Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 13 December 2021, 18:09   #51
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darsho Bekijk bericht
marie, ik acht jou verlicht.

Je moet toch Eckhart Tolle's boekje 'De Stilte Spreekt' is lezen hoor, je gaat er iemand in herkennen waarmee je in geestelijke zin veel mee hebt of deelt.
Moet je vooral doen, verlichtte ego's vinden het leuk om bevestiging te vinden in elkaar.
 
Oud 13 December 2021, 19:08   #52
Darsho
Jubilaris
 
Darsho's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2021
Berichten: 301
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Moet je vooral doen, verlichtte ego's vinden het leuk om bevestiging te vinden in elkaar.
Jij bent toch begaan met de individueel lijdende mens?
Wel, ik en Eckhart Tolle ook. Mogen we meehelpen in onze uniekheid of moet het alleen op jouw manier zijn?
Lijkt er sterk op dat het alleen op jouw manier moet zijn. Geen toeval dat je forumlid Rob als je rots in de branding beschouwde. Wel degelijk 'beschouwde', want de arme man heeft een psych nodig zo vertelde hij.
__________________
Crazy Wisdom.
Darsho is offline  
Oud 13 December 2021, 20:05   #53
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darsho Bekijk bericht
Jij bent toch begaan met de individueel lijdende mens?
Wel, ik en Eckhart Tolle ook. Mogen we meehelpen in onze uniekheid of moet het alleen op jouw manier zijn?
Lijkt er sterk op dat het alleen op jouw manier moet zijn. Geen toeval dat je forumlid Rob als je rots in de branding beschouwde. Wel degelijk 'beschouwde', want de arme man heeft een psych nodig zo vertelde hij.
Het gaat hier, oh wonder, over het doen van gedegen zelfonderzoek. Als nevenactiviteit waar de belangstelling bovenal uitgaat naar de wederwaardigheden van de verschijnselen wil dat nog wel eens worden aangeroerd. Het gaat hier niet over het verbeteren van de wereld. Dat de wereld door gedegen zelfonderzoek beter wordt is een toevallig nevenverschijnsel.

Dat ik begaan ben met de lijdende mens is omdat het lijden alleen maar voorkomt uit egocentriciteit. Daarvan is iedereen los te komen door het doen van gedegen zelfonderzoek. Second best is bewustwording van het feit dat het alsmaar ego is dat aan het roer zit. Dat is hier de corebusiness niet het kennis nemen over wat Tolle hiervan denkt.
 
Oud 13 December 2021, 20:18   #54
Darsho
Jubilaris
 
Darsho's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2021
Berichten: 301
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Het gaat hier, oh wonder, over het doen van gedegen zelfonderzoek.
Stel dat ik me nou toch is aan jouw onvolprezen GZO waag. Dan zou ik dus tot bevindingen kunnen komen die zich beperken tot mijn eigen verworvenheid.
Wanneer ik het DZO van Bassie zou aanvangen kom ik wellicht tot andere bevindingen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Het gaat hier niet over het verbeteren van de wereld.
Dat is duidelijk want een vermeende wereld hoeft en kan zelfs niet verbeterd worden! Wat niet bestaat kan niet verbeterd worden.
Logica zelve.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Dat ik begaan ben met de lijdende mens is omdat het lijden alleen maar voorkomt uit egocentriciteit. Daarvan is iedereen los te komen door het doen van gedegen zelfonderzoek. Second best is bewustwording van het feit dat het alsmaar ego is dat aan het roer zit. Dat is hier de corebusiness niet het kennis nemen over wat Tolle hiervan denkt.
Zeg maar Laurens, Tolle is ook begaan met de lijdende mens.
Dat is dan weer een anderen zelfonderzoek neem ik aan?
__________________
Crazy Wisdom.
Darsho is offline  
Oud 13 December 2021, 20:34   #55
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darsho Bekijk bericht
Stel dat ik me nou toch is aan jouw onvolprezen GZO waag. Dan zou ik dus tot bevindingen kunnen komen die zich beperken tot mijn eigen verworvenheid.
Wanneer ik het DZO van Bassie zou aanvangen kom ik wellicht tot andere bevindingen.
Ja nu ontlok je mij tot het aangeven waarom Bassie niet op de goede weg zou zijn. Ik herken veel van de bevindingen van Bassie die met mijn gedegen zelfonderzoek overeenkomen. Ik onderzocht niet alles wat Bassie kennelijk wel onderzoekt maar daar is niks mis mee. Je kunt het terrein van onderzoek aanzienlijk beperken daarom heet het door mij voorgestane onderzoek gedegen zelfonderzoek en Bassie noemt het door hem voorgestane onderzoek deugdelijk zelfonderzoek.

