Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 8 April 2019, 09:32   #581
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard (...)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht
Er is geen uitleg, geen overtuiging noch geloof in het zelfonderzoek dat tot afronding is gekomen.
(...)
Guido is offline  
Oud 8 April 2019, 10:48   #582
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
(...)
er is de overtuiging dat er niemand is en dat ingezien hebbende zou dan moeten betekenen dat niets is... of dat er niets geweten kan zijn...
Men heeft gekozen voor de dood, daar waar ik elke dag meer en meer het Leven ontdekt en ben...
marie is offline  
Oud 8 April 2019, 13:50   #583
Nowee
Vicaris
 
Nowee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 September 2017
Berichten: 31
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Hewel dat is nu, in mijn ogen, vasthouden aan een mythe...
Jullie doen onderzoek naar 'ego', een kunstmatige ik opgebouwd door het verstand en door het zoveel mogelijk uitschakelen van juist ons dieper zijn, en natuurlijk vinden jullie niets anders, kunnen jullie niets anders vinden, dan een afgerond onderzoek dat stelt dat alles slechts kunstmatige nep is...
Het is mij nog niet duidelijk waarover jij schrijft, wat je bedoelt met dieper Zijn en hoe je dat met instincten weet te vinden, te achterhalen. Het zuigen is een instinct (om een voorbeeld te nemen) waardoor behoeften bevredigd worden. Zo is er een arsenaal aan gedrag dat uit instincten bestaat of door instincten wordt uitgelokt. Hoe iemand daardoor kan overtuigd worden van een dieper Zijn blijft voor mij een raadsel. Wat is het verband tussen zuigen en dieper Zijn?
Naast instincten zijn er voorgevoelens die bij de een al meer dan bij een ander worden ontwikkeld. Zij zijn een ervaring voor de persoon (deze individualiteit, ego) op basis van vermoedens, inschattingen op basis van vroegere ervaringen en wat zou kunnen gebeuren in de komende situatie.
Ik kan mij voorstellen dat het dieper Zijn deel is van een voorgevoel. Een beeld dat iemand zich maakt om aan de individualiteit (ego) een waarde te geven. Dat begrijp ik dan wel dat het dieper Zijn een beeld is dat waarde geeft aan de individualiteit. Een beeld dat uit vermoedens en aannames is ontstaan in de geschiedenis van het individu.

Het gedegen zelfonderzoek is een onderzoek naar het individu als zichzelf, naar hoe het als ego zichzelf is en als ego bestaat. Dat individu is geen kunstmatig iets dat 'ik' genoemd wordt. Het is de persoonlijkheid die in de wereld bestaat en zichzelf ervaart, kent en herinnert als 'ik'.
Het onderzoek naar ego schakelt niets uit en voegt niets toe aan wat het 'ik' is. Het gedegen zelfonderzoek is een onderzoek naar wat het ego uit zichzelf weet betreffende zichzelf.
Dit lijkt een tautologie. Ik gebruik weten om te weten wat ik weet. Maar dat is niet zo want ik gebruik weten niet om iets te leren over mij maar om te doorzien wat ik is. Het doorzien van wat ik is, is het afronden van het onderzoek als onmiddellijkheid.
Onmiddellijkheid maakt het ik niet overbodig. Het ik, de persoonlijkheid is geen voorwaarde zo wordt doorzien. Ook zijn, bestaan, leven en het dieper Zijn is geen voorwaarde voor onmiddellijkheid. Ook de schepping en de Schepper zijn geen voorwaarde voor onmiddellijkheid.
Om die redenen dat onmiddellijkheid zonder voorwaarden is wordt er van 'afronden' gesproken. Er valt niets over te zeggen, over te speculeren of te veronderstellen. Het kan niet voorvoeld worden noch heeft het te maken met instincten maar alles, zelfs de kleinste zandkorrel is het er midden van.
Nowee is offline  
Oud 8 April 2019, 17:31   #584
Nowee
Vicaris
 
