Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 17 June 2018, 12:19   #551
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Marie, hier sluit ik mij bij aan.
Beiden bedankt voor jullie meeleven... Ik hoop dat op een dag ik kan zeggen dat die lijdensweg zijn nut heeft gehad...
En in feiten kan ik dat nu al...
marie is offline  
Oud 29 July 2018, 12:09   #552
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
(...)
Het gaat niet om weten; weten alleen heeft geen enkele zin. Het gaat om zijn, zuiver zijn; zonder het moet zus of zo...
Als we zuiver 'zijn' hebben we geen stof (geen verdichting, waar het denken ook toe behoort) meer nodig...

En inderdaad het is alsof een complete nieuwe wereld zich opent: 'ik ben', waarbij alle wereldse beslomeringen, godsdienst incluis, weten incluis... als niets ter zake doende van ons af vallen...
Zal ik leven na de dood??? Ben je zeker dat ik voor de dood al 'LEEF'?
Alsof dood ook maar de minste greep zou hebben op 'LEVEN'...
Het behoort gewoon niet tot het 'ZIJN'.
marie is offline  
Oud 1 August 2018, 13:56   #553
Fer
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2017
Berichten: 19
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Het gaat niet om weten; weten alleen heeft geen enkele zin. Het gaat om zijn, zuiver zijn; zonder het moet zus of zo...
Als we zuiver 'zijn' hebben we geen stof (geen verdichting, waar het denken ook toe behoort) meer nodig...

En inderdaad het is alsof een complete nieuwe wereld zich opent: 'ik ben', waarbij alle wereldse beslomeringen, godsdienst incluis, weten incluis... als niets ter zake doende van ons af vallen...
Zal ik leven na de dood??? Ben je zeker dat ik voor de dood al 'LEEF'?
Alsof dood ook maar de minste greep zou hebben op 'LEVEN'...
Het behoort gewoon niet tot het 'ZIJN'.
Ik herinner me een zinnetje van mijn Leraar:
Geboren worden is sterven aan de waarheid en sterven is geboren worden in waarheid.
Fer is offline  
Oud 1 August 2018, 22:13   #554
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fer Bekijk bericht
Ik herinner me een zinnetje van mijn Leraar:
Geboren worden is sterven aan de waarheid en sterven is geboren worden in waarheid.
Mooi, heel mooi en iets om diep over na te denken... Al hoewel : 'nadenken'?
marie is offline  
Oud 2 August 2018, 09:42   #555
Fer
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2017
Berichten: 19
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Mooi, heel mooi en iets om diep over na te denken... Al hoewel : 'nadenken'?
Een uitspraak van Nisargadatta: Wees niet te lui om te denken!!
Heel handig om te reverse-engineren, in een later stadium verliest deze uitspraak zijn waarde.
Fer is offline  
Oud 2 August 2018, 17:22   #556
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fer Bekijk bericht
Een uitspraak van Nisargadatta: Wees niet te lui om te denken!!
Heel handig om te reverse-engineren, in een later stadium verliest deze uitspraak zijn waarde.
Alles werkt altijd als een mes dat aan twee kanten snijdt...
Zonder nadenken zaten we nog altijd in de broes en nu zijn we uit de broes, maar nu zou wel eens kunnen blijken dat we, dank zij al ons nadenken, of juist ondanks al ons nadenken, onze ziel in de broes hebben achtergelaten...

En het is juist die ziel, of de kern, of het ongrijpbare of wat het ook mag zijn dat we niet blijken te vatten en dat waarschijnlijk ook niet gevat moet worden...

We moeten niet weten wat 'zijn' is, we moeten gewoonweg, ook al blijkt het zo moeilijk, we moeten gewoonweg 'ZIJN'...

En toch is het nodig om in te zien dat daar waar we dwalen, daar waar we denken te 'zijn' maar waar we gewoon commedie spelen en ons zelf belazeren om dan de gespeelde film te kunnen afzetten... en zijn tijd er niet verder mee te verdoen...

En er wordt zoveel gefilmd...
marie is offline  
Oud 15 August 2018, 04:56   #557
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Alles werkt altijd als een mes dat aan twee kanten snijdt...
Zonder nadenken zaten we nog altijd in de broes en nu zijn we uit de broes, maar nu zou wel eens kunnen blijken dat we, dank zij al ons nadenken, of juist ondanks al ons nadenken, onze ziel in de broes hebben achtergelaten...

En het is juist die ziel, of de kern, of het ongrijpbare of wat het ook mag zijn dat we niet blijken te vatten en dat waarschijnlijk ook niet gevat moet worden...

