Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 10 August 2022, 20:34   #541
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

https://tarotandwine.eu/2019/06/23/p...aar-het-goede/

Citaat:
Om mensen uit hun toestand van 'mentale gevangenschap' te bevrijden, ontwikkelde Plato een soort van opvoedingsprogramma's (Padeia). Deze moesten een mentale inkeer en vergeestelijking bewerkstelligen; De mensen moesten leren om zich niet zoveel te hechten aan hun lichaam en lichamelijke behoeften loslaten. Tegelijkertijd moesten ze zich concentreren en emoties de rug toe keren. Door deze lichamelijke onthechting en intellectuele concentratie kon men 'opstijgen' naar het goede. Het 'goede' (en dus de levenskunst van Plato) was om los te komen van je lichaam zodat je kunt samenvallen met je wezen (De Ziel). Plato is hiermee de grondlegger van alle westerse spirituele stromingen die wij heden ten dagen kennen, inclusief het Christendom!
Alle grote zieners uit het verleden wisten dat je je los moet zien te maken van je lichaam en zijn behoeften en van je gemoed (emoties). Plato is ook de man die onwetenden het 'schouwen' (van de kenbare wereld) heeft aanbevolen. Het loslaten van je gemoed, de gehechtheid aan het lichaam en het 'schouwen' hangt met elkaar samen. Het vermindert je preoccupatie met de kenbare wereld.

Kort gezegd beveelt Plato het niet-doen aan. Net zoals Jezus en Lao Tze in wezen het niet-doen propageerde. En dan niet gaan denken dat de doener al weg is. Zo simpel gaat dat niet. Als leerling kun je niet weten waar je naar toe werkt.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 10 August 2022, 20:36   #542
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Je bent totaal niet in staat Waarheid te herkennen, alsmaar die persoonlijke correcties.
Wie zegt het??? Wie is er zo verwaand om te denken dat hij het recht heeft om anderen te oordelen en te veroordelen en dat zogezegd omdat hij een bepaald onderzoek zou afgerond hebben...
marie is offline  
Oud 10 August 2022, 20:37   #543
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Wat ik blijf ontkennen is dat ik geen gedegen onderzoek doe...
Het is geen gedegen onderzoek wanneer van op voorhand wordt zegt welke het resultaat van dat onderzoek moet zijn... Dat is niet meer dan zuivere indoctrinatie...
Jij zegt hier dat je de plaats van het verstand goed inziet en van de andere kant laat je jezelf in de luren leggen door datzelfde verstand...
Laat die Laurens nu maar even, dat houdt allemaal maar af van het onderwerp waar het om gaat: zelfkennis. Voel je ook niet de betere van Laurens , dat zouden verkeerde gevoelens zijn. Prima dat je Laurens of een ander de mantel uitveegt , maar denk er om dat je geen superieure gevoelens ontwikkeld. Ook dát (superioriteit) is persoonlijk gemoed.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 10 August 2022, 20:55   #544
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
Er zit een zeer sterke overlevingsdrang in de stamboom lijn waar jouw momentele existentie een voortbrengsel van is.
Die overlevingsdrang wordt ook nog eens theatraal uitvergroot doordat je die 'drive' betrekt op een zelf-beeld beleving/ervaring.
Je bent een gevoelige vrouw, en hebt in de loop der jaren een manier/instelling ontwikkeld die jouw gevoelskwetsbaarheid (Subjectief gemoed) beschermt, middels een overactief.. verbeeldingsvermogen.
Je bent een vrouw, en dan is de gevoelsbeleving nogal een dingetje.

