Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 26 November 2014, 10:07   #551
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ik ben pas bij #524.

Ok?, neem rustig je tijd, je hebt de eeuwigheid voor je.
marie is offline  
Oud 26 November 2014, 10:08   #552
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Wat telt er het meest voor jouw Marie? Waar komt het volgens jou op aan om in het innerlijk binnen te gaan? Wat heb je nodig om in dat innerlijk toegang te verkrijgen?
Ik ben dat innerlijke, Looro.
marie is offline  
Oud 26 November 2014, 10:10   #553
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Wat telt er het meest voor jouw Marie? Waar komt het volgens jou op aan om in het innerlijk binnen te gaan? Wat heb je nodig om in dat innerlijk toegang te verkrijgen?
Je hoeft uiteraard op deze vragen niet te antwoorden. Er is ook niet een eenduidig antwoord en de een noemt dit en de de ander dat. Voor mij is wat telt de Schepper, voor een ander is dat egoloosheid, voor nog een ander waarheid of bewustzijn. Waar het voor mij op aankomt is in de aanwezigheid van de Schepper toegelaten te worden. Voor een ander kan dat zijn waarheidsvinding of zelfonderzoek. Voor nog iemand anders gaat het om discipline en karaktervorming. Het komt voor iedereen wel ergens op aan. Wat ik nodig heb om toegang te krijgen is een goed hart. Voor een ander is dat de stilte. Nog iemand anders zal dat verwoorden als buiten het hoofd zijn, enz.

Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat het innerlijk geen plaats en tijd is zoals de wereld een plaats en tijd is. In deze wereld is er geen ander dan ik. In het innerlijk is er geen ander dan Hij. In deze wereld heb ik Hem niet nodig en in het innerlijk is het ik van geen waarde.
Looro is offline  
Oud 26 November 2014, 10:11   #554
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
De mens is toch voortdurend in verandering? Of ben jij dezelfde mens als 10 jaar geleden? Of dezelfde mens als gisteren? Of zelfs een uur geleden? niets zo veranderlijk als de mens. We hoeven geen stadium te bereiken en alleen tot inzicht te komen dat we dermate geconditioneerd zijn dat we ons geïdentificeerd hebben met een fragment. En daartoe kunnen we de werkelijkheid van onze ervaring als uitgangspunt nemen. Iets anders staat ons ook niet ter beschikking. En dan is er van alles mogelijk.
Niet mijn karros, maar de koetsier is inderdaad dezelfde als tien jaar geleden of als gisteren of zelfs als een uur geleden.
Hij verandert ook maar zijn veranderingsschema strekt zich uit over vele levens.
marie is offline  
Oud 26 November 2014, 10:17   #555
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat het innerlijk geen plaats en tijd is zoals de wereld een plaats en tijd is. In deze wereld is er geen ander dan ik. In het innerlijk is er geen ander dan Hij. In deze wereld heb ik Hem niet nodig en in het innerlijk is het ik van geen waarde.
Ik en Hij zijn dezelfde Looro het is dat dat deze wereld en de andere wereld verbind. Hij heeft mij even zeer nodig dan ik Hem; dat inzien zal ook deze wereld vooruit helpen.
marie is offline  
Oud 26 November 2014, 10:18   #556
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Natuurlijk ben ik fier als anderen een paar ideeën van mijzelf de moeite waard vinden om over te nemen; ik ben ten slotte niet van steen.
Zo natuurlijk is dat niet.
Als je weet wat je bent weet je ook dat niet jij dat bent waarvan de ideeën afkomstig zijn. Hoe minder ego in de weg zit hoe meer de voorzienigheid het van je over neemt en die bezit die natuurlijke intelligentie die nou eenmaal boven een beperkt egodenken uitsteekt. Jij doet dat niet dus is er niks om fier over te zijn, ben je het wel wordt daarin door mij de werking van een ego gezien.

