belang in het bezigen van een boeddhistische visie tegengekomen en gedood. Helder?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Dat wat je denkt dat je een gedachte hebt iets te moeten doden kun je wel onderzoeken op waarheid waarom je daar belang aan hecht en welke behoefte je daarin hebt.
Ulla, geef toe, hier ben je nu toch echt wel aan het flippen, niet dan?
Zeg je hier nu dat ik denk dat ik moet stoppen met een boeddhistische visie te blijven bezigen, en dat dit denken is en dus moet onderzocht worden op waarheid?
Ik denk dat niet, ik zie dat, ik zie dat een boeddhistsche visie blijven bezigen een houvast is en heb dit losgelaten (gedood).

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Dat moet je zelf onderzoeken totdat je het uiteindelijk kunt gaan zien.
Wat zien, dat een boeddhistsche visie bezigen het dienen van een persoonlijk belang is? En als ik dat dan zie, wat dan, het loslaten? Had ik dat dan al niet gedaan dan? Wat wil je eigenlijk van mij. Nu kan ik je echt niet meer volgen hoor.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Jij hebt angst dat je niet meer kunt functioneren?
Dat ik het belang niet meer inzie van te functioneren, ja. Heeft het functioneren in waarheid belang? Welk belang?
__________________
Wat is is.
Dorje is offline   Met citaat reageren
Oud 21 February 2018, 16:52   #530
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Ulla, geef toe, hier ben je nu toch echt wel aan het flippen, niet dan?
Sinds Laurens geschreven heeft dat ze waarheid herkent is er wat gebeurt met ons Ulla.
Ik denk dat ze nu haar Ware Zelf (he)erkend, vertrouwd en niet langer aarzelt om langs de zijde van de 3,5 forum koningen aanwijzingen te geven. De Ware Ulla is verrezen uit de as. Dat kan wel effe overkomen als flippen.
__________________
God is alles & goed.
katerie is offline   Met citaat reageren
Reageren

Labels
Ander Begin, Doorpakken, Doorzien, Ego, Keerpunt


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
FAQ rond gedegen zelfonderzoek gevraagd. Puppetji Forum; regels, vragen, idee 22 18 December 2014 23:27


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 23:35.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.