We moeten niet weten wat 'zijn' is, we moeten gewoonweg, ook al blijkt het zo moeilijk, we moeten gewoonweg 'ZIJN'...

En toch is het nodig om in te zien dat daar waar we dwalen, daar waar we denken te 'zijn' maar waar we gewoon commedie spelen en ons zelf belazeren om dan de gespeelde film te kunnen afzetten... en zijn tijd er niet verder mee te verdoen...

En er wordt zoveel gefilmd...
Ontdoe ons denken van alle infiltraties en de waarheid openbaart zich als vanzelf...
marie is offline  
Oud 18 August 2018, 06:30   #558
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Ontdoe ons denken van alle infiltraties en de waarheid openbaart zich als vanzelf...
En de waarheid is Leven...
"Ik ben de weg, de waarheid en het Leven..."

Maar wij Leven niet meer, of toch zo weinig; wij denken enkel en alleen nog maar te leven...
Het is hoe wij ons verstand gebruiken dat ons eerder verwijderd van in plaats van ons dichter in het Leven te doen staan...

Dat zie je goed bij jonge kinderen; kijk hen in de ogen; doe hen beseffen dat ze Leven en ze Leven op...
Maar ja, het verstand is er ook om hen te leren braaf rechtop te zitten, zich te gedragen en/of zich te misdragen... Hun eigen kleine willetje erdoor te voeren of het hen juist te verbieden...
Terwijl wat zij in feiten willen, wat wij in feiten allemaal willen... is Leven.
Maar we zijn de weg kwijt en wij weten niet meer hoe en dat wat volgens ons onze wegwijzer bij uitstek zou moeten zijn, nl. ons verstand, of beter gezegd hoe wij ons verstand gebruiken, misbruiken, verwijderd ons steeds meer en steeds verder van wat Leven is...
En toch zullen we de weg terug moeten vinden of we zullen in het oneindige verdwalen...
marie is offline  
Oud 2 April 2019, 09:53   #559
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
En de waarheid is Leven...
"Ik ben de weg, de waarheid en het Leven..."

Maar wij Leven niet meer, of toch zo weinig; wij denken enkel en alleen nog maar te leven...
Het is hoe wij ons verstand gebruiken dat ons eerder verwijderd van in plaats van ons dichter in het Leven te doen staan...

Dat zie je goed bij jonge kinderen; kijk hen in de ogen; doe hen beseffen dat ze Leven en ze Leven op...
Maar ja, het verstand is er ook om hen te leren braaf rechtop te zitten, zich te gedragen en/of zich te misdragen... Hun eigen kleine willetje erdoor te voeren of het hen juist te verbieden...
Terwijl wat zij in feiten willen, wat wij in feiten allemaal willen... is Leven.
Maar we zijn de weg kwijt en wij weten niet meer hoe en dat wat volgens ons onze wegwijzer bij uitstek zou moeten zijn, nl. ons verstand, of beter gezegd hoe wij ons verstand gebruiken, misbruiken, verwijderd ons steeds meer en steeds verder van wat Leven is...
En toch zullen we de weg terug moeten vinden of we zullen in het oneindige verdwalen...
Gisteren stond ik in dromen verzonken voor het raam en ik zag een kat, die zich enorm goed voelde in haar vel, voorbij paraderen...
En ik wist plots, klaar en duidelijk, dat het Leven dat haar doorstroomde ook het Leven was dat mij doorstroomde; één en ondeelbaar...
Ik zag in dat de kern van mijn bestaan niets anders was en is dan dat Leven en dat dat Leven nooit zal sterven... eeuwigdurend is, de bron en de bezieler van al wat is...
Alles Wat geschreven is, klopt en klopt niet... Wat klopt is de kern, wat niet altijd klopt zijn de verhaaltjes die erom heen gebouwd zijn...
marie is offline  
Oud 2 April 2019, 17:04   #560
Iona
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 May 2017
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Ik zag in dat de kern van mijn bestaan niets anders was en is dan dat Leven en dat dat Leven nooit zal sterven... eeuwigdurend is, de bron en de bezieler van al wat is...
De eeuwigheid was voor mij nietszeggend. Tot nu.


Citaat:
Alles Wat geschreven is, klopt en klopt niet... Wat klopt is de kern, wat niet altijd klopt zijn de verhaaltjes die erom heen gebouwd zijn...
Ik denk dat verhaaltjes, dat wat we van de dingen maken om te be-grijpen nooit kloppen.
Iona is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 23:03.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.