Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden Ik kom er hier alleen maar graag even mee pronken.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 8 November 2012, 10:24   #521
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sagnaar Bekijk bericht
Tijd voor een uitstrijkje ?
:-))
Dit geeft mij dus meer een gevoel van banaliteit en werpt vragen op in hoever komt het binnen.

Van mezelf weet ik nog dat dit soort grapjes ( ook al maakte ik zelf andere grapjes) mijn ware gevoelens zouden verbergen. Niet doorhebbende dat je ze juist daardoor open en bloot op tafel gooit voor iemand die dat zonder moeite doorziet.

Als ik nu nog eens de neiging heb, sta ik even stil en vraag me af, waar heb ik nu weer moeite mee, ik dacht dat ik dat heb gehad.

Bedankt Sagnar, hoe banaal ook dit geeft toch ook weer inzicht.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 8 November 2012, 10:36   #522
sagnaar
Jubilaris
 
sagnaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 September 2010
Berichten: 191
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
In dat geval moet ik een reden verzinnen, je hebt niks met duidelijkheid.
Je bent niet zo'n ster in het verhelderen van de zaken, je probeert de gestelde vragen angstvallig te vermijden door in de de aanval te gaan.

Duidelijkheid' heeft mij !, maar dat neemt niet weg dat jouw onduidelijkheid gewoon kan bestaan.

Het is net ff anders Renoir...
Mijn naar voren komen met antwoorden maakt dat jij in no time in de verdediging schiet (lees : verschuilen in geestelijk isoloment)
Alles is voor jou een aanval van wat het allemaal niet is , en daarom ben jij the feeling kwijt voor wat het allemaal wel is !...take your time :-)
sagnaar is offline   Met citaat reageren
Oud 8 November 2012, 10:44   #523
sagnaar
Jubilaris
 
sagnaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 September 2010
Berichten: 191
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
in hoever komt het binnen.



open en bloot
Kijk...
Dit uit je quote halen is het lullige doorgeinen wat ik bedoel.
No big deal...toch ?!
sagnaar is offline   Met citaat reageren
Oud 8 November 2012, 10:48   #524
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sagnaar Bekijk bericht
Duidelijkheid' heeft mij !, maar dat neemt niet weg dat jouw onduidelijkheid gewoon kan bestaan.

Het is net ff anders Renoir...
Mijn naar voren komen met antwoorden maakt dat jij in no time in de verdediging schiet (lees : verschuilen in geestelijk isoloment)
Alles is voor jou een aanval van wat het allemaal niet is , en daarom ben jij the feeling kwijt voor wat het allemaal wel is !...take your time :-)
Dank je wel voor de respons al is het nog steeds geen antwoord op de gestelde vraag en raken we nu alsmaar verder verwijderd van het onderwerp. Hetgeen onbewust overigens de bedoeling kan zijn van degene die er van weg probeert te komen. Het is daarom beter om er aan te gaan staan en het antwoord te formuleren, je kunt niet steeds maar blijven weglopen voor je angsten.

Maar goed je wilt, zoals gebruikelijk, weer naar mij kijken in plaats van naar jou zelf en omdat ik te horen krijg dat ik ook niet bereid ben naar mezelf te kijken doe ik dat voor de verandering zo af en toe dan maar weer wel. Het is hier zo'n motto van doe jij geen zelfonderzoek, doe ik dat ook niet.

Je doelt op die keer dat je meende mij ongezouten de waarheid te hebben gezegd en dat ik om die reden die quotes had verwijderd ?

Kom maar op.. laten we het er op wagen, kijken waar ik in de verdediging schiet.

Overigens is 'alles is voor jou een aanval van wat het allemaal niet is' een zeer onzorgvuldige interpretatie van de bedoeling van zelfonderzoek. Het is kijken naar je aannames, onderzoek op waarheid en uiteindelijk het zelf verwerpen wat niet of onwaar is. Wat ik dus doe is helpen je idee aan het wankelen te brengen, en geen aanval op 'wat het allemaal niet is'.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 8 November 2012, 11:03   #525
sagnaar
Jubilaris
 
sagnaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 September 2010
Berichten: 191
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Dank je wel voor de respons al is het nog steeds geen antwoord op de gestelde vraag en raken we nu alsmaar verder verwijderd van het onderwerp. Hetgeen onbewust overigens de bedoeling kan zijn van degene die er van weg probeert te komen. Het is daarom beter om er aan te gaan staan en het antwoord te formuleren, je kunt niet steeds maar blijven weglopen voor je angsten.

Maar goed je wilt, zoals gebruikelijk, weer naar mij kijken in plaats van naar jou zelf en omdat ik te horen krijg dat ik ook niet bereid ben naar mezelf te kijken doe ik dat voor de verandering zo af en toe dan maar weer wel. Het is hier zo'n motto van doe jij geen zelfonderzoek, doe ik dat ook niet.

Je doelt op die keer dat je meende mij ongezouten de waarheid te hebben gezegd en dat ik om die reden die quotes had verwijderd ?

Kom maar op.. laten we het er op wagen, kijken waar ik in de verdediging schiet.