Citaat:
Dat is duidelijk want een vermeende wereld hoeft en kan zelfs niet verbeterd worden! Wat niet bestaat kan niet verbeterd worden.
Logica zelve.
Het verbaast me de hoogste mate dat ik dat steeds opnieuw weer moet uitleggen. Waar schort het aan dat dat niet wil toetreden vraag ik me af. Het eenvoudigste is de aanbeveling gedegen zelfonderzoek te doen dan is zo'n uitleg niet langer meer nodig.

Een vermeende wereld is gewoon de 'mankerende' wereld waarin je vertoeft en waar van alles te verbeteren valt ook al is die vermeend. Ga maar af op je ervaringen in deze, vindt je dat we goed bezig zijn in deze wereld. Wanneer je het zoals jij tiptop in orde hebt hoeft er niks aan verandert te worden natuurlijk, je hebt het goed. Maar het gros van de mensheid is lijdende.

Dus de wereld bestaat bij de gratie van het geloof er in. Hetzelfde is aan de hand met het geloof in het bestaan van een 'ik'. Je moet niet geloven. Ook niet als ik zeg dat 'ik' niet bestaat. Wil je de strekking leren kennen van deze uitspraak moet je nou eenmaal degelijk onderzoeken. Omdat je dat niet wilt doen lig je hier maar wat aan de gedane uitspraken te trekken. Zoals hoe kan het logisch gezien nou dat er aan een vermeende wereld niks te verbeteren valt. Het is jouw intrinsieke 'weten' niet en daarom beredeneer je dat verstandelijk. Maar zo kom je daar niet.

Citaat:
Zeg maar Laurens, Tolle is ook begaan met de lijdende mens.
Dat is dan weer een anderen zelfonderzoek neem ik aan?
Tolle geef morele adviezen net als de kerk met zijn gij zult niet doden. Tolle is wat subtieler ingewijd in de psyche van de mens maar geeft nog steeds adviezen op een kennis niveau en dat blijft niet beklijven. Je moet een dieper laag in je bereiken en dat is die van het 'weten'.
 
Oud 13 December 2021, 21:07   #56
Darsho
Jubilaris
 
Darsho's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2021
Berichten: 301
Standaard de 'mankerende' wereld volgens Laurens

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ja nu ontlok je mij tot het aangeven waarom Bassie niet op de goede weg zou zijn.
Aha, de aap komt uit de mouw.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Je kunt het terrein van onderzoek aanzienlijk beperken daarom heet het door mij voorgestane onderzoek gedegen zelfonderzoek en Bassie noemt het door hem voorgestane onderzoek deugdelijk zelfonderzoek.
Geef mij het 'onderzoek' van Eckhart Tolle maar.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Een vermeende wereld is gewoon de 'mankerende' wereld waarin je vertoeft en waar van alles te verbeteren valt ook al is die vermeend..
Zo zo, vermeend heeft voor jou de betekenis van 'mankerende'.
Dat versta ik er niet onder.
Definities van vermeend zijn: 1) Beweerd 2) Gewaand 3) Imaginair 4) Ondersteld 5) Putatief 6) Quasi 7) Vermoedelijk 8) Verondersteld.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ga maar af op je ervaringen in deze, vindt je dat we goed bezig zijn in deze wereld.
Het zijn duistere tijden. De mens is de eenheid Geest/Lichaam is totaal uit het oog verloren. Zo ook jij en Bassie.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
...het gros van de mensheid is lijdende.
Volgens de christelijke leer is de normale collectieve toestand van de mensheid er een van 'erfzonde'.
'Volgens de Boeddha brengt het menselijke verstand in zijn normale toestand dukkha voort, wat je kunt vertalen met lijden, onbevredigendheid, en ook gewoon ellende.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Het is jouw intrinsieke 'weten' niet en daarom beredeneer je dat verstandelijk. Maar zo kom je daar niet.
Jij bent de onwetende Laurens, ik niet.
Jij beredeneert er verstandelijk op los zonder voeling met het geheel.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Tolle geef morele adviezen net als de kerk met zijn gij zult niet doden.

