Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 11 August 2022, 13:06   #561
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
..

De 'niet-doener' (Jouw vertaling) is geen constatering (Dat kan niet)
Ik wil je nog even op het hart drukken dat ik op dit punt wat anders schrijf.
Jij schrijft feitelijk dat de niet-doener niet geconstateerd kan worden.
Daar zitten we op een oud issue. Het is de ziener die niet gezien kan worden, het oog wat zichzelf niet kan zien.

Ik schrijf dat het wél geconstateerd kan worden, maar blijf ajb bij je eigen bewering. Ik vind het van belang dat niemand zaken van mij gaat overnemen.
Het is mij gebleken dat het van het hoogste belang is om eerlijk ten opzichte van jezelf te blijven.

Wie oneerlijk is (dingen beweren welke niet gerealiseerd zijn) kan nooit een vereenzelviging met het pneumatische zelf verkrijgen. Deze spreekt namelijk alleen woordloos in de stilte als men te goeder trouw is jegens zichzelf.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 11 August 2022, 14:13   #562
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Daarom hoor ik ook niet tot het koor wat roept dat de wereld niet bestaat c.q. vermeend is, dat is een aanwijzing van onwetendheid wie zoiets beweert.
Dit klinkt zo grappig als je weet dat de wereld niet bestaat. Dat het alleen maar zo lijkt en dat het juist daarom de onwetende is die beweert dat de wereld bestaat.
 
Oud 11 August 2022, 14:19   #563
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Wat ik blijf ontkennen is dat ik geen gedegen onderzoek doe...
Waar je niet bereid bent gebleken je 'ik' aan een onderzoek te onderwerpen kun je stellen dat je GEEN gedegen zelfonderzoek doet.
 
Oud 11 August 2022, 14:21   #564
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
https://tarotandwine.eu/2019/06/23/p...aar-het-goede/



Alle grote zieners uit het verleden wisten dat je je los moet zien te maken van je lichaam en zijn behoeften en van je gemoed (emoties). Plato is ook de man die onwetenden het 'schouwen' (van de kenbare wereld) heeft aanbevolen. Het loslaten van je gemoed, de gehechtheid aan het lichaam en het 'schouwen' hangt met elkaar samen. Het vermindert je preoccupatie met de kenbare wereld.

Kort gezegd beveelt Plato het niet-doen aan. Net zoals Jezus en Lao Tze in wezen het niet-doen propageerde. En dan niet gaan denken dat de doener al weg is. Zo simpel gaat dat niet. Als leerling kun je niet weten waar je naar toe werkt.
Allemaal gezochte wegen die uiteindelijk niet hebben opgeleverd wat ze beoogden. De wetenschap staat niet stil, er zijn nieuwe en betere methoden. Gedegen zelfonderzoek is er daar een van, naar mijn mening de beste. Je moet de oude leer zien als krukken die je wegwerpt als ze niet meer nodig zijn of niet langer van dienst. Met Plato, Jezus, Lao Tze loop je nog steeds op krukken.
 
Oud 11 August 2022, 14:35   #565
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Ik wil je nog even op het hart drukken dat ik op dit punt wat anders schrijf.
Jij schrijft feitelijk dat de niet-doener niet geconstateerd kan worden.
Daar zitten we op een oud issue. Het is de ziener die niet gezien kan worden, het oog wat zichzelf niet kan zien.

Ik schrijf dat het wél geconstateerd kan worden, maar blijf ajb bij je eigen bewering. Ik vind het van belang dat niemand zaken van mij gaat overnemen.
Het is mij gebleken dat het van het hoogste belang is om eerlijk ten opzichte van jezelf te blijven.

Wie oneerlijk is (dingen beweren welke niet gerealiseerd zijn) kan nooit een vereenzelviging met het pneumatische zelf verkrijgen. Deze spreekt namelijk alleen woordloos in de stilte als men te goeder trouw is jegens zichzelf.

Dat de niet-'doener' een constatering kan zijn zoals jouw bevinding daarin is, wil dan zeggen dat het je ook geen moeite hoeft te kosten het gegeven van die constatering te beschrijven.
Dit omdat constateren leunt op de mogelijkheden van 'reflectie.. een subjectieve werkzaamheid.

'Vaststellen daarentegen leunt niet op de invul capaciteit van het reflecteren, er kan dan ook geen beschrijving zijn van het 'vaststellen an sich, omdat het onmiddellijke praktijk betreft i.p.v. reflecterende theorie cq kennis.