Je voelt je sterk, maar bent niet in staat de kracht ervan adequaat te plaatsen/vertalen.
Dat komt omdat je ontzettend veel energie geïnvesteerd hebt in een zelf-beeld 'gevoel'.
Nu je dieper dan je gecreëerde 'zekerheid, wilt weten Wat je bent, is die door jou zelf gemaakte zekerheid.. je grootste obstakel en struikelblok. Je staat voor een groot dilemma.
Guido, begin Laurens niet na te praten..., vooral als je zelf in het donkere tast en het moet hebben van wat anderen je voorzeggen...
Ik heb mijzelf steen voor steen afgebouwd; ik heb alles omgedraaid en omgedraaid en ben niet teruggeschrokken om ook het ongerijmde te onderzoeken...
Steeds weer staat het controlesysteem aan en het ogenblik dat ik zou inzien dat er iets niet klopt wordt het terzijde gelaten...
Ik ben zo vrij als een vogel in de lucht en niets of niemand bind mij of kan mij ervan weerhouden om mijn zoektocht naar waarheid stop te zetten...
Ik ga mijn weg...en ik weet dat dat de enige weg is, de juiste weg...
En hoe weet ik dat??? Omdat de resultaten er zijn... Welke resultaten???
De resultaten van steeds grotere ongehechtheid aan al wat werelds is, ook het 'ik'... de resultaten van steeds beter en beter inzien hoe de draden van het bestaan werken en in elkaar steken...
En inderdaad de leidraad is het 'ik', maar niet omdat ik vasthoudt aan dat 'ik' maar juist omdat het, eens ontdaan van zijn vervalsing van door de eeuwen heen, de weg is... 'Ik' ben de weg, de waarheid en het Leven...
Zonder je 'ik' kom je er nooit...
En dat geldt niet alleen voor mij, maar dat geldt voor elk levend wezen...
De voorwaarde is dat je integer, oprecht, waar en juist met jezelf omgaat...

Liegen is erg, maar jezelf bedriegen is jezelf de verdoemenis in brengen...

En vergeet niet; jij kunt niet geven aan anderen wat jezelf niet hebt of bent... Ik kan alleen liefde geven indien ikzelf liefde ben... Ik kan alleen de waarheid meedelen indien ikzelf waarheid ben... enz...
marie is offline  
Oud 10 August 2022, 21:08   #545
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Laat die Laurens nu maar even, dat houdt allemaal maar af van het onderwerp waar het om gaat: zelfkennis. Voel je ook niet de betere van Laurens , dat zouden verkeerde gevoelens zijn. Prima dat je Laurens of een ander de mantel uitveegt , maar denk er om dat je geen superieure gevoelens ontwikkeld. Ook dát (superioriteit) is persoonlijk gemoed.
Wie het kleine niet eert is het grote niet weert...
Hoe kan je je superieur opstellen als je weet dat de waarheid niet in het grootste, niet in het overdrevene, niet in de superlatief ligt maar juist in het nietige???
Maar wat soms wel moeilijk te vertalen is, is het geluksgevoel, zelfs het groeiend geluksgevoel van te weten, te voelen 'wat is'...
Maar ik ben nog verre om te kunnen zeggen wat de Waarheid is... en ik denk zelfs dat ik dat nooit zal kunnen... en ik vraag mij zelf af of die zogezegde zoektocht niet eerder een afleiding dan een weg naar het Ware is...

Waarom lachtte Bouddha??? Omdat hij verdomme had ingezien dat de hele wereld in hemzelf lag en dat hij enkel zichzelf moest ZIJN om het AL te evenaren...
marie is offline  
Oud 10 August 2022, 21:38   #546
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Guido, begin Laurens niet na te praten..., vooral als je zelf in het donkere tast en het moet hebben van wat anderen je voorzeggen...
Ik heb mijzelf steen voor steen afgebouwd; ik heb alles omgedraaid en omgedraaid en ben niet teruggeschrokken om ook het ongerijmde te onderzoeken...
Steeds weer staat het controlesysteem aan en het ogenblik dat ik zou inzien dat er iets niet klopt wordt het terzijde gelaten...
Ik ben zo vrij als een vogel in de lucht en niets of niemand bind mij of kan mij ervan weerhouden om mijn zoektocht naar waarheid stop te zetten...
Ik ga mijn weg...en ik weet dat dat de enige weg is, de juiste weg...
En hoe weet ik dat??? Omdat de resultaten er zijn... Welke resultaten???
De resultaten van steeds grotere ongehechtheid aan al wat werelds is, ook het 'ik'... de resultaten van steeds beter en beter inzien hoe de draden van het bestaan werken en in elkaar steken...
En inderdaad de leidraad is het 'ik', maar niet omdat ik vasthoudt aan dat 'ik' maar juist omdat het, eens ontdaan van zijn vervalsing van door de eeuwen heen, de weg is... 'Ik' ben de weg, de waarheid en het Leven...
Zonder je 'ik' kom je er nooit...
En dat geldt niet alleen voor mij, maar dat geldt voor elk levend wezen...
De voorwaarde is dat je integer, oprecht, waar en juist met jezelf omgaat...