Citaat:
Iets wat mij altijd gestoord heeft en wat mij, geloof ik, nog diep raakt is wanneer een ander mij zou beschuldigen dat ik te veel eisend zou zijn ten opzichte van hem; dat ik teveel van hem zou vragen; dat ik, cru gezegd, een bedelaar zou zijn, en inderdaad, ik vraag niet graag, maar ik weet niet of dat ook op intellectueel vlak het geval is.
Waarschijnlijk een uitvloeisel van je opvoeding en zeer waarschijnlijk de reden waarom je discrepantie van zijnde zowel moeder en het niet mogen zijn van eiser met betrekking tot je dochter ervaart. Heeft evenwel met je opvoeding te maken en niks met ego van doen. Een makke die je met behulp van de psychotherapie zou kunnen oplossen.

Citaat:
Het intellect heeft bij mij, waarschijnlijk ook door mijn opvoeding, altijd een voorname plaats ingenomen, al hoewel het minder gaat om boekenkennis, maar meer om weten, doorzien, begrijpen...
Dan aangesproken worden alsof ik nog een kleuter zou zijn op innerlijk gebied, op innerlijk onderzoek, wringt inderdaad, want het betekend ook dat er totaal naast elkaar door wordt gesproken. Ik vraag inderdaad niet zozeer erkenning, maar men moet mij ook niet als een onwetende behandelen.
Ook een opvoedingsprobleem dat met psychotherapie is op te lossen. Het speelt je parten want je wilt wellicht intellectueel niet voor een ander onderdoen dus hou je op nukkige wijze je poot stijf. Je bent gewoon een onwetende en dat onder ogen komen is de genezing er van.

Citaat:
Wat mij het meeste ergerde hier op het forum is dat we in een bepaald stadium blijven zitten en niet verder gaan; waarheidsvinding, ok?, maar waarom gaan we niet verder..
Dat zal dan nu toch wel duidelijk zijn niet? Je opvoedingsproblemen vragen dwingend om een oplossing, je bent niet vatbaar voor vele dingen zoals de rede en zo lang dat niet is opgelost kom je niet verder.

Citaat:
..want voor mij is waarheidsvinding eerder een nieuw begin dan een eindpunt en wat mij interesseert is een nieuw begin van wat? Wat is er allemaal mogelijk indien een groot aantal mensen eindelijk dat stadium bereikt zouden hebben? Wat is er persoonlijk allemaal mogelijk indien ieder voor zich, die hier meespeelt, dat stadium bereikt? Blijf ik gewoon de mens die ik altijd was of wordt ik een ander mens en welke andere mens ligt dan op mij te wachten? De verschuiving zal in het begin wel miniem lijken en zijn; maar is het een steen die aan het rollen gaat en heel vergaande veranderingen zou kunnen meebrengen?
Als waarheidvinding een nieuw begin is dan heb je de verkeerde instelling om er mee aan de slag te gaan, het betekend je einde niet je begin. Ieders einde is een kans voor de voorzienigheid te doen wat het met diegene voorheeft 'niet mijn, maar uw wil geschiede'. Het onnoemelijke ego getrek aan de wereld neemt daardoor een einde en die zal er ongetwijfeld aanzienlijk beter en gezonder uitzien.

Het is je angst er anders dan wat je denkt te zijn uit te komen. Als je dood gaat ben je niets meer en dus is er angst voor de dood, niet meer te hebben wat je gewend was te hebben. Je zult aan je zelf verliezen (sterven) en dat is nou net de bedoeling, jezelf oplossen voordat je werkelijk fysiek sterft. Krijg dus eerst inzicht in je angst, waar ben je bang voor?