Het 'vaststellen als taal verzinsel, is in dit geval dan ook direct een constatering.. en niet het 'vaststellen.
Guido is offline  
Oud 11 August 2022, 15:18   #566
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Waar je niet bereid bent gebleken je 'ik' aan een onderzoek te onderwerpen kun je stellen dat je GEEN gedegen zelfonderzoek doet.
Mijn 'ik' of jouw vermeend 'ik'????
Weet dat dat laatste al lang in de prullenmand geworpen is...
marie is offline  
Oud 11 August 2022, 15:59   #567
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Wie zegt het??? Wie is er zo verwaand om te denken dat hij het recht heeft om anderen te oordelen en te veroordelen en dat zogezegd omdat hij een bepaald onderzoek zou afgerond hebben...
Nogmááls, ik zou zeggen print het uit en plak het boven je bed in plaats van mij daarmee maar te blijven lastig vallen.

ER IS BIJ EEN EGOLOZE ALTIJD SPRAKE VAN ZIEN
NOOIT IS ER BIJ EEN EGOLOZE SPRAKE VAN OORDELEN
EEN EGOLOZE KENT GEEN VERWAANDHEID WAT ZOU ER DAN VERWAAND MOETEN ZIJN

Oordelen, dan wel veroordelen, is datgene wat ego er van maakt waar dat voor een egoloze gewoon 'zien' is. Oordelen en veroordelen past niet bij zijn staat van zijn. Overigens is dat weer de volgende indicatie dat je behept bent met ego en dus niet daar bent waar je pretendeert te zijn.
 
Oud 11 August 2022, 16:15   #568
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
'denk met je hart en voel met je verstand'
M.b.t. een zelf-beeld beleving zijn die twee denken en voelen prima uitwisselbaar/inwisselbaar.. (waarheidsvinding)
Als fenomeen/verschijnsel hebben ze zo goed als niks met elkaar te maken. (Waarheidvinding)
Guido is offline  
Oud 11 August 2022, 16:18   #569
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
De volstrekte (kennende) leegte is zonder doen. Als mens zijnde moet ik toch altijd 'in act' treden. Maar ook dat 'in act' kan zonder doen zijn, dan wordt de mens bewogen door leegte.
Het volgende komt voort uit gerealiseerden-taal, te weten 'er kan niks gedaan worden want je bent het al' hetgeen correct is want de doener 'ik' bestaat niet en je bent al Bewustzijn of Zijn of God of Waarheid, of je dat nou leuk vind of niet. Wat ontbreekt er dan aan geen Bewustzijn te kunnen zijn? Dat komt omdat je op dat Bewustzijn een persoonlijk zijn hebt gebouwd. Nu redigeert niet langer Bewustzijn je leven maar jou persoonlijke zijn heeft de regie in handen genomen. Wat er verder tot ontwikkeling komt is door je geloof in het bestaan van 'ik' alsmede in het bestaan van 'de wereld'. In de wereld is een 'ik' in staat tot 'doen' en wel door het onwrikbare geloof als 'ik' te bestaan.
 
Oud 11 August 2022, 16:26   #570
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Zo heeft de herhaalde aanhaling van Laurens dat Bouddha op het ogenblik van zijn verlichting om ver viel van het lachen... zogezegd volgens Laurens omdat hij zou ontdekt hebben dat zijn 'ik' niet bestond; volgens mij eerder om het tegendeel want Bouddha had ontdekt dat de verlichting, het hirvana in hemzelf lag... en zonder 'ik' denk ik dat het enorm moeilijk is om tot daar door te dringen...
De tekst in de homepage is als volgt:

Citaat:
Diepgaand onderzoek naar het bestaan van 'ik'.

Wat 'ik' via zelfonderzoek ont'dekt heb is dat de werkelijkheid zoals 'ik' die ken als zodanig niet bestaat, dat alles wat ik zie en rondom mij gebeurt geen realiteitswaarde heeft. De 'ik' staat tussen aanhalingstekens omdat de 'ik' evenmin bestaat. Wat we met z'n allen doen is 'geloven' dat het 'ik' bestaat, het heeft een leven in onze hersenen als gedachte en vervolgens bevestigen we elkaar in het bestaan er van. Als je hebt doorzien sla je steil achterover over de absurditeit. Bij Buddha voltrok zich dat in een enorme lachbui.
Ik hecht nogal aan een precieze omschrijving.
 
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Afbeelding heeft het verkeerde formaat Lyme Forum; regels, vragen, idee 13 15 November 2011 06:41


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 19:29.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.