Wat ben jij toch een zelfingenomen tunnel-denker!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Tolle is wat subtieler ingewijd in de psyche van de mens maar geeft nog steeds adviezen op een kennis niveau en dat blijft niet beklijven.
Ja, jouw adviezen beklijven...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Je moet een dieper laag in je bereiken en dat is die van het 'weten'.
Nederigheid is jou duidelijk niet gegeven Laurens.
Maar goed, je bent dan ook je voeling met het geheel verloren. In een volgend leven van je beter zullen we maar zeggen.
Jj 'weet' helemaal niets buiten al je advaita getoeter wat mentale kennis is.
__________________
Crazy Wisdom.
Darsho is offline  
Oud 13 December 2021, 21:09   #57
Darsho
Jubilaris
 
Darsho's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2021
Berichten: 301
Standaard

foute post, mag weg.
__________________
Crazy Wisdom.
Darsho is offline  
Oud 13 December 2021, 21:23   #58
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darsho Bekijk bericht
Aha, de aap komt uit de mouw.
Geen aap te zien.

Citaat:
Geef mij het 'onderzoek' van Eckhart Tolle maar.
Natuurlijk. Voor zo'n luie donder als jij ben je snel klaar als je iets alleen maar ter harte moet nemen.

Citaat:
Zo zo, vermeend heeft voor jou de betekenis van 'mankerende'.
Dat versta ik er niet onder.
Definities van vermeend zijn: 1) Beweerd 2) Gewaand 3) Imaginair 4) Ondersteld 5) Putatief 6) Quasi 7) Vermoedelijk 8) Verondersteld.
De volgende misinterpretatie dient zich al ras weer aan. Allemaal uit gemakzucht niet aan gedegen zelfonderzoek te willen doen.

Vermeend is niet bestaand maar het geloof is sterk genoeg om het voor waar aan te nemen. Dus je status quo is dat de wereld er is.

Omdat je het had over verbeteren haal ik 'mankerend' aan als betekenis aangaande de wereld dat die niet volmaakt is. Maar goed de kwintessens is je dus weer ontgaan.

Citaat:
Het zijn duistere tijden. De mens is de eenheid Geest/Lichaam is totaal uit het oog verloren. Zo ook jij en Bassie.
Daar, met dat geest/lichaam gebeuren, ben ik omdat het voor gedegen zelfonderzoek niet relevante onderzoeksterreinen betreft dan ook niet mee bezig. Het is niet wat we hier beogen te behandelen.

Citaat:
Volgens de christelijke leer is de normale collectieve toestand van de mensheid er een van 'erfzonde'.
'Volgens de Boeddha brengt het menselijke verstand in zijn normale toestand dukkha voort, wat je kunt vertalen met lijden, onbevredigendheid, en ook gewoon ellende.
Ik heb niet eens de neiging dat nader uit te diepen, lijden doen we en we creëren nog meer lijden door de moraal te prediken, terwijl als we bij ons 'weten' te rade gaan een innerlijk kompas hebben.

