Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden Ik kom er hier alleen maar graag even mee pronken.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 17 May 2013, 14:12   #521
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Hier moet ik je geheel in bijtreden Rob. Het lijkt me dat Niets een serieuze misvatting aanhangt van Renoirs aanwezigheid en meer nog een overschatting maakt van zijn eigen kunnen. Alsof hij (ervan uitgaande dat niets mannelijk is) de gave bezit anderen het 'zien' te geven.
Nee, ik kan Renoir niet laten "zien". Dat kan hij alleen zelf als hij voor Liefde kiest ipv voor ego.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 17 May 2013, 14:14   #522
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Dat lijkt me te veel eer voor je, Niets.

We hebben hier wel meer Nietsen over de vloer gehad.

That's all in the game.
Jups. Dat zeg ik toch ook? Karma levert steeds nieuwe "Nietsen" af op dit forum. De Niets die er nu is, is slechts de druppel. Renoir loopt iedere keer tegen een lantaarnpaal en vertikt het om te leren (zien)
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 17 May 2013, 16:10   #523
Hans
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Tot dusver had Renoir de MACHT over de goegemeente met de dreiging om het forum te stoppen. Zijn MACHT heb ik hem ontnomen. Wat hij ook beslist, de dreiging zal een bot wapen zijn geworden.

Hij had al een maand terug kunnen weten dat Niets zich niet commiteert aan MACHT. Macht is namelijk ego?.

Die macht heb je hem vast ontnomen met Liefde?

Ik ben maar eerlijk, ik heb nog genoeg ego om het heerlijk te vinden als jij er gewoon uitgeknikkerd zou worden, maar dat zal denk ik niet gebeuren.
Bij zelfkennis kan je ook tot de conclusie komen dat iets of iemand er niet bij past, gewoon wegschuiven ipv alles blijven analiseren,...
Hans is offline   Met citaat reageren
Oud 18 May 2013, 09:59   #524
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

De mind is niet in staat om de 'werkelijkheid' weer te geven zoals die is, héél !
Het vangt elke sensatie van verschijnselen in geheugen, verbeelding en emotie, en op die drie werkzaamheden is het fantoom' van een 'persoonlijk' Zelf-beeld gebaseerd, Ik'.

Practisch concreet bij het day in day out bestaan werkt dat prima, maar geestelijk en psychologisch loopt alles vast en mank in on-werkelijke ge...drochten, van voorstelling en emotieonele belangen.
De identificatie met het 'persoonlijke' Zelf-beeld (wat niets anders is dan een verzameling fragmenten) maakt dat er een onnodig behoud is van wat niet meer is, en dat voornamelijk emotieonele behoud maakt dat de 'werkelijkheid' zo die is feitelijk word buitengesloten !(gelijk de geslotenheid van elke gedachte.)
Wat maakt dat op grond van een Zelf-beeld de 'werkelijkheid' zeer rigide word beleeft.

Daarom hebben de meeste mensen ook meer angst om te bestaan' dan om dood te gaan.
Ieder mens kan Op-merken dat een houvast tot een 'persoonlijk' Zelf-beeld niet nodig is, maar die subjectieve hypnose is zeer hardnekkig, omdat er zo veel geloof word gehecht aan geheugen, verbeelding en...emoties, meer dan wat de constante 'werkelijkheid' toont en laat zien, een ongerepte en onbezoedelde hèèlheid !.


Sagnaar.
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 18 May 2013, 11:34   #525
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Dat is de moeilijkheid nou juist niet, daar komt advaita om de hoek kijken.

Je bent bezig het kind met het badwater weg te gooien. Ik weet uit eigen ervaring hoe moeilijk het is maar heb dit forum opgericht omdat ik mogelijkheden zag en anderen daarmee hulp te bieden.

Ik hoef mijn haan echt geen victorie te laten kraaien, het is me nog steeds te doen om behulpzaamheid. Ook bij jou probeerde ik behulpzaam te zijn door je er op te wijzen dat je ego niet van het onderzoek kunt ontheffen, maar je hebt er een ordinaire egostrijd van gemaakt. Ik was me in het draadje 'Radje neemt een verkwikkend badje' al aan het indekken voor verdere aantijgingen van (met name) jouw kant. Zo wil ik niet bezig zijn.

Het enige dat ik nu volmondig kan toegeven is dat Sagnaar gelijk heeft gehad en dat een forum als dit alleen de wapens smeed om elkaar te slim af te zijn. Ik denk dat ik er beter aan doe deze wapenfabriek te ontmantelen. Ik doe hem zelfs niet meer over aan anderen, dit forum heeft de verkeerde uitwerking.