Nowee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 September 2017
Berichten: 31
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
er is de overtuiging dat er niemand is en dat ingezien hebbende zou dan moeten betekenen dat niets is... of dat er niets geweten kan zijn...
Men heeft gekozen voor de dood, daar waar ik elke dag meer en meer het Leven ontdekt en ben...
Marie, jij en ik zijn bij die miljarden mensen die elke dag ontdekken dat wij in de persoon leven die elk van ons is. Gedegen zelfonderzoek is onderzoek naar de individualiteit, het ego en hoe ego verschijnt, opkomt en weer verdwijnt.
De moeilijkheid voor het aanvaarden van gedegen zelfonderzoek zit in de overtolligheid, het teveel, de overmaat van ego. Ego is onuitputtelijk.
Er is echter één punt in die onuitputtelijkheid waar ego te plaatsen is als midden. Dat midden is waar onderwerp wordt losgelaten en noch het een noch het ander kan bevestigd of ontkend worden. Is er iemand of is er niemand? Het ligt in het midden. Is het leven of is het dood, iets of niets? Kijk naar het midden. Dat kijken naar midden is doorzien.
Afronden van gedegen zelfonderzoek is losmaken van onderwerp, is losmaken van overtolligheid. Is de persoonlijkheid, het ego daarmee verdwenen? Nee, het is geen onderwerp. Is het bestaan daarmee zinloos? Nee, het is geen onderwerp want het maakt geen deel uit van midden.

Het gedegen zelfonderzoek gaat niet uit van een overtuiging of van een bepaald weten. Het is het kunnen plaatsen (doorzien) van midden, waar geen onderwerp is, wat zonder voorwaarden is. Het gaat niet om een keuze, noch om een besluit. Het gedegen zelfonderzoek is doen.
Nowee is offline  
Oud 8 April 2019, 18:02   #585
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht
Het is mij nog niet duidelijk waarover jij schrijft, wat je bedoelt met dieper Zijn en hoe je dat met instincten weet te vinden, te achterhalen. Het zuigen is een instinct (om een voorbeeld te nemen) waardoor behoeften bevredigd worden. Zo is er een arsenaal aan gedrag dat uit instincten bestaat of door instincten wordt uitgelokt. Hoe iemand daardoor kan overtuigd worden van een dieper Zijn blijft voor mij een raadsel. Wat is het verband tussen zuigen en dieper Zijn?
Stop met het woord instinct in zijn negatieve context te omschrijven... Een pasgeboren baby zal inderdaad instinctief zuigen, want als het dat niet doet zal het niet overleven...
Dus zie het instinct als de gedragscode bij dieren waardoor hun hele leven en hun overleven geregeld is...
Ik zou het daar niet zo minachtend over hebben...

En zoals altijd blijf jij bij het woord zuigen zitten in plaats van te onderzoeken wat er achter, in dit voorbeeld, zuigen staat... En wat staat achter zuigen, wat staat achter de hele instinctieve code van het dierenrijk... Hewel daarachter staat het Leven. En wat meer is, daar staat het Leven niet vervormd door ons verstandelijk intellect. En of de mens het wil of niet; hij behoort nog steeds tot het dierenrijk en hij bezit dan ook nog steeds die instinctieve code...

Citaat:
Naast instincten zijn er voorgevoelens die bij de een al meer dan bij een ander worden ontwikkeld. Zij zijn een ervaring voor de persoon (deze individualiteit, ego) op basis van vermoedens, inschattingen op basis van vroegere ervaringen en wat zou kunnen gebeuren in de komende situatie.
Ik kan mij voorstellen dat het dieper Zijn deel is van een voorgevoel. Een beeld dat iemand zich maakt om aan de individualiteit (ego) een waarde te geven. Dat begrijp ik dan wel dat het dieper Zijn een beeld is dat waarde geeft aan de individualiteit. Een beeld dat uit vermoedens en aannames is ontstaan in de geschiedenis van het individu.
Ik kan mij ook voorstellen dat er individuen zijn die zo handelen, maar dat zijn dan individuen die, en dat is hun goed recht, zich niet bezig houden met waarheidsvinding; dat zijn individuen die op de voor hen beste manier hun eigen leven trachten in te vullen...