ZEER BELANGRIJK is dit alles niet om van mij aan te nemen maar te onderzoeken.
Rennie is offline  
Oud 26 November 2014, 10:19   #557
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Niet mijn karros, maar de koetsier is inderdaad dezelfde als tien jaar geleden of als gisteren of zelfs als een uur geleden.
Hij verandert ook maar zijn veranderingsschema strekt zich uit over vele levens.
Waarvoor staat karros? En waarvoor koetsrier? En dat het veranderingsschema van de koetsier zich uitstrekt over vele levens is dat jouw ervaring? Of is dat een aanname?
Nadje is offline  
Oud 26 November 2014, 10:21   #558
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Dus ik ben zogezegd weer, alias Renoir, in de verdedigende rol geplaatst en dat is, ook volgens Renoir en andere, de werking van het 'ego'.
Als je de verdediging laat varen zou je zeker gewoon ook in staat kunnen zijn mee te kijken in wat je hier aangereikt wordt zonder ook nog maar het gevoel te hebben dat je van alles klakkeloos zou moeten overnemen. En zo wel kun je dat ook onderzoeken, waar dat vandaan komt.

En dan denk je ook niet meer dat iemand je ergens van wil overtuigen of in ieder geval stoort je dat niet meer. De doelstelling op dit forum is in eerste instantie dat je gewezen en gevraagd wordt op om alles te onderzoeken waarvan je denkt dat het Waarheid is. Niet meer maar ook niet minder.

Het gaat dus ook om wederzijds mogen meekijken en niet alleen maar om eenrichtingsverkeer. Je hoeft niet al een veterdiploma te hebben (om met Rob te spreken) om zelf ook dingen aan te mogen reiken. En al dan niet hardop te onderzoeken. En alles neem je dan terug mee in je eigen onderzoek.
Ulla is offline  
Oud 26 November 2014, 10:25   #559
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Beter gezegd: dan krijg je in eerste instantie spontaan met de defensie van ego te maken; maar kijk erover heen, want dat wil niet zeggen dat er niets blijft hangen...
Wat ik zie is defensie, wat het achter de schermen doet bemerk ik pas later.
Rennie is offline  
Oud 26 November 2014, 10:27   #560
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Om met je laatste vragen te beginnen. De mens die het Christusbewustzijn vind (of noem het kosmisch bewustzijn, er is toch maar 1 bewustzijn) die gaat een nieuwe fase in. Er wordt een nieuwe mens geboren.

Waar het hier op dit forum over gaat zijn vnl zaken die zich in het hoofd afspelen. En dat is waar jij erkenning voor vraagt. Maar he?dan vraag je wel erkenning voor de oude mens, de egomens. Ik kan aan jou zien dat je er al een tijd mee bezig bent, maar dat is in de buitenwereld misschien bijzonder. In spirituele kringen is men vaak met andere zaken bezig dan die zich in het hoofd afspelen.

Ooit, ergens in een mensenleven kan een bewustzijnssprong worden gemaakt.
En dat gebeurd nu eenmaal niet zomaar. In het hoofd gebeurd het voorbereidende werk waar jij erkenning voor vraagt, maar het echte werk gebeurd op een andere plek in jouw lichaam.

Of jij een kleuter bent op innerlijk gebied weet ik niet, omdat ik je weinig over het innerlijk zie schrijven. Ik zie je schrijven over alles wat er in je hoofd gebeurd. Als ik iemand aantref zoals Pup die meent dat het allemaal in het hoofd gebeurd, dan ben ik er eigenlijk wel klaar mee. Dan is zo iemand misschien hard aan het werk en denkt heel wat te weten (en hij weet meer dan ik), maar dat is niet waar het om gaat!

De crux is dat jij en ieder mens op enig moment die bewustzijnssprong moet maken. Op een bepaalde plek dient de poort naar het Christusbewustzijn te worden opengezet. Zodat het levende water in jou kan stromen. Dan wordt de mens veranderingen gewaar die hij niet zelf in werking zet. Als jij dus ooit veranderingen in je zelf hebt bemerkt die je nadrukkelijk niet zelf in gang hebt gezet, dan weet je ook war je zelf in het proces sta. En heb je geen erkenning van de forumleden hier nodig.

Mij zal het worst zijn als iemand zegt dat ik poep praat. Ik bemerk de veranderingen in in mijzelf en ik hou genoeg kaarten tegen de borst om hier de fantasten van de wetenden te onderscheiden. Sommige zaken kan je beter niet zeggen omdat het spirituele wereldje een napraat wereldje is.
Mooi.
Rennie is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 00:35.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.