Citaat:
Jij bent de onwetende Laurens, ik niet.
Jij beredeneert er verstandelijk op los zonder voeling met het geheel.
Je bent mij niet hé, dus daar kun je een vermoeden van hebben maar niet zomaar stellen. Je kent mijn voeling met het geheel niet.

Citaat:

Wat ben jij toch een zelfingenomen tunnel-denker!
Dat is wat ego's doen om het makkelijker voor ze te maken.
In een hokje plaatsen en met de daarbij behorende kenmerken typeren.

Citaat:
Ja, jouw adviezen beklijven...
Vooral niks onderzoeken hé, denk er om

Citaat:
Nederigheid is jou duidelijk niet gegeven Laurens.
Maar goed, je bent dan ook je voeling met het geheel verloren. In een volgend leven van je beter zullen we maar zeggen.
Jj 'weet' helemaal niets buiten al je advaita getoeter wat mentale kennis is.
Nederigheid is wat ego verlangd. Dat is je met de paplepel ingegoten.

De rest laat ik maar bij jou. ik herken er niks van.
 
Oud 13 December 2021, 21:34   #59
Darsho
Jubilaris
 
Darsho's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2021
Berichten: 301
Standaard nederigheid is wat God verlangt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Geen aap te zien..
toch wel, zijn Avatar heeft een blauwe snoet.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Daar, met dat geest/lichaam gebeuren, ben ik omdat het voor gedegen zelfonderzoek niet relevante onderzoeksterreinen betreft dan ook niet mee bezig. Het is niet wat we hier beogen te behandelen.
Daarom ontgaat het geheel je ook, jij bent alleen maar intellectueel bezig.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ik heb niet eens de neiging dat nader uit te diepen, lijden doen we en we creëren nog meer lijden door de moraal te prediken, terwijl als we bij ons 'weten' te rade gaan een innerlijk kompas hebben.
Hoe gedroeg jij je toen je nog geen innerlijk kompas voor het doen van 'het goede' ontwikkeld had?
Je deed toen 'het slechte' is vanzelfsprekend het antwoord. Wat was dat dan? Schold je mensen uit, was je hebzuchtig etc?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Je bent mij niet hé, dus daar kun je een vermoeden van hebben maar niet zomaar stellen. Je kent mijn voeling met het geheel niet.
Ja toch wel ken ik jouw voeling met het geheel, en dat is heel mager. Je bent een intellectueel en dat is het dan zowat.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Nederigheid is wat ego verlangd.
Nee hoor, nederigheid is wat God verlangt.
Zie je hoe jij essentiële zaken door elkaar haalt? Dat is wat ik bedoel met je voeling met het geheel verloren zijn.
En dan ga jij natuurlijk weer schrijven dat God niets verlangd en zo houdt je je verstand intellectueel draaiende.
__________________
Crazy Wisdom.
Darsho is offline  
Oud 13 December 2021, 21:37   #60
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darsho Bekijk bericht
toch wel, zijn Avatar heeft een blauwe snoet.

Daarom ontgaat het geheel je ook, jij bent alleen maar intellectueel bezig.

Hoe gedroeg jij je toen je nog geen innerlijk kompas voor het doen van 'het goede' ontwikkeld had?
Je deed toen 'het slechte' is vanzelfsprekend het antwoord. Wat was dat dan? Schold je mensen uit, was je hebzuchtig etc?

Ja toch wel ken ik jouw voeling met het geheel, en dat is heel mager. Je bent een intellectueel en dat is het dan zowat.

Nee hoor, nederigheid is wat God verlangt.
Zie je hoe jij essentiële zaken door elkaar haalt? Dat is wat ik bedoel met je voeling met het geheel verloren zijn.
En dan ga jij natuurlijk weer schrijven dat God niets verlangd en zo houdt je je verstand intellectueel draaiende.
Je bent gevuld en niets is meer bij machte nog te kunnen toetreden.
Ik heb vandaag genoeg tijd aan het verduidelijken besteed.
Hopelijk kunnen anderen hier nog lering uit trekken.
 
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 18:20.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.