Citaat:
Het gedegen zelfonderzoek is een onderzoek naar het individu als zichzelf, naar hoe het als ego zichzelf is en als ego bestaat. Dat individu is geen kunstmatig iets dat 'ik' genoemd wordt. Het is de persoonlijkheid die in de wereld bestaat en zichzelf ervaart, kent en herinnert als 'ik'.
Het onderzoek naar ego schakelt niets uit en voegt niets toe aan wat het 'ik' is. Het gedegen zelfonderzoek is een onderzoek naar wat het ego uit zichzelf weet betreffende zichzelf.
Dit lijkt een tautologie. Ik gebruik weten om te weten wat ik weet. Maar dat is niet zo want ik gebruik weten niet om iets te leren over mij maar om te doorzien wat ik is. Het doorzien van wat ik is, is het afronden van het onderzoek als onmiddellijkheid.
Hoe kun jij hier zeggen dat je weet wat jijzelf bent als je nog niet eens door hebt dat het mensenleven, in het algemeen, geregeld wordt door zijn instincten, instincten die een evolutie van miljarden jaren hebben ondergaan en die bij elke geboorte opnieuw worden doorgegeven...?

Wat heb jij dan onderzocht??? Oké iedereen heeft een eigen persoonlijkheid; iedereen heeft zijn eigen voordelen, zijn eigen geloof, zijn eigen smaak... en iedereen ervaart zichzelf zoals hij denkt dat hij zelf is, wat al of niet correct is... afhankelijk van het vermogen van die mens om zichzelf onbevooroordeeld waar te nemen...

En is de gedachte dat iemand zichzelf onder de loep kan nemen, ontdaan van de strikt persoonlijke invulling van zijn bestaan, maar wel steunend op zijn menselijke instrumenten, zijn verstand, zijn zintuigen, zijn opgedane levenservaringen, zijn evolutie-instincten dan zo vreemd???
Wil je hier nu echt komen zeggen dat we in een soort robotprogramma, computerprogramma gevangen zitten en dat wij daar onmogelijk uit kunnen komen???
Lieve God, ik zal de laatste zijn om te zeggen dat de wereld van mijn kleine 'ik' afhangt... De wereld heeft mij niet nodig om te zijn... Maar ik heb wel de wereld nodig om mijzelf in de wereld en de wereld zelf te leren kennen...

Citaat:
Onmiddellijkheid maakt het ik niet overbodig. Het ik, de persoonlijkheid is geen voorwaarde zo wordt doorzien. Ook zijn, bestaan, leven en het dieper Zijn is geen voorwaarde voor onmiddellijkheid. Ook de schepping en de Schepper zijn geen voorwaarde voor onmiddellijkheid.
Om die redenen dat onmiddellijkheid zonder voorwaarden is wordt er van 'afronden' gesproken. Er valt niets over te zeggen, over te speculeren of te veronderstellen. Het kan niet voorvoeld worden noch heeft het te maken met instincten maar alles, zelfs de kleinste zandkorrel is het er midden van.
Onmiddellijkheid is en onmiddellijkheid heeft mij niet nodig, heeft mijn dromen, mijn geloof en wat weet ik meer niet nodig... Heeft God, noch gebod nodig.... Waar zeg ik dat het dat wel nodig heeft???
Oké, onmiddellijkheid is zonder voorwaarde, geen problemen mee...

Maar als jij afkomt dat er niets over te zeggen valt dan kan ik alleen maar besluiten dat jij die onmiddellijkheid niet leeft maar enkel als een ver ideaal voor je uit schuift...
marie is offline  
Oud 8 April 2019, 19:58   #586
Nowee
Vicaris
 
Nowee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 September 2017
Berichten: 31
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Oké, onmiddellijkheid is zonder voorwaarde, geen problemen mee...
Nu kan je deze stelling onderzoeken en de tegenspraak eruit halen. Het komt allemaal neer op doen, op doen van onderzoek.
Nowee is offline  
Oud 8 April 2019, 20:20   #587
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht
Nu kan je deze stelling onderzoeken en de tegenspraak eruit halen. Het komt allemaal neer op doen, op doen van onderzoek.
??????
marie is offline  
Oud 9 April 2019, 07:10   #588
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard (...)


(...)
Guido is offline  
Oud 9 April 2019, 09:21   #589
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht

(...)
????
marie is offline  
Oud 9 April 2019, 09:24   #590
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht
Nu kan je deze stelling onderzoeken en de tegenspraak eruit halen. Het komt allemaal neer op doen, op doen van onderzoek.
De opdracht is water zoeken... en ik vind water... maar jij komt mij vertellen dat dat de verkeerde oplossing is en dat ik verder moet zoeken...???
marie is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 22:41.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.