Overigens is 'alles is voor jou een aanval van wat het allemaal niet is' een zeer onzorgvuldige interpretatie van de bedoeling van zelfonderzoek. Het is kijken naar je aannames, onderzoek op waarheid en uiteindelijk het zelf verwerpen wat niet of onwaar is. Wat ik dus doe is helpen je idee aan het wankelen te brengen, en geen aanval op 'wat het allemaal niet is'.
Je hele quote is...een Verdediging !, kun jij dat ook beamen ?
sagnaar is offline   Met citaat reageren
Oud 8 November 2012, 11:32   #526
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sagnaar Bekijk bericht
Je hele quote is...een Verdediging !, kun jij dat ook beamen ?
Nee.

Ik heb je zelfs herhaaldelijk de reden gegeven 'waarom' je zo kijkt, hetgeen logenstraft dat de 'waarom' vraag er niet toe doet, en wel omdat ego ego ziet.

Wat je doet en niet ziet is dat je tegen je eigen perceptie staat aan te kijken en natuurlijk ziet ego deze respons ook weer als verdediging.

Daarom, om die reden, heeft het ook geen zin andermans onderzoek te doen. Je kunt alleen maar zeggen wat je ziet en de bereidheid van het mee te kijken laten aan de ontvanger. Het is alleen erg jammer dat ego alsmaar in de verdediging schiet en dat het maar zo weinig wordt gedaan.

Daarmee is het kringetje van de verdediging weer rond en gebeurt er vervolgens niks. Het is ook dat ik in dat kader voorstel de aard van het ego onder de loep te nemen als de grote verhinderaar iets tot je te laten doordringen. Ego staat in de weg onbevangen te zien.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 8 November 2012, 11:39   #527
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
We kunnen elkaar een inkijk gunnen in de weg die we bewandeld hebben.
Dat doe ik, als ik vertel over hoe seksualiteit een opstapje kan zijn naar overgave.
Ik heb er geen punt mee als je dat afwijst en desnoods met de grond gelijk wilt maken.
Vertel me van jouw weg van overgave, is dan mijn vraag.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht
...retoreerde de diplomaat..
Ik wil het wel wat breder trekken en uit de sfeer van de diplomatie. Gedachten over wat nu het finale inzicht is dat de mens ten deel kan vallen en hoe dat tot stand kan komen verschillen nog. Iedere leraar heeft daar een eigen verhaal over te vertellen en vervolgens vertelt elke gewezen leerling weer een eigen verhaal. We kunnen elkaar natuurlijk blijven bestoken met het gegeven dat mijn finale inzicht beter is dan de jouwe (of andersom). Maar zoals Esrade onlangs haar frustratie uitte hierover, kan ik me daar makkelijk bij aansluiten. Het komt niet verder dan vage verhalen, zich herhalende mantra's en het ontbreken van details. Ik heb mij zonder meer schuldig gemaakt aan het onderuithalen van vertelde verhalen. Het lijkt een beetje een gewoonte van mij om nogal direct aan de stoelpoten van een verteld verhaal te willen zagen. Ik ben daar niet ontevreden over, omdat het tenslotte zo is dat dat wat waar is elke aantijging moeiteloos overleeft. Maar dat zelfde geldt voor zowat iedere vastgeroeste overtuiging of aanname. Het denken kan nogal star zijn in vasthouden waar het in gelooft. En tegelijkertijd kan het onderuithalen van een verhaal jammerlijk verlammend werken op de verteller.

Misschien dat we iets verder kunnen komen als we elkaar iets meer in detail vertellen wat de weg is die we bewandeld hebben. Geen enkele weg is heilig of behoeft navolging, want het zijn allemaal individuele verhalen. Het geeft alleen wel een inkijk in hoe inzicht tot stand is gekomen. Het vraagt wel iets om dat te doen. Niet iedereen zal zich veilig genoeg voelen om een wat persoonlijker verhaal op het forum te zetten. Die onveiligheid is dan minstens zo interessant als het verhaal wat (niet) verteld wordt.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 8 November 2012, 12:50   #528
Mars
Sterrestof
 
Mars's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 February 2012
Berichten: 216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Misschien dat we iets verder kunnen komen als we elkaar iets meer in detail vertellen wat de weg is die we bewandeld hebben.
Ik zie Rein al naar de buurtsuper hollen voor een enorme pot druivensuiker.
Mars is offline   Met citaat reageren
Oud 8 November 2012, 12:55   #529
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Dit geeft mij dus meer een gevoel van banaliteit en werpt vragen op in hoever komt het binnen.

Van mezelf weet ik nog dat dit soort grapjes ( ook al maakte ik zelf andere grapjes) mijn ware gevoelens zouden verbergen. Niet doorhebbende dat je ze juist daardoor open en bloot op tafel gooit voor iemand die dat zonder moeite doorziet.

Als ik nu nog eens de neiging heb, sta ik even stil en vraag me af, waar heb ik nu weer moeite mee, ik dacht dat ik dat heb gehad.

Bedankt Sagnar, hoe banaal ook dit geeft toch ook weer inzicht.
O, jeeeee....moet er nu weer moeite zitten achter het lachen?
Wat is 't leven toch zwaaaaaaaar.....
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 8 November 2012, 14:02   #530
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht
O, jeeeee....moet er nu weer moeite zitten achter het lachen?
Wat is 't leven toch zwaaaaaaaar.....
Alleen als je er teveel bij bedenkt.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 23:02.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.