Liegen is erg, maar jezelf bedriegen is jezelf de verdoemenis in brengen...

En vergeet niet; jij kunt niet geven aan anderen wat jezelf niet hebt of bent... Ik kan alleen liefde geven indien ikzelf liefde ben... Ik kan alleen de waarheid meedelen indien ikzelf waarheid ben... enz...
Hierin heb ik niks te maken met Laurens, en Laurens niet met mij, dat lijkt maar zo.
Maar afijn, vul het maar in..
Guido is offline  
Oud 10 August 2022, 22:20   #547
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
En dan niet gaan denken dat de doener al weg is. Zo simpel gaat dat niet.
Je hebt het niet in de hand, je hebt het wel in de hand.. Ik ben mij er ter degen van bewust op dit moment een quote weer te geven, de poes loopt tegen mijn been te schuren, het theewater kookt, de quote aan Marie speelt nog in mijn achterhoofd, ik zie tegelijkertijd flarden aan voorstellingen m.b.t. wat morgen te doen staat en wat ik 3 jaar geleden ergens op de overloop heb neergelegd, een gefocust zijn op intentie aangaande veranderlijke aandacht voor het forum, trekt het perspectief weer strak en zet mij aan tot het typen van letters etc etc.. Dit alles zijnde een beschrijving van niks anders dan automatismes die automatismes oproepen. Een 'ik, iemand, persoon, mij, lijkt dit werkelijk allemaal bewust te ervaren en te doen.. niks is minder waar dan die beleving/ervaring.
Ik voel mij hierin niet gespleten, gedeeld, of dubbel, meervoudig, afgescheiden, of een psychologisch geval etc.. Het betreft eenvoudig 'Absentie.. er is geen 'doener.
Guido is offline  
Oud 10 August 2022, 22:45   #548
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
Je hebt het niet in de hand, je hebt het wel in de hand.. Ik ben mij er ter degen van bewust op dit moment een quote weer te geven, de poes loopt tegen mijn been te schuren, het theewater kookt, de quote aan Marie speelt nog in mijn achterhoofd, ik zie tegelijkertijd flarden aan voorstellingen m.b.t. wat morgen te doen staat en wat ik 3 jaar geleden ergens op de overloop heb neergelegd, een gefocust zijn op intentie aangaande veranderlijke aandacht voor het forum, trekt het perspectief weer strak en zet mij aan tot het typen van letters etc etc.. Dit alles zijnde een beschrijving van niks anders dan automatismes die automatismes oproepen. Een 'ik, iemand, persoon, mij, lijkt dit werkelijk allemaal bewust te ervaren en te doen.. niks is minder waar dan die beleving/ervaring.
Ik voel mij hierin niet gespleten, gedeeld, of dubbel, meervoudig, afgescheiden, of een psychologisch geval etc.. Het betreft eenvoudig 'Absentie.. er is geen 'doener.

De doener is pas definitief weg als de je niet-doener ook kent door hem te zijn.
Voorafgaand is er een periode waarin de gebrokenheid al afwezig is.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 10 August 2022, 22:52   #549
Sam
Actuaris
 
Sam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 August 2020
Berichten: 577
Standaard In de stilte

..
__________________
Maak de spiegel leeg....
Vrij van oordeel...
Sam is offline  
Oud 10 August 2022, 23:28   #550
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
De doener is pas definitief weg als de je niet-doener ook kent door hem te zijn.
Voorafgaand is er een periode waarin de gebrokenheid al afwezig is.
De niet 'doener is lege entiteit.. een onafhankelijk evenwicht, eenmaal de niet 'doener is opgemerkt, wordt het voor de ogenschijnlijke 'doener makkelijker de strijd van evenwicht zoeken te verlaten, voor een 'toestand' van evenwicht Zijn. (Hem noch haar spelen niet meer mee in deze bevinding.)
Guido is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Afbeelding heeft het verkeerde formaat Lyme Forum; regels, vragen, idee 13 15 November 2011 06:41


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 22:53.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.