Tenzij er iemand is die me het tegendeel kan bewijzen overweeg ik tot sluiting.
Sagnaar heeft in zoverre gelijk dat elke communicatie tussen mensen als wapens kunnen ingezet worden om elkaar te slim af te zijn. Zo'n waarheden zijn open deuren intrappen.
Bij zelfkennis gaat het ondanks alles fundamenteel om vertrouwen dat het geheel in het ene als de eigen aard herkend wordt en beleefd wordt. Wie over wapens spreekt keert zich al weg van de eigen aard en is niet met zelfkennis bezig maar met bezitterigheid.
Ik wil helemaal niets bewijzen maar ik wil wel mijn eigen zijn beleven en tot nog toe was jouw forum daarvan een uitdrukking.
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 18 May 2013, 11:40   #526
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Nee, ik kan Renoir niet laten "zien". Dat kan hij alleen zelf als hij voor Liefde kiest ipv voor ego.
Volgens mij ligt de knoop in het maken of aanhouden en laten doorwerken van dit onderscheid tussen ik en de ander, liefde en ego en de lange lijst van onderscheiden. Zien heeft juist te maken met het kijken naar de oorsprong waarin alles en niets zich verhouden.
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 18 May 2013, 13:03   #527
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht
De mind is niet in staat om de 'werkelijkheid' weer te geven zoals die is, héél !
Het vangt elke sensatie van verschijnselen in geheugen, verbeelding en emotie, en op die drie werkzaamheden is het fantoom' van een 'persoonlijk' Zelf-beeld gebaseerd, Ik'.

Practisch concreet bij het day in day out bestaan werkt dat prima, maar geestelijk en psychologisch loopt alles vast en mank in on-werkelijke ge...drochten, van voorstelling en emotieonele belangen.
De identificatie met het 'persoonlijke' Zelf-beeld (wat niets anders is dan een verzameling fragmenten) maakt dat er een onnodig behoud is van wat niet meer is, en dat voornamelijk emotieonele behoud maakt dat de 'werkelijkheid' zo die is feitelijk word buitengesloten !(gelijk de geslotenheid van elke gedachte.)
Wat maakt dat op grond van een Zelf-beeld de 'werkelijkheid' zeer rigide word beleeft.

Daarom hebben de meeste mensen ook meer angst om te bestaan' dan om dood te gaan.
Ieder mens kan Op-merken dat een houvast tot een 'persoonlijk' Zelf-beeld niet nodig is, maar die subjectieve hypnose is zeer hardnekkig, omdat er zo veel geloof word gehecht aan geheugen, verbeelding en...emoties, meer dan wat de constante 'werkelijkheid' toont en laat zien, een ongerepte en onbezoedelde hèèlheid !.


Sagnaar.
Ach die Sigaar af en toe kan hij toch iets schrijven waarvan je niet vermoed dat het uit zijn fysieke pen vloeit. Mooi stukje.
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Oud 18 May 2013, 14:52   #528
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Hij kan het mooi vertellen. Nu ken ik de brave borst niet hoor. Maar is dit een doorleefde gedachte van hem/haar? Hoe kan ik herkennen of hij deze mooie vertelling helemaal doorgrondt? Een goeroe nablaten kan iedereen.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 18 May 2013, 15:07   #529
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Hij kan het mooi vertellen. Nu ken ik de brave borst niet hoor. Maar is dit een doorleefde gedachte van hem/haar? Hoe kan ik herkennen of hij deze mooie vertelling helemaal doorgrondt?
Dat is helemaal aan jezelf ter beoordeling. M.a.w. je staat er alleen voor in deze. Dat noemt men dan wel zelfonderzoek.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 18 May 2013, 15:32   #530
sagnaar
Jubilaris
 
sagnaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 September 2010
Berichten: 191
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Hij kan het mooi vertellen. Nu ken ik de brave borst niet hoor. Maar is dit een doorleefde gedachte van hem/haar? Hoe kan ik herkennen of hij deze mooie vertelling helemaal doorgrondt? Een goeroe nablaten kan iedereen.
Wel... Niets.
Ik heb nog nooit een goeroe na geblaat , die laat ik blaten , en voor de rest kunnen ze wat mij betreft stuk voor stuk op de brandstapel.
Verder heb ik aan mijn 'eigen' geblaat meer dan genoeg, oordopjes helpen niet...jammer genoeg, en mijn ogen afplakken ook niet, dus.... ik geef er gewoon niks om, (dat geblaat) dan is het best dragelijk allemaal...........WiNk
sagnaar is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
'Het verlichte etalage forum' Frog Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden 71 22 August 2012 21:42
Gazelle/Sagnaar/Guido/Ben Rennie Waar gaat het hier verder ook nog over? 43 27 July 2011 23:03


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 23:32.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.